{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.960 visninger | Oprettet:

Panisk angst for BLÆSEVEJR :-( {{forumTopicSubject}}


Årh jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre mere.
Har denne her skønne dressurhoppe Mirell.

Som regel er hun sådan rimelig sød (så længe man ikke kræver for meget ;-)), men når det så blæser.. Ja så er det pludselig en anden sag.

Problemet er, at det der med at ride på udendørsbanen.. det er efterhånden en ret så livsfarlig bedrift smiley

Hvis der er solskin og vindstille er hun rimeligt sød - hun kigger rigtig meget, men det gør hun altid på alting smiley

Men ligeså snart det blæser bare det mindste går det galt. Den ene ende af banen står der nogle træer med noget buskhalløj, og når blæsten så får det til at rasle lidt går hun helt i panik og vil flygte.

Hun har flere gange været ved at kyle mig af fordi hun pludselig bare stikker af helvedes til :-((

Igår da jeg havde redet i halvanden time indendørs besluttede jeg mig for, at vi kunne gå ud og trække lidt rundt på udendørsbanen, da vi skulle skridte af. Dagen før havde jeg skridtet derude for heeelt løse tøjler uden problemer (for det var vindstille....)

Men igår var det med passage, store næsebor, fnysen, stikken af, rullen med øjnene.... Panik bare.

Jeg prøvede i 45 (!!!) minutter at stå nede i den faaarlige ende og prøve at få hende til at fatte, at der intet farligt var.
Til sidst kunne hun også nippe lidt til bladene på træerne, men kun indtil vinden lige tog fat igen - så forsøger hun bare at stikke af.
Når jeg har redet har jeg tit været i tvivl om det var reel frygt eller unoder (fordi det kun er nogle gange..) men igår var der slet ingen tvivl - hun er virkeligt bange smiley

Jeg skal ride stævne derude i weekenden, og ved slet ikke, hvordan det skal lade sig gøre i det vejr det skal blive :-(!

Mangler nogle gode råd og fifs tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Panisk angst for BLÆSEVEJR :-(
  • #1   18. jun 2012 Hej jeg har også såen en basse, jeg giver ham hut på og det hjælper en del faktisk, har lige hørt at tørret kamille blomster skulle været en kæmpe succes ved lidt ophidset heste eller nervøse heste, så det da også en mulighed, jeg tro bestemt ikke det er unoder.

  • #2   18. jun 2012 tænker lidt du selv måske er lidt forindtaget? altså du allerede tænker "OHH NEJ" når du skal ud? hvis du gør det så, er det første du skal glemmer (: hver positiv!

    og istedet for at blive stående oppe i den farlige ende ville jeg bruger et lille trick.
    den ende hun ikke syntes er farlig, blir det hjørne hvor hun skal arbejde hvor det er hårdt at være og som slap af sted blir så det farlige hjørne ( de første gange bare i nærheden af det).
    sådan at hun forbinder det farlige hjørne med fre (:

    og eller starte med at skridte rundt på hele banen, helst med lidt løse tøjler (ikke så løse at hun kan løbe af med dig), hver opmærksom på at du ikke fokuser på hjørnet , men kige forbi det så du flytter dit fokus væk derfra (: når hun ikke vil skridte helt hen i hjørnet de første par gange er det ikke så slemt (: når hun begynder at blive bange for hjørnet og vil dreje før så lad hende gøre det, så hun ikke føler sig presset, når du føler hun har det fint med at gå lidt tettere på så kan du prøve det (:


  • #3   18. jun 2012 Anders Chortzen: Gaffatape forvandler det farlige hjørne

    det kan du se inde på Epona.tv
    det også rigtig godt. held og lykke med det.


  • #4   18. jun 2012 (link fjernet)


  • #6   18. jun 2012 Har haft/har nogle lignende problemer med min.:-)
    Altså det jeg gør er, at jeg går rundt med min og når hun bliver opmærksom eller bange for det 'farlige' laver jeg en volte. Det hjalp overreskende hurtigt smiley


  • #7   18. jun 2012 Vi har en hest som er bange for for mange heste (lydene), så vi putter vat ind i ørene, og derefter en hut på. Han slapper fuldstændig af!!

  • #8   18. jun 2012 Kan være jeg skal prøve med vat smiley ... Må man have det til stævner?

  • #9   18. jun 2012 Marianne K:
    Mit abonnement er udløbet, vil du ikke fortælle essensen af klippet?


  • #10   18. jun 2012 Ja, det tror jeg da godt smiley vi har altid det problem på stævnepladsen, og det har vi fået lov til smiley jeg tror ikke der er en regel for det smiley

  • #11   18. jun 2012 Propper noget vat i ørerne på hende i morgen, så må vi se... smiley ved godt det skal trænes væk, men indtil videre har træningen ikke hjulpet, og det kunne være rart med en hest, der bliver på banen til stævnet i weekenden smiley

  • #12   19. jun 2012 Vat er rigtig godt! Dog er jeg altså næsten sikker på, at du ikke må ride med det til dressurstæner - medmindre det er en lokal klub, hor du har spurgt om lov, og de har sagt god for det :O)

  • #13   19. jun 2012 Er det en lukket bane?
    Hvad sker der hvis du slipper hende fri derude og lader hende løbe det af sig? Eventuelt kan du stå nede i den farlige ende, så det ikke virker somom du selv er bange / forlader hende.


  • #14   19. jun 2012 Essensen af klippet er simpelhed at han klikkertrænet hesten til kafatape, derefter tæt og tætter på det farlige hjørne også når den havde lært det, skulle en pige ride på hesten også skulle hesten gå hen til det farlige hjørnes pæl og rør pælen med næsen, på pælen havde de sat kafatape på som hesten kendte, tilsidste ride hun fra den ende pæl og hen til den næste pæl. de simpelhed øger hele tiden, men kan anbefale dig og se det, det nemmer:-) husk han gav godbider til at starte med også når det var pige der red på hesten. håber det gav lidt mening.
    hahaha


  • #15   19. jun 2012 Nej det er en meget åben bane smiley selve hegnet er måske 20 cm højt og der er åbenlyst i den ene ende.. så slippes fri kan hun ikke smiley

  • #16   19. jun 2012 Haha xD nej det ville nok være dumt.
    Men klikkertræning på target vil være en god fremgangsmåde tror jeg smiley


  • #17   20. jun 2012
    Start med at tage en hut på, så træningen ikke bliver så panisk smiley


  • #18   20. jun 2012 Jeg kender godt til de der nervøse heste i blæsevejr og oftest er det rytteren der skaber problemet og en negativ oplevelse tager 117 positive gange at fjerne så det kræver tålmodighed smiley

    På med en hut eller vat i ørerne så du eliminere alle de lyde der bliver kastet rundt i luften det er bla. derfor hestene reagere så voldsomt i blæsevejr de kan ikke finde ud af hvor "fjenden" komnmer fra??

    Forslag til hvad du kunne gøre:
    At ride side om side rundt på banen med en makker som er total cool, rid først på siden af din makker længst væk fra det "farlige" og start med at ride ind over midten i en volte og gentag mange mange gange begge veje naturligvis smiley Efter hånden rider i volten større indtil i rider banen rundt i hovslaget. Gentag mange dage/uger til din hest kan gå på den "farlige siden med sin makker!

    Du vil unægtelig have en smule angst for hvordan din hest nu vil reagere i blæsevejr og det går lige igennem til hesten du behøver bare tænke tanken så er hesten allerede nervøs. Så du kunne også prøve at lade en anden (ikke nervøs rytter) ride din hest i en periode når vinden blæser evt. en proff. pengene er godt givet ud. Hvis det er en god ven så kan du gå med rundt ved siden af så du får gode oplevelser og selv får bearbejdet din usikkerhed.

    Er det så stort et problem at du vil bekoste lidt proff. hjælp så tag til Blue Berry Hill hos Susan Kjærgård hendes træning er fantastisk og du vil komme hjem som født påny.....PRØV DET og kom så afsted til stævne med ro på dig og hesten.

    Pøj pøj med det hele!


  • #19   20. jun 2012 Har haft min underviser/berider til at træne hende derude, men hun er lige sådan med ham, og han er bestemt ikke nervøs.. smiley
    Hvis jeg træner halvanden times tid kan hun sommetider gå nogenlunde forbi. Men så starter det bare forfra dagen efter - det hjælper ikke rigtigt.


  • #20   20. jun 2012 Hmmm det kræver nok noget mere proff. hjælp så især hvis det har stået på i længere tid så har du brug for nogle redskaber til at få bygge hestens tillid op igen.......du må ønske dig et ophold i gave end dag så du kan komme videre!!

  • #21   20. jun 2012 kom vat i ørene og en hut på. det hjælper helt vildt. lav en vatdulle i en neglonstrømpe så den passer til hestens øregang. det er også super til heste der er bange for tung trafik...

Kommentér på:
Panisk angst for BLÆSEVEJR :-(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce