{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.332 visninger | Oprettet:

panisk angst for biler, knallerter, cykler osv.... {{forumTopicSubject}}

hej alle kloge og vise heste folk jeg har et kæmpe problem...! min dejlige pony er blevet ikke bare bange men panisk angst for biler og mere eller mindre alle andre hurtige ting/væsner....
det hele startede lørdag d.12 november 11... vi skulle på en lækker laang ride tur (træning til distangce) vi havde planlagt turen hele ugen og alt var klar, theis havde sadeltasker på så han kunne få lidt gotter under turen.
vi rider langs vejen på cykelstien, længere fremme ser jeg 2 knallerter som er ved at krydse vejen og vil køre i mod os, cykelstien er ikke helt bred nok... jeg rider så langt ud til siden som jeg kan men, der er et autoværn så jeg kan ikke ride længere ud... så ville sadeltasker og stigbøjler ramme autoværnet, knallerterne køre efter hinanden,de køre slet ikke så langt ud til siden som de kan, jeg kan mærke theis bliver urolig, den første køre forbi og røre sadeltakerne! theis bliver bange jeg kan kun lige holde ham på plads også kommer den næste, lige så tæt på også bilver det for meget for theis, han vænder om på en talerken, rammer og vælter knallerten og stikker så af hen ad cykel stien, det lykkes mig at stoppe ham efter kort tid i løbskgalop, jeg hopper af ham og vender om for at tjekke op på kvinden som kørte kanllerten. efter den oplevelse blev theis lige så stille en anden... begynde at reagere på hurtige bevægelser og fremede ting der rørte ved hans bagpart ting han ellers altid havde været totalt kold overfor! så den 23.december skulle mig og min kæreste så ud på en dejlig jule ridetur i den lille skov som er tæt på, en skøn tur! men på vej ud af skoven sker der nogle meget uheldige ting! bommen ind til skoven røre theis på bagparten og han flyver i luften som en bombe! jeg falder af men, holder stadig fast i tøjlen da alt der går igennem mit hoved er at han ikke må komme ud på vejen! jeg glider ind under ham og han tramper/galopere oven på mig og jeg bliver nødt til at give slip på ham! jeg høre bilbremser der hviner, får rejst mig op ser theis løbe skræmt ud over marken og falder atter om, havde bilisten ikke været opmærksom havde han ramt theis for fra! jeg fik af vide fra andre bilister som så det at theis kommer ud af skoven, løber direkte ind i siden på bilen, vælter, rejser sig og løber ud over marken...
som den hest theis dér kom han luskende tilbage til os efter meget kort tid!

det ændrede min skat totalt! han er bange for næsten alt! selv os hvis vi laver en hurtig bevægelse! feks. glæmte min kæreste det endag da han skulle tage hø nettet ned.. han lavede en hurtig bevægelse og ½sekund senere sad theis's bagben på hans hofte!
det er virkelig et stort problem! og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre...jeg føler ikke at jeg selv kan klare det.. jeg har brug for hjælp.. hvad skal jeg gøre!?


undskylder stave fejl;D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  panisk angst for biler, knallerter, cykler osv....
  • #1   12. feb 2012 hvis det var mig ville jeg udsætte den for en masse.
    bare husk du skal være 110% rolig og totalt ligeglad. det din hest der har et problem ikke dig


  • #2   13. feb 2012 det skulle jeg måske havde skrevet jeg har prøvet, hvis jeg rider på ham stikker han af gerne ud over nermeste mark, hvis jeg går med ham kan jeg godt holde ham men, han er tydeligt bange og trækker rigtig meget, jeg har prøvet at gå med ham på vejen og når der kommer en bil så giver jeg ham lov til at spise en gulerod indtil bilen er forbi, det afhjalp min "nervøsitet" fordi jeg koncentrerede mig om noget andet, theis gjorde det desværre ikke det store for han flytede fokus lidt fra bilen men, var stadig helt klar til at løbe væk....

    det store problem er at jeg også er blevet bange for at jeg igen ikke kan holde ham... og at han ender på køleren... dør..... for jeg elsker ham så højt! jeg ville aldrig kunne bære at det skulle være min skyld at han kom rigtig til skade..... har det dårligt nok over at jeg ikke passede mere på den23.... og han nu er så bange....


  • #3   13. feb 2012 Start på banen, med grundlæggende ting, så han igen lære når mor er her er alt okay. Dog ville jeg starte med det fra jorden af.

    Punkt 1. Du skal kunne styre hans krop uafhæng af hinanden, så du føler du har en vis form for kontrol .

    Men ting som at gå over ting som han mener er bange, stil flag op som bevæger sig,.

    Få en til at gå med en vanddunk med sten i med en snor så den larmer.

    Du skal lære hesten se mor syntes ikke det farligt, mor er ligeglad
    Og hesten skal simpelthen lære bare at lukke af og være ligeglad.
    DEt kræver træning rigtig meget træning.


  • #4   13. feb 2012 Hej Dagmar!
    Jeg har det nøjagtige samme problem, men jeg har også "kureret" det!

    Du skal starte med at trække ham gennem byen-skoven OSV. Når der så kommer en bil er du helt rolig og glad, og så har du godbidder med. Du skal vende Theis om, så han kan se bilen, og "distrahere" med en godbid imens bilen kører forbi. Det gør du så og til sidst vender du ham fra godbidderne, og så skal han gøres tryk ved det. Efter det, kan du finde en rytter, der ridder ham når du trækker med ham ved vejen, evt. en god veninde, der er ikke går i panik og som er glad og rolig.

    Og til det med at han bliver bange for pludselige bevægelser, du skal bare vende ham til at du ryster med nogle ting (fx.)


    Marie


  • #5   14. feb 2012 mange tak for rådende<.9 det er dejligt med "nye øjne" på sagen, det giver også en smule håb om at han kan blive "normal" igen:)

  • #6   14. feb 2012 Heeh det var så lidt:)

  • #7   15. feb 2012 Jeg tænker at du skal have professionel hjælp... han lyder til at have fået psykiske mén og det kurerer du ikke ved bare at larme og udsætte ham for mere af det der stresser ham.. der er nogle trænere der bruger metoden (som kaldes floating) men det er på heste med en normal psyke.. ikke en metode jeg umiddelbart vil bruge på din hest... jeg vil få en professionel ud og rådgive.. eller også vil jeg give ham ride pause ude i naturen/vejen, og kun ride ham på bane eller træne ham fra jorden af...og gå meget stille frem.. en dårlig oplevelse skal opvejes af 1000 gode før den dårlige er i glemmebogen..
    han har også fået "vækket" sit flugtinstinkt og lært at det betaler sig at flygte..og det er en drift som er meget svær at arbejde med...
    men håber du får styr på det, men tror du må indstille dig på at det tager lang tid...


Kommentér på:
panisk angst for biler, knallerter, cykler osv....

Annonce