{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
771 visninger | Oprettet:

Hjælp til opstilling {{forumTopicSubject}}

Da jeg er syg og har en masse skavanker i kroppen, så er det med at sidde korrekt på hesten svært for mig.. så ind imellem koncentrere jeg mig om det.. som idag fx hvor vi næsten kun skridtede..
Jeg har tendens til stolesæde, runde skuldre, klaver hænder, kigge ned, strittende tæer, trække benene op, sidde for meget tilbage på bagdelen og sikker en masse andet..
Håber i gider at se på billederne og sige jeres mening om det ser ud til at hjælpe og meget gerne gode råd smiley
http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=250839


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til opstilling
  • #1   6. jul 2010 Du kunne måske stadig have godt af at rette dig mere op i nakken. Prøv evt. at forestille dig, at du har en propel-hat på, der hejser dit hoved op. Så du ser op og ikke "falder sammen".

    der er stadig lidt tendens til klaverhænder, og vil ikke sige at du har problemer med stolesæde, nogle gange kommer dine ben næsten for langt tilbage, og så hælene ned ;o)


  • #2   6. jul 2010 enig med RORK - Trine smiley

    prøv i din hverdag altså når du ikke sidder på hesten og ret dig op og vær stolt af den du er! (siger ikke at du ikke er det, bare en talemåde)
    for jo mere at du har en god holding når du går normalt nemmere er det på hesten.


  • #3   6. jul 2010 Er enig med Trine ^^

    Prøv at ret dig meget mere op i rykken, tænk på, at du skal samle dine skulderplader. Hænderne skal være lodrette, og måske hæve dem en anelse mere (;


  • #4   6. jul 2010 Synes ikke det er så slemt.

    Husk på dine hænder ikke må blive flade - ret dem op.
    Husk også at hælen skal ned ad, og en gang i mellem er de lidt for langt tilbage - ved mig er det lige omvendt, mine er forlangt fremme smiley :D

    Nå, men alt i alt synes jeg ikke det er så slemt som du selv beskriver, med lidt øvelse skal det nok gå !


  • #5   6. jul 2010 Synes du skal lade være med at være så hård ved dig selv.
    Din indvirken på hesten ser fin ud, du hverken hiver eller får hesten til blive stiv smiley

    Hvis du vil have nogle gode råd, burde du læse Sally Swift - Centereret Ridning, en bog alle ryttere burde læse.
    Det er min bibel, og har hjulpet mig godt på vej. smiley

    Der er bla. nogle øvelser til hvordan du skal rette din opstilling.
    Den kan lånes på biblioteket smiley
    Held og lykke!

    - Anne Emilie


  • #6   6. jul 2010 ang- hænderne, så kan jeg anbefale, at ride med en pind i hver sin hånd. Så kan man holde øje med, om de stritter op, og man kan mærke, hvis ens hænder ryger ned smiley


  • #7   6. jul 2010 Takker for jeres svar.. tro mig jeg har haft rigtig slemme problemer med stolesæde (prøv at kigge på mine ridebilleder under min tidligere hest Force Machure, og det er lang fra de værste) men har arbejdet rigtig meget med det... tror også derfor jeg ind imellem får benene lidt for langt tilbage, for er blevet så vandt til hele tiden at tænke benene tilbage at nu hvor de fra start af ligger nogenlunde "glemmer" jeg at det er rettet og tager dem stadig tilbage smiley
    Ja ved det med ryg og skyldre, men det er der jeg har mange problemer, har skæv ryg, nakkehvirvler der sidder forkert, sammenvoksede lændehvirvler og for korte sener foran i skuldrene der trækker dem frem og runde.. så min opstilling på jorden er heller ikke "optimal".. men tvinger jeg det for meget spænder jeg og får ondt.. slapper jeg af kigger jeg ned pga af nakken sidder forkert.. så det er sådan lidt.. kigger jeg for meget op så spænder jeg, slapper jeg af kigger jeg ned.. så prøver at flytte det lidt af gangen for at opnå det uden spændinger..

    Charlotte: Jeg kan ikke bruge en anden sadel pga min sygdom.. og denne sadel har hjulpet mig rigtig meget endda.. ja prøver også netop at komme op på de 3 punkter, frem for at ryge ned på bagdelen som jeg havde tendens til smiley hjælper rigtig meget..

    Tina J: Ja hænderne tror jeg skyldes at jeg under tilridning har redet meget med hænderne strukket frem (for at give løs tøjle, men hurtigt kunne give stop signal, frem for lange tøjler) og får drejet hænderne når jeg strækker dem frem og så har jeg fået taget det med tilbage da jeg tog hænderne tilbage..

    Anne Emilie: Tak smiley ja centreret ridning er rigtig god.. læste den for nogle år siden, måske jeg skulle låne den igen smiley

    Laura: Ja jeg opdager også ind imellem at min dressur pisk stritter forkert smiley



  • #8   7. jul 2010 Jeg har en datter som er i gang med dressurens svære kunst og hendes opstilling eller mangel på samme kunne godt minde om din *S*
    Jeg lærer selv en ting eller to fra sidelinjen. Min datter har et lille fysisk problem med at hun ikke kan rotere helt normalt i sin hofte og har derfor meget svært ved de krævede dressurben. Når hun ikke kan kippe i hoften, kan hun ikke dreje schenkel og fod ind mod hesten og de fødder stritter noget så grusomt. Dette problem arbejder vi på ved at hun i øjeblikket har et par sporeremme på sine stigbøjler, og det har hjulpet meget på den del a opstillingen + at når benene vender som de skal er ryggen også blevet meget bedre.

    Det er faktisk kun dit billede nr. 6 jeg synes at du har en forholdsvis ok håndstilling. Som min datter har lært det så er det hænderne på højkant med tomlem øverst. Albuerne ind til kropen og ret i skulderen. Tænk jeg er en "snop" op med næsen og kig lige ud mellem hestens ører. Dine hænder må meget gerne komme lidt mere op fra manan.

    Men din indstilling til du godt ved hvad du dkal arbejde med er super, så deu skal nok lære det hele en dag.

    Lizet smiley


  • #9   7. jul 2010 Findus & Pedersen P: Ja nemt har det aldrig været.. og man er jo nød til at erkende sine fejl for at kunne lære noget smiley
    Ja mine ben er også meget svære at dreje pga for korte sener i lårene.. sporeremmene binder de stigbøjlerne fast ??
    Ja irriterende at jeg har fået gjort min håndstilling værre ved at ride med hænderne fremme.. men så må jeg jo arbejde på at bedre den igen smiley
    Desværre hjælper det ikke rigtig at tænke "snob" eller andet.. fordi min nakke simpelthen sidder forkert og derfor "føles forkert".. hvis jeg føler jeg retter den op ved at "tænk" den op, så sker det ikke fordi dens naturlige holdning er forkert.. så jeg skal fysisk bruger kræfter og energi på at holde hoved oppe, hvilket desværre er igang med at give mig slidgigt i de øverste ryg og nederste nakkehvirvler..


  • #10   7. jul 2010 Træk skuldrene tilbage, maven ind, løft hagen og sig (ja, sig det, ikke bare tænk det) "her kommer jeg og jeg er den bedste!" og smil! Så er du er godt stykke på vej;)

  • #11   7. jul 2010 Ja,- sporeremmene "binder" bøjlerne fast til gjorden i den forstand at benene tvinges til at blive langs hestens flanke og ikke stritte. Det hjælper rigtig meget på den generelle opstilling, ryggen bliver mere rank, arme og hænder mere rolige osv. Men for hende er det en midlertidig hjælp til indlæring, for af skal de jo igen. Hun skal snart stille sit første stævne og der skal hun jo ride uden den hjælp. Så snart remmene kommer af er der strittende ben og mere urolig overkrop igen.

    Dine skavanker gør jo at du aldrig vil kunne få en 100 % opstilling, men det arbejde du gør ser nu altså ikke helt dumt ud og det er flot du arbejder så meget med det + du fortsætter med at ride, selvom det uden tvivl ikke altid er behageligt for dig.

    Lizet smiley


  • #12   7. jul 2010 Signe s: Ja smile er en god ting.. glemmer det ofte fordi jeg koncentrere mig smiley det andet prøver jeg på.. håber det bliver bedre..

    Charlotte: Nej perfekt bliver det aldrig, det har jeg måtte indse.. bliver aldrig sådan en folk roser for den flotte opstilling.. men forsætter dog med at arbejde på det, for der sker trods alt små fremskridt smiley

    Lizet: Mange tak smiley Måske man skulle prøve det med sporeremmene, bare for at få følelsen af hvor de skal være smiley
    For det meste er det ok mens jeg rider.. det er dagen efter det gør ondt smiley men ville ikke undvære det..


Kommentér på:
Hjælp til opstilling

Annonce