{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

Problemer med ponyen? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg vil egentlig gerne høre jeres mening. Siden april måned, er det gået stærkt ned af bakke for forholdet mellem min pony og jeg. Det startede med at hun var halt et par gange, og derfor ikke rigtig var til at gå med (men til og fra fold det skulle hun altså). Nå, men hun fik ro, og smeden kiggede på hoven da de skulle ordnes, men der var ingenting. Hun var lidt on/off en 14 dages tid, og derefter var der intet at se eller mærke mere.
Men så begyndte hun at ændre adfærd. Hun var ikke rigtig til at få til at gøre noget i ridehallen, jeg fik problemer med at trave på hende. Hun stoppede simpelthen bare op, og begyndte at piske med halen.

Nå, men hen over sommeren er det så blevet værre. På skovtur er der intet at mærke overhovedet, ørerne er fremme, hun går frisk fremad og vi kan både trave og galoppere. Dette kan vi ikke længere andre stedet, end på tur.

Efter end ikke engang 5 minutter på banen, eller i hallen, så vil ponyen ikke gå. Hun stopper op, ligger ørerne ned, pisker med halen, stamper i jorden og bakker. Selv når vi skal på tur, og vader rundt på udendørsbanen og venter på at resten er færdig med at sadle op, der starter problemet, men så snart vi nærmest træder ud af banen, og vender næsen mod skoven, så er der intet at mærke?

Jeg tænkte til at starte med at det måske var min bomløse eller mit hovedtøj. Men problemet opstår med det samme uanset om jeg rider med sadel eller ej, eller om det er min trense eller sidepull jeg rider med. Det ændre intet.

Derudover så er hun simpelthen blevet en pestilens til at blive trukket med. Hun vil simplethen ikke gå?

Sidste gang jeg selv skulle trække hende ind fra fold, endte jeg med at tage en bette pisk med, i håb om at den havde en effekt, men det havde den ikke. Har ikke lyst til at klaske hende, så prøvede bare at prikke lidt til hende med den, men det hjalp ikke, i stedet endte jeg med at hive, slæbe og trække den ikke særlig villigt gående pony, hele vejen op til stalden. Det endte med at tage en halv time.
Og som om at det ikke er nok, så har hun fået sig et par andre ”idéer” /uvaner. At gå ind i den nye stald, hvor jeg mere eller altid står og strigler, sadler op og vasker osv. Der vil hun ikke gå ind. Hun klodser hovene, og så står hun ellers lige foran indgangen, og vil ingen steder. Ikke med mindre der enter er mad, til at lokke, eller hvad der kommer en person, det er ligegyldigt hvem det er, men hvis de står bag ved hende/ved siden af hende, eller blot et par meter fra hende, så går hun uden problemer ind. Dette problem har jeg både i stalden og når vi skal ind i hallen, og jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Har ikke altid godbidder på mig, og det er ikke altid der er folk i nærheden, som skal ind i hallen.

For et par uger siden, efter jeg havde longeret ponyen, ville jeg ned på springbanen, og græsse lidt med hende, så hun kunne blive kølet lidt af osv. Og efter der ikke var så meget græs der, så bestemte jeg mig for at gå lidt hen af grus vejen, for at hun kunne få adgang til lidt mere græs. Men her opstod problemet igen! Hun ville ikke gå! Det var først da jeg gav hende langt tov, og fandt en ordentlig tot græs, at hun ville gå et par meter for at få det. Dette måtte jeg så gentage en del gange, så vi kom op til lidt mere græs, men hun vendte mere eller mindre om med det samme, og ville hjem ad mod stalden.

Jeg aner snart ikke hvad silvan jeg skal stille op. Eller jo, har snakket med min dyrlæge om at hun skal igennem den helt store tur, for der må simpelthen være et eller andet galt? Men hvad, det aner jeg ikke.

På folden virker hun frisk, stormer rundt. Og når hun skal ned på folden igen, ja så kan det ikke gå hurtigt nok, der tripper hun rundt, og man når knapt at få åbnet leddet før hun er rendt afsted i fuld galop.

Jeg indrømmer blankt… Jeg er lost :o)

Håber I kan komme med nogle indput. Måske med ting jeg kan forsøge mig med, nogle ting jeg specifikt kan få dyrlægen til at undersøge, når hun skal i gang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med ponyen?
  • #1   21. sep 2013 Gør ridebanen/stalden til et rart sted at være! smiley Gør sådan at hun ser frem til at komme derop! smiley

    På ridebanen kan du evt. stille et par spande med nogle stykker æbler i rundt omkring så hun skal gå rundt og tage dem selv, du kan evt. gå med.

    I stalden kan du give hende hendes mad, ude på staldgangen og så stå og lave lidt for sjov tricks. Altså ikke nogle voldsomme tricks. Fx. har jeg lært min hoppe at løfte ben ved at jeg kilder hende ved knæet. Det er super nyttigt og noget som man nemt kan gøre på staldgangen og smeden elsker det her trick smiley
    Når du laver tricks (helst med godbidder, hvis I begge kan kontrollere det) så har jeg altid fundet ud af at heste godt kan lide at komme ud og stå på staldgangen. smiley

    Jeg har aldrig selv stået med problemet så umiddelbart så er det bare min tanke netop nu. Du må meget gerne kontakte mig i PB hvis du har spørgsmål eller hvis du vil sige hvordan det går! smiley


  • #2   21. sep 2013 Bom bom. Jeg har bare svært ved at tro det er det. Har haft hende i 5 år og det har aldrig været i problem før, det er bare noget der pludselig er opstået, og det er heller ikke unormalt at hun får æbler, gulerødder eller sådan en slik bøtte, når hun står og bliver striglet smiley

  • #3   21. sep 2013 Er der sket noget ubehageligt i stalden, at du ved af, da hun har været der? smiley Det lyder ret mystisk!

  • #4   21. sep 2013 Ikke hvad jeg ved af, og hun står end ikke i den stald, så synes det er mystisk. Men det er jo så også både i stalden og i hallen, at hun brat stopper op. Hun ligger ikke ørerne tilbage eller noget, hun står bare og kigger, og vil ikke gå længere. Medmindre der som sagt, kommer nogle og går et par meter fra hende, så begynder hun pludselig at gå af sig selv. Men uden den "støtte" så får jeg hende ikke ind, medmindre jeg har mad, eller hvis hun får et klap i rumpen. Men jeg er godt nok ved at blive en anelse gråhåret over den pludselig adfærdsændring :o)

  • #5   21. sep 2013 I en situation som din - især, når du skriver, at hun har været halt, og at den nye problemadfærd er opstået derefter - ville jeg helt klart vælge at begynde med at få hesten tjekket grundigt igennem af dyrlæge, hestetandlæge og kiropraktor eller fys, så jeg var HELT 110% sikker på, at den ikke har nogen form for smerter. For umiddelbart synes jeg, at de signaler, du beskriver, at ponyen sender (stopper op, er uvillig til at gå, pisker med halen osv.) kunne tyde på, at den har ondt.

    Det virker godt nok lidt mystisk, hvis det skulle være smerter, at det kun er på ridebanen og til og fra folden, der er udfordringer, men det er dog ikke det samme, som at hesten ikke kan have ondt. Måske gør nogle af de øvelser, I laver i ridehuset og på banen mere ondt, den det gør at gå ligeud gennem skoven? Forklaringerne kan være mange.

    Hvis det så viser sig, at hesten kan konstateres helt fri for smerter, spændinger, skævheder osv., som kan forårsage adfærden, så ville jeg nok som næste skridt prøve at få fat på en adfærdskyndig træner til at hjælpe jer. For så må der evt. være tale om noget tillært adfærd af en slags eller måske stressadfærd, fordi hesten er kommet til at forbinde bestemte situationer med ubehag.

    Uanset hvad håber jeg, det lykkes dig at finde årsagen til din ponys adfærdsændring. smiley


  • #6   21. sep 2013 Jeg har også tænkt smerter, også derfor jeg har haft snakket med min dyrlæge, om at hun skal tjekkes i hoved og rumpe, for der må simpelthen være en årsag til det. Men jeg undre mig blot over, at det kun er et problem på vej ned fra fold, men ikke tilbage, og lige ledes, så er der ingenting hvis vi er på tur med andre fra stalden.

    Bom bom. Og det med ridning. Jeg når aldrig mere end til max en tur op af langsiden i trav, for så kaster hun hovene i jorden, og stamper osv. Og som regel, gør hun det selv blot efter få minutters skridt.

    Men der er ingenting, hvis jeg trækker hende rundt, eller longere hende.


  • #7   21. sep 2013 Hvis du tror på det, så kunne det være en mulighed at få en telepatør til at snakke med hende. Du kunne evt. bare lave fjerntelepati og så stille spørgsmålet derigennem. Altså "Hvorfor vil du ikke ride på bane og ind i stalden?"

    Det kan lyde tosset, men det kan også virke! smiley


  • #8   21. sep 2013 Det kan da heller ikke udelukkes at jeg vil ty til den slags hvis dyrlægen intet finder. For det er godt nok ved at drive mig til sindsyge, at jeg ikke kan ride min egen pony. Og end ikke kan få hende ind i stalden uden at der enten er andre mennesker til hjælp eller med bestikkelse eller rap i rumpen. Det er godt nok irriterende :o)

  • #9   21. sep 2013 Ville tage fat i en kiropraktor ( evt www.ryet.dk - meget dygtig, kører i hele landet og har et termografisk kamera) i stedet for dyrlægen.

  • #10   21. sep 2013 Det kan være hun er blevet træt af at ride på bane? smiley smiley

  • #11   21. sep 2013 Jeg vil anbefale Winnie

    winn-healing.dk


  • #12   21. sep 2013 Jeg har næsten ikke redet på hende, fordi vi har haft vores kampe, været rimelig uheldige med opstaldnings steder osv. Så det var først sidste sommer jeg begyndte for alvor og ride på hende. Og det er jo både i hallen og på banen det sker.
    Tror simpelthen ikke på det er det. Det starter som sagt allerede efter 5 minutter max.


  • #13   21. sep 2013 Horsemind: Jeg vil helt sikkert overveje Winnie, hvis dyrlægen intet finder :o) Har kun læst positive tråde om hende.

  • #14   21. sep 2013 Andre der har noget at byde ind med? smiley

Kommentér på:
Problemer med ponyen?

Annonce