{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Problemer med ponyen? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg vil egentlig gerne høre jeres mening. Siden april måned, er det gået stærkt ned af bakke for forholdet mellem min pony og jeg. Det startede med at hun var halt et par gange, og derfor ikke rigtig var til at gå med (men til og fra fold det skulle hun altså). Nå, men hun fik ro, og smeden kiggede på hoven da de skulle ordnes, men der var ingenting. Hun var lidt on/off en 14 dages tid, og derefter var der intet at se eller mærke mere.
Men så begyndte hun at ændre adfærd. Hun var ikke rigtig til at få til at gøre noget i ridehallen, jeg fik problemer med at trave på hende. Hun stoppede simpelthen bare op, og begyndte at piske med halen.

Nå, men hen over sommeren er det så blevet værre. På skovtur er der intet at mærke overhovedet, ørerne er fremme, hun går frisk fremad og vi kan både trave og galoppere. Dette kan vi ikke længere andre stedet, end på tur.

Efter end ikke engang 5 minutter på banen, eller i hallen, så vil ponyen ikke gå. Hun stopper op, ligger ørerne ned, pisker med halen, stamper i jorden og bakker. Selv når vi skal på tur, og vader rundt på udendørsbanen og venter på at resten er færdig med at sadle op, der starter problemet, men så snart vi nærmest træder ud af banen, og vender næsen mod skoven, så er der intet at mærke?

Jeg tænkte til at starte med at det måske var min bomløse eller mit hovedtøj. Men problemet opstår med det samme uanset om jeg rider med sadel eller ej, eller om det er min trense eller sidepull jeg rider med. Det ændre intet.

Derudover så er hun simpelthen blevet en pestilens til at blive trukket med. Hun vil simplethen ikke gå?

Sidste gang jeg selv skulle trække hende ind fra fold, endte jeg med at tage en bette pisk med, i håb om at den havde en effekt, men det havde den ikke. Har ikke lyst til at klaske hende, så prøvede bare at prikke lidt til hende med den, men det hjalp ikke, i stedet endte jeg med at hive, slæbe og trække den ikke særlig villigt gående pony, hele vejen op til stalden. Det endte med at tage en halv time.
Og som om at det ikke er nok, så har hun fået sig et par andre ”idéer” /uvaner. At gå ind i den nye stald, hvor jeg mere eller altid står og strigler, sadler op og vasker osv. Der vil hun ikke gå ind. Hun klodser hovene, og så står hun ellers lige foran indgangen, og vil ingen steder. Ikke med mindre der enter er mad, til at lokke, eller hvad der kommer en person, det er ligegyldigt hvem det er, men hvis de står bag ved hende/ved siden af hende, eller blot et par meter fra hende, så går hun uden problemer ind. Dette problem har jeg både i stalden og når vi skal ind i hallen, og jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Har ikke altid godbidder på mig, og det er ikke altid der er folk i nærheden, som skal ind i hallen.

For et par uger siden, efter jeg havde longeret ponyen, ville jeg ned på springbanen, og græsse lidt med hende, så hun kunne blive kølet lidt af osv. Og efter der ikke var så meget græs der, så bestemte jeg mig for at gå lidt hen af grus vejen, for at hun kunne få adgang til lidt mere græs. Men her opstod problemet igen! Hun ville ikke gå! Det var først da jeg gav hende langt tov, og fandt en ordentlig tot græs, at hun ville gå et par meter for at få det. Dette måtte jeg så gentage en del gange, så vi kom op til lidt mere græs, men hun vendte mere eller mindre om med det samme, og ville hjem ad mod stalden.

Jeg aner snart ikke hvad silvan jeg skal stille op. Eller jo, har snakket med min dyrlæge om at hun skal igennem den helt store tur, for der må simpelthen være et eller andet galt? Men hvad, det aner jeg ikke.

På folden virker hun frisk, stormer rundt. Og når hun skal ned på folden igen, ja så kan det ikke gå hurtigt nok, der tripper hun rundt, og man når knapt at få åbnet leddet før hun er rendt af sted i fuld galop.

Jeg indrømmer blankt… Jeg er lost :o)

Håber I kan komme med nogle indput. Måske med ting jeg kan forsøge mig med, nogle ting jeg specifikt kan få dyrlægen til at undersøge, når hun skal i gang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med ponyen?
  • #1   21. sep 2013 Det lyder lidt som min historie med min DV.
    Jeg har været i Hørsholm 3 gange, haft hestetandlæge Lalla ude, haft fys ude 2 gange og intet hjalp og dyrlægen kunne ikke finde noget.
    Jeg kan heller ikke få min frem på banen, på tur går det okay, men helt ærligt føler jeg han går med "hovedet under armen", han er blevet klodset, vildt belastende på staldgangen og slet ikke den gode gamle rolige kælne dreng. Jeg har skiftet sadel 4 gange inden for det sidste år og stadig er det hele noget møg!
    Jeg har så en gammel veninde der er dyrekinesiolog, hendes hjemmeside hedder: Meza-mahte.dk. Jeg sendte en urin - og spytprøve afsted, samt et billede - og svaret jeg fik tilbage var vildt!!!
    Der skal kigges på foderet, hovene og så havde han en betændelsestilstand ved ribbenssammenhæftningerne (som dels kan være opstået af hans tilskudsfoder, som er fra Salvana (kemisk produkt) Det skal erstattes af NDS vitaminer som kan købes på denne hjemmeside Contact-saddle.com. Derudover bliver jeg nødt til at invistere i en Contact sadel og et nyt bid fra Myler, da jeg åbenbart har en ekstremt følsom og sensibel hest!
    Den ehr peiode med en ikke-fungerende hest har varet i halvanden års tid og man er til sidst ved, at blive vanvittig! Heldigvis er min en jeg selv har avlet på min gamle hoppe, så jeg ved han ikke er uartig, for ellers kunne man til tider være lidt fristet til, at tro de er blevet uartige og så er der mange der vil mene de trænger til en i rumpen. Men jeg er ikke den store tilhænger af sådan noget før jeg ved 100 % om der er noget galt, og det er der jo altid når vores kære dyr siger fra som din også gør!
    Jeg er ikke i tvivl næste gang min han er underlig, så tyr jeg til Mia igen, som har Meza-mahte! Det er det bedste jeg har gjort, både for mig selv og min hest. Der er meget at arbejde med, men nu ved jeg hvorfor den har været som han har!

    Rigtig meget pøj pøj med din!


  • #2   21. sep 2013 Hov og desuden skal han have kiropraktor og akupunktur... Så mon ikke også han efterhånden har været set igennem fra ende til anden smiley

  • #3   21. sep 2013 det kan være en oplevelse i hallen? eventuelt da den blev halt.
    ville råde dig til at træne fra jorden af, lave noget som den syntes er super sjovt i haller for så kan det være at den betragter hallen som noget positivt og sjovt.. og at den bare gerne vil ud i naturen er da dejligt, gid det var min hest som jeg kunne mærke på hvad den ville, vil den hellere ud på eventyr er det da fantastisk, uden sadel og i en sidepull, uuhmm, gid det var mig.. smiley


  • #4   21. sep 2013 Jeg må ærlig tilstå at jeg langt fra er så begejstret for det som dig. Jeg har ikke haft redet særlig længe på hende, på trods af at jeg har haft hende en del år efterhånden, men vi har bare hele tiden haft vores kampe på et eller andet punkt, og været yderst uheldigt med vores opstaldnings steder. Så sidste år, da hun blev flyttet, begyndte hun virkelig at stor trives, og jeg fik mod til at forsøge at ride hende igen. Og det gik skide godt, vi kom så småt i gang med at arbejde på galoppen, på begge volter (ja, længere er vi altså ikke nået smiley ) Men ja, så var hun halt et par gange, og blev tjekket for hovbyld, og en enkelt gang var hun stok halt og dyrlægen måtte give smertestillende. Det var sådan lidt on/of en 14 dages tid, og så prøvede vi at give hende sko på, fordi hun sled dem dumt, og gik åbenbart forkert på dem, og siden har der så intet været.

    Og det med at hun ikke ville rides, end ikke skridtes på, eller var problematisk at trække ind fra fold, samt ikke at ville gå ind i hverken hallen eller stalden, det kom først noget tid efter.

    Jeg er bare lidt på herrens mark, med hvad pokker der dog er galt.

    Louise: Min opstalder er dyrlæge, så snakker jo jævnligt med hende. Skal der special udstyr til at analysere spyt prøver? Og hvordan tager man en urin prøve fra en hest? smiley


  • #5   21. sep 2013 så træk hende der ind?, lav øvelser inde i hallen elelr bare leg med hesten, så den finder glæden derinde igen? smiley
    det er da åndsvagt bare at give den endnu flere dårlige oplevelser?
    så du siger at du kan bedst lide at ride rundt inde i hallen i cirkler, i skridt på en hest som hellere vil flyve afsted i skovet og have det sjovt?


  • #6   21. sep 2013 Jeg kan ikke selv trække hende der ind? Og, ja, jeg kan bedre lide at enten ride på banen eller i hallen, da vi var i gang med at arbejde på galoppen, og det gør jeg ikke i når vi er på tur.

  • #7   21. sep 2013 nååh, men hvordan kan du så have oplevet noget med hende i hallen, så kan du vel godt få hende der ind..


  • #8   21. sep 2013 Fordi problemet ikke har været der hele tiden, men er opstået over de sidste par måneder. Og nej, jeg kan ikke få hende der ind, medmindre hun får et rap i rumpen, eller at der er andre i stalden til at stille sig i nærheden af hende, for så går hun ganske roligt og frivilligt der ind.

  • #9   21. sep 2013 hvad er problemet så?
    så gør det og så lav noget den syntes er sjov når den er kommet derind.. smiley


  • #10   21. sep 2013 Jeg tog prøverne på en vatind og puttede dem ned i en plastpose. Min hest tisser altid lige når han er kommet ind i sin boks, så jeg stod bare klar med vatpinden og tog prøven med det samme. Spytprøven tager du bare i kinden og derefter i ose også. Og så et nyt billede og sender på mail. Men kontakt hende først og aftal hvordan og hvorledes. Hun kan altså bare et eller andet ud over det sædvanlige... Min fortalte hende ting, så måske Mia kan finde frem til din hests problem, for det lyder temmelig kompliceret.

  • #11   21. sep 2013 Sofie: Problemet opstår jo også når jeg skal have hende ind i den nye stald, hvor jeg som oftest står og strigler hende osv.

  • #12   21. sep 2013 Jeg vil lige få mig dyrlæge til at tjekke hende igennem fra top til tå, og hvis hun ikke finder noget, så må jeg prøve din metode :o)

  • #13   22. sep 2013 umiddelbart ville jeg nok få en hestekiropraktor til at tjekke ponyen igennem. Det kan være den er låst i ryggen, halsen eller andre steder.

  • #14   22. sep 2013 Dyrlægen har for noget tid tjekket ryggen igennem da jeg nævnte mit problem med at ride hende, men det reagerede hun ikke på. Hvis ryggen var låst, ville hun så ikke have reageret, når der blev trykket? smiley
    Jeg skriver lige kiropraktor bag øret :o)


  • #15   22. sep 2013 Det kan jo også være halsen. Det er vigtigt det er en hestekiroprakter der tjekker om noget er låst på hesten.
    Nu ved jeg ikke lige hvor du er fra. Men der er både Thorsten Tude som både er dyrlæge med speciale i hestekiropraktik og Tove Due.


  • #16   22. sep 2013 Midtjylland smiley okay. Men jeg venter dog lige med kiropraktor osv. Til dyrlægen har tjekket hende smiley men hvis hun ikke kan finde årsagen, eller udredde den, så må jeg få fat i en kiropraktor smiley for der skal helt sikkert ske noget. Jeg ved at blive sindsyg af det andet her smiley

Kommentér på:
Problemer med ponyen?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce