{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Skal, skal ikke? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG!
Jeg sidder og overvejer om jeg skal stille min skønne hoppe til 2-års kåring i løsspringning næste år? Jeg vil umiddelbart ikke afsted for at få mega gode karakterer, men for at få noget erfaring ind i hende. Jeg syntes der er lidt plusser og minusser ved det.

Plusser:
Hun får erfaring
Hun bliver trensevant
Hun bliver bedømt
Det er en forholdsvis nem kåring for hende at overskue, og derved bliver der ikke forlangt for meget af hende.
Hun var afsted som føl, hvilket hun klarede rigtig fint.
Har mange kontakter, der kan give gode råd og hjælp med træningen op til.

Minusser:
Syntes måske 1 m er meget for en 2 års at skulle springe.
Er det for tidligt med trense osv.?
Jeg har ingen erfaring, da hun er min første unge.
Hun kan risikere at få en dårlig bedømmelse.
For tidligt at hun skal starte træning? Tænker at de vel skal have en smule muskeltræning op til, hvilket ville bliver givet ved gåture i tærren, og så skulle hun selvfølgelig løsspringes nogle gange inden, så hun er bekendt med løsspringningen.

Hvad syntes I? Er træningen osv., erfaringen værd? Hvad gjorde I af forberedelser? Og var det en plus tur for jeres unge, eller en stresstur der slet ikke gav noget?

Er som sagt ikke såååå interesseret i hendes karakterer, men mere at hun får noget erfaring. smiley HJæææææææææælp!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal, skal ikke?
  • #1   3. nov 2014 Jeg er jo af den mening man skal skynde sig langsomt, så personligt ville jeg mene at det er meget en 2 års skal igennem for en eneste dags præsentation.
    Ville ikke igennem trense/bid før det er absolut nødvendig og gerne først når hesten er de 3 år. Lige så syntes jeg at 1 meter er højt for en 1 års, da det ikke kun er den enkelte dag, men også træningen op til.
    Men igen, jeg er pylret på hestens vejne høre jeg tit

• #2   3. nov 2014 Hvis dit eneste formål med det, er at du vil give hesten noget erfaring, så nej! Hvad skal du bruge bedømmelsen til og hvorfor? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #3   3. nov 2014 Jeg ser ingen fordel ved det..

Den eneste fordel ville være hvis den hæv nogle gode karaktere hjem.

Ellers er der for mig kun ulemper..

• #4   3. nov 2014 Mhm... Kan godt se det er meget den skal kunne, men min umiddelbare tanke er at jeg ville tage af sted smiley jeg kan ikke se det kan skade at en toårs springer lidt og lærer at have trense på. Så spørger du mig, så af sted med jer smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #5   3. nov 2014 Pernille: men det er jo ikke kun 20-30 cm den skal springe smiley
    Og det kræver jo også træning inden, så det kommer hurtigt tim at rende op i en del spring i sidste ende smiley

• #6   3. nov 2014 ATM: hun er rigtig fin og har en fin stamtavle, så det burde ikke være vildt svært at få gode karakterer med hjem, men det er ikke dem jeg ligger mit fokus på, mit fokus er på erfaringen. smiley
    Årh, hvorfor skal de også forlange så meget af de unge! Vil jo vildt gerne shine hende op og afsted, men er også bare lidt bange for om det er for meget.. Der er jo mange der tager dem i lidt træning en måned inden afgang, og løsspringningen skulle jo kun være 2-3 gange. 1 gang med den rigtige højde og ellers så bare så hun fangede teknikken og hastigheden...
    Jeg skal som sådan ikke bruge bedømmelsen til noget, da jeg ikke regner med at hun nogensinde skal sælges, men blot for at vise hende lidt frem og så en status på hvordan hun er, se hvordan hun opfører sig ude i byen osv.naturligvis også for at når jeg stiller hende til kåring som 3 års, at hun har lidt erfaring... Men kan fornemme folk herinde er imod? smiley

• #7   3. nov 2014 Du kan jo sagtens tage hende med ud til stævner og trække en tur rundt på stævnepladsen, samt bare tage udenbys for lidt løsspringning, når det bare er erfaring du vil have ud af det.

Det er trods alt bedre, end at overbelaste dem fra de er babyer, no offence.

Du kan altid vende hende til trensen - om du tager til kåring eller ej. Du kan altid tage udenbys og få noget miljøtræning.

Hvis du ikke har brug for bedømmelsen, så er der jo ikke andet der taler for? smiley

• #8   3. nov 2014 Hvorfor så ikke tage på dyrskuer? Der skal hun kun mønstres.. Der bliver hun også bedømt, kommer ud og ser noget og får noget erfaring.. Og så bliver resultaterne som sådan ikke gemt, hvis ikke det går så godt.. Og dem er der jo mange af i løbet af året..

• #9   3. nov 2014 Nikoline: det med at tage ud til stævnepladser havde jeg ikke tænkt på! Det var da meget smartere smiley
    Jeg vil nemlig helst heller ikke ooveranstrenge hende, og vil gerne tage tingene stille og roligt, men der var bare så mange der talte for, så jeg ville lige høre andres mening smiley

• #10   3. nov 2014 SK: men er det ikke oftest en hel weekend? Tænkte det var mere stressende for hende, end en enkelt dag

• #11   3. nov 2014 Det er som oftest kun en enkelt dag.. Der er jo ingen der siger det skal være Roskilde dyrskue eller store heste dag..

De lidt mindre skuer er som regel om lørdagen, hvor man kommer lidt før man skal mønstre.. Og hvis ikke man går fløj i racen, så kan man jo tage hjem lige bag efter..

• #12   3. nov 2014 Nåår.. Er kun vant til det fynske dyrskue, og der må vidst ikke ankomme og smutte med hesten som det passer. smiley

• #13   3. nov 2014 Det er sjældent folk har noget imod at man trækker en tur på stævnepladsen, hvis ikke man går i vejen smiley

Det havde jeg gjort hvis jeg var dig smiley

Kommentér på:
Skal, skal ikke?

Annonce