{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.259 visninger | Oprettet:

Indlæring af halv parade {{forumTopicSubject}}

Min unghest skulle gerne på et tidspunkt lære at give efter på en halv parade - men hvordan bruger man en halv parade rigtigt? Og hvordan skal han helt præcist reagere på den? Og hvordan starter jeg, uden han tror at det er bremsen jeg vil have fat i?

Ja, jeg kan sagtens få noget undervisning, men på Bornholm er det begrænset hvad man kan finde af lige det man søger efter smiley

Der er også nogen som mener at vi skal have tøjlekontakt allerede nu, og nogle mener at han skal finde sin balance først. JEG ER FORVIRRET :-|

Han er 4 år, og vi rider bidløst - så der er ikke så meget smaske-tygge på biddet - hvordan vil han alternativt reagere?

Jeg er altså kun blevet undervist i ridning på tøjlen tidligere, så jeg føler ikke at jeg har den rigtige forestilling om hvad en halv parade skal gøre... Min mor troede at en halv parade er en dårlig ting - jeg tror at vi sammenligner den med dem som lirker deres heste ned i holdning.

Help...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indlæring af halv parade
  • #3   12. okt 2012 En halv parade samler og forbereder hesten på en ny øvelse eller fanger dens opmærksomhed..
    Jeg kan ikke umiddelbart forklare en halv parade, da det for mig mere er en "følelse".. Men et tillægsspørgsmål ang. Broholm, er det "lovligt" at få undervisning udefra af undervisere der ikke er tilknyttet stedet?


  • #4   12. okt 2012 Marianne: ja det er lidt af det jeg har hørt før, jeg mangler lidt en "anvendelsesmetode" (jeg ved godt at det selvfølgeligt ikke udføres ens på alle heste)
    Mange tak, jeg vil kigge på bøgerne smiley

    Lisette: Han er i gang med at finde sin balance, og så arbejder vi så småt på tøjlekontakt. Så det er slet ikke fordi jeg skal til at lave sådan nogle hakkende signaler med tøjlen, for det ved jeg godt man gør med en løs tøjle.

    Jeg har ingen god og erfaren skolehest som jeg kan lære det på.

    Cawani: jo det kan man sikkert sagtens, men det koster knapper :-|
    Ellers har vi to BBH instruktører herovre.


  • #5   12. okt 2012 Hov, Lisette. Glemte det med biddet smiley

    Jeg føler en kæmpe ro når der ikke er noget bid. Min hest har ro i munden, han kan spise græs, og hvis der er noget som genere ham, kan jeg se om næsebåndet er spændt for løst/stramt, om det sidder som det skal. Med bid kan jeg ikke se hvad der foregår derinde. Jeg skal aldrig ride med kandar, jeg kan ikke se hvad det gør godt for. Det fylder og det vejer.

    Jeg er måske blevet afskrækket af bid, men at jeg føler mig rolig og tilpas uden metal er vel bedre end metal i munden og jeg ikke tør tage i tøjlen.

    Desuden har jeg det meget bedre med at udstyret sidder på hesten, og ikke inden i hesten. Jeg er i gang med at spare sammen til en kapsun.

    Jeg føler mig absolut ikke "bidløs og frelst" - jeg mener at alt udstyr kan bruges rigtigt, men det kan så sandelig også misbruges. Næseryggen er følsom, og det er munden også. Jeg har intet imod andres brug af bid, men jeg kan ikke gøre noget godt for en hest med bid i munden. Det fungerer bare ikke for mig.


  • #7   12. okt 2012 Mange tak, Marianne - jeg vil helt sikkert kigge på den smiley knus

  • #9   13. okt 2012 Ja, jeg har aldrig fået noget godt ud af et bid, og jeg har heller ikke den overbevisning at det kan hjælpe mig. Han går rigtigt fint uden bid, og jeg har ingen planer om at han skal blive en rigtig prof akademisk/klassisk dressurhest. Jeg kan ikke se hvorfor et bid blev opfundet, man kunne lige så godt trække hesten i ørerne og så styre på den måde. (men ja, jeg ved godt at der er noget kernemuskulatur i munden på hesten)

Kommentér på:
Indlæring af halv parade

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce