{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.176 visninger | Oprettet:

Kontant hjælp og hest {{forumTopicSubject}}

hvorfor er det at man bliver stemplet som en fattig røv, bare fordi man er på kontant hjælp, som der sidder ude på gaden i byen og drikker sine penge op og man får et nej når man gerne vil se på en hest man måske vil købe, bare fordi man er på kontanthjælp fatter det ikke og den eneste grund jeg er på kontant hjælp er på grund af min uddannelse på 3 år og den hest jeg gerne ville have været ude og kigge på kunne have stået på samme marken med tre haflinger


så til jer der også er på kontant hjælp glemt det med at kigge på hest der er jo ikke nogen vil sælge sin hest til en der på kontanthjælp på grund af uddannelse !!! og ja jeg ved godt at det kommer til at tag tid med at have sparet pengene sammen men det er hvad det er


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kontant hjælp og hest
  • #1   20. jun 2014 Nu er det jo sådan, at man ikke må have en formue på over 10.000 kr. når man er på kontanthjælp, så ergo, hvis du køber en hest til 15.000 kr, så får du ikke kontanthjælp længere ergo har du ikke råd til, at betale for hesten.
    Jeg har været på kontanthjælp, og man skal skisme have en billig opstaldning, hvis det skal hænge sammen, når man er udeboende under 25.


  • #2   20. jun 2014 Sælger er vel nok bange for at man som person på kontanthjælp f.eks, ikke har pengene til eventuelle uforudsete dyrlægeregninger.

    Sælger gør det 100% ikke for at irritere dig, men for at passe på deres hest, fordi de kun vil hesten det bedste.
    Hvad er det også der står i vejen for at vente lidt med at købe heste? Så kan du jo også spare op i mellemtiden smiley


  • #3   20. jun 2014 Nu generaliserer du vist alle sælgere, fordi du er frustreret.Når det er sagt kan jeg da godt forstå en vis skepsis, når det kommer til hest på kontanthjælp

    forstår bare ikke hvad du mener med kontanthjælp pga. uddannelse?


  • #4   20. jun 2014 Hvorfor bliver man stemplet som fattigrøv når man er på kontanthjælp? Tja, hvis man blev stemplet som rig, hvor der ihvertfald noget galt med ydelsen...
    Mon ikke det er et helhedsbillede i dit tilfælde?
    Jeg kan se at du er 18 år, det kan godt synes noget opgivende at se en i den alder på kontanthjælp. Hvad er det for en tre årig uddannelse der hæmmer dig i den grad at det er den eneste grund til du er på kontanthjælp?



  • #5   20. jun 2014 Burde du ikke være på SU og ikke kontanthjælp, når du er under uddannelse?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   20. jun 2014 Du kan da ikke være på kontanthjælp og under uddannelse samtidig?

    Og jeg ville heller ikke sælge min hest til en på su eller kontanthjælp..


  • #8   20. jun 2014 Det er da fair ikke at kunne have hest på kontanthjælp. Resten af landet skal da ikke være med til at betale for at kontanthjælps modtagerne kan have så dyr en hobby.
    Så må du vente til du har fast job og selv kan betale


  • #10   20. jun 2014 Jeg har købt hest mens jeg var på kontant hjælp, det var intet problem. Jeg har os stået med kæmpe dyrlæge regninger mens jeg var på kontanthjælp, det var heller ikk noget problem, da min familie altid har hjulpet mig med regninger osv. Jeg har givet mine heste det aller bedste, på trods af jeg har været på kontanthjælp, det kan sagtens lade sig gøre.



  • #11   20. jun 2014 Resten af landet lider nu ikke under at man har hest på kontanthjælp. Man får altså samme udbetalt, hest eller ej. Så er det jo ens egen prioritering der må afgøre om det kan lade sig gøre.

    Jeg har været på kontanthjælp med hest, jeg har dog ikke købt hest imens, og kunne heller ikke finde på det. Det er meget stramt, ligeså med SU. Dog ser jeg ikke noget direkte forkert i det, så længe hesten ikke lider. Nogen er jo så heldige at have familie der gerne vil hjælpe en økonomisk hvis man lige pludselig står med en dyrlægeregning.

    Men jeg forstår nu stadig godt sælger..


  • #12   20. jun 2014 fordi jeg er på kontanthjælp er fordi jeg er i uddannelse i det der hedder PMU hvor jeg har fået en 3 åre STU uddannelse

  • #13   20. jun 2014 Jeg ville heller ikke sælge min hest til en person på kontanthjælp af flere forskellige grunde.

    Som andre skriver er kontanthjælp sjovt nok for folk der ingen penge og indkomst har og derfor har brug for hjælp til at få nogle kontanter - ergo bør man ikke have råd til hest. Lidt skarpt sat op går de 41% jeg betaler i skat til folk der som dig er på kontanthjælp og ikke om jeg synes det er fair at jeg skal betale for at andre kan holde hest! Så må man vente eller gøre en større indsats for at få et job.

    Hermed ikke sagt at folk på kontanthjælp er dårlige mennesker eller ikke bær have hest - men man skal sørme tænke sig om!

    Derudover har jeg ALDRIG hørt om en uddannelse hvor man samtidig er på kontanthjælp? Oo


  • #14   20. jun 2014 altså nu der flere der er på kontanthjælp der kan have op til flere heste af gangen så det da muligt man kan have heste selvom man er på kontanthjælp. nok en priotering for en hel del.

  • #16   20. jun 2014 Sofie W: Det kræver jo så bare, at man har nogle der vil hjælpe med, at betale - det er ikke alle der har det.

    Jeg havde også min pony på kontanthjælp, og det var MEGET stramt, trods jeg ikke fik undervisning i en periode, han går ikke med sko, er kun livs forsikret, og har kun årlig dyrlæge (der har kun været brug for ét dyrlæge besøg udover de årlige besøg, på 8 år).
    Jeg havde heldigvis en mén erstatning jeg kunne bruge lidt af. Har ingen familie er kan hjælpe mig, og har altid skulle stå for alle udgifter.

    Min bror kæreste ville anskaffe hest på SU, og der måtte jeg lige sætte et ben i jorden, og sige, at det altså ikke bare var lige til, det koster trods alt minimum 2000,- om måneden, hvis man har en billig opstaldning.


  • #17   20. jun 2014 Skatteyderne har ikke noget at skulle have sagt med hensyn til hvad kontanthjælpsmodtagere bruger deres penge på. Som jeg skriver længere oppe, så får alle jo udbetalt det samme på kontanthjælp, hest eller ej.

    SU er også betalt gennem staten, må folk så heller ikke selv bestemme over de penge?


  • #18   20. jun 2014
    Forventer folk at man sælger sin hest hvis man er på kontanthjælp uanset dennes værdi?

    Nu har jeg selv været på kontanthjælp og det er ikke liv og glade dage, men jeg er noget glad for at at jeg fik lov til at beholde min hest - at det ikke var noget kommunen kommenterede.

    Jeg kan dog ikke forstå at man vil købe hest på kontanthjælp.

    Men hvad man vælger at bruge sine penge på, på kontanthjælp kan jeg ikke se hvorfor andre skal være dommere over. De fleste på kontanthjælp har også haft et job - ergo har de selv betalt skat og betalt for at de en gang kunne komme på kontanthjælp.

    At være inde i systemet er det mest deprimerende jeg har oplevet længe, så at hive folks glæde fra dem.

    Når man ikke må have hest, så skal folk heller ikke shoppe, være på café, gå til fester, gå til fodbold e.l - det er og bruge penge på unødvendige ting. Jeg kan ikke forstå at man som kontanthjælpsmodtager - uanset hvorfor man er endt der, skal have hevet alt glæde ud af sit liv, som jo helt sikkert giver en en masse overskud til at søge jobs og magte kommunens irriterende konstante meninger og gøremål.

    TS - sagt til en der har været på kontanthjælp til en anden er bliver det.
    Jeg ville ikke anskaffe mig en hest, imens jeg var på det da jeg tænker kommunen til kigge lidt sjovt på en. Og fordi det i forvejen er så stramt at være på kontanthjælp, at det virkelig kræver at man har fx en venlig kæreste eller søde forældre for at få alt til at løbe rundt.


  • #20   20. jun 2014 Krikken: Det er en regl fra kommunen, at man ikke må have en formue på over 10.000,- dvs. penge på kontoen, hus, bil, husdyr osv.
    Heldigvis skulle jeg heller ikke sælge Merlin, da han er købt for under 10.000 og har spat, så værdien er ikke så høj, dog er han alt værd for mig smiley


  • #21   20. jun 2014
    Det er jeg klar over - har selv været på kontanthjælp, om end de intet sagde til jeg havde en hest :o). Ved også det er forskelligt fra kommune til kommune hvor meget de går op i det.

    Da jeg gik på HG havde vi nogen ude og fortælle om hvordan det var, en anden fra klassen med hest spurgte vdr. det med værdi og at have hest.
    Damen nævnte at det ikke var noget de som sådan gik op i - men at det klart var noget andet hvis dyret fx havde en værdi på 50.000 kr.

    Ligesom hvis du har nogle dyre malerier eller andet dyrt der ret let kan omsættes til penge.

    Mathilde - så hvis man er på kontanthjælp i tre måneder skal dyret sættes til salg den dag man kommer på kontanthjælp?

    De jeg kender der har kunne have hest på kontanthjælp, inkl. mig selv har kun været pga. en venlig kæreste eller familie der har hjulpet med husleje eller hestens udgifter.


  • #23   20. jun 2014 Mathilde: Der er også syge på kontanthjælp. Desuden er det altså ikke alle der er på kontanthjælp helt frivilligt, nogle er det måske også kun i få måneder. Skal de så skille sig af med hest og divs. i de måneder, fordi andre har ondt i røven?
    Det samme med syge, skal de leve for lud og koldt vand fordi de er syge? Det er ikke et valg man har taget, og det er ikke fordi det er ren nydelse at være på kontanthjælp.


  • #27   20. jun 2014 Jeg er altså stadig spændt på at høre hvad det er for en udannelse du er ved at tage, som tager 3 år og ikke er mulig at få SU under?

  • #29   20. jun 2014 tak Hoppedullen, har googlet det hun skrev smiley havde bare ikke hørt om det før, så tog det ikke lige som "Navnnet" på uddannelsen

  • #30   20. jun 2014 Mathilde: nu tænkte jeg mere hvis satsen skulle yderligere ned, for tro mig, så kommer man til at leve for ikke særlig meget.

    Jeg synes det handler lidt om, at man har ondt i røven. Hvorfor kan man ikke klare at andre har lidt glæde i deres liv, f.eks. i form af en hest, imens de kæmper med at finde arbejde, eller med at blive rask igen?
    Jeg snakker slet ikke om at man skal have råd til en hest til mange penge eller lign. Som det er nu, er det muligt med god opbakning fra familien af samt prioritering, men det er stadig skrabet rigtig meget.



  • #32   20. jun 2014
    Så igen Mathilde; folk på kontanthjælp må ikke have et socialt liv eller en hobby? Da de ikke må have luksus ting som at gå til fodbold eller andet, de må ikke gå i biografen, de må ikke tage ud og spise.

    De skal sidde der hjemme og søge job når de ikke lige er beskæftiget af kommunen.


  • #33   20. jun 2014 Hvis man nu ikke havde hest, og brugte de ''ekstra'' penge på mad, offentlig transport o.lign. snakker vi så stadig luksus ting?
    Når man er på kontanthjælp med hest, så prioritere man. Så cykler man måske fordi man hellere vil have hest end at tage bussen. Man spiser måske pasta og toastbrød fordi man hellere vil have penge til smeden.

    At have hest på kontanthjælp har intet med luksus at gøre, det hele handler om prioritering, præcis ligesom når man er på SU. Men der har man måske heller ikke ret til ''luksus'' ting?


  • #35   20. jun 2014
    Tja, jeg ved ihvertfald at en del let kan bruge 1000-2000 kr på bytur og shopping pr. måned :o). Ligesom jeg ved at hobbyer er dyre - om det er fodbold, gymnastik e.l så koster det penge til nyt tøj, konkurrencer, arrangementer i klubben osv.



  • #38   20. jun 2014
    Det er ikke en menneskeret og have TV, mobil, internet, en hobby eller et socialt liv - men det er alt sammen noget der giver en livskvalitet, ligesom en hest gør.

    Og hvad der giver en livskvalitet er lige netop forskelligt :o)


  • #39   20. jun 2014 Hvad så med syge folk der sidder fast på kontanthjælp som ikke MÅ arbejde, må de bare heller ikke have en glæde der hjælper dem i det daglige, hvis de nu faktisk kan finde ud af at prioritere så der er mindre til én selv men man så har hesten?


    Det er en tankegang jeg simpelthen ikke kan følge, men jeg er jo også bare en kronisk syg på KH,så hvad betyder mine ord smiley


  • #41   20. jun 2014
    Yes, fordi jobs er der masser af hvis man er over 18 og ufaglært :o) Jeg søgte jo slet ikke nogen jobs overhovedet eller forsøgte og få jobs.

    Det er virkelig de færreste der ønsker og være på kontanthjælp fordi det er så møg frustrerende - da man netop hellere vil have et job.


  • #42   20. jun 2014 Mathilde: Det er tydeligt at høre at du slet ikke tænker på de psykologiske ting der spiller ind når man er på kontanthjælp. Ens psyke kan have det rigtig svært på kontanthjælp, enten grundet sygdom, eller fordi at man har svært ved at finde et job, og derfor kan føle at man er mislykkedes, at man ikke er god nok og at man kun er en hæmsko for samfundet.

    Tanker som disse, kan fastholde folk i kontanthjælpssystemer SÅ meget længere, fordi de simpelthen mister troen på sig selv. Søger man arbejde, så kan en arbejdsgiver med det samme mærke om man har selvtillid og tror på, at man kan gøre nok godt i den stilling man søger. Den udstråling mister man på kontanthjælp, hvis man ikke har noget der kan holde en oppe. F.eks. en hest, en bytur med veninderne, et par nye fede sko eller noget i den stil. Tænk på det som en investering i folks fremtid, for det er i sandhed hvad det er.
    At du så åbenbart ikke kan se det, synes jeg er rigtig ærgerligt.


  • #44   20. jun 2014
    Det kunne man og spilde statens SU kroner fordi man ikke ved hvad man vil :o).


  • #45   20. jun 2014 Mathilde: Du læser jo ikke hvad jeg skriver. Jeg skriver f.eks. en hest. Det kan være en milliard andre ting. Pointen er, at det er vigtigt at have noget der kan holde en oppe.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #46   20. jun 2014 Jeg er på kontanthjælp, fordi min graviditet passede med at jeg ikke kunne nå at starte på en udd. Og komme langt nok til at kunne holde barsel uden at starte fra ny.

