{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
751 visninger | Oprettet:

min værste oplevelse {{forumTopicSubject}}

Har idag haft min hidtil værste oplevelse med heste idag.

Min hoppe som jeg har haft gennem tre år har været mit et og alt, hun var meget sky i starten og ikke særlig godt opdraget, vi trænede så en masse HSM hvilket vi stadig gør, vi har verdens bedste bånd selvom hun godt kan blive småsur nogle gange. Hun var blevet meget tillidsfuld over for hende, og jeg er sådan set den eneste der kan gøre alt med hende, og forhindre at hun bliver nervøs (og når hun bliver nervøs/bange løber hun altid lige hen bag mig hvis jeg er der)

Men så idag da vi trænede startede hun med at klemme mig lidt inde og småstejle hvilket hun normalt aldrig gør, nå men besluttede mig for at fri longere hende lidt og der begyndte hun at angribe mig ved at løbe frem mod mig, med ørene tilbage og tænderne klar smiley sådan forsat hun og blev til sidst nød til at tage flugten ud af indhegningen til både hende og jeg var faldet til ro (for der var ingen tvivl om at hun mente helt seriøst business) hvorefter jeg gik ind, laved nogle få øvelser og stoppede så for idag.

er så chokeret, for har aldrig oplevet hende sådan, har aldrig oplevet nogen hest sådan, hun har altid været verdens sødest hest, ved virkelig ikke hvad der gik af hende.

Måtte bare ud med det, for er så chokeret over den oplevelse.

Har andre prøvet noget lignene?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  min værste oplevelse
  • #1   24. jul 2010 Hun har ikke været i brunst i år endnu, så det kan godt tænkes.

    Har bare aldrig oplevet at hun blev sådan under brunst smiley det var helt sindsygt, hvis hun havde kunne få mig ned med nakken havde hun gjort det.

    Dog viser hun igen typiske tegn på at hun skulle være i brunst


  • #2   24. jul 2010
    Under fri longering eller bare det at longere eller drive hesten rundt løs - der kan man komme til at give hesten helt forkerte signaler og true den/være agressiv hvilket følsomme heste reagere meget let på.



  • #3   24. jul 2010 det var under almindelig cirkelgame, ved i hvorfor jeg kalder det fri longering (:

    Hun kan være meget følsom, og kan også lægge ørene tilbage når man presser hende en smule, men hun havde allerede inden longeringen "truet" mig med små stejl og ved at klemme mig op mod hegnet.

    Hvordan kan man true? tror ikke jeg har hørt om det før til HSM undervisningen, men vil gerne vide det, hvis det her kan være min egen skyld skal det da stoppes, for det var bestemt ikke rart


  • #4   24. jul 2010 og det er rigtig hun er en lidt følsom hest der gerne vil være med til at sætte dagsordenen eller prøve. For hun har altid været den nederste i herakiet i flokken hvilket hun har svært ved at acceptere, så der skal intet til at hun advare andre heste

  • #5   24. jul 2010
    Drive for meget, være for voldsom i sit kropssprog, for nærgående mm. smiley

    I det hele taget udstråle det modsatte end af at være afslappet smiley


  • #6   24. jul 2010 det kan godt tænkes jeg har været lidt anspændt i kropssproget efter hun prøvede at presse mig inden (: plus at hun måske er ved at gå i brunst, så det må jeg prøve at arbejde mig i morgen.

    Synes bare det er utroligt at hun kan vende sig til sådan en hest på to sekunder


  • #7   24. jul 2010 Puuuha, det var ikke en rar oplevelse smiley
    det kunne godt lyde som om den er i brunst, min gamle hoppe kunne og blive underlig i den tid smiley
    Jeg håber ikke det sker igen :-))



  • #8   25. jul 2010 Lyder som om hun har haft en dårlig dag. Det tror jeg ikke du skal tage så seriøst, det kan vi jo også have. Hvis min hest har en dårlig dag og fx virker i dårilgt humør eller urolig, lader jeg ham bare være.

    Men hvis hun gør det igen, bliver du nød til at at gå imod hende. Hesten skal vide at det er dig der bestemmer. Mennesket skal være over hesten i hierakiet, ellers får man problemer.
    Fx i dag, stod min hest og spiste og jeg var tæt på. Så jagede han med Pedro, som er under ham i hieraki og det vil jeg ikke have han gør når jeg er der, for når jeg er på folden er jeg leder"hesten".
    Så jeg sagde "hey, så bakker du" til ham højt og gjorde mig stor og løb efter ham nogle skridt så han bakkede bagud. Og lod ham gå væk fra maden i 5 sekunder før jeg "tillod" at han kom hen og spiste igen. Man skal aldrig dominere en hest, men det meget meget vigtigt at hesten kender sin plads og nogle gange skal man tale hestesprog før de forstår hvad vi mener.
    Desuden siger de kloge ,at heste som regel ønsker en leder de kan følge, for det gør at de bedre kan slappe af, da en anden tager ansvaret for flokkens sikkerhed smiley
    Min hest er den tammeste lille hundehvalp, men du skal ikke være i tvivl om at han ved at jeg er ledern i flokken.


  • #9   25. jul 2010 Kan jo sagtens være at hun er ved at få mere selvtillid efter alt dit gode arbejde med hende, og derfor prøver hun at udfordre dig om din plads i flokken.

Kommentér på:
min værste oplevelse

Annonce