{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.638 visninger | Oprettet:

Uærlig sælger? {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Hvis man nu siger at man skal sælge sin hest, uanset grunden. Og den på papirene er med fuld stamtavle, kan rides og er rask - altså godkendt af dyrlægen.
Så hvis den her hest nu har en rigtig dårlig vane, som man tror IKKE skyldes fysiske smerter, da dyrlægen har undersøgt og taget billeder af den og sagt god for den, men at den fortsætter denne vane, skal man så ikke sige det til køber? At problemet i det mindste har været der?

Altså fx hvis hesten laver bukkespring hver gang man sætter i galop.
Burde man ikke gøre køber opmærksom på det, eller er det bare helt i orden ikke at sige noget?

ps: Det er ikke mig som skal sælge nogen hest. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uærlig sælger?
  • #3   7. aug 2012 Man skal nok oplyse hvordan landet ligger!

    Ville jeg i hvert fald sætte pris på, inden jeg kørte landet tyndt og kom ud og se en hest som lavede bukspring i anspringet til galop. Lidt nederen hvis man nu gerne vil starte M klasser i dressur smiley


  • #4   7. aug 2012 Jeg ville nu have det bedste som sælger, at sige ALT hvad jeg kender til hesten, går ud fra køber evt. prøver hesten hos sælger også.
    Syntes kun at hestene har fortjent at vi er ærlige omkring dem.


  • #5   7. aug 2012 Altså så er det jo man skal bevise den har gjort set med sælger.. Bare fordi den gør det med køber betyder ikk den har gjort det med sælger der er stooor forskel på hvem der rider..

  • #6   7. aug 2012 Altså hvis det er noget sælger selv har oplevet og ved at problemet er der?

    Nu var det også bare et eksempel det med et bukkespring smiley

    Så lad mig prøve et andet fx at en hest stejler, og kan finde på at gøre det når man trækker til og fra fold, og nogle gange under ridning. Og vi snakker om at den hesten rejser sig HELT OP.
    Det skal man vel oplyse? smiley og hvad kan konsekvensen være hvis man ikke gør?


  • #7   7. aug 2012 Hvad spørger du ind til? smiley

    Skal køber fortælle til sælger at det bliver ved, selvom det er oplyst fra salget?
    Eller skal sælger fortælle ved salget, at hesten har kroniske problemer?


  • #8   7. aug 2012 At handlen går tilbage ...

  • #9   7. aug 2012 Om sælger skal oplyse problemerne som har været med hesten inden salget smiley

    Selvfølgelig kan en hest jo godt lige pludselig få en vane hos køber som sælger ikke kan gøre for.
    Personligt ville jeg, hvis jeg var sælger, fortælle alt om hesten. Da jeg ikke har samvittighed til andet smiley Men min veninde som har sin hest til salg nævner nemlig slet ikke et problem som hun har haft med hesten, og som faktisk også er grunden til at hun sælger. Synes jeg bare ikke er fair overfor køber eller hesten?


  • #10   7. aug 2012 Hvis man som sælger oplever et mønster i uønsket adfærd skal det oplyses som en fejl..
    Gør man ikke det, skjuler man fejlen - og så kan handlen gå tilbage inden for 2 år smiley


  • #11   7. aug 2012 Altså jeg står selv og skal købe hest - og jeg er nervøs rytter, det vil sige jeg kan ikke ride hvilken som helst hest og jeg er ikke tryg hvis den laver bukkespring.
    Så jeg vil gerne vide hvordan landet ligger med den, hvordan den er i temperement, har nogen uvaner, om den kan stå alene i stald eller ikke kan.

    Jeg har nemlig købt en pony på et tidspunkt, hvor jeg ikke fik oplyst at den ikke kunne stå alene i stalden først da kontrakten var underskrevet -fik jeg den der - Når ja, hun kan jo altså te sig lidt når hun står alene ...
    Den stejlede og var ved at splitte alt ad, bare de andre heste blev trukket ud før den.. Det ville jeg gerne havde vidst på forhånd.

    Med andre ord, hvis jeg skulle købe en hest af dig, som har en dårlig vane der i følge dyrlægen ikke er fysisk smerte, ville jeg foretrække at få det at vide og evt se bevis på at dyrlægen har været på, afhængig af hvad det er selvfølgelig.,


  • #12   7. aug 2012 Det skal de helt sikkert! Uanset hvad det er!
    Jeg var så ærlig så da jeg skulle sælge min gamle pony, fortalte jeg at han var mere end 100% trafiksikker, men at han altså gik uden om de der metal rister/skiver der er på jorden, og der bare ikke var noget at gøre der smiley
    Samt hvad der nu ellers var smiley

    Det er slet slet ikke fair det du giver som eksempel her til sidst! Jeg var blevet SÅ gal, hvis det var mig! smiley Men mener der er nogle regler der gælder alt salg med kontrakt, som hedder, at man kan "returnere" noget ved skjulte "fejl/mangler", eller noget i den retning. Men hæng mig ikke op på det smiley

    Synes du skal konfrontere din veninde med det!
    Kan man få af vide hvad problemet er (ved jo ikke hvem din veninde er)? smiley


  • #13   7. aug 2012 * TEAM Rosenskjold *:
    Hold da op, er det 2 år man har? smiley


  • #14   7. aug 2012 Jeg er sev ved at sælge, og gør køber opmærksom på alt, også hestens gamle seneskade som ingen betydning har længere, og det skræmmer sikkert nogen væk, men jeg håber det er med til at betyde at det hjem hun ender med at få er det rigtige, fordi de ved alt der er at vide om hende..

    Så ja, jeg ville gøre køber opmærksom på alt smiley


  • #15   7. aug 2012 Tenna: der er fandme for få sælger som dig i dag! Det er så synd! smiley
    Tommel op for dig - helt sikkert! smiley


  • #16   7. aug 2012 Min veninde (veninde er så meget sagt smiley Vi er ikke sådan rigtig veninder, men vi snakker da sammen når vi mødes osv. vi stod før i samme stald, gør vi ikke mere.) har også været ærlig ang. en operation hesten har været igennem som ikke har betydning i dag. Tror at hun ikke siger den har den der temperament fejl pga. så falder den uden tvivl i pris osv.

    Problemet er at hesten stejler. Jeg har aldrig selv oplevet det - så kan kun sige hvad hun selv har sagt til mig. og den stejler ikke bare lidt, den rejser sig HELT op. Det sker, nogle gange, hvis man fysisk presser den for hårdt, og den har gjort det nogle gange når hun har trukket med den. Ellers en rigtig dejlig hest. Men hun er blevet bange for den, netop fordi den stejler, men det nævner hun ikke for mulige købere, hun har givet en anden grund til salget og nævner ikke det der problem med at den stejler.


  • #17   7. aug 2012 Ja heste er jo en vare, så købsloven gælder også her..

    Man kan heller ikke købe en hest som beset, forstået på den måde at dukker der så efterfølgende fejl op, er det bare ærgeligt.. Den går heller ikke mere..

    Dog er det købers ansvar at bevise fejlen er kendt af sælger, derfor anbefaler man handelsundersøgelser osv


  • #18   10. aug 2012 jeg vil da også sige alt og ved jeg hesten har en dum vane, vil jeg ikke sælge den videre, men lade den få fred, som jeg nok må ind se at min fjordhest må få, så snart jeg har et hoppe føl fra min store hoppe.
    for hun har en vane og stejle op ad folk og hun kan ikke gå på meget græs før hun får kolik og hun kan slet ikke tåle stress, sådan en hest skal bare have fred og ikke sælges videre eller avles på.
    men ved godt det er min mening, men synes der er nok heste i verden der har problemer.


  • #19   10. aug 2012 Perle Locky, Classic og stella -

    Det synes jeg er en fin holdning at have, for der er ikke ret mange der vil have en hest der fejler noget, og med andre ord kan man også rissikere at hesten blevet smidt rundt fra hjem til hjem, eller misforstået !


  • #20   10. aug 2012 jeps, nu har jeg købt hesten billigt, for hun hvade ikke været i hænder, og håbede jeg kunne lave en god pony af hende, men sådan skal det ikke være den her gang, så derfor håber jeg kun hun skal være her i små to år, så håber jeg at have et flot hoppe føl af min den store, og vil heller have to store heste til og kører vogn med, da jeg heller ikke ved om min sted datter holder interessen for hesten, og hun vil heller passe min store hest end hendes bette hest.

  • #21   9. sep 2012 Mellem private er der ikke to år "reklamationsret" på hest. Det er kun fra erhvervssælger, denne reg gælder. Ellers er der alm 30 dages "returret" og selvfølgelig altid en henvendelse og evt sagsanlæg, hvis "noget" opdages.

    Ved handelsundersøgelsen skal dyrlægen også beskrive temperament og opførsel under undersøgelsen, og køber ser vel formentlig hest under rytter og prøver selv, flere gange inden køb. Så fejl opdages formentlig og JO , sælger bør da absolut oplyse ALT smiley


  • #22   9. sep 2012 Returret er da kun noget man har ret til når man handler på nettet. Ellers har man ikke. Mange butikker yder den bare som g od service alligevel.

  • #23   10. sep 2012 Der gælder nøjagtig de samme regler for et civilt køb og et erhverskøb..

    forskellen ligger i hvordan man kan få kørt sagen, hvis der er fejl og mangler smiley


  • #24   10. sep 2012 Jeg har været hele møllen igennem omkring en uærlig sælger.. Og jo, 2 år er korrekt.
    Der er en lang artikel på HN omkring en heat der var solgt med handelsfejl, der måtte ejer tage hesten retur, betale smed, dyrlæge og opstaldning. Mener det blev langt over 300.000 kr i erstatning.
    Så det kan vidst bedst.betale sig at være ærlig smiley


  • #25   10. sep 2012 Tja, vis den kun har stejlet få gerne og ikke i noget bestemt mønster så vil jeg ikke mene det er en dårlig vane.
    Jeg ville dog sige at den havde det med at sige fra vis man presser den for hårdt, hvilken reaktion vil nok være forskellig fra ejer til ejer.


  • #26   10. sep 2012 Jeg ville være ærlig , men hvis den person du hentyder til absolut skal lyve om det kan hesten blive solgt som beset så kan handlen ikke gå tilbage hvis skjulte fejl melder sig , men jeg ville være ærlig !!!!!

  • #27   10. sep 2012 har lige købt hest,.... sælger gør mig opmærksom på det hun er bekendt med at hesten har... jeg går gladeligt med til at skrive kontrakt på at hesten er købt uden handelsundersøgelse og at sælger ikke hæfter for skader/sygdomme sælger ikke er bekendt med...
    Jeg blev gjort opmærksom på at jeg havde med en 14 årig unghest at gøre og at han skulle behandles som sådan... og ja en ældre herre der først nu skal til at opleve verden... han har en fin bestilling og et rigtig godt hoved... rar og venlig og har fundet den nederste plads i flokken (med sine to foldboddyes på 1m - han er 170)
    Havde sælger sagt at han sagtens kunne læsses sidst de havde ham i trailer var han nok ikke kommet hjem, men her havde vi at gøre med en ÆRLIG sælger og jeg friskrev hende så vidt muligt for følger af salget... altså ved hun hesten har en skade hænger hun på den, ellers er det min fejl...

    Ang din veninde... ja jeg har solgt Savannah herinde... her sagde jeg hvad der var med hende og var ærlig om det hele... holdt kontakten og fortalte gladeligt om vores erfaringer, hvis der opstod en situation, som køber gerne ville vide mere om fortiden bag, hvis der var nogen... de nuværende ejere har jeg også kontakt til og disse kan også ringe/skrive/maile ved spørgsmål... det er den måde jeg sikre min forhenværende pony de bedste kår... nu hvor jeg ikke selv kunne beholde hende, er det jo min pligt at sikre, så vidt det er muligt at hun får det godt fremover... OG DET HAR HUN IHVERTFALD NU... tak til nuværende ejere for det!!!


  • #28   10. sep 2012 Hedegaarden - Håber ikke du mener at jeg snakker om Savannah? smiley For jeg ANER IKKE hvem det er smiley

  • #29   10. sep 2012 Jeg mener nu stadig at hesten kan købes som beset - det er jo også købers ansvar at få den handelsundersøgt f.eks..

    jeg ville altid være ærlig omkring hesten!


  • #30   10. sep 2012 Nej nej... det er ikke hende der er tale om... :O) bare for at forklare at jo mere ærlig jo større chance for at hesten ender det rigtige sted...

  • #31   11. sep 2012 Hedegaarden
    Okay, skulle bare lige være sikker smiley


Kommentér på:
Uærlig sælger?

Annonce