{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.497 visninger | Oprettet:

Mishandlet , hmm! {{forumTopicSubject}}

Syns der er gået lidt hat og briller i "mishandlet" heste.
Har stødt på mange hvor forrige ejer har mishandlet osv. mener ikke man bør tage de dyr til sig, hvis det bare er for at reklamere for hvor god man er! Og hvad er mishandling? Kasmir havde ikke været i hænder hos avler i hans første leveår, er det mishandling? Ved godt loven forlanger det, men Kasmir er ikke mishandlet, der imod en glad og velfungerende frækkert idag.Briza er ikke mishandlet, bare "glemt".
Er det ikke blevet lidt popsmart med at bruge ordet mishandlet?
Det er forhåbentlig køb af hesten fordi man ønsker den hest og ikke af medlidenhed?
mvh merete


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mishandlet , hmm!
  • #1   4. jun 2012 Min er ikke mishandlet, men misforstået hehe:-)

    Men ja giver dig ret:-)


  • #2   4. jun 2012 Netop, ofte ser man jo at hesten bliver solgt videre med ordene ; mishandlet hos forrige ejer, el med krav til dit og dat. Det er da ikke at hjælpe! Når hesten bliver kastebold.

  • #3   4. jun 2012 Vil mene der er forskellige grader af mishandling. Men at "glemme" en hest er ikke decideret mishandling, med mindre det involverer den ikke bliver passet med foder, smed osv.

    Det er mishandling når hestene begynder at blive udsultet, ikke passet med smed og dyrlæge, går rundt i lort til langt op på maven, bliver tæsket med pisk, rør, brædder osv. eller bare med hånden/foden gennem slag og spark.

    Men er sådan set enig med dig i at ordet bliver brugt lidt for ofte for tiden. Og dem som tager mishandlede heste til sig håber jeg virkelig ved hvad de gør og samtidig overvejer muligheden for aflivning, for det tror jeg ofte er bedre end at arbejde med hesten, hvis den virkelig er groft mishandlet.

    Jeg har heldigvis ikke været i kontakt med mishandlede heste og håber heller ikke jeg kommer det. Men mener man skal passe på hvornår man kalder det for det.
    Eksempelvis havde vi en hest ude på rideskolen som så forfærdelig ud i pelsen, det hang i lange totter og maven hang vildt mærkeligt på den. Nogle snakkede om grov dyremishandling og at de ville ringe til hestens værn om det. Hvad dem som ville ringe ikke vidste, var at de to piger som ejede hesten virkelig elskede den og tit var ved den og forsøgte at holde dens pels, men de kom når der ikke var så mange på rideskolen. Hvad de som råbte dyremishandling yderligere ikke vidste var at hesten var syg! Ejeren havde haft dyrlæge til den og fundet ud af at den havde en stofskifte sygdom som gjorde pelsen voksede og voksede, det samme med hovene og andre ting, og derfor maven sad underligt. Det var så slemt at den skulle klippes mindst en gang om måneden, have smed mindst en gang om måneden, have specialfoder, have medicin osv. Ejeren valgte så at aflive hesten i stedet for da det var det mest humane, for hesten havde det ikke godt.

    Hvis dem som råbte dyremishandling bare havde gidet og kontakte ejeren og snakke med ham ville de finde ud af der ikke var dyremishandling men en syg hest, men det er "nemmere" at sige det andet...


  • #4   4. jun 2012 Tina: Hold da op, det er jo forfærdeligt. Istedet for at folk har så skide travlt med at lege anmeldere skulle de hellere hjælpe til hvor der er brug for det.


  • #5   4. jun 2012 Bravo CoDoK
    Perfekt skrevet! At min løb, stak of for biddet og var redet med hårde bid er uvidenhed og dovenskab fra tidligere ejer. hun er til gengæld osse imponeret over mit 2delt muffebid og rideturene for løse tøjler efter 6 mdr hehe


  • #6   4. jun 2012 Codok; godt skrevet.

    Vi kan alle gøre noget forkert og man kommer hurtigt ind i en ond cirkel af afmagt hvor metoderne ikke altid er hestevenlige, det gør ikke èn til mishandler. Visse heste skal sættes på plads uden det behøver at tangere mod mishandling. Bassen (min mands) havde for vane at bide efter mig, og har sikkert altid hadet "kællingerne", jeg prøvede alle rolige gode metoder uden held, indtil han en dag næsten løftede mig i skulderen, der fik han èn på kassen, hold op jeg var rasende, siden har han aldrig truet, eller bidt efter mig. Så jeg er mishandler, har slået en hest i hovedet:O)
    Vores gamle Nuser har sikkert fået nogen i bagdelen med en pisk før vi fik ham, han er stærk og stædig overfor "svage" ryttere, men han opfører sig ikke som en skræmt/mishandlet hest, jeg bruger aldrig pisk men tackler ham med håndfast sikker ridning, og han lystrer perfekt, men begyndere spæner han afsted med, typisk snu gammel dreng.



  • #7   4. jun 2012 Jeg vil også mene der er forskellige grader af mishandling.

    Jeg synes at min - og så mange andre travheste, ofte er mishandlet psykisk. Ikke sådan at hesten er total ødelagt og ikke kan rettes op, men sådan at den har fået nogen men af det. Min har en stærk psyke, men har også nogen problemer som ikke kan skjules. Men jeg har også set travheste med svag psyke, som virkelig er nede i kulkælderen efter den behandling de har fået i deres første leveår.


  • #8   4. jun 2012 hmm min den ene, ved jeg sku ikke om er mishandlet men behandlet godt er hun ikke blevet... tog den til mig da jeg manglede en selskabshest til den anden...

    Men jo synes det bruges i flæng


  • #9   4. jun 2012 en lille sol stråle historie

    jeg har købt mig en gammel avels hoppe som jeg rider ture på i dag........ selvom hun kom fra en avler af er hun simpelhend bare passet til UG. hvilket jeg syntes er enormt lækkert =)

    sorry min historie ikke høre hjemme her men kunne ikke lade være =)


  • #12   4. jun 2012 Jeg forstår det heller ikke, mon de tror de bliver bedre mennesker eller alle ser op til dem?! Over halvdelen ville nok aldrig kunne håndterer en hest hvis den virkelig havde været mishandlet smiley

  • #13   4. jun 2012 Nemli, en mishandlet hest er for mig en hest der helt har mistet tiltroen og reagere med angreb eller flugt.
    En forkert behandlet hest retter sig til ved fornuftig håndtering.
    Dejligt jeg ikke er den eneste der er træt af misbrug af ord.


  • #14   4. jun 2012 Min gamle pony var tidligere mishandlet, og sandheden var at han var som folk kaldte ham en "psyko" pony, men jeg har ALDRIG nogensinde fortrudt eller foretrukket at have købt en anden pony, jeg elskede den pony og er bare glad for at han nåede at få et godt liv inden han måtte drage vidre til de evige græsmarker. Men ja er lidt surt med folk der kun gør det for at vise hvor "gode de er"
    Skal ikke kun være af medlidenhed men fordi man ser en sand ven i hesten/ponyen.


  • #15   4. jun 2012 Jeg sys lidt det er noget mærkeligt at gå så meget op i.. Ja der er for mange der bruger ordet mishandlet for meget, og hvad så? Hvis de føler at de har gjort og udrettet noget stort ved at tage sig af en hest der ikke har haft de bedste vilkår hva så? Det gør jo ikk jer andre til mindre mennesker?

    Både min kvik og visa er blevet behandlet super før jeg købte dem, ville aldrig købe en ridehest som ikke var blevet behandlet ordenligt, den ka jo ha total dårlige knogler og sener fordi den ikk har fået det den har brug for..

    Har dog gjort et medlidenhedskøb engang, af en lille sort shetter,, ingen smed, ingen ordentlig mad osv.. Han holdt heller ikk så længe pga dårligt ben, så han fik fred..


  • #17   4. jun 2012 Jeg er aldrig stødt på nogen som har kaldt nogen for mishandlere fordi hesten ikk har fået special foder eller har gået med en forkert sadel.. Og come on det er jo kun små piger der siger den slags, og hvem tror du er mest trustworthy?

    Jeg sys bare det er for barnligt at gå så højt op i om folk gør sig bedre end andre ved at sige at deres heste har været mishandlet..


  • #18   17. jun 2012 Ved godt det er indlæg er gammelt, men jeg har altså taget en hest til mig, som var "mishandlet" - de havde ihvertfald "glemt" at fodre på hende rigtig længe....
    Du skriver at man ikke skal tage en hest af medlidenhed, men fordi man ønsker sig en hest... Men jeg tog hende af medlidenhed og fordi jeg tilfældigt havde en boks ledig... smiley Jeg mente at jeg kunne give hende et værdigt og mæt liv de sidste dage af hendes liv, for var overbevist om at dyrlægen ville aflive hende... Men heldigvis kom hun sig rigtig godt og er i dag en frisk og rask mor til et føl på 2 mdr...
    Men jeg tog hende ikke til mig for at "reklamere hvor god jeg er" men fordi jeg havde ondt af hesten...
    Hvis I har lyst kan i se de første billeder af hende her:
    http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=333437



Kommentér på:
Mishandlet , hmm!

Annonce