{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.386 visninger | Oprettet:

Lånehest {{forumTopicSubject}}

Jeg står i det trælse, at jeg måtte aflive min dejlige hest for godt 3 uger siden. Jeg vil gerne have en låne hest, men har ingen ide om noget.
-Hvad har i gjort, da i var ude og kigge på låne hest
-Hvad anbefaler i, at man gør?
-Bestemte tegn jeg skal lægge mærke til, som ikke er god osv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lånehest
  • #1   2. maj 2019
    Hvad du skal ligge mærke til og kigge efter, kommer jo an på hvad du søger.
    At kigge efter lånehest er ikke så meget anderledes end at kigge efter købehest - du skal jo have en hest der passer til dig.


  • #2   2. maj 2019 Har aldrig kigget efter hest. Fik min tidligere hest


  • #3   2. maj 2019
    Så handler det jo stadig om hvad du søger i en hest og skal bruge smiley Det kan andre jo ikke svare dig på.


  • #4   2. maj 2019 For det første skal du gøre dig klar på, hvad du søger: hvad skal den bruges til, hvordan skal dens personlighed være osv osv. Lidt som når man kigger på hest at købe.

    Dernæst skal du have en ide om, hvordan lånet foregår. Skal du eller ejer fx betale for dyrlæge, hvis ejer skal, hvornår skal en dyrlæge så tilkaldes. Hvor længe må du have hesten og hvad forventer ejer at hesten skal bruges til: skal den fx komme tilbage meget bedre redet, have startet stævner osv.

    Det er også relevant om den har nogle udfordringer, fx røngtenfejl, problemer med maven, ryggen eller andet, noget der gør at man skal tage højde for det. Hvis du fx kun har en græsfold til rådighed, går det jo ikke hvis den ikke kan tåle det.

    Og ellers stol på din mavefornemmelse. Hav evt en person med ud som du stoler på og som der også har forstand på heste smiley

    En anden ting er udstyr, hvor meget følger med, passer sadlen til hesten (og dig) eller skal du forvente at bruge 5-10.000 på sadel og sadelmager for en hest du måske kun har et år (eller hvor længe lånet nu er).


  • #5   2. maj 2019 Det er vigtigt at få lavet en rigtig solid kontrakt. Synes ofte man hører om hestelån som er gået galt af den ene eller anden årsag, hvor den ene eller begge parter stod svagt pga manglende information i kontrakt. Selvfølgelig går de fleste lån jo godt. Man hører bare altid kun om dem som er gået dårligt.

    Hav en klar aftale om hvem der betaler hvad og hvor "meget" du reelt låner hesten. Forstået på den måde, at nogle ejere stadig vil følge med på sidelinjen og bestemme over hestens pasning og træning, hvor andre ejere blander sig udenom og giver det fulde ansvar til låneren. Med sådan noget skal I være på bølgelængde, og du må tænke over hvad for en slags aftale du har lyst til at indgå.

    Så ja, hav klar aftale om hestens brug, hvem der bestemmer hvad og hvem der har ansvaret for hvad. Samme gælder det udstyr som følger med.

    Derudover hvis du har tænkt dig at låne hesten over længere tid, så overvej at få den handelsundersøgt. Det havde jeg i hvert fald selv fået. Hvis man ikke kender hesten, ved man reelt ikke om den fejler noget i forvejen, som har tænkt sig at dukke op imens man låner den. Og hvis låner betaler dyrlæge, er sådan noget træls at skulle stå og diskutere med ejer og måske ende med at betale.
    Ligeledes burde det også være i hesteejers interesse at få hesten handelsundersøgt. Så ved de at de udlåner en rask hest, og har også sit på det rene.
    Det gør alt meget nemmere for begge parter, hvis noget skulle opstå.


  • #7   2. maj 2019 Anette : måske også lidt dumt at få special tilpasset en sadel til en låne hest så hurtigt. ?? man må vel gå ud fra, hun relativt hurtigt opdagede seperationsangsten og at den ikke kunne få hovedtøj på.

  • #9   2. maj 2019 Kære Trådstarter.

    I dit sted, så ville jeg gøre cirka samme overvejelser ved lånehest som købehest, når du skal vælge.
    Hvad er vigtigt for dig? Sind, bygning, uddannelse, osv? Hvad SKAL den kunne? Hvilke fejl må den bare ikke have?
    Jeg ville som minimum overvej en klinisk handelsundersøgelse før hesten skiftede hænder.
    Hvis hesten 2 uger efter overtagelse er halt on/off, så er det bare rart at vide, om der var noget oplagt galt før køb - så ejer / låner ikke kan være uenige om det.

    Lav en detaljeret kontrakt.
    Herunder, hvem betaler hvad?
    Hvem betaler dyrlægen for vaccination, og andre rutine opgaver? Og hvem betaler for akut sygdom?
    Hvem bestemmer, hvor mange penge, der kastes efter udredning og behandling?? Og hvem betaler?
    Hvor slemt skal det være, før at du må bede dyrlægen gøre en akut aflivning??

    Jeg har ikke lyst til lånehest.
    Mit værste mareridt er, at hesten er småsyg on/off og man er uenig med ejer om det er opstået før eller efter hesten er flyttet?
    Og hvad hvis man er uenig om udredning? Hvor mange penge skal låner betale?
    Hvad hvis låner eller ejer mener det er syndt at holde dyret I live - og den anden mener at det er for tidligt at indstille behandling??

    Overvej, hvor hurtigt du kan spare sammen til ny hest, hvis du IKKE finder en lånehest.
    Hvis du bruger 3500 kr pr måned, så har du på under et år 40.000 kr ekstra at købe hest for.


  • #10   2. maj 2019 Anette: mage til umodent (formodentligt) voksent menneske skal man dog lede længe efter.

    1) jeg ville sgu aldrig spytte penge i en special designet sadel, før jeg rent faktisk havde hesten INKL KONTRAKT, som skulle udarbejdes FØR hesten blev hentet. Og jeg vil ellers også min pony det bedste.

    2) du skriver selv, hun vil have dyrlægen til at undersøge dens mund - men mange af dine sætninger giver i forvejen ikke mening, så måske jeg har misforstået.

    3) egentlig vedkommer det ikke dig, men jeg har 20 års erfaring med heste, både føl, plage, ungheste og stævneheste - så ja, jeg ved også hvordan heste som regel reagerer i nye omgivelser.

    4) at du antager ud fra første kommentar, at jeg ikke aner, hvad seperationsangst er, siger heldigvis mere negativt om dig, end det gør om mig smiley


  • #12   2. maj 2019 Anette, der er noget som går igen på dine svar til samtlige folk herinde. Både i denne tråd og i din egen. Det er at du beskylder alle andre for at være den som agerer dårligt i debatten. Det er DEM som er grove ved dig. DEM som er forkert på den. Det må være mærkeligt at føle, at alle er imod en?

    I samtlige svar hvor du beskylder andre for at være grove, er du selv mindst ligeså grov, oftest meget grovere.

    Når du har formået, at komme i konflikt med samtlige personer herinde på blot én dag, så bør DU også tænke over om alle dine beskyldninger kunne passe til dig selv. Du kan ikke i alvor mene, at det er alle de andre som er forkert på den, og dig som ikke er, som den eneste?


  • #14   2. maj 2019 Se nu er du må banen igen. Nu er jeg skurken. "du synes det er dejligt at folk bliver ragget ned" og "det er jo sådan du har valgt at være, men sådan er vi så forskellige".
    HVORFOR ser du alle som skurke og tillægger dem dårlige egenskaber?

    Jeg har fulgt med i denne debat og i din egen. Og du formår at lave alle som er uenige med dig, om til fjender. Jeg forstår det ikke.


  • #16   2. maj 2019 Anette: åh Gud. Få lige styr på blodtrykket, så du kan huske (og læse) hvad du selv har skrevet.
    Du har helt ret. Lad os stoppe her. Du er jo helt uden for pædagogisk rækkevidde. smiley


  • #17   2. maj 2019 Jeg er ret ligeglad med dine holdninger. Det tror jeg alle er. Det er din grove tone. Men jeg har forstået at du simpelthen ikke kan se det og at det er alle andre den er galt med i dit hoved. Så må det jo være sådan. Du har i været fald været god underholdning idag på en ellers kedelig torsdag smiley

  • #18   2. maj 2019 men lige fordi jeg aldrig bare smider med påstande, vil jeg her komme med et af dine egne citater. Du nævner noget om mund. Ergo, jeg antager problemer med hovedtøj, for jeg kan ærligt ikke forstå, hvad du skriver. Det var så ikke korrekt, men generelt et skud i tågen.

    profilbillede
  • #19   2. maj 2019 Anette p så mødes vi igen..... din besked minder mest om en beskrivelse af dit eget forløb med en lånehest end det lyder som en såkaldt veninde ??????? Men bare et gæt ?? udover dette må jeg sige jeg genkender dit sprogbrug og finder det stadig ligeså provokerende og frastødende som altid, er du blevet for let genkendelig i grupperne på facebook siden du nu skal ligge heste galleri øde? Du spreder dit had og pis og lort på alle sociale medier ! Du skal vide at du efterhånden bliver opdaget og genkendt alle steder din syge internet troll ?? hils din virtuelle mand fra mig ??

  • #21   2. maj 2019 Du trænger sgu til en krammer smiley

  • #24   3. maj 2019 TS - jeg vil stærkt anbefale dig også at vælge at låne en hest fra en ejer, som man klikker rigtig godt med.
    Som de andre skriver, så få en solid kontrakt på lånet af hesten - alt fra slid på udstyr (hvad der accepteres og hvad så hvis sadlen er redet skæv, hvem betaler?), hvem betaler dyrlæge ved sygdom, smed, sadelmager, forsikring, opstaldning, undervisning, dækkener, nyt udstyr, tandlæge og alm sundhedskontrol årligt? Kontrakten skal penles ud til mindste detalje som i har gennemgået. Og det er for der ikke sker misforståelser men samtidig giver en tryghed for begge parter. . Vær ikke nervøs for at spørge ejer om alt, så i får det på det rene, hvem betaler hvad og i er 100% enige. Hvis man ikke er enig, så træk dig og sig tak for muligheden for lån, men du kigger videre. Ingen grund til at være uenig fra start.
    Hvis ejer beslutter sig for eventuel salg mens du låner, så hav fra start en købspris med i kontrakten, evt med pris på udstyr også. Der er nemlig nogen ejere som går med tankerne om udlån med forkøbsret.
    Når du kigger på lånehest, så tænker jeg at du har nogen (en del krav) krav til hesten, du vil gerne have opfyldt og det samme fra ejerens side, som personen ønsker af låneren.
    Jeg selv hvis jeg skulle låne hest, jamen i mit sted ville det være islænder som er 134-145 cm, trafiksikker, kan rides alene på tur, er mellem 6-15 år, hoppe eller vallak, vilje middel/over middel, er gangsat og går fint i flok med andre. Som kan tåle at gå på nedbidt græs året rundt i løsdrift. Det blot nogen af de ting hurtigt jeg kan komme i tanke om, hvis jeg søgte. For mig er jeg ikke interesseret i utilredet hest eller en konkurrence hest, da jeg ikke er super dygtig stævne rytter smiley jeg håber det giver mening og tanker hos dig, så jeg ønsker dig held og lykke med din søgen smiley


  • #25   3. maj 2019 Nu spørger jeg af nysgerrighed. Er det realistisk at finde en lånehest, hvis man ikke rider på et vist niveau?

    Skulle jeg låne min imaginære hest ud, ville det kun være til en rytter der havde sin grundridning og grundliggende hesteforståelse på plads,og som fik regelmæssigt undervisning.


  • #26   3. maj 2019 Julie.

    Det er jo meget forskelligt, hvad der er "et vist niveau".
    For nogle handler det om lim i tøven, sund fornuft og et cool hoved i alle situationer - for andre er det måske uddannelse af hest der tæller.

    Nogen vil have det ene, nogle noget andet og så bliver alle glade.


  • #27   3. maj 2019 Og sidste ting, som kan være godt at spørge ejeren om, det er hvad er de positive og negative ting ved hesten. Negative ting skal ejeren som regel lige tænke og komme på ting, men det er faktisk godt at få af vide. I mit tilfælde hvis jeg skulle udlåne min hest så er det negative : at hun tåler ikke ubegrænset græs, hun skraber i jorden når der fodres ( for at sige hun høvler jord op med forbenene), hun kan finde på at lægge sig på biddet når man rider sammen med andre, hun er jordens største grisepasser hvis hun kan slippe afsted med det, hun er nødt til at gå med dækkener om vinteren, hun har en død fortand, hun stiver sig på den ene volte og tendens til at skyde ventre skulder, hun kan finde på at blive hidsig hvis hun ikke forstår hvad du mener i ridningen, hun har en vis evne til at knalde hovedet ind i én når man er hoppet af for at klø sig, hun skal varmes godt op pga alderen.

  • #28   3. maj 2019 Anne Julie: det kommer an på hvad man forventer af hesten.
    Nogen søger bare en hest de f.eks. kan låne et år på efterskole, hvor der bare skal rides ture og modtages undervisning i let dressur og spring.

    Nogle søger en hest på højt niveau så rytteren kan ride høje klasser til stævner, men som de ikke selv har råd til at købe. Der forventes det jo selvfølgelig, at rytteren rider på nogenlunde samme niveau som vedkommende forventer at starte på lånehesten.
    Ellers bliver det et dårligt forløb for både låneren, ejeren og hesten.

    Så ja, der bliver lånt heste ud til alle slags ryttere, men man må være realistisk med sin forventning til hesten, i forhold til hvad man kan tilbyde af ridning og pasning.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #29   4. maj 2019 Jeg opgav at finde en låne hest og har i stedet købt en ny hest.

    Jeg har det så også bedst ved at have min egen hest, for kunne ikke lade være med at tænke, hvad hvis der nu skete noget slemt med hesten mens den var hos mig.

    Så hvis du finder en lånehest, så husk at der skal stå noget i kontakten om det.

    Hav evt et krav at hesten er livs og uanvendeligforsikret, samt sygeforsikring.


Kommentér på:
Lånehest

Annonce