{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.296 visninger | Oprettet:

Sky føl - irettesættelse? {{forumTopicSubject}}

Vores nye og første hoppeføl er en anelse sky. Da hoppe og føl står på ridecenter, har vi ikke muligheden for at tilbringe så megen tid med dem, som vi egentlig gerne ville, og følle er derfor ikke helt så tryk ved mennesker endnu.

Vi arbejder os dog på det, og der går da også den rigtig vej. Nu kan vi klø hende over hele kroppen, så længe vi er rolige, og kommer bagfra.

Idag, mens jeg kløede hende på numsen, lavede hun så nogle hopsa, og sparkede mig to gange. Det er ikke noget der kunne mærkes, men hun skal self. lære, at sådan noget gør man ikke.

Jeg gjorde dog intet, for jeg vil ikke ødelægge dét jeg efterhånden har fået bygget op.
Jeg fik så at vide af nogle amerikanere, at de synes jeg skulle klappe hende på måsen - Ikke hårdt, bare så der var modstand.

Nu er amerikanernes holdning til følopdragelse noget lidt andet, end her i Danmark, så derfor kunne jeg godt tænke mig jeres råd samtidig.

Hvornår bør man irettesætte et føl der sparker, og hvordan ville I håndtere det med et føl der i forvejen ikke er helt tryk ved mennesker?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sky føl - irettesættelse?
  • #1   14. jun 2013 det er en helt naturlig reaktion at den vil sparke ud efter det der kommer bagfra, den ligge i deres instinkter, hvis de nu bliver angebet bag fra skal det rystes af. vores gjorde det også meget i starten men de finder hurtigt ud af at det ikke er farligt og så begynder de og nyde man klør dem ved hale roden.

  • #2   14. jun 2013 Nå hun endnu er så ny ville jeg aldrig slå..!!!

    Og et normalt et føl er sky. og skal de også helst være kan man sige for det jo en del af deres natur.. det skal nok komme at hun bliver mere tryk også som hun bliver ældre og mere nysgerig..


  • #3   14. jun 2013 Og et eller andet sted ville vi jo heller ikke slå en hest hvis den sparkede bag ud fordi vi "sneg" os ind på den bagfra. =)
    Hun er jo helt ny så jah bare nyd hende og tag jer god tid =)


  • #4   14. jun 2013 Det skal lige siges, at det heller ikke var "slå" der blev foreslået, men mere holde hånden over, så hun bumper måsen op i hånden.

    Men nej, jeg ville heller aldrig slå Amber. Jeg vil ikke engang klappe til Pearl når hun er strid, da hun er meget følsom.
    Jeg vil også hellere vænne hende til at det er positivt at blive kløet (hvilket er dét vi træner nu). Det går fantastisk godt, og vil ikke ødelægge noget.

    Men ville lige høre hvordan det typisk gøres herhjemme. Har ikke den store følerfaring endnu, så råd og tips er altid godt smiley


  • #5   14. jun 2013 Ej men så klappe.. De er jo endnu så små.. Så jeg ville ikke gøre det endnu.. det jo ikke fordi hun er fræk hun er stadig utryk og sådan ved jer jo .=)

    Jeg har normalt bare jah sat mig hygget og nusset med dem også kom det meget af sig selv.. især nå hun bliver lidt ældre for så kan de jo ikke styrer deres nysgerighed.

    Min egen er også sky men han kan alligvel ikke dy sig for at komme hen til mig løbe vok igen nå han rammer min hånd med mulen =) Men så nå vi lige har ham inde og sådan så bliver kan lige lidt forstækket nå man rør ham men efter få sec så stå han bare og finder sig i det.. da vi skulle læsse ham lige over en uge gammel tog vi bare fat hamkring ham han lblev lige lidt forstækket men ende med vi skubbede ham lidt op også gik han pænt op og stod til mor kom op også stod jeg og nussede ham lidt..

    Så det skal nok komme.. men jah kender det godt man vil helst have de kan ligger og putte med en fra starten af agtigt =)

    Så bare blev ved. =)


  • #6   14. jun 2013 Jeg er ret enig i amerikanerens måde, for hvis ikke du kan irrettesætte nu, hvornår så? Det handler ikke om at slå føllet, men ligesom markere at der er en grænse.

  • #7   14. jun 2013 Det gjorde Shadow også de første par uger, men det stoppede han med stille og roligt efterhånden som han blev ca. 3 uger.
    Så klø du bare mås stille og roligt, og så flytter i jer bare lidt til siden når hun "kaster" rundt med de løse bagben ;o)


  • #9   15. jun 2013 Jeg ville nok sige meget bestmt NEJ til den hvis den gør det igen smiley for det er ikke iorden, men jeg syntes heller ikke at de skal klappe den eller slå

    men jeg syntes da det lyder som en okay ide at holde en hånd så den møder modstand hvis den løfter måsen eller hvordan det var den gjorde smiley og sådan ligesom skubbe den ned igen smiley


  • #11   15. jun 2013 Vær opmærksom på om hun gør det fordi moren markerer at I ikke er en del af flokken. Læs hendes kropssprog.
    Få grimetov på, også på mor og græs sammen, hyg og kæl, og skub hende væk som i en bagparts vending hvis hun vender røven til jer.

    Man ikke være bange for at arbejde med dem, og løfte på dem fx, kun i samværet lærer de at være sammen med os smiley


  • #12   16. jun 2013 Jeg har altså klasket mine i rumpen hvis jeg har kunnet komme til det når de har sparket.. De første gange har jeg brugt en verbal irettesættelse, så de er blevet forskrækkede, men er det noget de fortsætter med, så får de altså et klask.. Selv et føl der rammer "rigtigt" kan gøre skade..
    Selvfølgelig skal man ikke tæve føllet - eller nogen anden hest-, men også huske hvordan mor-hest irettesætter og hende bliver de jo ikke bange for.. De lærer hurtigt at der kun er ballade når de udfører en given handling..


  • #13   16. jun 2013 Men et helt nyt føl på 1 uge mener jeg ikke man skal irettesætte på den måde..

    Nå føllet er lidt ældre skal det da helt klart irette sættes men ikke som 1 uge gammel og stadig meget sky og unden tillid til mennesker.


  • #14   16. jun 2013 Tusind tak for alle jeres råd.
    Hun har heldigvis ikke gjort det siden, og jeg får lov at klø og nusse hende over det hele nu - Bare jeg er bag hende eller på siden af hende. Så langt så godt.
    Gør hun det, tror jeg bare jeg holder hånden over, og holder hendes numse nede, for er næsten sikker på der kommer mere.
    Igår var hun lidt for hård ved Pearls pipser (tænderne er lige begyndt at titte frem), så Pearl nappede hende i måsen, og hvad gør den lille dævl? Hun sparker da bare efter mor to gange, og spiser videre - ligeså voldsomt. Puh det er hårdt at være hestemor smiley


  • #15   16. jun 2013 Jah de er nogle frække nogen.. Det handler om at finde den gyldne mellem vej med de små

Kommentér på:
Sky føl - irettesættelse?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce