{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.607 visninger | Oprettet:

ustyrlig plag! {{forumTopicSubject}}

Hej, alle

Der hvor jeg har mine heste der lukker jeg ud om morgen, hvor andre så tager en om aften vi har et godt samarbejde.
Mig og en af de har begge et føl fra sidste år hendes er dog lidt ældre end min og er hingst mens min er en hoppe. det skal lige siges at min er en araber dv blandning mens hendes er ren trahner.
Jeg har haft min i hænder stort set fra 1 dag og hun kunne trækkes til og fra fold da hun var 2 måneder alene. hun har altid været en sød og rolig dame dog har hun altid haft sin mening omkring alting.

nå, men problemet er først blevet rigtig slemt idag. Jeg skulle lukke hesten ud og han er ikke van til at blive trukket med, så han følger med sin mor. men nu er han blevet så selvstænding så nu går IKKE med mor! det betyd at da jeg træk mor ud løb han afsted og ud på den anden fold jeg lukkede mor ind på og prøvede at fange ham. ham han ville ikke lade sig fange og fik jeg fat i ham så var han frosset til jorden og jeg måtte slippe og jagten ham rundt og fik så ind i hans boks. jeg lukkede alle andre ud så han var den sidste og ville så trække ham ud. han bukkede og stejlede og sparker og bider ud efter mig og jeg slap ham og han løb ud til ledet. de to folde ligger op af hinanden men der er ligesom en lille "fold" hvor du kan lukke af så de ikke kan løbe ud på vejen hvis i forstår.

nå, men åbende ledet som er en stor metal låge ligsom en indtil opholdsfolden og han er jo helt oppe at køre og var ved at gå igennem ledet som er elatisk indtil den anden fold og han fik stød og lød så endelig ind på den rigtig.

jeg har ikke lyst til at trække med ham eller bruge min tid på at opdrage ham, men hun siger at hun aldrig har tid til ham så hun får aldrig trukket med ham selvom det nok er på tide. hvordan jeg siger pænt til hende at hun bør lette røven og træne med ham ellers må hun selv lukke ham ud.

han bliver 1 i år og han går stadig sammen med hans mor, da det ville hun helst ha, hvilket hun ogs skal ha lov til. men hoppen er i fol og foler om en måned også er der jo slet ingen kære mor han kan lokkes ud med.

er åben overfor alt og vil selvfølgelig gerne hjælpe men vil ikke riskere mit liv for at lære ham det når hun ikke selv deltager.

ps. det betyd at jeg kom 40min forsent idag til skole og næste gang trækker jeg mor ind og lader dem stå inde hvis det forsætter sådan.

og han bliver snart kasteret fordi hun vil ikke ha ham som hingst.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ustyrlig plag!
  • #2   12. mar 2013 ja, de fleste siger at det ordner sig når den er kasteret. men det hjælper jo ikke at cut det hvis den så stadig ikk er i hænder, så kunne han jo enlig bare forblive hingst. men skal jeg "bare" kræve at hun begynder at gå nogle ture med ham og i det mindste prøver også selvom det er sent at begynde men det ender med at jeg ikke lukker ham ud fordi han skal jagets rundt og ikke er til at fange eller noget.
    hvis hun bare gad prøve så ville jeg ogs gerne men hun gider jo ikk engang at forsøge.


  • #3   12. mar 2013 Uh, han lyder som en mundfuld, den plag!! Og meget firkantet sagt, så er han IKKE dit ansvar!! Han er ejers ansvar; hun må sørge for at lære ham de ting, sådan en bøllespire skal lære.

    Hingste kan være nogle rigtige banditter - selv om de er vant til at være i hænder dagligt. Det kan jeg da huske, fra da min Frieser var føl/plag og stadig hingst.

    Hvis jeg var dig, ville jeg kategorisk nægte at håndtere plagen, før ejer har arbejdet med ham, så han er blevet håndterbar. Hvorfor skal du sætte livet på spil, fordi en anden hesteejer i stalden ikke opfylder sine forpligtelser??


  • #4   12. mar 2013 ja, det er ogs det de fleste siger. vil gerne hjælpe hende men det største problem er jo at hun ikk selv deltager og gider ikke at opdrage den. har allerede hjulpet en af de andre med sin 2 års som undskyldning har at den er blevet dårligt behandlet men ham her har jo haft et godt liv men er bare ikke håndteret.

  • #6   12. mar 2013 Hun siger hun vil, men de kun sket to gange i al den tid hvor hun har stået her smiley

  • #7   12. mar 2013 Måske er hun bare en af dem, som skal have det på den hårde måde? Altså at du simpelthen undlader at tage hendes heste ud, indtil hun begynder at arbejde med plagen, som hun har sagt, at hun vil gøre?

    Det er selvfølgelig synd for hestene... men hvis ejer ikke vil lytte til fornuft, er der jo nærmest ingen anden udvej.

    Hvad med staldejer? Kunne de evt. gribe ind?


  • #8   12. mar 2013
    det er ganske almindelig adfærd or hingste føl, det er ren uopdragenhed, men det kommer altså i perioder for alle føl uanset køn, nogle er heldigere end andre, men for det meste kommer der en periode hvo de lige prøver af, ISÆR hingste føl, vi har 2 af slagsen her, de har været i hænder fra dag 1 også men de har også haft deres perioder med nykker som stejlen og bukken, forsøg på bedækning af trækker osv.

    den eneste løsning er rent opdragelse, de må ikke på nogen overhvede tænkelig måde få lov til det ene eller det andet, hverken bukke eller stejle, det er bare no go,

    derud over er det iøvrigt lovmæssigt at heste SKAL håndteres fra dag 1 når de bliver født, så hvis hun ikke har tid så sku hun se og få føllet solgt til en der har tiden og gider ta kampen m det, da hun faktisk overtræder loven ved IKke at opdrage på det og håndtere det, dersom føllet kan gå hen og blive farligt at håndtere og kan risikere at sprænge hegn og lukke hele hesteflokken ud på vejen og muligtivgis være skyld i et større færdsels uhel, hvilket absolut ikke er sjovt værken for belister, heste eller heste ejere, det kan ende i døde heste, døde billister, dyre forsikringer på biler osv...lige derfor er den lov lavet om at heste skal håndteres og opdrages uanset hvad ejeren så siger.


    Jeg ville absolut ta en snak med personen i står opstaldet ved og forklare siturationen til gårdejer ...det er udelukkende dem der skal gøre noget ved det, det er ikke dit andsvar, det kan godt være din veninde bliver sur, men det er et rent sikkerheds spørgsmål ide hun ikke har tid til føllet, hvis ikke man har tid til det skal man ikke andskaffe sig det....sandsynligheden for at hun selv er BANGE for føllet eller let ikke hved hvordan hun skal takle ham er meget stor og derfor er det nok bedst at ta fat i gårdejeren og finde ud af en løsning den vej igennem,

    Enten må hun ta andsvar for sit føl eller også må hun skaffe sig af med det, da det kan være til fare for sig selv og sine omgivelse..pga at hun ikke har/ikke Kan /ikke vil/ikke tør håndtere og opdrage på det.

    Længere er den faktisk ikke!!


  • #9   13. mar 2013 Få den vænnet fra nu! Hvis ikke den er vænnet fra, når mor foler, så bliver han afvist og kan risikere, at få nogle slag. Og min holdning er, at hvis et føl/plag går for længe med sin mor, så bliver de uartige! Har set det et par gange. Og hvis ikke ejer selv har tid til, at opdrage på ham, så må hun finde en, der gider.
    Jeg ville altså bare sige til hende - evt over sms, hvis det er nemmere for dig, at du ikke vil have trække med ham, så længe han er sådan. Og sig du kom for sent i skole. Hvis ikke man kan opdrage på sit føl/plag, så bør man ikke have sådan en størrelse. Jeg er selv avler på hobbyplan og har opdraget 5 hingste. Alle har været super søde og nemme og er det stadig. Dog er de nu vallakker alle sammen. De to af dem bliver 2 til sommer og blev kastreret for 8 dage siden.

    Held og lykke. Vil gerne opdateres. smiley


  • #10   13. mar 2013 hingstekæde på ham, men mest af alt så burde hende som har den sørge for at træne ham det blir jo ikke nemmere jo ældre han blir og som det mindste hvis andre skal håndtere hendes hest kastrerere den og sørge for den er fravænnet og håndter bar

  • #11   13. mar 2013 Er ikk så meget til hingste kæden når nu han ikk kan stop signalerer eller noget, han skal jo ha en chance og det ikk hans skyld at han ikk kan. Problemet er der jo ogs lum når mor ikk er der du kam sagtens ha en snor på ogs gå Sån nogen lunde med mor først men så det jo ogs hende der er start stop klodsen og det hjælper ikk når ham skal vænnes fra.

  • #12   14. mar 2013 det gjorde Santos også da jeg fik ham, og staldens sstaldmand trak mig til side og fortalte hvordan tingene forgik når han skulle ud, og han var ligesådan når han skulle have ham ind... han sagde så "jeg tror det bedste for alle parter er hvis du har tid til selv at tage ham ud inden du tager i skole? ellers kan han stå i boksen til du for fri og så kan du få lov at bruge en anden fold med masser af græs så der ikke bliver taget græs fra ham"

    jeg syntes selv det var en vildt flink måde at gøre det på! selvom han måske var rigtig skarp i munden og sagde det måske ikke helt så pænt som det er skrevet... jeg gik i skole 4 km væk der fra og var nød til selv at cykler der ud HVER morgen, for så at komme igen om aften og lukke ham ind, hvilket var fint for mig, og når man er der ude kan man ikke lade være med at gå lidt ekstra med hesten...

    tror jeg ville sige til hende at hun selv måtte trække den ud til han gik pænt UDEN at skabe sig, et glædeshop er fint, men den beskrivelse du skriver så ville jeg måske havde sagt hun selv kunne gøre det, og hvis ikke hun havde tid må han jo stå inde, det er hendes hest og hendes ansvar han ikke gør andre skade, og hvis ikke han er til at holde og du ikke vil bruge tid på at sige stop (hvilket er total forståeligt!) så må hun selv lette måsen og få ham lukket ud smiley


  • #13   16. mar 2013 Hej, alle
    Jeg timer det Sån så at vi kommer der ud samtidig, hun tager dem tit ind tidligere end de andre men jeg trækker mor og hun trækker ham. Som sagt så der ikk noget når mor er men synes at han har godt af bare en smule håndtering. Jeg kan ikk få hende til at skille dem ad, hun er så bange for hun kaster hvis hun gør det. Har prøvet med at han drikker jo rå mælken når vi når så langt, og at hun giver ham al ernæringen, og at hun ikk får lov til at sætte mælk i fred men ligemehet hjælper det så giver op på det punkt. Hun får lov til at gøre hva hun har lyst til, jeg kan ikk tvinge hende til det. Men Sån er det, desværre... Hva kan jeg ellers fortælle hende som kan få hende til at skille dem af? Han er jo bølle tyk mens hun jo kun er normal hvor jeg måske godt kunne mig hun var lidt tykkere for det tager jo hårdt på dem?


  • #14   21. mar 2013 Altså du kan jo sige til hende at det ikke er naturligt at de går sammen på denne måde, og at det er normalt at føllene i naturen bliver jaget væk når de er 6 mdr! Synes det er uansvarligt at lade en drægtig hoppe gå med hendes sidste føl, da det som du siger, tager al råmælken fra det ufødte føl...
    Om han skal fravænnes nu eller om en md kan da være det samme, sig at hun må prøve at se om hun evt kan få boksen ved siden af hoppen, så de stadig er sammen, og at i kan gøre det sådan at føllet sover alene ved siden af, og kommer på græs med hende om morgenen..

    Heste kommer jo med et kæmpe ansvar, og de har det jo altså kun så godt som ejer gør det for dem, ikke dermed sagt at hendes heste ikke har det godt, men med tiden er det jo uanset hvordan man vender og drejer det- føllet som får al balladen, når ingen vil trække med ham, han får skældud af de fporkerte osv osv..Plus han ender med at blive jagtet bort fra den ene dag til den anden af hans mor, fordi hun foler om 4 uger..

    Så kort sagt er det meget bedre for ham at lære det i ugerne op til hendes foling....


  • #15   21. mar 2013 Ps, hans mor vil uden tvivl også have en meget bedre og rolig foling, hvis hun ikke skal tænke på hvor det store føl er i boksen, og hvor hun skal lægge sig, og tror egentlig bare det vil stresse hende yderligere... Det vil være fint hvis han står i boksen ved siden af, og sikkert kun tage et par dage at komme sig over, og lur mig om ikke hans mor er ok med at han står ved siden af? smiley


  • #16   4. apr 2013 De står i hver deres boks om natten, men går sammen om dagen. Så sent som i går så jeg ham stå og drikke fra hende smiley hoppen skal enlig fole i aften, men ejer tro ikk hun går fordi hun ikk har sat mælk eller noget men det vel ogs svært når der er en der napper det?

    Hun er begyndt at trække med ham, og så længe mor er der så der ikk noget men forsvinder mor ud af syne så stopper han eller bliver meget nervøs og spaser lidt ud men det er en begyndelse smiley


Kommentér på:
ustyrlig plag!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce