{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
974 visninger | Oprettet:

Nedsidning {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg har det problem at når jeg ride min pony, så vil han ikke rigtig arbejde når jeg lave letridning, hvilket så gør så gør at vi mest arbejder i nedsidning når jeg rider dressur.
Derfor vil jeg hører om der er nogle ulemper ved at begynde nedsidning med det sammen man traver?
Ved ikke om det overhoved har nogen betydning for hesten. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nedsidning
  • #1   21. okt 2013 prøv at overdriv din nedsidning, så du kommer lidt foran sadlen når du gør det, så du hjælper din pony. Det er mere belastende for hesten, og dens ben at man kun sidder ned.

  • #2   21. okt 2013 altså min søster har knæproblemer og kan derfor ikke lave letridning uden stor smerte så hun starter med nedsidning og det gør intet ved hendes het! smiley

  • #3   21. okt 2013 Kan sagtens nedsidning, mere det om jeg kan undvære at lave letridning, da det er letrdning jeg ikke kan på ham. Er bare i tvivl med om der er mere belastning på ryggen når man lave nedsidning?

  • #4   21. okt 2013 Kommer vel an på hvor meget hesten er redet og hvor meget bæring den har i ryggen.

  • #5   21. okt 2013 Tak smiley
    Hvor længe vil du så mene at det er nødvendigt at lave letridning inden man begynder på nedsidning?


  • #7   21. okt 2013 Jeg laver stort set ikke andet end letridning på min, tit og ofte let sæde. Hvis man laver for meget nedsidning, og driver for meget, har jeg læst/hørt at man kan presse ryggen/torntappene sammen, og det kan gøre ondt i ryggen på hesten.

  • #8   21. okt 2013 Du kan jo også bare longere hende inden du sætter dig op?

  • #9   21. okt 2013 Han*
    Desværre er vores ridebane ikke blevet ordnet i noget tid, så kan kun ride på hovslaget, ellers en god idé.
    Puha, det var lidt mere letridning end jeg lige regnede med, plejer nemlig at ride 5 min, letridning og så går jeg over til nedsidning, men kan jeg hører at jeg nok ikke skal gøre mere


  • #10   21. okt 2013 Jeg laver heller ikke så meget letridning til at starte med, da min hest koncentrere sig langt bedre efter at have galopperet sig igang. Derfor galoppere jeg gerne lidt løst og dybt, så han kan strække sig, gerne for lidt let sæde. Det kunne du måske prøve?

  • #11   21. okt 2013 For mig lyder det lidt til, at hesten ikke kan arbejde afslappet, når du ikke kan ride den i letridning. Dermed tror jeg måske den let kan komme til at gå lidt forkert og spænde mere end nødvendigt og ikke bruge overlinjen nok.

    Så jeg tror det er rigtig vigtigt, at du får trænet din letridning for at få en afbalanceret hest.


  • #12   21. okt 2013 Det er ikke så meget hesten der ikke kan, men mig der har svært ved at koncentrere mig i letridning. Det er bare lettere for mig at få ham til at gå ordenligt i nedsidning, men ja, vi skal til at få øvet det med letridning smiley
    Amanda: Kunne godt være det skulle prøves!


  • #13   21. okt 2013 Gør det også til en vane at trave den grundigt af for lange tøjler inden du skridter af.

    1. Den får mulighed for at strække sig, og bliver minimalt øm efter træning.

    2. Det bliver måske mere naturligt for dig at ride letridning, og til sidst kan det være, det fungerer for dig også i opvarmningen. smiley


  • #14   21. okt 2013 Prøv at se om det er noget andet som gør at den ikke vil arbejde

    Holder du hænderne i ro når du letrider hvis ikke så kan det være grunden


  • #15   21. okt 2013 Tror mere det er fordi han ikke har så meget gang, han er meget langsom og derved har jeg lettere ved at drive ham frem i nedsidning.
    Jeg har svært ved at få letridningen til at blive behaglig for mig. Men vil da prøve at bemærke hvordan mine hænder sidder smiley


  • #16   21. okt 2013 Ud fra dine ride billeder, ligner det at du holder balancen meget i tøjlerne.
    Så når du så går op i let ridning, har du ikke lige så let ved at holde balancen, og derved måske kommer til at kører lidt i munden på hesten, uden du ved det og gør det med vilje. Det kan gøre at hesten "slår fra" Og I kommer ud af balance. smiley

    Det er hvad jeg umiddelbart ville tro smiley


  • #17   21. okt 2013 Bruger tøjlen ok meget når jeg rider, men vil ikke selv mene at jeg holder balancen i tøjlerne smiley
    Brug af tøjlen skal forstås, som at jeg piller lidt indtil han går ned og derefter holder jeg kontakten. Dog er jeg begyndt at give ham lidt mere frihed og sidde lidt mere stille hænderne.


  • #18   21. okt 2013 Man skal ikke pille hesten i munden for at få den ned.. Så er det den knækker i nakken og ikke får ryggen med op smiley

  • #19   21. okt 2013 Nu var mit spørgsmål ikke om jeg rider forkert eller ej. Men om man godt kan undvære at lave letridning. Så hvordan jeg rider og hvad grunden er til at jeg ikke gider letridning, synes jeg er rimelig ligemeget smiley

  • #20   21. okt 2013 Nu læste jeg bare at der blev kommenteret på hvordan du brugte tøjlerne, også forklarede jeg dig da bare at den ridning ikke gør noget godt for hesten.
    Undskyld at jeg ville hjælpe dig ;).


  • #21   21. okt 2013 Nu var det hellere ikke kun ment til dig smiley
    Mere for at få emnet tilbage til hvad der virkelig var spørgsmålet.


  • #22   21. okt 2013 Har hesten ikke styrken til at holde ryggen oppe, falder ryggen helt sikkert når du sætter dig i nedsidning. Ikke at den har de rigtige muskler i ryggen eftersom de ikke bliver brugt i hverdagen, så vil jeg mene, at det gør endnu mere skade at springe letridningen over.
    - Personligt rider jeg lige pt. kun letridning, da min egen simpelthen ikke har styrken eller bæringen til andet.


  • #23   21. okt 2013 Du kan ikke undværre letridningen! det er blandt andet det som er med til at løsne op, prøv at varme op med en masse volter i letridningen hvor du fx laver 8-taller hvor du hele tiden skal skifte, på den måde får du løsnet op i hesten, og den får ryggen op, gør det i 5 min hver gang inden du begynder rigtigt og inden du er færdig med at ride, så får du nok også nemmere ved at vænne dig til det, hvis han er list sløv i trav, så hjælper du hesten ved at ride i letridning, for der kan du hjælpe den frem ved hjælp af sædet, det kan du ikke på samme måde i letridning, så kan du gøre det at du hele tiden tager dig selv i at tage 1-2 runder i ny og næ i letridning indtil du finder det naturligt.

Kommentér på:
Nedsidning

Annonce