Frieserheste på Hjallerup Marked {{forumTopicSubject}}
Kære heste folk
Jeg har denne weekend været på Hjallerup marked, og måtte selvfølgelig omkring hestepladsen og snuse lidt til duften igen. Det overraskede mig hvor mange heste der faktisk står ved en bom i høj sol sådan en dag - det stak i mit dyrehjerte at se, jeg vidste jo egentlig godt at jeg nok ville gå der fra med en klam fornemmelse i hænderne, men hvad der kom bag på mig var, at jeg også ville gå fra hesteopvisningerne med den samme fornemmelse. Er der andre end mig, som ikke mener at man bør fremvise halte heste, stressede heste og ikke mindst den form for ridning i et hesteshow ? Jeg kunne godt tænke mig at vide om der bliver udvalgt folk/heste som kan/må opvise, er der nogen form for censur ? Jeg er glad for at det ikke var min race der blev præsenteret i det afsluttende nummer, sikke en ridning og uansvarlig afslutning. Fint tøj, god musik, fint sammensat program - mon hold op en ridning ! det var ikke kønt, og stakkels heste. personligt ville jeg aldrig deltage på de primisser, og jeg håber at nogen griber ind fremover, for det er bestemt ikke den form for ridning jeg mener der bør fremvises som show og bane vejen frem for unge ryttere. jeg er derudover glad for, at jeg ikke stod med familie og klapvogne da hestene sluttede af søndag eftermiddag. Er det forbundene der kommer med repræsentanter eller kan alle bare være med ?
feb 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 152
nov 2006
Følger: 55 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 41
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 420
Syntes det er fedt at en flok Nordjyder kæmper for deres shows , har et sammenhold uden lige, og ikke mindst kan enes om en fælles opgave....tror ikke det må være nemt..
Så holdet for nogle år siden, og syntes de gør det godt...Friserhesten er jo gudesmuk
Nu elsker vi også show ridning
Håber de kommer på Hjørring dyrskue i år...
Forbedringer er der altid plads til, det gælder vist os alle
nov 2008
Følger: 125 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 818
jun 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
jun 2014
Ida og Chanel: tak for din melding, jeg kunne heller ikke forestille mig at det er et ønske fra forbundet at det er måden man ønsker at fremvise frieserhesten på. Det giver et meget fordrejet billede af den smukke race.
aug 2009
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 799
mar 2008
Friser Nord er en temmelig stor flok efterhånden...
Tror der er kommet mange nye til i gruppen, det skal de nok lige lære
Og ryttere er vel på forskelligt niveau....
Må have været varmt på marked....det gad jeg ikke køre efter, blev hjemme i skyggen
Syntes efterhånden markedet ikke består af andet end kopi varer salg af tøj og sko eller i den dur....det forbinder jeg ikke med marked....da er Sindal marked bedre til at bibeholde marked kultur med rigtigt loppe fund boder, hvis man er til det...
apr 2008
Følger: 64 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 67 Svar: 145
Som showansvarlig for Frieser Nord er jeg vist den rette til at svare her.
Først vil jeg sige tak fordi du synes væres show er skruet godt sammen - det er altid rart at få at vide når de mange timers forberedelse bærer frugt.
Dernæst kan jeg jo kun beklage at vores ridning ikke levede op til dine forventninger - men i vores forening er der plads til alle!
Vores gruppe består primært af hobbyryttere, som ganske enkelt elsker deres heste og elsker at vise racen frem ved at lave show, men ikke hverken har tid, lyst eller intentioner om at ride stævner e.l. på et højere plan. Så formålet er ikke at være hverken dressur forbillede e.l. - det handler i al sin enkelthed om hygge med hestene, hinanden og om at give publikum en god oplevelse.
Der er ingen af os der er topryttere eller rider MA som du har gjort - men vi gør det så godt vi kan.
Heldigvis elsker vores heste også at være med og bliver enormt ivrige så snart de hører "deres" musik som de efterhånden kender. De mest erfarne showheste er faktisk de værste - for akkurat som en hund hvor man tager gå-snoren frem og spør´ "ska vi gå en tur" bliver de ivrige for at komme på så snart de kan fornemme det er nu. Og tro mig, der ligger timer og atter timers træning forud gennem hele vinteren før nogen kommer på - for nej, vi rider ikke på banen med stressede heste der ikke har det godt med det de laver. Faktisk har vi taget flere heste ud gennem tiden netop fordi de ikke brød sig om det.... Men ivrige - det kan de være - og hellere det end heste der skal opvarmes i timevis for at kunne komme på banen.
Derfor ville det have været enormt rart hvis du var kommet over til os efter showet så vi kunne have fået en god snak om tingene og det vi laver i stedet for denne offentlige gabestok. Så kunne du ved selvsyn have set hvor afslappede og afbalancerede vores heste er og ligeledes at vi naturligvis ikke red ud i galop direkte ud blandt publikum, men derimod til en lukket opvarmningsbane hvor vores hjælpere havde sikret der var plads. Jeg har stor respekt for konstruktiv kritik af det vi laver - det er den eneste måde vi bliver bedre, men jeg har ikke respekt for kritik hvis man ikke har baggrund for at udtale sig.
Så på baggrund af alle disse misforståelser, vil jeg gerne invitere dig til at komme til en af vores træninger hvis du har lyst, så du kan få et indblik i hvad det kræver af både hest og rytter før vi i hvert fald overhovedet lader folk komme på banen i sådan et show. Du er også velkommen til at prøve min hest under simulerede showforhold sammen med de andre, så du kan mærke hvad det er vi har med at gøre og dermed kan udtale dig på korrekt baggrund. At ride på en markedsplads med høj musik, telte, balloner og et hujende og klappende publikum kræver sin hest men så sandelig også sin rytter...
Men vi er også fuldt ud beviste om at når vi stikker næsen frem som vi gør, er der altid dem der elsker at hade det vi laver....
Slutteligt vil jeg sige - jeg er enormt stolt over at være showansvarlig for Frieser Nord og det vil jeg blive ved med at være
Og ** Skougaarden ** - ja vi kommer til hesteshowet i Hjørring i år og vi glæder os rigtig rigtig meget
mar 2006
Følger: 41 Følgere: 145 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 30
Som showrytter siden 2007, ved vi jo også at frieser heste virkelig elsker at vise sig frem så snart musikken spiller og det ser man i den grad også til Central kåringen i Holland..
jan 2007
Følger: 25 Følgere: 28 Heste: 1 Svar: 2
feb 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 5
feb 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 5
jun 2014
Jeg bliver egentlig kun ydermere bekymret, når du skriver at I allerede har taget dem fra som ikke bryder sig om at være med, hvordan har de så haft det.
Jeg kan fortælle dig, at jeg faktisk var ovre ved udridningsringen efter Jeres show, men efter at høre jeres egne udtalelser og set hvor tilfreds i overordnet selv var, droppede jeg hurtigt at spørge ind til nogen af hestenes opførsel - i kunne tydeligvis ikke selv have set hvad jeg mente. Du nævner selv at I ikke varmer meget op, og så tænker jeg også, hvorfor var de fleste heste så gennemvædet af sved efter 10 min. Ridning ?? Kunne det være stress og ophidselse ? Flere af hestene gik fint, og nogle var ivrige, men der var så sandelig også nogle stykker som bestemt var i en anden kategori, og det er de heste jeg ikke mener bør tages med så stort et sted, når ikke de trives. Hvorfor ikke lade disse heste deltage mere rolige steder, og med færre heste så der er plads til at tage hensyn, og netop tage dem ud før og lade dem se omgivelserne, i stedet for bare at smide dem ind i ilden ? Det ville da også være en bedre tur for Jeres ryttere som du skriver ikke har de store ridefærdigheder, at de får en tur med roligere heste der bevare kontakten til sin rytter. Måske skulle man være mere kritisk med, hvem der har færdigheder nok til at hjælpe hestene igennem sådan et show, så det ikke kun er rytterens tav der tilgodeses, men i den grad hestens.
I oldenborg kvadrillen var der også tændte heste, heste der "på", heste der var vilde med musikken osv.,men ingen af dem var i en flugt, men blot oppe og spænstige, med ryttere der var opmærksomme på hesten og ikke bare rev den retur og lod den vælte rundt med ryggen helt nede i jorden og næsen så højt i sky at den ikke kunne se hvor den var, eller heste hvor mulen var trukket helt ind mellem forbene og holdt der.
En sidste ting, jeg undre mig over hvorfor flere red på kandar, hvis jeres gruppe består af hobbyryttere der ikke har intentioner om at ride på højere plan.
Det er flot med så mange heste på en gang, men ikke for en hver pris, og I Jeres show er det 4-5 stykker af hestene som betaler prisen. Det smukke går af, når hestene rides på den måde, showheste eller ej.
apr 2008
Indtil da synes jeg folk skal klikke ind på vores facebookside https://www.facebook.com/friesershow.showgruppen og se billederne fra vores show og selv bedømme. Til alle jer der kunne li hvad I så - vi ses i Hjallerup i 2015 også og vores showkalender kan i se på vores hjemmeside. Alle er velkomne i vores dejlige forening - uanset hvilken hest du har eller hvilket niveau du rider på. Bare du har hygge, smil og vink med i bagagen og behandle andre med respekt både i skift og tale.....
Og kan du nu have en rigtig rigtig god solskinsdag "Hanne" eller hvad du nu hedder i virkeligheden.
jun 2014
Med venlig hilsen
Hanne Holst Matthiesen
apr 2008
Og skulle der være andre der har spørgsmål til os eller vores hestes velbefindende så kig endelig forbi når vi er ude. Smil og vink.....
mar 2008
Glæder os til at se de sorte perler på Hjørring dyrskue
jan 2007
Følger: 25 Følgere: 28 Heste: 1 Svar: 2
Frieserheste på Hjallerup Marked