{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan håndterer jeg en unghest?
  • #1   2. jun 2012 Få noget god undervisning.

  • #2   2. jun 2012 Læse dens signaler smiley

  • #3   2. jun 2012 Masser af undervisning, en unghest er ikke noget man bare lige leger med og forsøger sig frem. Du skal tænke på at det du ligger i den nu af både godt og dårligt, skal den leve med resten af livet.

  • #4   2. jun 2012 Man skal ikke passe vildt meget på hvad man gør... Jeg har haft med mange ungheste at gøre og min egen er 4 år og min afaring er at man ikke skal passe på med hvad man gør... Selvfølgelig læs hesten om hvor følsom den er så du ikke overskrider dens grænse for det er vigtig en ung hest får en masse gode oplevelser .... Men vis man ikker viser den nye og spændene ting og man kun passer på hvad man laver med den så har jeg kun set man får en nervøs hest ... Så spring ud i det men pas på dig selv de er jo unge men ik pak den ind i vat

  • #5   2. jun 2012 Vær rolig og afslappet da det gør hesten roligere også lad den se forskellige ting og endelig ikk begynd at over beskytte den men lad den se forskellige ting det vigtigste er faktisk at du er rolig og afslappet da det smitter af på hesten smiley
    Også noget god undervisning er en rigtig god idé smiley
    Mvh Natasia


  • #6   2. jun 2012 du skal være rolig og afslappet og lade den se en masse nye ting og ud og gå tur osv.. men du skal self være klar over at det er en ung hest og den kan lave lidt nummere for den er jo ved at lære hvordan den skal opføre sig


  • #7   2. jun 2012 Hej smiley i skriver at den skal ud og opleve en masse ting og man skal springe ud i det .. Har en friser hingst på 3 år og 6 mdr. Som er ved at blive tilredet . Når han er i sin fold kan vi klare det hele men går vi ud bliver han meget ops på alt og hvis bare en lille fugl flyver op fra græsset eller en busk så han løbet .. Så det jo klart jeg ikke tør gå ud af løbegangen med ham hvis han nu forsvinder helt fra mig også da der er en vej lige op af gården .. Så hva gør man her ? Håber virkelig nogle kan komme med gode råd ..
    Venlig hilsen gjinnie


  • #8   2. jun 2012 Hej Gjinnie..
    Derefter;
    Hesten har seperationsangst.
    Det er sådan at heste har tre zoner, en hvid zone, en grå zone og en sort zone.
    Den hvide er der, hvor hesten er tryg og afslappet.
    Den grå er der, hvor hesten er opmærksom på omgivelserne, men lytter stadigvæk til dine signaler.
    Den sorte zone er der, hvor hesten bliver ekstremt stresset, det er meget vanskeligt at få dens koncentration og den stikker evt. af.

    - Du/i har overtrådt dens grænse og gået ind i sort zone. Man skal aldrig træne i en sort zone, for der kan hesten ikke lære. Heste lærer bedst når de er forholdsvis afslappede og man kan ikke forlange, at en hest der har seperationsangst kan tages med over alt.
    De første skridt starter ved folden. Lær den at blive trukket hen til ''grå zone'', og her er det måske bare få meter, måske længere. Det er op til træner at vudere.
    Når hesten lytter pænt her og gør hvad træner siger, vender man om, og tilbage til flokken.
    Du forlænger afstanden efter hvor hurtigt hesten er klar til det, lidt efter lidt.

    Det er ærgerligt at folk tror heste er dominante og vil have magt, bestemme og kan ''prøve af''.
    Vi glemmer helt at de er dyr, med instinkter.
    Det handler om at give ham 1000 gode oplevelser, ros, godbidder og så skal man være TÅLMODIG


  • #9   2. jun 2012 du skal starte i det små. han blir nervøs uden for folden fordi i plejer at lave det i skal derinde.. træk ham lidt ud af folden bare et par min første gang og nlste gang lidt længere.. det igtigste er at du er rolig for det kan han mærke og i har sikkert en stor tillid til hinanden så han vil gøre som du gerne vil.. en masse ros når han er sød..

  • #10   2. jun 2012 (jeg kopirede lige mit eget indlæg jeg har skrevet i en tidligere tråd, der handlede om det samme. Ved selvfølgelig ikke om din hest har seperationsangst, men det er alligevel samme måde man træner på :-))

  • #11   2. jun 2012 Jeg har kun haft ham i 2 mdr. Så ved ikke hva der har været sket før ..
    Men mange tak for jeres svar dem vil jeg bestemt prøve .. smiley jeg har brugt meget tid på at lære ham at kende og han mig og det går den helt rigtige vej .. Han har været bange for alt fra dækken til sadel transen regndækken er det væreste .. Men han kan det hele nu men falder lidt tilbage nogle dage .. Men regndækken er stadig farligt .. Han er ellers en rigtig kærlig dreng med hjertet og sindet det helt rigtige sted. Og vil meget gerne lære .. Det min første helt egen hest og ønsker at have ham resten af livet så går meget op i vi får så god start så muligt . smiley


Kommentér på:
Hvordan håndterer jeg en unghest?

Annonce