{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.218 visninger | Oprettet:

Unghest - stærk med bidløs. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er ny i alt det her bidløs ridning, og er meget opsat på at gøre tingene på den rigtige måde med min hest.
Han er 3 år og jeg er igang med at tilride ham lige så stille.

Problemet er at han simpelthen er så stærk! Hvis han vil den ene vej og jeg den anden, så er der ingen tvivl om hvem der vinder - og jeg er har ikke rigtig nogen idé til hvordan jeg skal få ham til at stoppe med det.

Når jeg rider ham nu, har jeg altid en til at gå ved siden af og have en lang longe line i ham, i tilfælde af at han f.eks går sine egne veje. Men når han blive frustreret fordi han ikke forstår mig, så går han næsten ind i personen som holder longen. Og jeg kan ikke styre ham uden om.

Nogle gode ideer til hvordan jeg "trænger" igennem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest - stærk med bidløs.
  • #1   14. jun 2010 Er du helt sikker på, at hesten er klar over hvad det vil sige 'at dreje' ?
    Altså hesten skal jo lære at nå man tager i den ene tøjle skal en dreje den vej - det er ikke noget det ved fra starten. Derfor skal man huske at når hesten rent faktisk drejer for tøjlen skal man slippe presset helt i tøjlen så hesten finder ud af, at når den drejer hovedet slipper presset = behageligt, afslappende.

    Var lige inde og kigge din dreng - han er godt nok flot smiley !
    Held og lykke med ham smiley


  • #2   14. jun 2010 Timing og træning fra jorden af !

    Din hest forstår tydeligvis ikke dine signaler, og det er dit ansvar at lære ham det. Det er dét der er pointen med at tilride en hest. Hvis du får en tilredet hest, så er tingene indlært, men det er det jo ikke på ham, og så må du arbejde med ham på det niveau ind til han er klar til at gå videre.
    ... Ellers får du en frustreret og forvirret hest - ligegyldig om du putter bid eller ej i munden på ham smiley



  • #3   14. jun 2010 Jeg har trænet ham fra jorden, ved at gå ved siden af og have fat i hver tøjle - når han så reagerede og drejede roste jeg og gav efter. Men det er ligesom om det ikke rigtig virker på ryggen af ham.

    Han kan godt forstå det i starten - men når han så begynder at kede sig, og bliver frustreret også nægter han at dreje.
    Og så går han i stedet efter personen med longen, og helst ind i hende.

    Jeg bruger en bidløs trense som trykker på kæben, når der bliver taget i tøjlen. Jeg kan desværre ikke finde den på den hjemmeside jeg bestilte den på nu.

    Og tusind tak for komplimentet om ham - jeg er også rigtig glad for ham!


  • #4   14. jun 2010 Du bruger et bitless ( http://www.rancho-stokrotka.com/artimg/bitless_.jpg ) ?
    - Jeg har hørt fra flere at det ikke giver ordentligt efter, og derfor ikke giver hesten ros hurtigt nok. Har aldrig selv brugt dette hovedøj - men dette kunne jo forklare hvis hesten går imod smiley .


  • #5   14. jun 2010 Har du stick smiley Og er han vant til den, så kan du evt. ride med den ? ;D

  • #6   14. jun 2010 F & F - Okay - jeg synes ellers den giver rigtig godt efter. Og det har fungeret godt nok fra jorden af. Det er derfor jeg ikke forstår hvorfor han ikke reagere på det fra ryggen af.

    Team Naturel - Nej, det er han ikke. Jeg har ikke brugt det. Jeg fik ham d. 19 maj, så vi har ikke lavet så voldsomt meget endnu. Han er ryttervant, men mangler alt det grundliggende - som f.eks at dreje.

    Kan det ikke hænge sammen med at han simpelthen synes det er møg hamrende kedeligt at have mig på ryggen?
    Og har i nogle ideer til hvordan man gør det mere sjovt og spændende?


  • #7   14. jun 2010 Nej, jeg har en lige så, men jeg bruger lidt stick smiley Og elleres en pisk som du ikke svirper og "slår" med.. smiley

    Og ellers har du ham oprettet?


  • #8   14. jun 2010 Okay, jeg kender heller ikke trensen personligt - men hvis du kan se at den giver efter skulle man jo ikke mene at der er noget problem med trensen i hvert fald smiley

  • #9   14. jun 2010 Hvordan bruger du den stick/pisk?

    Og hvad mener du med om jeg har ham oprettet? smiley


  • #10   14. jun 2010 Så kunne jeg se ham smiley Så er det ind i mellem letere og vudere smiley Jeg skriver PB til dig senere smiley Ved nemlig 100% hvordan det er smiley

  • #11   14. jun 2010 F & F -
    Ja, min trense er selvfølgelig også ny - så lederet er stadig glat. Det kan godt være at det bliver et problem, når læderet bliver mere blødt og "knækker" om ringen.


  • #12   14. jun 2010 Team Tulle -
    Ja, det er Lukas - under min profil. Den nordsvenske.
    Okay, glæder mig til du skriver smiley


  • #13   14. jun 2010 Ja det kan være x)

  • #14   14. jun 2010 Sidsel - Jeg rider uden sadel, jeg har ikke nogen sadel til ham endnu.
    Og jeg tror ikke at han stresser - han er helt rolig, jeg tror bare han keder sig.


  • #15   14. jun 2010 Heste kan altså godt kede sig..

  • #16   14. jun 2010 Det kan min hest så i hverfald xD Haha smiley

  • #17   14. jun 2010 bidløs FCM: Det er ikke en sidepull hun har. Hun har en bitless trense (den som krydser under kæben)

  • #18   14. jun 2010 Sidsel - En hest kan da bestemt godt kede sig. Uønsket adfærd opstår som regel som følge af en hest som keder sig.
    Jeg tror du undervurderer hestes hjerne kapacitet.


  • #19   14. jun 2010 Bidløs FCM - Så vidt jeg har forstået så har sidepull'en ikke nogen decideret effekt, den har samme effekt som en grime. Der er ikke nogen stop-effekt, som der er på den bidløse trense, altså hesten stopper for tryk, flytter for tryk osv.

  • #20   14. jun 2010 Hvis jeg var dig ville jeg købe en rebgrime og bruge da den har knuder i siderne så hesten tydeligt kan mærke hvor presset ligges ;D

    • s i d s e l • - En hest kan da ihvertfald kede sig der er du da ret så forkert på den!


  • #21   14. jun 2010 *CMNS* Jeg vil ikke anbefale en rebgrime, da meningen med den er, at knuderne rammer nervebaner, og dermed forsager smerte. Det siges en rebgrime er ligeså let at holde en "vild hingst" i som en hingstekæde (=den må være stærk!)

    Som Tinna skriver, så tror jeg du skal lege med at "trække hånden ud til siden". Først kan du evt arbejde med det fra jorden og så gøre det samme fra ryggen. Synes mange heste forstår det, da det ligner signalet man også giver, når man går med hesten i grime (i hvert fald ind til trykket falder)

    Hvis du selv siger det skyldes kedsomhed og/eller frustration, hvad så med at forkorte træningen? Specielt ungheste kan have det meget hårdt med lange træningslektioner, de er jo bare børn smiley
    Måske du skal ændre det til at træn 5 min, så træk en tur, og så evt lave 5 min når I kommer tilbage igen.

    - Husk, det vigtigste er at lytte til sin hest, hvis man ikke gør, så får man enten en frustreret/rebelsk hest eller også får man sig en robot..
    Hvor ingen af delene er noget vi ønsker !


  • #22   14. jun 2010 SilverFlake

    En rebgrime, man bruger meget lidt magt, og ja den er stærk,? Men man skal heller ikke rive og flå i den???
    Og den er overhovedet ikke lige så stærk som en hingstekæde, på den måde du mener det?


  • #23   14. jun 2010 Tinna*Fokus på positiv træning* ! -
    Tusind tak, det var helt sikkert noget jeg kunne bruge til noget.

    Silverflake - Lige nu sidder jeg max på ham i 10 min af gangen, for jeg stopper altid når jeg kan mærke han bliver for ukoncentreret eller frustreret.
    Jeg træner ud fra at det skal være en positiv oplevelse hvergang, og derfor stopper vi altid mens legen er god.
    Så han bliver ikke trænet ret længe af gangen.. smiley


  • #24   14. jun 2010 • Team Natural Horse • Tulle •: Når du siger man bruger lidt magt, mener du så hvad der "ser ud til at være (fysisk)magt", eller hvad? For man bruger jo også meget få kræfter, når man står med tre-ringsbid eller kandar i hånden, men magtpåvirkningen man laver på hesten er kæmpe stor..
    Og det samme gælder for rebgrimen. Den er præcis i sin anvisning, og mange ser den som et godt "hjælpemiddel" da hesten reagerer hurtigt på den, men det skyldes kun den lægger en forholdsvis kraftig smertepåvirkning vha. meget lidt "magt" fra menneskets side af.

    Nathja. Okay, det lyder godt! Men for at gøre træningen endnu mere effektiv, så gælder det om at stoppe lige før han kommer dertil. Stoppe mens legen er god. Det er godt at lytte til hesten, og for guds skyld kæmp ikke med ham, når han har sagt fra ! ... MEN, det ville være endnu bedre hvis han aldrig kommer til punktet at være lidt ukoncentreret eller frustreret. Altså stoppe 1-2 min før smiley - for på sin vis lærer du ham jo, at hvis han opfører sig sådan, så stopper tingene. Hvis du i stedet aldrig får ham til at tænke sådan ville det være langt bedre
    .. Hvis du forstår min tankegang? Min hjerne er lidt kogt efter mange timers oplæsning, så er ikk så præcis i mit sprog xD


  • #25   14. jun 2010 Tinna *fokus på positiv træning*! - Hold da helt op! Jeg skal da lige love for at det med vægtfordelingen var effektivt. Jeg tog der ud her til aftens og tænkte at nu ville jeg prøve. Jeg har aldrig redet ham uden at der var nogen der holdt i ham, så det var lidt af et skridt.
    Jeg fandt min staldkasse frem og fik ham til at stå stille foran den, hoppede op og red lidt rundt. Da vi så nåede hjørnet stoppede ham, og reagerede ikke på tøjlen. Så gjorde jeg det du skrev med at sætte med rigtig meget ud til siden og ligge vægten der - og vupti! Så drejede han sørme! Det var bare en succes oplevelse ud over alle grænser!

    Han stopper dog stadig op og bliver lidt irriteret på mig - så bider han i mine bukser og sko. Men han skal jo lige vænne sig til at jeg sidder på ryggen af ham.

    Silverflake - Du har helt ret og jeg forstår godt hvad du mener. Men jeg synes det er rigtig svært at stoppe inden - fordi han faktisk allerede han stoppe op og blive lidt stædig inden vi faktisk er kommet igang. Men når han gør det efter ca. 10 min, så beder jeg ham gå lidt frem og stopper - og så stopper vi træningen for den dag. Så han ikke finder ud af at han vinder ved at være stædig. Heldigvis er min hest på ingen måde vild eller kåd når han bliver frustreret - han stopper faktisk bare op og nægter at gå frem. Og så bider han ud efter mig.


  • #26   14. jun 2010 Fantastisk ! Tillykke med succesoplevelsen smiley

    Så må du bare øve mere på det, og hvis du føler behov for det, så overføre det til tøjlen (men når man nu arbejder frem imod kun at ride for sæde, så ser jeg ikke den store grund til det..? )


  • #27   14. jun 2010 Nathja H smiley

    Ej hvor sjovt, det gjorde jeg osse her til aften smiley Jeg har heller aldrig redet, uden trækker.. Og det gjorde jeg selv på min 3'års her til aften ;D

    Osse i rebgrime smiley

    Os mega succesoplevelse ;D Og tillykke med din ;D



  • #28   15. jun 2010 super godt smiley gode fremskridt smiley der er jo kloge mennesker herinde smiley En ting jeg altid sørger for når jeg træner, er at der altid mindst er 2 signaler for en bevægelse - med mindre det er et trick. Ellers bliver det umuligt at lære hesten mange ting smiley Sådan så det er lettere at kombinere nogle forsk. signaler så det bliver til et nyt. Så forstår hesten bedre smiley

  • #29   15. jun 2010 Tak - jeg er også stadig helt høj af den gode oplevelse igår. Og jeg vil helst sikkert begynde at bruge vægt fordelingen endnu mere i min ridning! Jeg var slet ikke klar over hvor let det egentlig er.

    Tinna : Jo, jeg lader ham snuse alt det han vil. Og hvis han har brug for lige at stille sig op og kigge på diverse ting omkring ham, giver jeg ham også tid til det. Men når han bider, så får han et streng nej. Engang hakkede han lige ridehjelmen, så det er rigtig vigtigt at være konsekvent i den situation.

    Team naturel horse Tulle:
    Ej hvor sjovt! Ja, det er virkelig en fed fornemmelse - skridtet videre til at blive uafhængig af andre i sin træning.




  • #30   15. jun 2010 Ja ;D

Kommentér på:
Unghest - stærk med bidløs.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce