{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
385 visninger | Oprettet:

Hvordan håndterer i det? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes på nogle områder at det er lidt svært at ride bidløst, fordi jeg har læst så meget om forskning i biddet o.s.v, og jeg mener selvfølgelig at det er en forfærdelig ting, som der ikke skal i nærheden af heste(som de fleste andre herinde)

Den ene side af mig vil fortælle alle bidryttere sandheden om biddet, og bare stå ved at bid og sko er skadelige o.s.v. Selvfølgelig på en pæn måde.
Altså det de fleste vælger at kalde fanatik(Kloghed der udtrykkes forkert)

Den anden side af mig, ved godt at det er forkert at være så fanatisk, og jeg burde bare at acceptere når folk rider med bid, og lade være med at kommentere det, selvom jeg konstant har en masse tanker om det i hovedet.

Jeg ved at det man får allermest ud af, er at vise de gode ting ved at ride uden bid, og droppe prædikerne. Bidryttere lytter bestemt ikke efter, hvis man generer deres ridestil, har jeg efterhånden erfaret.

Så jeg prøver hele tiden at lade være med at kommentere det, men jeg griber alligevel mig selv i at gøre det sommetider.

Har i prøvet det samme? Hvordan håndterer i det?
Vh. Lærke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan håndterer i det?
  • #2   20. okt 2008 Hmm... Godt spørgsmål. Nu har jeg selv redet med bid indtil for tre måneder siden, og jeg holdt faktisk op med det, fordi jeg syntes det var besværligt og unødvendigt.

    Men jeg har også trænet HMS i mange år, og i starten var jeg enormt fanatisk med det og brugte enhver lejlighed til at gøre folk opmærksom på, at deres måde, den "traditionelle måde", var helt forkert. Jeg fik (sjovt nok) ikke ret megen positiv respons, folk rystede på hovedet og gad ikke høre efter.

    Nu har jeg efterhånden fundet ud af, at hvis man er åben og respekterer folks måde at gøre tingene på (altså ikke decideret mishandling), og ikke fremlægger sin egen måde som den eneste rigtige, ja, så bliver folk meget mere interesserede og villige til at prøve nye ting.

    Derudover tror jeg også, at man kommer længst med simpelthen at være et "godt eksempel". Der hvor vi har vores heste opstaldet rider folk ret traditionelt og hvis hesten fx løber, når den skal på fold, kan de godt finde på at bruge hingstebid eller lign. Men efter at de har set hvor nemme og velopdragne vores heste er, og hvor mange sjove ting de kan, har de spurgt, om ikke vi vil undervise dem lidt for sjov. Det tror jeg ikke de ville have spurgt os om, hvis vi fra starten havde stillet os op med løftede pegefingre og prædiket for dem...

    Men jeg ved godt, at det kan være svært smiley Og det er jo også en balancegang. Min erfaring er bare, at man i hvert fald kommer længere med at tilbyde sin hjælp end man gør med at kritisere.


  • #3   20. okt 2008 ja sys os at det kan være svært ikke at blande sig og komme med sin mening om det. jeg synes det er rigtig svært at snakke om det med gode veninder som rider med bid. plejer bare at sige at det er jo op til en selv men inderst inde tænker jeg jo alligevel at det egentlig er synd at de ikke ved bedre.

  • #4   20. okt 2008 Theis - Kort og kontant som altid, hehe smiley

  • #5   20. okt 2008 Ja, det har du helt ret i.. Det er svært at forstå at nogle mennesker er så lukkede overfor nyt, men man kan jo desværre ikke ændre deres indstilling, hvis de ikke selv vil.





  • #6   20. okt 2008 Uhh, spændende emne.

    Jeg er faktisk nået dertil hvor jeg ikke svarer tilbage hvis folk går efter modstanderen (mig) i stedet for bolden (emnet). Altså folk der udelukkende har negative fordomme, tager jeg mig ikke af. Jeg gider kun føre samtaler med folk der er åben overfor andre muligheder end dem de umiddelbart selv kender.

    Faktisk har jeg for noget tid siden oprettet en debat (postet nogle artikler) i et forum - hvor jeg fik meget positiv respons (det handlede ikke om bid, men om hvordan man behandler heste generelt + noget info om skader ved ridning) - men der var stadig de der enkelte kommentarer der ikke var oprettet for andet end at "svine mig til" - eller nærmere, svine holdningen til.
    Men det er mest bare én særlig person i det forum, som ikke kan lide mig (hvilket jeg morer mig lidt over) smiley Hun endte med at skrive, at hun syntes jeg skulle give mig til at passe grise i stedet for, fordi de helt klart havde behov for omsorg.... Jeg kunne ikke helt finde ud af om jeg skulle grine af det (hun er vidst 50 år gammel - og virker slet ikke sådan) - eller om jeg skulle finde på et fornuftigt svar. Men det endte med at jeg fik moderator til at slette hendes besked - så ka' hun så tænke lidt over den........

    Nå, men til sagen. Jeg har faktisk fundet en særlig måde at skrive på, som gør at folk lytter mere og overvejer det jeg skriver i stedet for at gå i baglås... Det er næsten en hel åbenbaring xD Fatter faktisk slet ikke hvad jeg gør eller hvordan xD - Men jeg tror jeg har fundet "nøglen" smiley


  • #7   20. okt 2008 Jeg tror jeg prøver at ligge små hints ind til folk, specielt hvis de spørger ind til hvad jeg laver, ellers holder jeg kaje og bliver væk fra bidryttere smiley

    Jeg er et lill privat sted, hvor jeg sjældent møder andre, hvilket gør det langt lettere at undgå bidryttere xD Men har samme problem som dig, da jeg har veninder, der rider med bid, eller har gjort (kan ikk se problemet). Det er hårdt og svært at se "den gyldne vej", så jeg undgår somregl de emner, ellers prøver jeg at tale så civilseret som muligt, hehe.

    Er meget enig med Emma, for folk lytter simpelthen ikk hvis man siger nok der er for stødende, så et godt eksempel plejer at virke bedst smiley Men okay, nu skal vi bare nå der til...... ;D


  • #8   20. okt 2008 Tror det er øvelse Emilie xD

    Jeg får oss nogle gange den "åbenbaring" og så er det bare fedt når det går godt, men vi er jo oss ved at være "habile" i den form for diskussion smiley


  • #9   20. okt 2008 LOL, ja det tør siges smiley

  • #11   21. okt 2008 Jeg kender det godt smiley .
    Jeg vælger at gøre en blanding af det, og hvis folk gerne vil hører mere om biddet ovs., så fortæller jeg hvad jeg ved.
    Folk skal være åbne før de kan lærer, de skal ville det selv. Ellers får man ikk noget ud af det ^^ .


  • #12   23. okt 2008 Hahaha smiley I dag snakkede jeg lige lidt med ejeren af det sted Fáni står. Hun rider med bid, og ikke et særlig rart et af slagsen (lidt stang-bids-agtigt med små "ruller" inde midtpå :S)... Hun spurgte mig "Bruger du slet ikke bid?". Mit svar: "Nej". Så var den snak slut...... HAHA smiley

  • #13   24. okt 2008 Naturlig hest . -
    Så enig som jeg overhovedet kan blive x) smiley


Kommentér på:
Hvordan håndterer i det?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce