{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.125 visninger | Oprettet:

Smerten for at lære fra sig-elev heste {{forumTopicSubject}}

Jeg fik for lidt over en uge siden job på en rideklub som underviser af elev holdene.

Jeg fik først et godt intryk af hestene, kunne se at en gik med en sadel med for bred bom, ellers SÅ det fint ud.

Mange af eleverne omtalte hestene som frække og dumme.
Jeg var klar over at jeg måtte bruge tid på at forklare eleverne hvorfor hesten er fræk eller dum og hvad sandheden faktisk er.

De tog mod alt min lære og på få minutter gjorde elev hestene alt med glæde og uden pisk og hårde schenkler.

Der gik en uge - og der gik to. Og der forsvandt pludselig en masse tillært hjælpeløshed blandt disse heste.

En af elev hestene, eller faktisk dem alle, hadede at blive sadlet op. Bed og sparker når de får sadel på. En af dem angreb ligefrem.

Men når de fik rytter på stoppede de.


De her heste havde været vant til at få hårde klø når de strittede i mod, fordi de havde ondt.

I dag kl 15 præcist fik jeg en meget tæt kontakt med en af elev hestene, den søgte mig konstant. Den ville KUN gå hvis den kunne gå helt op af mig.
Rytteren kunne ikke få den væk, prøvede ihærdigt i en halv time. Jeg tænkte først at dette var meget sært, vi prøvede at tvinge den væk, men den reagerede med udadrettet adfærd.
Jeg valgte at gå væk, som sidste løsning og hesten panikkede og gik fuldstændig i baglås, stak af med rytteren og smed hende af.

Ponyen løb roligt hen til mig og jeg forstod dens budskab. Den havde ondt.

Sadlen lå direkte på den rygrad. Den havde INGEN naturligt reflekser i ryggen, desuden havde den næsten ingen rygmuskler.

Den krøb sammen bare jeg trykkede let på dens - eller de steder der skulle være rygmuskler.

Det gik op for mig hvorfor eleverne optalte elev hestene som dumme og frække.

Efter timen mærkede jeg alle hestene, ingen havde naturlige reflekser i ryggen, ikke engang en reaktion.
Mange af dem var sunket enormt i ryggen og havde deforne torntappe. Nogle enorme myoser i bagparten, en havde en meget skæv skulder.

Alle havde underhals.


Pludselig blev mit første syn forvaldlet til komplet radsel og jeg måtte i bilen hjem trille et par tåre, for jeg havde i hele mit liv aldrig oplevet heste i så dyb smerte bare stå opgivende og tigge min hjælp fordi jeg ikke slog dem eller tvang dem til alt muligt.

Det hårdeste er at jeg ved at jeg INTET kan gøre. Jeg kan prøve at tale elev hestenes sag, men halvdelen af disse elev heste er så slidte og har så ondt at de burde aflives eller kun fungere som hygge hest på en mark.
Det vil kræve en mindre revolution og en masse penge at skifte elev hestene ud dette sted og købe nye tilpasset sadler til dem alle.



Om lidt, kl 19 00 skal jeg igen undervise og jeg bliver nødt til at sige op.
Jeg kan ikke holde til at se de her heste tigge mig om hjælp, og jeg ved ikke om jeg vil få nogen succe ved at prøve at fortælle sandheden.

I ved jo hvordan de fleste rideskoler fungere. Det er jo som at tale til en stum dør uden følelser, når man skal tale elev hestenes sag.


Jeg ville af hele mit hjerte gerne hjælpe disse heste. Men jeg er SÅ bange for at jeg bare gør det hele meget værre og sætter de her elev heste i et syn på at de bare en endnu dummere og frækker end de plejer at være.

Og jeg må nok indse at jeg ikke er i stand til at undervise elev hold nogen steder, med mindre rideskolen ønsker at deres elev heste skal forstås på en korrekt måde, hvor indlæring og anatomi ikke er en by i rusland.


Det gør meget ondt at se heste lide, specielt når de råber og ingen hører dem og de så endelig kommer igennem til en person, som intet kan gøre.


Når du finder rideskole til dit barn, så tænk dig om, se på hestenes ryg og udstyr før i vælger at støtte en rideskole. Du kan hurtigt blive en del af denne grimme virkelighed.

V. Hilsen Anne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smerten for at lære fra sig-elev heste
  • #1   23. nov 2009 Ej, puueha smiley
    Det er virkelig synd for dem, det er så ærgerligt at man intet kan gøre for de stakkels dyr. Og dem der måske kan, ik vil smiley
    Håber det bedste for dem!


