{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.114 visninger | Oprettet:

Smerten for at lære fra sig-elev heste {{forumTopicSubject}}

Jeg fik for lidt over en uge siden job på en rideklub som underviser af elev holdene.

Jeg fik først et godt intryk af hestene, kunne se at en gik med en sadel med for bred bom, ellers SÅ det fint ud.

Mange af eleverne omtalte hestene som frække og dumme.
Jeg var klar over at jeg måtte bruge tid på at forklare eleverne hvorfor hesten er fræk eller dum og hvad sandheden faktisk er.

De tog mod alt min lære og på få minutter gjorde elev hestene alt med glæde og uden pisk og hårde schenkler.

Der gik en uge - og der gik to. Og der forsvandt pludselig en masse tillært hjælpeløshed blandt disse heste.

En af elev hestene, eller faktisk dem alle, hadede at blive sadlet op. Bed og sparker når de får sadel på. En af dem angreb ligefrem.

Men når de fik rytter på stoppede de.


De her heste havde været vant til at få hårde klø når de strittede i mod, fordi de havde ondt.

I dag kl 15 præcist fik jeg en meget tæt kontakt med en af elev hestene, den søgte mig konstant. Den ville KUN gå hvis den kunne gå helt op af mig.
Rytteren kunne ikke få den væk, prøvede ihærdigt i en halv time. Jeg tænkte først at dette var meget sært, vi prøvede at tvinge den væk, men den reagerede med udadrettet adfærd.
Jeg valgte at gå væk, som sidste løsning og hesten panikkede og gik fuldstændig i baglås, stak af med rytteren og smed hende af.

Ponyen løb roligt hen til mig og jeg forstod dens budskab. Den havde ondt.

Sadlen lå direkte på den rygrad. Den havde INGEN naturligt reflekser i ryggen, desuden havde den næsten ingen rygmuskler.

Den krøb sammen bare jeg trykkede let på dens - eller de steder der skulle være rygmuskler.

Det gik op for mig hvorfor eleverne optalte elev hestene som dumme og frække.

Efter timen mærkede jeg alle hestene, ingen havde naturlige reflekser i ryggen, ikke engang en reaktion.
Mange af dem var sunket enormt i ryggen og havde deforne torntappe. Nogle enorme myoser i bagparten, en havde en meget skæv skulder.

Alle havde underhals.


Pludselig blev mit første syn forvaldlet til komplet radsel og jeg måtte i bilen hjem trille et par tåre, for jeg havde i hele mit liv aldrig oplevet heste i så dyb smerte bare stå opgivende og tigge min hjælp fordi jeg ikke slog dem eller tvang dem til alt muligt.

Det hårdeste er at jeg ved at jeg INTET kan gøre. Jeg kan prøve at tale elev hestenes sag, men halvdelen af disse elev heste er så slidte og har så ondt at de burde aflives eller kun fungere som hygge hest på en mark.
Det vil kræve en mindre revolution og en masse penge at skifte elev hestene ud dette sted og købe nye tilpasset sadler til dem alle.



Om lidt, kl 19 00 skal jeg igen undervise og jeg bliver nødt til at sige op.
Jeg kan ikke holde til at se de her heste tigge mig om hjælp, og jeg ved ikke om jeg vil få nogen succe ved at prøve at fortælle sandheden.

I ved jo hvordan de fleste rideskoler fungere. Det er jo som at tale til en stum dør uden følelser, når man skal tale elev hestenes sag.


Jeg ville af hele mit hjerte gerne hjælpe disse heste. Men jeg er SÅ bange for at jeg bare gør det hele meget værre og sætter de her elev heste i et syn på at de bare en endnu dummere og frækker end de plejer at være.

Og jeg må nok indse at jeg ikke er i stand til at undervise elev hold nogen steder, med mindre rideskolen ønsker at deres elev heste skal forstås på en korrekt måde, hvor indlæring og anatomi ikke er en by i rusland.