    Det er ikke fedt at være på kh, det er ydmygende, pinligt og man føler sig overvåget i hoved og røv..

    Jeg bor i lejlighed, har hund som går under mollos, dvs en hund der er dyr i udgift, har to katte, min kæreste er på su, han har motorcykel og vi har barn, og rigeligt med penge i måneden (uden su lån). Jeg kunne sagtens have hest, men jeg ville ikke have råd til forudsete dyrlæge regninger, som ofte er store når det er omkring hest.

    Herman hest, så skal man selvfølgelig ikke skille sig af med den fordi man er på kh, men er man på kh, bør man ikke anskaffe sig en hest da de forudsete udgifter er ALT for store ofte..

    Desuden, kan man sådan set heller ikke købe en (med mindre den koster max 9.999kr, da man ikke må have en formue på over 10.000.


  • #48   20. jun 2014 Som jeg allerede har skrevet flere gange så handler det ikke om overskud. Det handler om prioritering!!

    Nej, vi bliver heldigvis aldrig enige. For der ville ikke være meget velfærdssamfund tilbage, hvis alle var af den mening.



  • #50   20. jun 2014 Mathilde

    Desværre ikke. Reglerne er lavet om så jeg hænger på Kh indtil jeg er gammel nok til fp hvilket er 40 år.
    Hvilket betyder jeg ikke er berettigt til et normal glædeligt liv fordi jeg jo intet må eje.


  • #51   21. jun 2014 Matilde

    Da jeg var på kontanthjælp pga sygdom fik jeg skam ikke lov bare at ligge der hjemme, jeg arbejde (aktivering) 32 timer om ugen og fik 3200 kr i kontanthjælp. kan på ingen måde se at det er mange penge og at ydelsen burde sættes ned.

    Det handler om at prioritere, det kostede mig 1500kr at ha min hest om måneden og resten af pengene gik til medicin. Jeg gik aldrig i byen, købte ikke nye ting osv. jeg fik det da til at kører rundt i 3 år, self med hjælp fra mine forældre når der kom dyrlæge regninger osv.

    Nej det var måske ikke det smarteste at købe en hest mens jeg var på kontanthjælp, men jeg kunne ikke have et normalt job eller gå i skole pga sygdom og det at ha hest gav mig bare en lille smule livsglæde, så kan jeg virkelig ikke se problemet, men igen jeg har så os en fantastisk familie som altid har hjulpet mig med diverse dyrlæge regninger og andre ting som jeg ikke havde råd til selv.

    Og så købte jeg en hest til langt over 10.000kr (nogle penge jeg fik af mine forældre godt nok, men stadig) det sagde min sagsbehandler ikke noget til.


  • #52   21. jun 2014 men nok er jeg på kh men jeg betaler sku også selv skat men i kan jo prøve og gå ind på www.pmu.dk så mener jeg at der skulle stå noget om uddannelsen og hvorfor vi skal være på kh

  • #53   21. jun 2014 Jeg må indrømme at jeg synes, det er frækt og til dels også respektløst at købe hest når man er på kontanthjælp. Jeg ved ikke hvorfor mange folk i dette land, synes det er en menneskeret, at man i svære tider skal have råd til at købe hest og what not. Man kan i stedet få en part eller lignende, så man ikke pludselig står med håret i postkassen, hvis hesten bliver syg eller lignende.

    En ting er hvis man allerede har hesten og har købt den i tider, der gik godt, og man derefter af forskellige årsager kommer på kontanthjælp. Hvis altså det kan lade sig gøre for personen, at få det til at løbe rundt bør man her lade dem beholde hesten; kontanthjælp handler jo ikke om at fratage folk noget de allerede har opnået..

    MEN, jeg bliver bare lidt træt af sådan noget til tider.. Jeg har læst i 8 år, og fik SU i de år og det er jeg da død taknemlig over. Det er da for fed en mulighed, at man kan få det i dk. Men havde jeg hest mens jeg læste? Nej, det havde jeg ikke. For jeg synes ikke at andres hårdt tjente penge skal betale for min hobby. For det er jo reelt set det SU og andre ydelser er.. For på det tidspunkt har man jo ik selv ydet ret meget i form af skat og derved kan man jo reelt set ikke bare forlange at få uanset hvor mange gode intentioner man har om at betale mængder af skat senere i livet!


  • #55   21. jun 2014 Jeg synes faktisk det er en smule egoistisk ikke at kunne unde et andet menneske lidt lykke. Så fordi du uheldigvis er på kontanthjælp så fortjener du ikke at ha et godt liv?
    Der er jo ikke nogen der synes det er en fest at være tvunget til at være på kontanthjælp, det ydmygende og pinligt.
    Men nogle folk har bare ikke andre muligheder pga sygdom fx. kan ikke se det store problem hvis en der er kronisk syg fx, og ikke kan komme på arbejdsmarkedet ikke skal ha lov til at få en hest hvis det er det som giver ham/hende lidt lykke i livet, så længe de har et godt bagland der kan hjælpe til mht til penge hvis dyret skulle blive syg osv.



  • #56   21. jun 2014 Sofie W: hvad er der galt med fx at have en part i den periode man er på kontanthjælp? Der er jo ingen herinde der forbyder folk på kontanthjælp at have med heste at gøre, men er det virkeligt et vitalt behov at købe sin egen hest?

  • #58   21. jun 2014 mathilde har du nogensinde hørt det ord der hedder at man kan ligge penge til side
    jeg spørg bare


  • #60   21. jun 2014 jeg får 5694 hvor jeg ca. har 2000 eller 3000 til en hel måned, hvor jeg får 200 hver mandag men så kan du jo selv prøve og se hvor meget og så har jeg også mobil, spotify og netflex og så har jeg et kost og husleje hvor der også er aktivter med i huslejen som jeg også skal betale

  • #61   21. jun 2014 men dem som der vælger og bare ligge der hjemme i deres sofa får mindre end os der godt gider og lave noget mathilde

  • #63   21. jun 2014 ja men det er så heller ikke hele tiden at det bliver betalt lindgren

  • #64   21. jun 2014 Jeg kan helt ærligt ikke se problemet i at have og købe hest på kontanthjælp...
    Om man bruger pengene på hest, fodbold, cykling, sang eller lal, whatever, det kan da for pokker være sk*de ligemeget. Det er trods alt vores penge så snart de står på kontoen...

    Jeg har selv haft hest på både hjemmeboende kontanthjælp og produktionskole lån (samme beløb som KH), det er stramt ja, men det kan lade sig gøre. Og når i læser hjemmeboende, skal i bestemt ikke tro jeg har fået NOGET foræret til min hest, jeg har selv betalt ALT, og til gengæld måtte undvære så meget andet, det handler om at prioritere.

    Jeg kan sådan set godt forstå sælger, men skulle man pludselig stå med en uforudset dyrlæge regning, så kan det altså lade sig gøre at få lavet en afdragsordning, det havde jeg ihvertfald ingen problemer med, da jeg stod med en syg hest.

    Og de der 'få et job' kommentarere, ja sorry, men hvor kan de dog sætte mit pis i kog! Det er brøkdele af kontanthjælpsmodtagere der ønsker at være i systemet, og idag er den største årsag til stress, faktisk at være på kontanthjælp. smiley Problemet er bare, at for at slippe af med denne stress, kræver det at komme ud af systemet, men hvordan skal man lige gøre det, når der ingen jobs er? Ergo, man ender med at blive sygemeldt...
    En måde at mindske denne form for stress, er at finde sit fri rum, som f.eks kan være en hest, hvorfor så tage denne glæde fra folk, hvis det kan hjælpe dem tilbage på arbejdsmarkedet?

    Og så kan der være 100 andre grunde til at man er på kontanthjælp og er uarbejdsdygtig, bla fysiske og psykiske sygdomme, hvor det kan hjælpe folk at være omkring heste, så igen, hvorfor tage denne glæde fra dem?
    Selv har jeg hængt fast i systemet ALT for længe (efter min mening), pga psykiske problemer, som har gjort at jeg ikke har kunne arbejde eller tage en uddannelse, og er først nu ved at være klar til at tage en uddannelse.
    Og her ved jeg selv, hvor meget det at have hest har gjort for mig.

    Sorry, men hvor bliver jeg simpelthen, altså bare harm over de der 'kontanthjælpsmodtagere-må-ikke-bruge-mine-skatte-penge-på-noget' kommentere. Lad os da for pokker selv bestemme hvad vi bruger de penge der står på vores konto til, og und os dog den glæde det giver os, i en ellers svær hverdag fuld af stress! smiley


  • #65   21. jun 2014 Folk får jo stress af alt i dagens Danmark. Om der er noget helt galt med hele DK eller folk bare er blevet ALT for følsomme, kan jo så diskutteres... smiley

    Men der er også utrolig mange folk med job der ikke har råd at have hest (eller andet total luksus), skal staten også finansiere en hest til dem?

    Men at folk på KH har råd til den luksus det er at have hest, er mig en gåde. Det burde der slet ikke være penge til. Der bliver råbt op om, at sygehusene og psykiatrien mangler penge. Skær ned på KH'en, og brug pengene fornuftigt i stedet. KH'en er for høj, til at det kan betale sig for folk at tage et job, der ikke er lønnet godt.

    Og så et spørgsmål der IKKE må tages som noget provokerende, men jeg har bare altid undret mig over det:
    Folk der er oprigtigt syge, og for syge til at deltage på arbejdsmarkedet, hvordan kan I alligevel passe en hest hver dag? Hvad er det så der gør, at man ikke kan passe et job bare et par gange i ugen som deltid?
    Der må meget gerne svares privat, hvis man hellere vil det smiley


  • #67   21. jun 2014 Det er korrekt hvad Josefine skriver - kontant hjælp ydes til dem, der ikke er i stand til at forsøge sig selv eller familie og som andre skriver, at have hest, mobil telefon, internet er luksus goder - det hører ikke ind under overlevelsesnødvendige goder.

    Såfremt der er en der sælger dig en hest, kan kommunen påkræve du sælger den eller trække i din kontant hjælp og så stpr du med en masse faste udgifter, som du ikke vil være i stand til at betale og er der fair over for hest og dem der skal have opstaldningsydelse, din smed, dyrelæge etc. ?



  • #68   21. jun 2014 ja men jeg er ikke syg på nogen måde jeg går i det der hedder pmu hvor jeg arbejder hver dag som landmand og de eneste gange jeg er syg der er det også noget der ikke bare lige er fordi jeg ikke gider og arbejde for en ting er da helt sikkert jeg hader og være syg og jeg elsker dyr smiley

  • #69   21. jun 2014 Uanset syg eller ej og hvorfor man ellers får kontanthjælp, så anses en hest for værende et aktiv, som kan omsættes til penge = nedsat ydelse eller de kan bede dig sælge hesten - nægter du, kan de frarøve dig ret til kontant hjælp - længere er den ikke... sorry - føler med dig, men rules are rules.

    Fx. Hvis din familie bakket op om det eller har du en kæreste med indkomst/formue der kan forsøge dig, kan din kontant hjælp også blive nedsat/du kan miste den...


  • #71   21. jun 2014 Sascha: Helt i orden at du undre dig, og jeg svarer her, hvis der er andre med samme tanke. smiley
    For mit vedkommende giver hesten mig energi og overskud, det er mit fri rum og der hvor jeg finder min indre balance, som giver mig styrke til at komme igennem hverdagen. smiley
    Jeg lider af middel-svær depression, angst og emotionel personligheds forstyrelse af borderline type (som de godt kunne finde et kortere navn for :P), som ikke har været behandlet, hvilket har givet det resultat at jeg tilsidst ikke kunne overskue noget så simpelt som at rydde op, vaske tøj eller lave mad, jeg lavede faktisk ikke andet end at ligge sammen krøllet i sengen, fordi jeg ikke kunne overskue noget og ikke kunne være sammen med for mange mennesker.
    Ved at have hest, forpligtede jeg mig selv til at komme ud af sengen og døren, og sørge for min hest (skal selv blande foder, give hø og har staldvagter).
    Det at være sammen med et dyr som hesten, som ikke dømmer mig eller forventer andet end kærlighed og klap, har givet mig rigtig meget.
    Som skrevet bla energi og overskud, så mange dage når jeg kom hjem fra stalden, havde jeg lige lidt energi til at få vasket noget tøj, rydde lidt op og få noget at spise, så for mig har hesten været lige så meget terapi som min bedsteven. smiley


  • #72   21. jun 2014 Har hesten så givet dig muligheden for at komme på arbejdsmarkedet eller ''kun'' givet dig livskvalitet? smiley

  • #74   21. jun 2014 Jeg vil faktisk mene at hesten har gjort begge dele. smiley
    Idet jeg manglede bla livskvalitet og glæde, som også var med til at gøre mig uarbejdsdygtig. Gennem hesten fik jeg begge dele, så det har uden tvivl også hjulpet mig godt på vej tilbage til arbejdsmarkedet. smiley
    Jeg er for ikke så længe siden startet i praktik 2x3 timer om ugen (der er så også nogle fysiske ting der spiller ind på de få timer, men det er en længere historie jeg ikke vil ind på nu), første gang i ca 1½ år jeg er ude og lavet noget, end bare aktivering, så jeg er LYKKELIG! Jeg skal så starte på uddannelse til august, og selvom jeg er r*v nervøs (angst for forandringer, og social angst), så er jeg nu kommet så langt at det er realistisk for mig at gennemføre det.
    Og spørger du min psykolog og min coach, så har hesten været en stor del af, at jeg er kommet så langt. smiley


  • #78   21. jun 2014 Anette: Puha, det lyder bestemt heller ikke sjovt. smiley
    Jeg er simpelthen også overlykkelig for at være kommet igang med noget. Jeg var møg nervøs da jeg skulle starte, og overvejede flere at springe fra i sidste øjeblik, MEN, som man jo kan læse, gjorde jeg det ikke og det alene er et stort skridt for mig, og endnu en bekræftelse på at jeg er ved at være klar til at kunne gennemføre en alm ungdomsuddannelse. smiley
    At jeg så også er havet det mest fantastiske sted, med mulighed for uddannelsespraktik senere (vil gerne uddannes inden for noget handel), hjælper selvfølgelig også på det. smiley

    Men ja, dyrene er virkelig noget helt særligt! Godt nok har vi også katte herhjemme, men de giver mig ikke noget som sådan, de er da veldig hyggelige at putte med, men det er for mig altså bare LANGTFRA det samme som en hest. smiley
    Og lige det med at dømme, det oplever jeg rigtig meget med borderlinen, selv fra min egen mor (nu er jeg heldigvis ikke bange for at sige jeg har det, da jeg ikke ser nogen skam i at være psykisk syg), så det er altså rart at tage i stalden og bare stå på staldgangen i flere timer med hest der halv sover, nusser igen når jeg nusser og ikke dømmer mig. smiley