  • #2   23. nov 2009 ej hvor fordærdeligt

    min veninde og jeg var også nede på en rideklub i kbh omegn
    og der var en stort procentdel af hestene som slet ikke burde have en rytter på sig.
    Flere havde sterotypisk adfærd, smerte i ryggen eller andre steder på kroppen og sår i munde
    virkelig forfærdeligt - men man kan intet gøre.. hvilket gør det endnu mere forfærdeligt


  • #3   23. nov 2009 Puha !

    Kan du ikke prøve at snakke med rideskolen om det ? I hvert fald prøve først ?
    Det er da synd at hvis din undervisning har båret så meget frugt at du så ikke kæmper lidt mere .
    Lær eleverne hvorfor hestene reagerer som de gør, fortæl dem om sadlerne ! For der vil gå lang tid (hvis de nogen sinde vil) før eleverne vil lære omrking sadlen som sådan .


  • #5   23. nov 2009 Undskyld, men jeg ville ikke ride på en rideskole hvor jeg kun kan ride i bomløse sadler... Halvdelen af os sidder a h t i dem:-) Men som der er skrevet i et andet indlæg: Hvad med at få omrokeret sadlerne, evt kiler og pads... Det er ikke en holdbar løsning, men en hjælp til de stakkels heste...

  • #6   23. nov 2009 Mine øjen er ikke blevet åbnet, det har de været altid, det er jo min passion at lære børn at forstå hesten korrekt, både indlærings mæssigt og anatomi mæssigt.

    Jeg ved at rideskolen er på renden til at lukke.
    Jeg prøver at gøre det jeg kan for hestene og melder det til nyt heste liv.


  • #7   23. nov 2009 MELD dem til dyrenes beskyttelse eller sådan noget, det der er fandme dyreplageri. STAKKELS heste og ponyer, har virkelig ondt af dem. godt du siger op!!!

  • #8   23. nov 2009 Puha ..

    Ja , jeg er lykkelig over ikke at ride på risekole mere - kan sagtens forstå , at du ikke kan undervise når hestene har det sådan ;o(
    - Tror desværre at ligeså mange privatejede heste har det sådan (mange har i hvert fald..)

    F&F


  • #9   23. nov 2009 Nu er jeg kommet hjem, positivt instillet.

    De vil gøre noget, de har ringe midler.
    Men der hænger en masse andre sadler, som kan passe nogle af hestene bedre.

    To af elev hestene burde ikke gå flere elev timer. Den ene er kriminel, den anden er ved at blive det.

    Jeg skal tale med bestyrelsen i morgen, tilbyder at jeg får den meget slidte elev hest, i stedet for 1 månedes løn.

    Og så stiller jeg et krav om at udstyr er 100% i orden og bliver tilset af sadelmager, nu kender jeg en sadelmager som helt sikkert kan give rabet.


    Men det er faktisk håb.


  • #10   23. nov 2009 det jo bare super

  • #11   23. nov 2009 Ja, det er virkelig sørgeligt - og sådan er det jo nærmest på alle rideskoler. Dejligt de vil være med til at gøre noget! Håber det lykkes at gøre det til et bedre sted for hestene....

  • #12   23. nov 2009 fy for helvede!

    Hvilken rideskole er det på, hvis jeg må spørge?


  • #13   23. nov 2009 Jeg underviser selv og er helt enig i mange af de ting Anne observerer, det er ærgerligt, men desværre er der bare alt for mange folk der ved for lidt og mange rideskoler har for få resurser som anne også nævner, det gør det svært for dem at tage sig grundigt af hestene. Men synes det er fedt at du gør noget fr at åbne folks øjne Anne!

    K.Rose

    I virkeligheden er det jo irrelevant hvilken rideskole det er, for den triste sandhed er at de fleste rideskoler fungerer sådan. Der er simpelthen ikke resurser til at tage grundigt hensyn til alle hestene.


  • #14   23. nov 2009 Line: Ja det er det. Spørger også bare for at vide om det er en rideskole jeg kender. For så kunne jeg måske hjælpe med at snakke med ejerene.

  • #16   24. nov 2009 der er kun 1 rideskole i danmark jeg støtter : shetlænder rideskolen på fyn. smiley

    jeg hader rideskoler, og prøv at tænkt t jeg har støttet lortet i 8 år !! !XD

    det er sådan noget lort anne, og mig sus var også ude og tælle op på de "slemme" rideskoler, og ja, det var da ikke som vi havde forventet : DET VAR VÆRRE.

    men du kan ikke få noget ud af at melde det til hestens værn, de kan ikke gøre noget. du kan kun få så mange til at skrive klage breve til deres bestyrelse som muligt, og få elever selv til at bede om anerledes undervisning. uddan rytterne ! smiley vi håber at kunne få noget lignende ud af vores projekt.

    når vi er færdige med bogen, vil jeg søge om at holde fordrag på rideskoler, sammen med andre ryttere og ta evt heste med og vise hvordan de fungere.

    men det kræver meget arbejde. og der skal bare kløs på .


  • #17   24. nov 2009 Nemlig.
    Jeg kender dog til rideklubber på fyn som er ok, når det gælder sadler, udstyr og fording af hestene.

    Denne klub er med på at gøre tingene bedre for elev hestene - heldigvis.

    Rytterne er jeg i fuld gang med at omvende fra pisk-spore ridning, til ridning på hestens præmisser. Indlæring vil fortsat være en del af undervisningen.

    Faktisk er det som om at børnene bliver mere glade og smilende, fordi de pludselig ikke behøver at bruge så mange krafter og magt som førhen ved deres tidligere underviser.

    Forældrene er ved at forstå at den frække eller dumme hest ikke eksistere, men er en menneskelig undskyldning for at VI ikke kan få noget til at fungere mellem hest og menneske.



  • #18   24. nov 2009 jeg tror også meget at børnene tynges med at skulle afstraffe, og hele tiden synes hestene er træls at ride, jeg kan da tydeligt huske hvor irriterende ridning til sidst var fordi man bare vidste at hestene havde de samme problemer igen og igen, og direkte modarbejde en, dvs indtil man fandt ud af at det var en selv der var den modarbejdende part smiley

    man lærer virkelig at have en kort lunte, og hestene bare skal afstraffes. jeg har absolut intet lært af den rideskole ( sporten - GEK, tattersal, odrupdal( da de startede op som normalrideskole)). Jeg kunne INGENTING , men alligevel gik jeg på det øvede hold, fordi jeg efterhånden kunne håndtere de "dårlige, frække og dovne heste "


    Det er jo rent ud sagt sygt at jeg ikke anede en skid om heste før jeg gik ud af rideskolen og startede ud med problemheste, galopheste og til sidst min egen peter.

    Over hovedet ingen teknik, eller teori lærer man. det eneste med skyggen af logik i rideskoleundervisning er at der bliver sagt at hestene skal opvarmes, og skridtes af. andet kan jeg simpelthen ikke finde.

    der er jo ingen der tjekker opsadlingen er korrekt, eller siger at hestene skal rides anerledes, eller rytteren er fejlen, eller noget. det er hjernevask . men der kommer stævneryttere ud af det.


  • #19   24. nov 2009 puhaa.. lyder ikk godt... forfædeligt for disse heste..
    jeg ville nok vælge at blive på stedet da du (ved at have opdaget problemet) kan prøve at gøre det lidt nemmere for hestene. den næste er måske ikk så opmærksom..

    det er heldigvis ikke alle rideskoler hvor det er sådan.. jeg har altid reddet på Kettinge Ridecenter på lolland og der bliver alle heste tjekket. nu står jeg så på Lolland Falsters Hestesportscenter her bliver alle heste også tjekket og alle sadler og heste er tjekket af uddannet sadel mager.

    selvf er det forfærdeligt for dig at se på, men tænk på hvordan det er for hestene. de har længe prøvet at råbe op uden held, nu finder de en der hører dem, og så forlader hun dem...

    jeg skal ikk belære nogle men ville selv vælge at blive. du kan i hvertfald intet gøre hvis du siger op.. smiley


  • #20   24. nov 2009 Hej,

    Nu ved jeg ikke om andre har skrevet det, men jeg syntes du skal sige sandheden bag.

    Det kan ære ledelsen ikke er klar over problemet. Som du siger: Så opdagede du der først, da du kiggede nærmere på elevhestene.

    Elevunderviseren er jo den der er tættest på disse heste og derved skal fungere, som deres advokat.

    Hvis du alligevel r besluttet dig for, at sige op kan du ligeså godt sige sandheden.


  • #21   24. nov 2009 Anne ..
    - Du er sgu så skide sej !


  • #22   25. nov 2009 Go' Anne!!! smiley

    -FEDT at du tager kampen op, men det er også fedt, at rideskolen er villig til at gøre noget for hestene!

    Keep the good work up! :O)

    Håber du bliver på rideskolen, for jeg tror du kan lærer dem en masse og give en masse videre til dem om kærlighed og forståelse!

    Kram fra
    Cathrine :O)


Kommentér på:
Smerten for at lære fra sig-elev heste

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce