{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.031 visninger | Oprettet:

Uærlig ejer, eller..? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Tænkte jeg lige ville høre jeres tanker om denne situation.

Jeg var for nyligt ovre og prøve en ny part. En varmblod, der bliver brugt til kørsel, og går internationalle konkurrencer.

Første gang jeg ankommer til stedet ser ejeren lidt mistroisk på mine ridestøvler og hjelm, og siger sådan lidt ala det kan jo godt være jeg ikke skal ride lige i dag... Hun virker nervøs og...sådan...frygtsom. Hun fortæller mig at den hest hun havde i tankerne til mig var blevet brugt som dressurhest før, men ligesom havde "mistet lysten", hun troede forrige ejer havde presset ham for hårdt - og jeg får hevet ud af hende at han sådan ligesom stopper op (agtigt) hvis han bliver presset for meget - men at det ikke har været et problem på det sidste.

Jeg spørger hvad han gør, hvad problemet er, og får sådan lidt utvetydeligt at vide at han sådan ligesom kan bakke lidt men kan lokkes frem igen...

Nå nå, jeg slår sådan lidt hendes nervøse tilstand hen og tænker hun nok bare selv er en nervøs rytter (hun rider ikke hesten, det er hendes mand der bruger den til kørsel).

Så siger hun så at jeg gerne må prøve og SKRIDTE hesten - hvilket så til sidst bliver til at jeg skridter og traver den uden nogen problemer overhovedet - og jeg tænker hun nok bare er en lidt nervøs dame, og at det ligesom er det.

Næste gang jeg kommer ser jeg hesten gå for vogn med hendes mand, og det ser rigtigt fint ud, der er heller ikke noget der.

Tredje gang, så rider jeg hesten i ridehuset, mens hun rider sin egen. Og det går også rigtigt fint, lige indtil et tidspunkt hvor hun kommer ridende imod os på hovslaget, og jeg er igang med at lave en volte.

Hun er ikke for tæt på os eller noget, men ligepludselig FLYVER min hest til siden. Hvilket i sig selv havde været fint nok, hvis den så bare var stoppet efter at have hoppet til siden. Men lige som jeg tror jeg er ved at få styr på situationen, KYLER hesten mig af, og fortsætter i vild panik rundt i hele ridehuset.

Jeg lander faktisk på hovedet og ender med en hjernerystelse og en forstuvet nakke.

Og så er det hun siger "Åh nej det var jo dette jeg var bange for"

Og nu ligger jeg her, 7 dage efter (har ikke hørt fra hende siden) - og tænker....
1. Det var da ikke en helt normal reaktion fra den hest der, vel?
2. Vidste hun godt at sådan noget kunne ske, siden hun var så nervøs fra starten?

Jeg er på ingen måde grandprix rytter, men jeg har nu min grundridning i orden, og har efterhånden redet en del forskellige heste, og prøvet en masse heste både i forbindelse med køb af hest og part på hest.
Og jeg har da aldrig været udsat for at en ejer ikke vil lade mig galopere på hesten, første gang jeg prøver den?

Jeg tænker bare, hvis hesten er en nogenlunde almindelig ridehest, og jeg er en nogenlunde almindeligt rutineret rytter... så er der vel ikke det store at være så nervøs for inde i et ganske almindeligt ridehus, hvor vi bare skal ride skridt, trav, galop...og det er det?

Hun virkede rigtigt sød hende ejeren, og jeg slog som sagt hendes nervøsitet hen med at "sådan er hun nok bare" men kan nu ikke lade være med at undre mig over, om hun måske godt var klar over, at hesten kunne reagere som den gjorde?

Hvilket jeg i så fald ikke synes er fair, at jeg ikke fik oplyst - hvis hun altså vidste det.

Hvad ville i tænke/tro hvis det var jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uærlig ejer, eller..?
  • #1   18. jul 2016 Har aldrig oplevet en sådan ejer. Men giver dig 100 % ret i at hun helt klart burde ha fortalt dig om det. Tror du skal være "glad" for at det skete i ridehus..
    håber virkelig du er okay?! og er kommet ovenpå igen og finder dig en sød hest.


  • #2   18. jul 2016 men hvor er det lavt af hende ikke at sige ud af posen at den er nervøs anlagt. Eller at du måske i hendes øjne om er dygtigt nok ?
    jeg sys hun er en meget uærlig part ejer!


  • #3   18. jul 2016 Ej hold da op det synes jeg altså OVERHOVEDET ikke er fair. Når hun siger "Åh nej det var jo dette jeg var bange for", så er hun UDMÆRKET godt klar over at der er en risiko for præcis det her, og jeg synes det eneste ansvarlige man kan gøre netop er at forberede rytteren på, hvordan hesten reagerer, for ellers har man jo ikke en jordisk chance for at tackle det!!

    Men hun vælger så i stedet kun at informere dig om at hesten bakker lidt og man kan få den frem igen.. selvom hun ved - og frygter - at den reagerer på denne måde.. én ting er en irrationel frygt, en helt anden ting er gentagende problemer som hun frygter vil opstå men udelader at forberede rytter på. Det er IKKE i orden!


  • #4   18. jul 2016 Er SÅ enig!

  • #5   18. jul 2016 Og det ville jeg forresten også sige til hende. At hun ikke skal regne med at hun får nogle ryttere på den hest hvis hun ikke forbereder én på hvordan hesten muligvis vil reagere.

    Og så fortælle hende at du egentlig føler hun har været uærlig idet hun udmærket vidste hvilken meget mulig risiko der var, men ikke vælger at forberede dig på det - ja, faktisk decideret fortæller en helt anden reaktion end den hun VIDSTE ville komme med stor sandsynlig!


  • #6   18. jul 2016 Det kan hun sgu ikke være bekendt! Én ting er, at du bliver "demonteret" med hiv og sving, men det mindste hun kunne gøre var da at møde op med en buket blomster og ønske dig god bedring!
    Jeg ved ikke om hun har haft en anelse om, at hesten kunne reagere SÅ volsdomt - det kunne jo være at hun bare var bange for at du skulle falde af. Men det mindste var da at sige "det er jeg ked af".


  • #7   18. jul 2016 Njaaaa hvad nu hvis hun har dårlige erfaringer med parter, som tropper op, og tror det hele drejer sig om ridning og at de er ihhh og åhhhh så dygtige....?

    Jeg ville også kigge lidt hvis der kom en, som skulle se på en evt kommende part på min hest, som troppede op i fulde rideudstyr - jeg ville forvente de kom i ridetøj, men ikke med hverken hjelm eller støvler på - klar til ridning.

    Hvis nu ejerens erfaring med tidligere parter er, at de giver udtryk for at de kan så meget - men i realiteten ikke er lige så fantastiske ryttere, som de selv mener og tror....? Er det så ikke der man ville udbryde "åhhh nej det var jo dette jeg var bange for " ?

    Jeg siger ikke, at det er sådan det er foregået - men det er jo også en mulighed, at det er dårlig erfraing fra tidligere parter, som spiller ind i "åhhh nej..." ?

    Så nej jeg ville ikke starte med at "slagte damen" , men nok tænke at det sted, den hest, de ejere ja det er nok ikke lige mig - og så ville jeg kigge efter en anden part.

    Mvh Charlotte


  • #8   18. jul 2016 Det lyder meget uærligt.. Det lyder, som om hun har tilbageholdt oplysninger om hesten for dig.
    Jeg må sige, at siden min søster blev kylet af en "fuldt tilredet" hest, hun så på m.h.p køb og besvimede og fik hjernerystelse, så har jeg aldrig sat mig op på en ukendt hest, uden at have set ejer ride den og vise det, som de påstår, den kan. Jeg afslog at se to heste sidst jeg kiggede på hest, da ejer ikke selv ville eller kunne vise den frem og ikke kunne skaffe en, som kunne/ville. Og to gange har det reddet mig fra potentielt farlige situationer med heste, som ikke viste sig at kunne det ejeren påstod- da var jeg glad for, det var ejer selv der sad på ryggen.

    Så et godt råd: bed ejer vise, hvad hesten kan smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   18. jul 2016 Har du taget en snak med ejeren omkring hesten?

    der kan jo være mange grunde til "åh nej - udbrudet", det kan være fordi at hesten er utilregnelig, men det kan loge så vel også være fordi at ejer har enormt dårlige erfaringer med prøver som tror de er verdens mestre, og derfor ikke lytter til hvad ejer fortæller om hesten


  • #10   18. jul 2016 Charlotte:
    Hvorfor ville du kigge underligt? Det er da det mest normale at troppe op med hjelm og det hele, når man skal ud og møde en evt parthest. Man er jo nødt til at prøve den, for at både en selv og ejer kan se om det er noget, der kan fungere..

    Første gang jeg skulle prøve Za-zar på min profil, havde jeg da også det hele med, klar til ridning. Jeg forventer stærkt, at jeg skal prøve en evt parthest ved første møde medmindre den er utilredet eller ikke har været redet meget længe.



  • #11   18. jul 2016 HUSK der er 3 sider af sagen.
    Rytterens
    Ejerens
    Sandhedens

    Det er svært at udtale sig om hun burde havde informeret dig bedre. Uheld sker jo altså. Men det skal jeg da ikke kunne sige. Man kan starte med at spørge hende til med hvad hun mente med "Åh nej det var jo dette jeg var bange for" . Måske det ville give et bedre svar. Måske hun rent faktisk ikke vidste bedre.
    Måske du har lavet en fejl i forhold til hesten. Det er jo svært at besvare.
    Uheld sker, og godt der ikke skete mere.

    Bare altid husk ikke at dømme når man ikke har været der. smiley


  • #12   18. jul 2016 JH jeg har bare været vant til, den gang jeg havde/søgte part, at jeg ikke ankom med hjelm og støvler på. Jeg havdedet med i en taske, og hvis hesten ( og ejeren) virkede fornuftige, så kunne det blive til en prøvetur i hal/på bane.

    Men jeg stod altså ikke klar til en ridetur, før jeg havde set hesten og fået en god snak med ejeren.

    Og skulle det ske, at jeg søgte en part til mine heste, så ville man da ikke komme op og ride 5 min efter man første gang så hesten.
    For mig består en part af så meget andet end "ridning" - det har noget med tillid og kemi at gøre.

    Mvh Charlotte


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   18. jul 2016 charlotte: velformuleret..

    det virker for mig en smule anmassende hvis en part nærmest kommer ud af bilen iført ridehjelm og støvler..



  • #14   18. jul 2016 Som heste ejer tror jeg altid man er nervøs for at evt part og hest ikke kan sammen, og de får en dårlig oplevelse. Så måske ejer bare frygtede at du ville falde af? Det kan også være ejer vidste at hesten var meget "jumpy" og vigende for andre heste, medmindre du spørger ejer finder du ikke ud af det smiley
    Jeg kan godt følge du synes det er surt at ligge med hjernerystelse, men selvom ejer havde sagt det - hvis det specifikt var det hun frygtede - kunne det jo stadig være sket smiley


  • #15   20. jul 2016 Jeg havde min hjelm og ridestøvler med mig i hånden, som jeg altid har, og ikke på mig...
    Og som jeg også skriver, så har jeg aldrig påstået jeg er verdens mester, blot at jeg som minimum har min grundridning på plads.


  • #16   20. jul 2016 Nej Nikoline, det kunne ikke stadig være sket, fordi HVIS ejer vidste det, og fortalte mig om det - så kunne jeg have en fair chance for at vide hvad jeg gik ind til, og om det er noget jeg kan håndtere. Jeg er nemlig meget ærlig som part, og hvis en ejer fortæller mig noget om en hest, som jeg ikke mener jeg har evner til at håndtere - så vil jeg ikke prøve hesten.

    Men ja, et rigtigt godt råd er at se en anden ride hesten, det vil jeg også kræve fremover. Og blive bedre til selv at spørge meget specifikt ind til hvad hesten evt kan have af unoder.

    En ting er at heste kan blive bange, selvfølgelig kan de det. Heste har hoppet til siden med mig på ryggen 100 gange. Men de har også altid stoppet efter hoppet - hvorimod denne hest fortsatte i vild panik og kylede mig af for fuld smadder - og fortsatte med at løbe panisk rundt i ridehuset.

    Og der skete altså intet andet en at jeg red på en ganske almindelig volte, i ganske almindelig trav (øvede overgange fra skridt til trav) og det gik ganske fint. Ejerens datter stod på jorden i midten af volten og gav lidt "undervisning". Så kommer ejeren blot ridene på hovslaget (jeg kan ikke huske om hendes hest var i trav eller samlet galop) - og der er altså GOD afstand mellem hestene. Og så FLYVER min til siden og går i panik, som beskrevet ovenfor.

    Nok er jeg ikke verdens mester, men det er i min optik ikke en almindelig reaktion, og jeg har alligevel efterhåndet redet en del forskellige heste.

    Om ejeren vidste det eller ej, kan jeg af gode grunde ikke vide, da jeg jo ikke kan læse hendes tanker. Men det var bare meget rart at høre, om nogle af jer andre også tænkte at det lød lidt mystisk.

    Jeg har overhovedet ikke hørt fra hende siden, ikke engang en sms for at spørge om jeg er OK - så jeg lader den selvfølgelig bare ligge og finder en anden part. Og håber for den næste der skal komme og prøve hesten, at hun i det mindste fortæller vedkommende, hvad der så skete med mig.

    Den går jo begge veje - en rytter kan påstå at kunne alverden, og en ejer kan påstå hesten kan alverden. Nu påstår jeg ALDRIG selv at jeg kan mere end jeg kan, netop så ejeren har en fair chance for at vide hvad hun/han sætter op på sin hest, og synes derfor også kun det er fair at en ejer fortæller en potentiel part hvad vedkommende sætter sig op på, så man som rytter kan forberede sig - eller sige nej tak, hvis det går over ens evner.


  • #17   20. jul 2016 Jeg har igennem årene redet sådanne heste rigtig mange gange.. Og Tindur er også meget nervøs. Det har været et par gange hvor jeg ikke fik at vide sandheden ift. Hvad jeg gik ind til..og heldigvis gik det fint, jeg røg ikke af..nok fordi jeg desværre altid er forberedt på at sådan sker så jeg sidder parat med mit sæde.. Noget der ødelægger for mig ift. Det korrekte sæde smiley jeg kommer altid i ridestøvler/Jordphurs hvis jeg ved at der er en chance for at jeg skal ride. Jeg lader dog min hjelm blive i bilen. Jeg regner da også med at skulle ride når jeg har fået tilbudt parter, og har altid redet ved første besøg. Det er rigtig træls at folk ikke fortæller sandheden for det kan sætte vores liv i fare smiley og denne part ejer har desværre ikke været ærlig...

    Mvh TT


  • #18   20. jul 2016 Jeg har heller aldrig været udsat for ikke at skulle ride ved første besøg, og jeg har altså prøvet mange parter... Det er jo ikke ensbetydende med at man ikke også strigler, sadler op, nusser og pusser (for det gør jeg bestemt), eller giver en hånd med noget i stalden (det gør jeg også), men jeg har aldrig været udsat for en ejer der ønsker part, men ikke mener man skal ride første gang man ser hesten. I så fald tænker jeg, at det er en god idé at gøre opmærksom på det, når man skriver eller taler sammen inden man kommer.
    Ligeså vel som at gøre opmærksom på eventuelle..."unoder".... smiley


Kommentér på:
Uærlig ejer, eller..?

Annonce