{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
835 visninger | Oprettet:

Brug af spore. {{forumTopicSubject}}

Bruger I spore, og hvorfor??
Syntes efterhånden at alle snart rider med spore?
Er det blevet en mode, eller kan folk bare ikke ride uden?
Personligt har jeg måske haft spore på min hest 15 gange, pga han skulle vænnes til det, pga et stævne. Men kan ikke se nogen grund til at ride med dem i hverdagen.
Er det bare mig der syntes at man skal kunne ride sin hest uden, og så tage dem på engang imellem hvis hesten driller eller pga stævne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brug af spore.
  • #1   22. jun 2008 jeg er efterhånden lige glad med om jeg har dem på eller ej..

    for nu har jeg fået styr på mine ben, så hun alligevel ikke mærker sporene, med mindre jeg skal bruge dem..

    men rider mest uden, og har kun små bløde pony spore som jeg bruger til stævner, eller hvis hun lige er døv for en schenkel eller noget i den stil


  • #2   22. jun 2008 Jeg rider med sporer.. Kææmpe sporer, kun for at skade min hest xD Ej, jeg rider med dem fordi jeg ikke kan nå uden.. Mine ben er for langt og ja, uden dem ville jeg sku dreje benet 130 grader for at ramme..

  • #3   22. jun 2008 bruger sporer dagligt for at forstærke min schenkel.... Det gør hans ejer også....


  • #4   22. jun 2008 samme som Malle ^^^
    også for at markere lidt bedre i div øvelser, hvis jeg rider uden løber han, menbruger dem ikke til at drive med (:


  • #6   22. jun 2008 Jeg skal bruge spore på den rideskole hest jeg rider for øjeblikket da den er doven og spore virker bedere end en pisk

  • #7   22. jun 2008 synes at man på en måde ligeså godt kan ride med dem, hele tiden. hvis man også gerne vil til stævne.. med eller ej ? . men behøver jo ikke sidde og hakke hesten i siden hele tiden, det er jo ikke sådan lige det de er til..
    men det er jo det samme med pisk, men skal jo ikke straffe hesten, den er jo ikke med for at få hesten til at løbe stærkere.. den er med som en hjælp.


  • #8   22. jun 2008 malle - ja du SKAL have spore på i dressur til stævner (bortset fra i LX)

  • #9   22. jun 2008 Red med dem på min forrige part, da min underviser ville have mig til det, så jeg var tydeligere i mine signaler uden at lave for store "bevægelser" eller hvad man siger.

  • #10   22. jun 2008 JEg bruger det af samme grund som Malle. Og nej det er ikke fordi det er moderne men fordi det er nødvendigt. På min hest, hvert fald. Og det er altså ikke alle heste der kan rides lige så godt uden spore som med. Det er altså en god hjælp, og jeg kan ikke se problemet i at folk bruger det.

  • #11   22. jun 2008 Ser det alt for ofte. Så en video den anden dag. En helt lille pige på en shetlænder hingst. Med sporer. Hun havde aldrig redet før. Det er forkasteligt.

  • #12   22. jun 2008 Jeg bruger dem, da jeg ellers ville brække mine ben, da jeg kan masse min shenkel (uden spore) ind i siden på ham, og han ville bare gå frem at, selvom han skulle lave en shenkel vigning.. Med sporen, skal jeg ikke rigtigt masse.

  • #13   22. jun 2008 Hmm. Måske er det bare mig der ikke kan se nogen grund til det.
    Har aldrig været tilhænger af brug af spore eller pisk. Så hellere tage kampen med hesten, indtil den hører efter..


  • #14   22. jun 2008 På min part bruger jeg sporer og det er af den årsag at jeg slet ikke kan drive hende frem..
    Men på den hest jeg er ved at købe (Kommer på tirsdag :D) skal jeg ikke bruge sporer, det er ikke nødvendigt, der er nok fremaddrift og holdning i ham smiley


  • #15   22. jun 2008 Jeg rider med sporer for at kunne komme ordentligt ned om ham. men det er så også kun ponysporer. Og det er kun når jeg rider dressur. spring og tur foregår uden.

  • #16   22. jun 2008 (¯`X´¯)Zwick med islænder(¯`X´¯) *

    Sådan har jeg det os. Man ser alt for tit små piger med en pisk eller et par spore på. Jeg kan bare ikke se grunden til at man skal ride med dem, hver dag.


  • #17   22. jun 2008 fordi vi rider stævner, så hesten skal vende sig til dem, samt de er BLIDERE.
    forsøg:
    tag en test person, en gummistøvle samt en spire.
    test personen skal nu løfte hånden frem med alle fingre strækte. test personen skal bøje den finger som du prikker på, prøv først at prikke med spoeren, prik persone på fingeren som hun skal bøje. prøv det samme med gummistøvlen...


  • #18   22. jun 2008 Og jeg bruger hjulsporer..wuuuuhhh...o.O Scary...øøh nej..

  • #19   22. jun 2008 Anja J: Prøv at forestille dig en dressurrytter der skulle tage kampen hver dag og til og med i et program, når man kunne tage sporerne på og få det til at fungere fint.? Men det er vel bare din mening.. smiley

  • #20   22. jun 2008 Bruger sporer nogle gange - for at støtte op og forstærke mine signaler.

    Og så er der meget mere fremdrift i den dovne xD


  • #21   22. jun 2008 MITZY - The cake in your life!

    Ja det er min mening at der ikke er grund til at ride med spore hver evig eneste dag. Men at andre gør det, kan jeg jo ikke blande mig i. Men jeg kender mange dressurryttere som rider m klasser, som ikke rider med spore hver dag.
    Hvis man tager kampen med hesten, så er kampen jo slut idet man har vundet. Det er jo ikke en kamp som tager måneder eller år. Men bare en simpelt vane at der ikke er et stykke metal i siden på hesten.


  • #22   22. jun 2008 Jeg rider med dem på den hoppe jeg får unervisning på, for hvis vi skal til stævne engang, blivr hun mega hysse hvis hun ikke er vnnet til det MEGET længe før ! xD + hun han godt gå lidt langsomt i trav hvis jeg ikke har dem på, og så bukke hun bare big time når vi skal gallopere ! heh
    Jeg har haft det på en eller 2 gange på Flicka, og det var bare for at se hvad hun sagde til det =)


  • #23   22. jun 2008 Nope.
    Maja reagere overhovedet ikke på dem, hun er totalt ligeglad med dem - så hvorfor ha' dem på, man kan også ride lige så godt uden.
    De fleste kan heller ikke sidde stille nok med fødderne tl kun at bruge dem til at forstærke signalerne med, tit så sidder folk og prikker hesten konstant i sidderne.


  • #25   22. jun 2008 Endelig nogle med samme mening som mig smiley
    Nej der er mange som sidder og prikker hesten i siden hele tiden.
    Men jeg kan bare ikke rigtig se meningen med det, udover en hest som bliver schenkeldøv.


  • #26   23. jun 2008 ""børne hjulspore"", det er der forhåbentlig ikke noget der hedder?
    Hvad så med børnepisk og børne kandar?


  • #29   8. jul 2008 Jeg bruger dem fordi jeg synes det er meget mere præcist - hvis hesten lige lægger sig træls i en øvelse så kan man gå ind med præsition og hjælpe den, hvorimod uden sporer kan hjælpen fra benene godt blive mindre præcis fordi man ''prikker'' med en større flade.

  • #30   22. okt 2008 Jeg bruger sporer da jeg så slipper for at sidde og hamre i min hest uden at den reagere.Så er sporer alså nemmere, man behøver jo ikke at sparke, bare et lille klem, og så reagere hesten. Og så fordi det er nemmest at ride med dem hele tiden når man starter stævner en gang i mellem.

Kommentér på:
Brug af spore.

Annonce