Ny hesteejer - priser {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg er i den situation at jeg er stille og roligt begyndt at se på en hest efter at have redet skovture on-off i lidt over 20 år, og umiddelbart ser det hele fint ud i forhold til købspris og pension (helpension), MEN, før jeg overhovedet begynder at overveje om jeg skal til at være hesteejer (eller om det skal vente i nogle år) vil jeg gerne høre jer ad omkring hvad der ellers er af udgifter i forbindelse med hesteejerskab.
Jeg kigger på en Islænder, som kommer til at stå i en helpension 700m fra den bolig jeg flytter ind i til sommer, og skal bruges primært til skovture og let dressur (jeg har redet hele livet, men har kun fået meget lidt undervisning, og det vil jeg gerne rette op på nu).
Jeg er jo godt klar over at købspris er det mindste, så jeg vil bare gerne høre med jer hvad i ellers betaler for (og hvor tit) i løbet af et år med hest?
Sådan noget som:
dyrlægebesøg
vaccinationer
forsikring
sko
kiropraktor
og hvad i nu ellers kan komme på
vil jeg meget gerne høre lidt om, især fra islænder-ejere, så jeg kan opstille et regnskab som jeg kan sammenligne med min økonomi så jeg ved om det er en hindring eller ej.
Hvor vil i forresten anbefale at man kiggede sig om efter sygeforsikring? Jeg har alt, inkl min hundesygeforsikring, hos Alm Brand, og dem er jeg glad for, men jeg har ikke så meget styr på om deres hesteforsikring er noget værd.
Jeg håber at det var til at hitte ud af at komme igennem. Det blev lidt langt.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Umiddelbart ville jeg sige, at man skal lægge 1000 kr. oveni den staldleje man betaler i gennemsnit. Nogle måneder vil man måske bruge mere, andre mindre. I starten vil du sikkert bruge mere. men som du ligesom får købt tingene ind, kommer ind i en god rytme med smeden, og der IKKE kommer udventede høje dyrlægeregninger (man kan jo ikke regne med, hvor dyr hesten blir i dyrlægeregninger) så tror jeg ikke man kommer mere end 1000 kr. oveni staldlejen.
Nu er det så også en unghest og DV jeg har - den er måske lidt dyrere i drift end en islænder, men det er min erfaring indtil videre.
mar 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 234 Svar: 796
Dyrlæge: Kommer kun hvert år når de skal vaccineres, rigtig dejligt.
det er ca 500kr
Smed: Har min hoppe kun brug for ca hver 6.måned, hun slider dem godt, fordi jeg bruger hende en del, hun går uden sko. Så det er ca 400kr for beskæring.
Så er der foder, vores for vitaminer og sort havre som ca i alt bliver 2500kr
Og så er jeg så heldig at min far er landmand så han høster så jeg har halm, wrap og lucerne som jeg giver udover. Ialt på et år må det så blive godt omkring 3800-4000kr. Så jeg har det dejlig billigt
jul 2007
Følger: 67 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 1.048
Efterfølgende har jeg betalt opstaldning + depositum da jeg rykkede ind i stalden. Jeg ved ikke hvor meget der er med i din opstaldning, men jeg skal i hvert fald selv sørge for spåner, foder og hø/wrap, men jeg giver så heller ikke så meget i opstaldning.
Jeg har smed hver anden måned 300 kroner, tandlæge en gang om året 1500 kroner (maks), Vaccination, kan ikke lige huske hvad det bliver? - derudover dyrlæge hvis der sker noget, men indtil videre har jeg ikke haft brug for dyrlæge udover vaccination endnu, så håber det held bliver ved med at følge mig.
udstyr skal der også til engang imellem. lige nu går min hest med dækken, og de går jo til engang imellem, og sadel skal også til eftersyn, så hvis man regner det sammen skal man nok lægge 100 - 200 kroner til side om året.
Da jeg fik hest lavede jeg en ekstra konto hvor jeg får overført penge hver måned, til ekstra udgifter som jeg ikke lige havde regnet med.
jul 2007
Følger: 67 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 1.048
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 214
uden sko er det nok mere hver tredje måned og så omring 500 kr.
foder afhænger jo lidt af hesten men min varmblods koster 450 i fuldfoder og så kommer der så wrap ved siden af , men ved ikke om det er aktuelt med fuldpension?
den skal vaccineres 1 gang årligt og det er nok bedst at regne med tandrasp 1 gang årligt også
udstyrs penge er jo lidt individuelt men der er jo ting man ikke kan undværre.... jeg mener vi giver omkring 1400 pr. måned for min DV uden uheldige regninger
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 214
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
- 500 for løsdrift, pr. måned
- 300 for ridehuskort pr. måned
- meget rundt regnet omkring 70 kr pr. måned på foder (og tilskud: videbæk islænderguf, hvedeklid, biotin, kieselgur, lucerne, YSY mavehalløj)
- 2400 for wrap, pr. år
- 2600 for forsikring pr. år (liv og uanvendelig + dyrlægeforsikring hos Dansk Hesteforsikring, skifter dog til first horse på et tidspunkt, da der kommer nye betingelser hos DH)
- 500 for beskæring ca. hver 2-3 måned
- omkring 1200 for tandrapsning og vaccine pr. år (kan ikke huske den præcise pris, så det er lidt et godt gæt)
Derudover kommer selvfølgelig diverse udstyr og uventede dyrlægeregninger, men mht, dyrlægeregningerne for jeg dækket 80% af dem af min forsikring, så det er ikke en stor udgiftspost..
Held og lykke med det eventuelle hestekøb, jeg købte selv min første hest, Katla, for 2-3 år siden, og det er det bedste jeg nogensinde har gjort..
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
Nårh ja, det havde jeg også helt glemt..
Jeg får lavet gødningsprøve 2 gange årligt, og da Katla nærmest aldrig har orm, slipper jeg med 150 kr pr gang..
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
dyrlægebesøg : 1 gang årligt ca. 1000 for vaccination og tandraspning.
forsikring : Jeg har bare ulykkesforsikring som går gennem inboforsikring. Men Sygeforsikring har jeg hørt godt om first horse.
sko : 1200 hver anden måned. 4 sko.
kiropraktor: 2 gange årligt 600pr. gang.
Jeg bruger ca. 1600 om året hvis der ikke kommer uventet dyrlæge besøg. MVH :o)
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
Det er ikke noget jeg skal ud og investere i her-og-nu, da jeg pt bor lidt for langt væk og dyrt, men efter sommer har jeg muligvis bedre mulighed. Ellers må det vente nogle år.
Men jeg siger igen tak. I har givet mig lidt at tænke over i mellemtiden!
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
Ny hesteejer - priser