  • #79   21. jun 2014 der var på et tidspunkt hvor jeg havde brækket min fuck finger (Undskyld sporget) men det var fordi jeg var igang med at longe en hest, på gården hvor jeg bor hvor hun bestemmer sig for noget andet og så løber hun den anden vej og jeg prøve og gribe fat i longes men så vælter jeg hvor min finger kommer ned i jorden hvor jeg ville fange longesne og så om fredagen var det ikke blevet bedre så da de andre have fået fri fra arbejde, så kørte min fag lærer mig ind til min læge i sæby hvor vi skulle sidde og vente i Ca. 1 eller 2 timer på grund af tre børn der skulle have en nål i armen og da vi så var blevet færdig der sagde han at vi skulle op til røgne i hjørring hvor det endte med at jeg fik en gips skinde på det meste af min arm og så måtte jeg kræft helvede ikke arbejde i alt den tid og en dag hvor drengene kom og spurgte om jeg ikke skulle i bad hvor jeg fortalt dem det kan jeg sku da ikke med den skide skinde på min arm og jeg kunne og rigtige spise noget for det var den hånd jeg skulle bruge som var godt pakket ind men da drengene blev ved man at spørge mig om jeg ikke skulle i bad blev jeg så skide sur at jeg rev hele lortet af og gik i bad og heldigvis var det sårn sidste gang jeg var sårn rigtig dårlig og ikke kunne noget men nu glæder jeg mig så bare rigtig meget til at skal ud og arbejde på mandag til fredag

  • #81   21. jun 2014 der hvor jeg går der allerede tre hafflinger så vis det kommer til at jeg skal have hest så skal jeg bare have snakket med min fag lærer og vis han siger nej så kan den komme til at stå hjemme ved min far sammen med min shetlandspony og min far's kæreste's datter's shetlandspony

  • #82   22. jun 2014 Jeg kan godt forstå nogle undre sig over hvordan det kan være at nogen er for syge til at arbejde eller gå i skole, men sagtens passe sin hest.

    For mit velkommende så kunne jeg ikke tage en uddannelse eller arbejde på normale vilkår, da jeg jeg lider af depression, hukommelses tab og angst.

    Jeg var så heldig at kunne ha min hest stående et lille bitte sted, tæt på mit hjem hvor det kun var staldejers heste og min der stod der, så jeg kom ikke ud i nogle situationer der var angst provokerende og min hest hjalp mig rigtig meget psykisk, jeg havde pludselig en grund til at stå op om morgnen, jeg blev gladere, min angst blev bedre osv.
    Uden ham var jeg slet ikke nået så langt som jeg er nu.
    Jeg havde råd til hest på kontanthjælp fordi mine forældre hjalp rigtig meget og jeg bor hjemme pga sygdom.


  • #83   22. jun 2014 det er bare Super Fedt at høre at du er kommet så langt Sofie W,
    men jo jeg har min vejleder der hjælper mig med min økonomi og for jeg starte i pmu var penge et stort problem for mig men det er blevet meget bedre selv om der da godt stadig kan være nogen problemer men det bliver der jo så også arbedet på


  • #86   22. jun 2014 ja det gør jeg for vis det kan hjælpe mig med at blive bedre til det jeg har brug for så ja så ville jeg faktisk købe en hest mathilde

  • #87   22. jun 2014 Jeg syntes stadig der er noget galt hvis kh mennesker kan holde hest, folk som har et job har tit ikke råd til hest, hest er en luksus ting og det bør der ikke være råd til på kontanthjælp. Den er jo ikke beregnet til folk kan have luksus og leve livet, men en hjælp for at kunne klare sig.

  • #88   22. jun 2014 så kan jeg jo vende den om og sige at det ikke er en lukus ting for en hest er ikke en ting det er noget man skal arbejde med man kan jo på en måde godt sige at en hest er som en bil for man skal også arbejde på en bil så den kan køre og nu siger du at os der er på KH ikke må have råd til en skid hvorfor er det så lige at alle andre der ikke er på KH skal have råd til dyre huse, biler og kan gå ud og spise dyrt mad i byen og have råd til at få klippet og farvet hår næremeste hver måned og så kommer jer der har det skide godt som der ikke har nogen problemer og siger at os der er på KH og SU ikke må have råd til en eneste ting

  • #89   22. jun 2014 Christina - det kan vel gøres meget enkelt, de mennesker du beskriver TJENER SELV deres penge

  • #90   22. jun 2014 og en hest er en luksus ting, hvilket en bil også kan være

  • #91   22. jun 2014 jaja men prøv lige og tænkt over dem der ikke er på kh eller su blive pisse sure fordi vi måske vil købe noget der bare er en lille bette smule lukus i men os der så er på kh og su skal vi så blive skide sure på grund af alle de penge at de andre bruger
    maria f lundby


  • #92   22. jun 2014 sådan kan du da ikke stille det op?
    jeg er selv på SU og dybt taknemmelig over at få denne hjælp (investering for staten)

    vi bruger sådan helt basalt deres penge.
    de tjener selv deres, folk på SU/KH som ikke arbejder udover bidrager ikke


  • #93   22. jun 2014 for min skyld må folk på kontanthjælp gerne have hest... hvis de kan få økonomien til at hænge sammen.
    MEN når det så er sagt.. TS, du får jo ikke engang ret meget i 'lønningsposen'... du er under de der 25-30 år hvor man får den lave takst?
    Så er der virkelig ikke ret mange penge at rutte med.. man får trods alt noget i stil med 3000 mere om måneden, når man er i den ældre kasse.
    Så jeg kan godt forstå sælgers bekymring omkring salg... for sker der noget uforudset, så ER der alså ikke ret mange penge at tage af... og der kan derfor heller ikke være supermange at lægge til side.
    Hvis du nu bor hjemme og får alt betalt, så kan jeg godt se at der kun er hesten at bruge penge på... men men men.. i så fald er det jo ikke noget som holder evigt. Det koster at flytte hjemmefra.. det koster at bo alene... og hvis vi nu maler fanden på væggen, så kan du i værste fald sidde i mange år med kun kontanthjælp som indtægt, og der går altså lige nogen år inden du ryger op på næste takst.


  • #94   22. jun 2014 tak MegaPixel og en ting er sikkert når jeg stopper i PMU på landbrugs værkstedet så skal jeg bare have et arbejde og af med den kontanthjælp så hurtigt som muligt så jeg kan få lov til at lave noget landbrugs arbejde

  • #97   22. jun 2014 har et spørgsmål hvem er TS ????

  • #98   22. jun 2014 Det er dig som er TS

    Og hvad hvis du IKKE får et arbejde?
    Har du tjekket hvor stor arbejdsløsheden er for tiden... der er langt fra arbejde til alle, selvom man gerne vil. Mange af de jobs som er ledige, der kræves der uddannelser og erfaring som de arbejdsløse ikke er i besiddelse af.


  • #99   22. jun 2014 hvis det bare var nok at ville arbejde, var problemerne i verden mindre - vil du være i stand til at have et almindeligt arbejde efter uddannelse ?

  • #100   22. jun 2014 ja det vil jeg også selv om jeg har haft en arbejdes skade

  • #101   22. jun 2014 men hvad betyder TS og hvorfor bruger i ikke bare mit fornavn og efternavn

  • #103   22. jun 2014 Nu er det jo LANGT fra alle der har råd til det du siger.. Og dem der har, er folk der ofte arbejder mere end gennemsnittet, har brugt længere tid på uddannelse, og generelt bare har brugt flere kræfter på at stå hvor de nu engang står. Du kommer ikke sovende til økonomisk succes.
    Og selvfølgelig er det fair, at folk der har knoklet for at få råd til det de gerne vil, også får guleroden. Det andet er for rødt, selvfølgelig skal man ikke have råd til de samme goder på KH, som folk i job. Ellers ville ingen tage et job.

    Og så kan man også vende den om og sige.. En person på KH er en udgift, og en person i job er en investering.. Og hvis ikke det har en fordel at være i job, er der ingen investering, men kun udgifter, hvilket da ikke fører til noget som helst godt.


  • #104   22. jun 2014 Nu siger mange af jer, at kontanthjælpen er for høj og bør sættes ned, hvis man som kontanthjælpsmodtager har råd til at holde hest.. Det lyder for mig ikke som om, at I overhovedet kender satserne for kontanthjælp.

    Som udeboende under 25 år, får du månedligt udbetalt 6.889 kr. i gennemsnit. Det vil sige ca. 190-250 kr. om dagen. Disse penge skal række til alle dine udgifter, inkl. mad, tøj, husleje, diverse regninger osv. Hvis man er i stand til at prioritere dette beløb så hestehold er muligt, så må man virkelig leve under trænge kår. Og vælger man at leve med en så ualmindelig stram økonomi for at kunne beholde sin hest, så må det være fordi den er afgørende for ens trivsel og velbefindende - og så synes jeg virkelig, man skal have lov til at beholde den. Det er ikke nemt at finde job i dagens Danmark, og man er derfor (i langt de fleste tilfælde) ikke selv skyld i at være på kontanthjælp smiley

    Nutidens kontanthjælpssats rækker til at kunne leve et værdigt liv (dog uden luksus). Vælger man i stedet at leve et absurd skrabet liv, men til gengæld have råd til hest - så er det et spørgsmål om prioritering. Det handler jo ikke om, at man som kontanthjælpsmodtager både er i stand til at leve et normalt ungdomsliv med shopping, byture og cafébesøg og så samtidig have hest - det handler om, at man i nogle tilfælde (med nød og næppe) vil kunne have råd til sin hest, hvis man nedprioriterer det personlige forbrug helt vanvittigt smiley

    Så hvis I virkelig mener, at ydelsen skal sættes ned - hvad skal kontanthjælpsmodtagere så leve for? 100 kr. om dagen? 50?

    Det er en kerneværdi i velfærdssamfundet, at vi alle skal kunne leve et værdigt liv - også hvis vi er så uheldige at miste vores job smiley

    Til emnet: Jeg forstår udmærket godt, at man ikke vil sælge sin hest til en kontanthjælpsmodtager smiley Netop fordi budgettet på kontanthjælp er så stramt, at det i værste fald kan ende med at gå ud over hesten, hvis der kommer en uforudset regning. Sælgeren vil jo blot sikre, at hesten får de optimale rammer for et godt liv, og dét har jeg da stor respekt for smiley


  • #105   23. jun 2014 Fornemmer at stemning for KH-modtager er, at de sidder der hjemme og klør sig i røven, mens de har ondt af sig selv og drikker vand
    Hvor mange her, har overhovedet prøvet KH?

    Og ja, ikke alle uddannelser er SU-berettiget.

    Jeg vil da aldrig fortælle en sælger, hvordan min inkomst er, hvad rager det den?

    Hvis man vil gå i genbrugstøj, spise pasta og ha hest, er det et valg man har taget.
    Siger I osse til drankerne, at de ska stoppe med alle de guldøl og vodka, for det må osse være en luksus, og ellers få sig et arbejde?
    KH-modtagere bruger pengene forskelligt, kør i taxa og drikker øl, har hest, går i byen hver weekend, har bil osv.

    Jeg FIK Pølle da jeg var på KH, og jeg var ik i tvivl, ellers var hun blevet spist.
    Så måtte jeg ud at trække i nogle tråde og hun ku stå et billigt sted.
    Jeg var evig glad for det, for mit liv havde noget indhold.
    Noget at stå op til, så det hele ik bare blev lige meget, det sker jo, bare kig på den lokale bænk.
    .
    Det er slet ik altid man selv vælger KH, det ville man vide, hvis man rent faktisk kendte det system og ved hva man snakker om.
    Det er sån et billig og bekvemt sted, man blir parkeret af kommunen, selv om man er syg og burde ha sygedagpenge, eller noget andet.
    Og ja, man må ik eje meget, men så flytter man da bare hesten i et andet navn, hvis den har større værdi end de 10.000.


  • #106   23. jun 2014 Nu er det bare sådan.. At er man på kontanthjælp, så er det fordi man på en eller anden måde ikke kan klare et arbejde og eller har mistet sit job. Man ved godt som borger, at en kontanthjælpsmodtager, ikke har "nok" penge omkring sig. Og derfor er der mange der ikke tør sælge deres hest til en ukendt fremtid. Og det kan jeg sådan set godt forstå. De fleste vil jo gerne at deres heste lever et langt og godt liv og uden at skulle sælges igen og igen. Og man ved også at en kontanthjælpsmodtager ikke må eje noget over en vis værdi. Og sådan er det bare..

    Der udover holder jeg nu med Mathilde. Det er IKKE en menneskeret at have hest. En hest er en luksus ting at have, fordi den er dyr at holde via udgifter. Man kan ende ud i at skulle betale over 10.000 kr. på bare en hverdag. Det er der ikke mange der har råd til og uden at være dømmende, så kan en kontanthjælpsmodtager umuligt klare sådan en regning, sammen med alle de andre udgifter man har. Mange af jer nævner hvad så med fodbold, fester, byture osv.. Jamen det er stadig IKKE luksus ting.. Fester og byture, biografen er jo ikke luksus ting men fornøjelse.. Der er stor forskel.. Fodbold og håndbold koster slet ikke i nærheden af det at have hest. Så lad være med at sammenligne hestesporten med andre sportsgrene. Enhver "idiot" ved udmærket godt at hest er en dyr hobby, det kan du gå ud og spørge hvem som helst på gaden om
    .

    Og nej det handler heller ikke om at folk ikke må have noget godt og positivt ud af sit liv. Men man behøver ikke stå som ejer af en hest, for at være glad.. Ens verden går heller ikke under uden sin egen hest. Der er mange måde at få sin "lyst" stillet.. smiley Jeg har heller ikke selv egen hest, selvom jeg savner at have min egen.. Men nu er tiden ikke til det lige pt. pga børn, og sådan er det. smiley Den tid skal nok komme igen, men ind til da nyder jeg tiden med en halvpart, som jeg har som min egen. Det er mindst ligeså godt som at have sin egen hest..


  • #107   23. jun 2014 Jeg har i øvrigt en veninde, som har været fastlås i kontanthjælp i mange år efterhånden pga. sygdom og stadig er syg. ( Har haft 11 blodpropper og er bare 28 år ) Og har nogle psykiske problemer. Hun har hvert fald ikke råd til at have sin egen hest. Jeg ved hun lever meget stramt, og skal tælle hver øre, før hun bruger nogen penge.. Så må nok indrømme det undre mig lidt, at så mange tror de sagtens kan holde hest på kontanthjælp..

  • #109   23. jun 2014 Zoey - hvad man end havde af fordomme har TS da kun gjort det værre, med hendes holdninger

  • #111   23. jun 2014 nu har jeg ikke været mest kritisk, men det er hendes indstilling og udtalelser jeg reagerer på.

    det er en balancegang med KH og luksusting, alt efter hvorfor man er på kh osv. osv. det er ikke bare sådan generelt at tage stilling til (for mig)


  • #112   23. jun 2014 Jeg ville så aldrig sælge noget som skulle betales med afdrag. I min verden betaler man kontant, eller går i banken.
    Og ellers er det ens ejet om man er på kontanthjælp eller ej. Men med de nye reformer som opstart 2014 fuld kraft 2015. Ved jeg at jeg hverken har råd til bilen eller hesten. Hvis jeg røg på kontanthjælp. Jeg vil have styr på øko før hestekøb. Og vide at hvis det sker så er der penge til dyrlægen. Udover de sædvanlige udgifter hovsmed, vaccine, ormekure osv.
    Hvis du kan leve for kontanthjælps indkomsten og have hest samtidig med, kunne jeg godt tænke mig at se dit budget for både en måned og året. For du må kunne noget jeg ikke kan så mht mad på bordet. Forsikringer og alt hvad det indebærer at være dansk


  • #113   23. jun 2014 Nu har jeg ikke lige læst det hele, så sorry hvis der allerede er svaret på det her..

    Hvad med folk på førtidspension? Må vi have hest? Det er jo stadig penge fra det offentlige...


  • #114   23. jun 2014 Nok ikke Melanie. Kan man ikke tjene sit 'dejlige' land, så skal man side på røven og dø hen.

  • #116   23. jun 2014 Man behøver vel heller ikke nødvendigvis spørge - nogen gange kommer oplysninger jo helt af sig selv når man står og snakker.

  • #117   23. jun 2014 Lotte - jeg var på KH i 3 år før jeg fik min pension.. Har aldrig opfyldt krævende til KH, for jeg kan ikke arbejde... Nej, der er intet fysisk galt med mig, der er til gengæld noget psykisk galt med mig...

    Jeg synes ikke det er en god ide at have hest på KH, for man har ikke ret meget at gøre godt med, men jeg skal ikke gøre mig til dommer om hvorvidt man må eller ikke må.. Jeg er i øvrigt ret sikker på at man godt må have hest der overstiger 10.000 i værdi, da hesten vidst går under kæledyr og dem må kommunen ikke tage.. De må tage døde ting, som bil, cykel etc..



  • #119   23. jun 2014 Melanie: Hvis man ikke er syg og skal igennem systemet så bliver man det. smiley

    Men forstår ikke du ikke kunne få KH. Man kan jo godt være sygemeldt på KH, ens egen læge kan sygemelde en, hvis der selvfølgelig er grundlag for det.

    Dejlig du nu har ro, selvom man gerne ville kunne andet.


  • #121   23. jun 2014 Melanie: FP er vist noget andet, der må man godt ha hest fx. og gennerelt bruge sine penge som man har lyst til, uden nogen blander sig.
    Sjovt nok kommer FP, SU, KH osv. var samme kasse, men det er kun KH der ik må bestemme selv, mystisk!!??
    Men tilgengæld ka du blive tvunget til at sælge din hest, hvis den vurderes at være over 10.000 værd.
    Så ska du sælge den og bruge de penge, inden du igen ka få KH.
    Kommunen er ligeglade om det er dødt, eller levende.
    Det ville osse lidt skørt, at være på KH og ha hest stående for 200.000, dermed ik sagt, at den ska holde sig under 10.000.


  • #122   23. jun 2014 En ting er og have hest på kontanthjælp noget helt andet er KØBE en hest mens man er på kontanthjælp..

    Hvis man har pengene til og købe en hest nå man er på kontanthjælp så man ikke berettiget til kontanthjælp medmindre vi snakker en lille bette shetter til 500 kr eller noget i den stil.

    Så det da ret enkelt.

    Om jeg kunne finde på og sælge en hest til en på kontanthjælp.. Måske kommer helt an på personen og hvordan det hele er og ikke mindst alderen på personen.. Der er mange ting som spiller ind


  • #124   23. jun 2014 Hvis man kunne leve i sus og dus på KH, ville de færreste tage et job. Og hvis ikke der er folk i job, er der ikke nogle til at betale til staten, og så er der slet ingen penge. Den er vel ikke så meget længere.

    - Så nej. Jeg mener ikke at folk på KH skal leve et luksusliv. Tilgengæld synes jeg at for mange bliver placeret på KH, men i stedet skulle have førtidspension, og så ja.. Selvom man ikke må sige det højt, er jeg overbevist om, at mange går ind og selv-diagnosticerer sig selv på netdoktor, og dermed kommer til at lide af enten stress, angst eller depression. SÅ mange kan umuligt være for syge til nogensinde at tage et arbejde......
    Dem som virkelig skal have hjælp skal, i min verden, have den, men ellers må man altså gerne yde for at kunne nyde, det er der vist ingen der er døde af.

    Og når der samtidig bliver snakket om at det bedre kan betale sig at være på KH end at tage et lavtlønnet job er der noget galt.



  • #125   23. jun 2014 Man kan ikke bare gå ned på kommunen og sige man er psykisk syg og skal ha kontanthjælp. De skal ha dokumentation på at du har en diagnose smiley Det skulle de ihvertfald ha, dengang jeg kom på kontanthjælp.

  • #126   23. jun 2014 Der kørte på et tidspunkt en video med to eller tre drenge der ville vise hvor let det var at få KH. Den ene opsagde sit job, gik med skjult kamera på kommunen, og fortalte han havde sagt jobbet op, da han gerne ville starte eget. Han fik da KH uden problemer, det største problem var nærmest hvor meget han skulle have mht. tillæg osv.
    Skal se om jeg kan finde den.

    De var jo godt nok ikke psykisk syge så, men jeg kender da nogle stykker i gennem tiderne, som fik KH kun pga. de opsagde jobbet, og dermed ikke have indkomst til de fandt et nyt, og ja.. Den ene trængte egentlig tilmed bare til en pause fra jobbet og en anden gad egentlig bare ikke arbejde på McD og lign.. Ved dog ikke om det var det de sagde på kommunen, men det var det de sagde til os andre. Så så svært kan det vel heller ikke være at få KH smiley


  • #127   23. jun 2014 Hvis man skal være sygemeldt på kontanthjælp - og altså være fritaget for aktivering o.lign, så skal man dokumentere for ens diagnose, altså have på papir fra en læge, psykiater eller lignende at man ikke er i stand til at arbejde. Derud over kan kommunen forlange at man modtager behandling for sin diagnose, hvis man ikke allerede gør det.

    Jeg har selv været sygemeldt på kontanthjælp og ved en ting eller to omkring det.


  • #128   24. jun 2014 Så der jo noget galt i de kommuner hvis det er så nemt, det er det bestemt ikke i min kommune. Jeg går fx hjemme nu uden nogen indkomst overhoved, da jeg i december fik af vide af min sagsbehandler at de nu havde vuderet at jeg var rask nok til at tage en uddannelse (på trods af min psykiater mener det modsatte) og at jeg havde 6 måneder til at søge ind på en uddannelse, det blev jeg jo så nødt til, nåede at gå på uddannelsen i 4 uger så måtte jeg stoppe.
    Jeg kan ikke få kontanthjælp igen, da de mener jeg er uddanelses parat og jeg får bare af vide at jeg skal søge ind på en uddannelse. Så ja så nemt er det altså ikke i alle kommuner at få kontanthjælp.
    jeg er dybt taknemmelig for at jeg må bo hos mine forældre gratis, for ellers måtte jeg bo på gaden og tigge.


  • #129   24. jun 2014 Der er faktisk lavet undersøgelser på det med psykiske lidelser og mange helt raske mennesker vil kunne få nogle af de forskellige diagnoser uden overhoved og have dem. Det yderst skrammendene. Der var endda program i fjernsynet hvor nogle eksperter skulle gætte dem som havde disse lidelser eller havde haft. Og så var der helt raske mennesker og nogle med forskellige lidelser. Og mange gange valgt eksperterne de helt raske mennesker ud til og have en psykisk lidelse smiley

    Så jah giver helt ret i mange giver sig selv en diiagnose. Og tror man på det så det ikke svært og overbevise en læge det trist men sandt. Så det gør det skide svært for de mennesker som faktisk er rigtig psykisk syg.


  • #130   24. jun 2014 mht letheden i at få kontanthjælp - jamen hallo altså, selvfølgelig er det nemt at få kontanthjælp, idet vi har en lovgivning der skal hjælpe folk som står uden en indkomst.
    Til gengæld er der så for nylig blevet strammet gevaldigt op i 'tillæggene', sådan at man ikke bare får lov til at sidde i sofaen, se tv og spise cheesypoofs for pengene.
    Nu kan jeg ikke helt huske aldersgrænsen, men for 'de unge', så ryger de enormt hurtigt ud i en eller anden form for aktivering indenfor få dage efter at de er røget på kontanthjælp.


  • #131   24. jun 2014 Ik læst alle svar
    Men jer med diagnose på kh.der er muligvis en chance for at man ka få satsen for ovepr 25år.
    Fijk jeg nemlig da jeg fik diagnose.
    Måske er det ændret nu?? Men snak med jeres sagsbehandler.


  • #132   24. jun 2014 jeg glæder mig bare til at jeg skal af med det skide KH magter det ikke mere,
    jeg har så ikke nogen diagnose og håber heller ikke at jeg får det men det er da mega trælst for dem der rent faktisk har det men jeg skal gå som KH'er de næste 2 år og nogen måneder og når jeg slipper af med det skal jeg da bare ud og fejer det og vis de siger at jeg lige skal være på kh i lidt flere år så brokker jeg mig fandme til hjørring kuommune for hjørring er jo allerede en lorte by


  • #133   24. jun 2014 ehm.. ikke for at prikke hul i din bobbel, men du hænger på kontanthjælp indtil du får et arbejde. At du bliver færdig med din uddannelse, eller hvad det nu er du tager, det betyder ikke nødvendigvis at du (hurtigt) får et arbejde bagefter.

  • #134   24. jun 2014 Jeg tror nu bestemt ikke Hjørringe kommune ønsker at du går på kontanthjælp de vil squ nok smide dig vidre lige så hurtigt de kan hvis de få chancen så det er KUN dig selv som det op til med kontanthjælp

  • #135   24. jun 2014 Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne, men jeg bed bare lige mærke i en kommentar der nævnte noget om, at hun var forarget over, at tilgangen til KH var at man skulle leve en meget skrabet tilværelse og at 6-7.000 kroner ikke er ret meget livskvalitet. Men der undrer jeg mig så bare lige over: hvorfor er der ikke flere, der i så fald også kæmper for at få SU'en hævet?? Som udeboende får man mindre i SU end folk får på KH. Jeg er godt klar over, at man jo kan tage et job udover SU og dermed supplere økonomien, men i forhold til KH tager man altså også en uddannelse samtidig og bruger MANGE timer på det om dagen. Hvordan kan det være, at man på KH åbenbart lever et skodliv, mens mange mener, at udeboende SU til studerende derimod bare er luksus? smiley Uddannelsen tager jo så meget af ens tid, at det ikke er altid, at man rent faktisk er i stand til at have et job. Men KH, derimod, det skal bare hæves, for det er super synd - men det er det åbenbart ikke for studerende på SU, der altså lever på nogenlunde samme beløb samtidig med at skulle vedholde en uddannelse? Jeg prøver bare at komme noget af den dobbeltmorale, som nogle mennesker har, til livs smiley

  • #136   24. jun 2014 Jeg har været på kontanthjæp og er nu på SU.
    Jeg synes ikke satserne som sådan fejler noget. Jeg synes dog ikke SU burde være afhængig af forældre indkomst.
    Højere SU kunne da være dejligt, men jeg finder det ikke nødvendigt, ligesom jeg ikke synes at satsen for kontanthjælp skal være højere.

    Jeg husker dog at jeg var forarget over at satsen for kontanthjælp var højere end min SU. Jeg synes ikke man burde få mere som arbejdsløs, satserne burde som minimum være ens.


  • #137   24. jun 2014 Jeg synes heller ikke, at SU burde være afhængig af forældrenes indkomst. Det er fuldkommen latterligt. Min far kan jo ikke give mig 500 kroner hver måned som opvejning for det beløb jeg får af SU ift. nogle af mine kamerater indtil jeg bliver 21, bare fordi han betaler topskat smiley Det er som om, at man regner med, at forældrenes indkomst kan opveje for det mindre man så får i SU. HA! Jeg får da ikke mere af mine forældre end mine venner gør smiley
    Det er også blot en kritik af dem, der synes at KH skal hæves, men ikke SU, og det føler jeg er unfair og en dobbeltmoralsk holdning, netop fordi at satsen for at være arbejdsløs er højere end dén for en studerende der bruger mange timer under uddannelse smiley


  • #138   25. jun 2014 Fünke: Nu er det jo kontanthjælp, vi snakker om smiley Derudover ser jeg ingen, der mener, at kontanthjælpen bør hæves - blot at den ikke skal sænkes yderligere. Og der er da bestemt heller ikke nogen, der har skrevet, at der skal skæres i SU'en. Man kan jo altså godt mene, at både arbejdsløse og studerende skal have muligheden for at leve et ordentligt liv. Så jeg kan ikke se dén dobbeltmorale, du hentyder til smiley

  • #139   26. jun 2014 Nej, du har helt ret i, at der ikke er nogle der har udtrykt, at KH skal hæves men ikke SU - det var heller ikke nogen bestemt i tråden, jeg hentydede til, det var blot fordi at jeg har oplevet andre have den selvmodsigende holdning. Derfor ville jeg egentlig bare give min mening med og håbe på, at dem der udtrykker at KH ikke skal sænkes yderligere, også støtter at SU'en ikke skal sænkes smiley

  • #140   26. jun 2014 Sachs: som en allerede har skrevet , er det at have hest og arbejde ikke det samme, slet ikke hvis man er på kontanthjælp på grund af ens mentale helbred. Nu har jeg ikk hest mere, og er ikke på kontant hjælp, men jeg ved at de vanskeligheder jeg ville have mht arbejde slet ikke ville være de samme som at have hest. Jeg har selv depression, autisme, og med det høre der for mig også angst med.
    Hvis jeg var på kh, og det var en hest det skulle til for at holde mig lidt oppe, så synes jeg også det ville være selv ekstremt egoistisk af dem som ikke vil have at en del af deres skattekroner går til at glæde et medmenneske der har det svært, bare lidt. Nu er det ikke tilfældet her, jeg ønsker ikke hest fordi der ikke er overskud til det, men hvis man har det, og det måske er det eneste man kan, så synes jeg godt folk kunne lade det ligge lidt smiley
    Jeg ville dog heller ikk selv sælge til en på kontanthjælp, da det altså ikke er økonomisk ansvarligt, og jeg ikke ville kunne lide at sælge min hest til det uvidse.
    Man kan godt være lige så glad for en part som med egen hest smiley


Kommentér på:
Kontant hjælp og hest

Annonce