Det gør meget ondt at se heste lide, specielt når de råber og ingen hører dem og de så endelig kommer igennem til en person, som intet kan gøre.


Når du finder rideskole til dit barn, så tænk dig om, se på hestenes ryg og udstyr før i vælger at støtte en rideskole. Du kan hurtigt blive en del af denne grimme virkelighed.

V. Hilsen Anne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smerten for at lære fra sig-elev heste
  • #1   23. nov 2009 Jeg kan sagtens forstå dig.

    Men du er også nødt til at tænke på at du gør noget godt for hestenes psyke når du lærer børnene om hvordan hestene lærer.

    Er det ikke dig der underviser, er det måske en anden som mener vejen frem er pisk og hård behandling.

    Måske kan du få snakket fornuft med bestyrelsen og få kigget på hestenes opsadling. Det kan være der er nogle sadler som kan byttes rundt og passer bedre på en anden, noget kan måske afhjælpes vha. underlag med kiler eller gel. Jeg ved godt at det aldrig kan erstatte en sadel som passer, men der kan være små ting som kan afhjælpe problemet uden at det kommer til at koste en formue.

    Det er personer som dig der kan gøre en forskel for sådan en flok rideskoleheste fordi du bekymrer dig om dem og tager ansvar for dem.


  • #2   23. nov 2009 øv hvor lyder det bare til at være en kedelig situation... kan du slet ikke tale med bestyrrelsen om dette og forklarer dem at det er dyre i længden når der ikek bliver passet på elevhestene end den hensynsløshed der kører nu ?

    Jeg ville sågar faktisk overveje så atkontakte hestens værn hvis bestyrrelsen ikke ville gøre noget ved det


  • #3   23. nov 2009 Hvor er det et flot indlæg du har lavet - Jeg tror som Nina at du er en af dem som kan gøre en forskel.

  • #4   23. nov 2009 Jeg har osse undervist på rideskole tidligere. Der hvor jeg underviste, blev hestene nu godt nok passet forsvarligt, og ingen slog/råbte/skreg osv.

    Tilgengæld var en af de ting jeg måtte sande, at ingen havde lært de stakkels elever at sadle ordentligt op.
    Basale ting som at sørge for at underlaget ikke ligger og trykker på manken, at det ligger glat og ude folder, og at gjorden spændes trin for trin, ikke med vold og magt i stalden, var helt nyt for eleverne.

    Min første time startede med at de faktisk alle på nær en, blev bedt om at tage sadlerne af hestene, og sadle op påny (med vejledning denne gang).

    Der var osse en del ponyer der bed og sparkede under opsadling, og det var jo intet under.

    Men det er ting som disse, der gør at jeg undrer mig over HVAD det egentlig er man lære rundt omkring på rideskoler.
    At være elevpony BURDE ikke betyde at man skal finde sig i alverdens ting, me når eleverne ikke lærer tingene rigtigt fra starten, er der jo faktisk kun en at bebrejde, og det er underviseren.



  • #5   23. nov 2009 Må give Nina A ret... Sad og tænkte det samme...

    DU kan gøre en forskel for disse heste, lidt har osse ret. Og hvis du evt kan få en uddannet kiropraktor eller en sadelmager ud og holde foredrag på rideskolen, kan det være det får deres øjne lidt op:-)


  • #6   23. nov 2009 Er enig i at hvis der kommer ny underviser er hestene da dårligere stillet - samt at eleverne jo heller ikek lærer hvordan man gør tingene ordenligt. Man kunne også prøve at lave noget andet med eleverne end kun at ride. Jeg oplever mange piger der ikke kan andet end sidde i sadlen.
    Man kunne have mere undervisning i stalden - lære at ordne boks, flette , strigle osv.
    Man kan også lave en masse træning fra jorden - syntes børn faktisk tit er rigtigt sjovt. Der er masser af ting man kan lave der samtidig også giver ungerne mere indsigt i det at have ansvare for et dyr. Så klø på og gør en forskel!


  • #7   23. nov 2009 Nu er jeg kommet hjem, positivt instillet.

    De vil gøre noget, de har ringe midler.
    Men der hænger en masse andre sadler, som kan passe nogloe af hestene bedre.

    To af elev hestene burde ikke gå flere elev timer. Den ene er kriminel, den anden er ved at blive det.

    Jeg skal tale med bestyrelsen i morgen, tilbyder at jeg får den meget slidte elev hest, i stedet for 1 månedes løn.

    Og så stiller jeg et krav om at udstyr er 100% i orden og bliver tilset af sadelmager, nu kender jeg en sadelmager som helt sikkert kan give rabet.


    Men det er faktisk håb.


  • #8   23. nov 2009 hvor dejligt at høre, at du nu kan være med til at gøre en forskel smiley

    Jeg er stor fan af dig, som person smiley


  • #9   23. nov 2009 Jeg kan ikke andet end tage hatten af for din indsats!

    Håber at det kommer til at gå fremad.


  • #10   23. nov 2009 Håber vi hører hvad der videre sker. smiley

  • #11   24. nov 2009 Meget flot og dybttænkene indlæg du der har skrevet.

    Ja, disse gomodige elevheste.

    Flot at du tager kampen op mod uvidenhed.
    Mange x respekt herfra


  • #12   24. nov 2009 Det er godt du har gjort noget!

    jeg håber de får givet hestene en mere tålelig tilværelse og at eleverne får øjnene op for hvorfor hestene reagere som de gør!

    En underviser kan gøre meget, men i sidste ende er det eleverne selv der gør forskellen! hvis de ikke ved bedre så ændre det sig ikke. men når de ved besked, så kan de vælge stedet fra og så er rideskolen nød til at reagere.


  • #13   24. nov 2009 Dejligt at der er mennesker som dig derude, der vil kæmpe for at gøre en forskel!
    Husk - Rom blev ikke bygget på én dag, men med tid og tålmodighed og den styrke du ifølge dit indlæg rummer, så skal det nok lykkedes dig!
    Bare klø på! smiley
    Konkrete eksempler, viden og forslag til forandring er vejen frem for at overbevise dem i bestyrelsen.

    Håber på opfølgning! smiley


  • #14   24. nov 2009 Anne - fedt at du bliver ved. Da du skrev at du ville stoppe var min første indskydelse også "neeej". Når du er der bliver de i det mindste redet ordenligt og ikke med straf. Så gøre det småt man kan, fremfor at de skal undervises efter den klassisk "slå den i røven hvis den ikke går frem"-metode.

  • #15   24. nov 2009 Hvor er det bare FEDT! respekt for dig, håber du får go vind derudaf :0)

  • #16   24. nov 2009 godt gået..........:):)

  • #17   24. nov 2009 Godt kæmpet, nu ved jeg ikke hvor du er fra, men dette er netop det, som vi andre kæmper mod ikke passer med alle rideskoler. Vi får kiropraktor ud til vores rideskole heste, deres tænder bliver passet, vi har tilknyttet en super dygtig berider nu, der kan hjælpe hvis der problemer.
    Sadlerne er tilpasset hver hest, selv om dette ikke er muligt, så flere af dem rider nu med bomløs.

    Så hvis du bor nær roskilde så kom ud og se vores sted smiley Ja det koster sved tårer og mange penge for ejeren af rideskolen, men hun tror på det. Og ja man må starte et sted. Man kan ikke redde verden, men kan man få folks øjne op for bare en hest, har fortjent et bedre liv, så har den ene hest det ihvertfald bedre.

    Så kæmp endelig vidre, og tænk på hvor mange børn du redder fra uvidenhed, og misfortolkninger af hestens sprog.


Kommentér på:
Smerten for at lære fra sig-elev heste

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce