{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

Skader sig selv i boksen? HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har en hoppe som jeg har opstaldet et sted hvor der også er andre heste. problemet er så bare at min hoppe står i den side hvor der ikke er så mange heste. Det vil sige hvis hun er inde og der ikke står en hest ved siden af hende (også selvom der står en hest én boks væk) så er hun virkelig oppe og køre når jeg ikke der. Hun går frem og tilbage hele tiden. (havde sådan noget hængene udenpå boksdøren til at hænge træktov på) og den til at hænge på havde hun på en eller anden underlig måde fået ind i boksen og den er fuldstændig smadret. pluds hun skader sig selv. Hver gang jeg kommer har en kæmpe sår over øjnene fordi hun sliber hovedet så tæt på tremmerne, og tænker ikke over hun smadre sig selv. Jeg er virkelig nervøs for at hun en dag skulle gøre et eller andet helt sindsygt. Har i noget der kan hjælpe? Hun bliver jo nød til at stå inde nogle gange enten pga regnvejr eller fordi ejeren af stedet har syntes det har været for dårligt vejr eller hun er halt eller et eller andet? HJÆLP!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skader sig selv i boksen? HJÆLP!
  • #1   15. aug 2010 Nej men der står en hest overfor hende nogle gange, og én boks væk. Men når jeg er i skole kan jeg jo ikke rigtig gøre noget, eller hvis hun er halt og af den grund skal stå inde /:

  • #3   15. aug 2010 jeg ville enten flytte hende til en anden boks, med en hest ved siden af, eller få en hest til at stå ved siden af.

  • #4   15. aug 2010 Er der måske mulighed for at lade den gå mere ude?

  • #5   15. aug 2010 Jeg kan jo ikke lade hende gå ude når hun er halt? eller om morgenen når de andre heste er lukket ud eller noget. Bare hun står alene i fem minutter er det slemt. Det er jo det der er problemet, og jeg kan heller ikke bare flytte hende? S:

  • #6   15. aug 2010 Har en dyrelæge sagt at den har boksro?

  • #7   15. aug 2010 om den har boksro? Hvad mener du? nej dyrlægen har ikke sagt at hun har brug for boksro

  • #8   15. aug 2010 jeg ville ikke lade min hest stå inde hvi ikke dyrlægen havde or´dineret boksro.



  • #9   15. aug 2010 ja, men hun for det jo værre hvis hun står ude? Hun er NØD til at stå inde om natten? Jeg spørg ligsom om hjælp til hvordan man måske kan få hende til ikke at være så tosset? Ikke om i vil lade jeres hest stå inde eller ej. Jeg vil jo ikke lade min hest stå ude når det lyner og tordner? Hun er jo NØD til at stå inde ikke?

  • #10   15. aug 2010 hesten er et flok dyr, og uden sin flok er den ikke tryg. hesten skal kunne se langt og flygte for at være tryg.alle de ting tager du fra den, og det er instinkter der ligger så dybt i den.

    men igen hvis ikke dyrlægen har ordineret boksro, så ville jeg ikke tage den, det er sommer og de kan godt gå ude.

    og hvis din er inde om natten hvorfor er de andre det så ikke


  • #11   15. aug 2010 Det lyder som om din hest stresser op når den er alene..? Er hun væver eller boksvandre..??
    Du må lade hende stå ude, og så træne med hende så hun vænner sig til at være alene.
    Hvordan er hun på staldgangen hvis du strigler, og der ikke er andre heste..?


  • #12   15. aug 2010 Jamen de andre er også inde om natten. Det er hvis de andre bliver lukket ud klokken 09.00 og jeg kommer 09.10, så har hun allerede en masse sår på de ti minutter. Når jeg strigler hende på staldgangen og jeg er der er der ikke noget. Når jeg er der kan hun godt være uden andre heste. Hun er væver. Ude på sygefold kan hun godt stå alene. Bare ikke inde i boks

  • #13   15. aug 2010 Tja min gjorde lidt af det samme, har måtte erkende at han er til løsdrift. han er simpelthen blevet så dejlig efter han kom ud. og lyn toden nytårsaften osv. hestene i løsdriften tager det i stiv arm, og pænere end dem i stalden. Så jeg har ikke dårlig samvittighed, og mener ikke de skal på boks. Min fik stress af at stå inde. og gik helt i koma hvis han skulle stå alene bare i 2min.

    Nu skriver du godt nok du ikke ønsker at flytte, så ser jeg kun en ting, det er tag en seriøs snak med dit opstaldingsted. Synd for hesten hvis den skal stresses sådan, så må man ændre morgen rutinerne så den kommer ud som den første hest. og så må man rokere boksende, så den altid har sidekammerater. Det må da være lige til. Skal hesten stå inde pga smed, så må du aftale at der en af de andre, som må stå inde sammen med den. Der mange muligheder, man skal bare åbne munden.

    Håber i finder en god løsning, for lyder godt nok synd.


  • #14   15. aug 2010 Ja det er nemlig rigtig synd for hende. Det er jo derfor at jeg spørg her inde. Jeg er igang med at se om vi kan få hende flyttet til den anden side af stalden hvor der altid er mindst tre heste der står inde, så hvis hun på et tidspunkt skulle stå inde alene. Normalt er hun kun inde fra natten klokken 22.00 til klokken 06.00, så hun er ikke længe inde. Det er bare problem om lørdagen og søndagen. Men altså nu må vi se hvad det ender ud med, smiley

  • #15   15. aug 2010 ok så kun de dage du selv lukker ud. så må i da kunne snakke sammen, så dem der lukker ud i week tager din med som den første, evt. laver en ordning, så i skiftes til at lukke dem tidligt ud.

  • #16   15. aug 2010 Altså i forstår jo slet ikke mit spørgsmål Det går ikke ud på mine aftaler med andre for jeg ER igang med at se at få lavet nogle, men om i har nogle måder man kan berolige hende på eller øve hende -.-'

  • #17   15. aug 2010 og du har fået masser af ideer og løsningsmodeller, sågar også forklaring bag at din hest opfører sig som den gør

  • #18   15. aug 2010 et gammel trick til heste der væver, er at sætte en kanin ind til hesten, da hesten nødig vil træde på kanin står den stille. andre hænger bolde og andet op i boksen som hesten kan "slå" hovedet på.

    ingen af disse metoder, er noget jeg ville bruge, da det er at symptom behandle, og ikke fjerne årsagen til uvanen.
    hesten bruger mange gange disse sterotype adfærdsmønstre, for at holde sit blodtryk nede


  • #19   15. aug 2010 joh det har noget med at være ude at gøre hvis din hest er stresset, så skal man tage hende ind måske 2 min og så ud til de andre igen og så kan du gøre det i længere og længere tid... på samme måde hvis en hund skal lære at være alene hjemme.

    altså tag hesten ind i sin boks gå fra hende og så inden hun begynder går du hen til hende igen og sådan øger du det gradvist..

    ved ikke om jeg er galt på den?


  • #20   15. aug 2010 det var da en måde at træne det på belinda

  • #21   22. aug 2010 rikke blume N

    det med kaninen tror jeg ikk er nogen smart måde at takle det på da det er syndt for kaninen men os fordi hesten kan ved et uheld alligevel komme til at træde på den og især ikk vis man har en unge hest min ung hingst har fx trådt 2 høns ihjel som blev ved med at hoppe ind i han boks og til sidst syndes han de var sjove at lege med samt han kan os finde på at bide katten i halen vis den går ind i hans boks

    så ville jeg heller råde til at sætte et billede op med en masse bøljet strejer på kryds og tværs dog flest lodrette bøljer da det forvire hesten dog kan det ikk kurer det 100% men det kan formenske det

    .CcM && Rosa smiley 3

    det med din hest ikk kan stå alene i boksen uden side mand kan man i fleste til fælde kurer ved at sætte en stor blank stålplade op på side vægen som spejle så hun kan stå og se på sig selv hun ved jo ikke hvordan hun selv ser ud og derved tror hun der står en hest ved siden af hende lige som de spejle der ofte sider på ofenlige toileter på p pladser som ikke kan smadres så det ikke ender med hun kommer til skade


  • #22   22. aug 2010 jeg har ikke sagt at det var måden at gøre det på. jeg er ikke tilhænger af at symptom behandle, så helre finde årsagen til at dyret gør som det gør.

  • #23   22. aug 2010 når hesten væver er det hele startet med kedsomhed og der efter er det blevet en vane som så er endt i en unode og det er meget svært at få heste til at holde op med det igen uden at symptom behandle den når den er endt så langt ud i sit væverig samt du for heller ikke en krybe bider til at holde op med at sluge luft ved at knipse med fingerne ærko det stort set umulig at vænne en hest af med det igen du kan mænske det men ikk kurer det lige meget hvad du gør

  • #24   22. aug 2010 Jeg havde en fuldblod, som vævede skrææeligt meget, og fik ofte kolik, (ca en gang om måneden).
    Senere fandt jeg ud af det var fordi hun stod i en boks hvor der ikke rigtig var lys. Altså hun stod for mørkt.
    Men det lyder da til at der er en masse forslag.
    Hvis hesten er væver forsvinder det ikke på 3 uger, der kan gå måneder. Men tag hende ind i 2 min, og sæt hende ud ige ect ect.
    Måske kan det hjælpe.


  • #25   23. aug 2010 tusind tak for jeres mange forslag. jeg vil helt klart prøve det med at tage hende ind i to minutter, ect. ect. smiley

Kommentér på:
Skader sig selv i boksen? HJÆLP!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce