519 visninger
|
Oprettet:
Vadehavsridt 2015 {{forumTopicSubject}}
Halløj
Er der mon nogen herinde der påtænker at tage med til Vadehavsridtet i år?
Jeg vil gerne med, men det bliver mit første distancestævne. Så det var måske rart at alliere sig med en anden eller andre
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Prøv at spørg på diatancerytter foreningens Facebook side
aug 2007
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 335
Tak - jeg prøver at tjekke siden ud!
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 885 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.780
VH
Annette
aug 2007
okt 2004
aug 2007
Tror egentlig bare det er lidt nerver omkring, at det er en helt ny gren jeg springer ud i. Jeg er vant til dressurklasser på højt plan - men det her er jo noget helt andet. Jeg er god til at læse reglementet (igen og igen), så tror jeg har styr på alt det formelle om hvordan sådan et stævne foregår. Og alligevel (ved jeg fra dressuren) er der sikkert ting som er rart at vide. Og som man kun ved når man har prøvet tingene før
Så ja... Egentlig bare om der er specielle ting I kan videregive. Til en komplet nybegynder indenfor sporten, som blot skal starte ud med 15 km
okt 2004
Du skal forinden have lært sin hest at trave for løs tøjle, ved mønstringen traver man lige frem og tilbage. En rigtig god ting er at tage i skridt et par "skridt" før vende keglen og efter vendingen også lige skridte et par "skridt" så hesten er helt ligudrettet inden du begynder at lade den trave igen
Det er en god ting at have vand med hjemmefra, mange heste bryder sig ikke om "fremmed" vand og vil derfor så ikke drikke, så en 20 liters dunk med vand er altid en god ting at have med
En anden vigtig ting, er at du skal vide at folk fra de længe klasser rider forbi dig ude på ruten, og dette foregår gerne i trav. Så prøv at væn din hest til at blive overhalet af andre, og husk at giv plads til dem i de lange klasser
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Vil også sige du bør komme i god tid, så du også lige kan orientere dig omkring de forskellige ting.
Bare tag det roligt, og tag dig tid til at finde ud af det hele
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 136
Det var en meget flot rute og det var lækkert at ride i Vadehavet. I plantagerne var der dog lange stykker med dybt sand hvor jeg tog det meget med ro da min hest lige havde stået halt. Hvis det er samme ruter som sidste år var der ikke så meget dybt sand på 15 km. Ruten som der var på de første 25 km. Jeg red.
Da jeg aldrig havde været på Rømø før valgte min hjælper og jeg at køre derover torsdag så vi havde et par dage vi legede turist. Vi boede på kommandør gården og hesten havde en stor boks og en god stor fold til rådighed. Vi havde nogle dejlige dage på Rømø og kørte hjem lørdag aften.
Var glad for at min hest var en gammel rutineret distancehest for op ad dagen begyndte alle kommandørgårdens islændere at være på ruterne. Så man stødte hele tiden ind i store grupper islændere som kan i fuld galob. De var dog søde til at stoppe op når de mødte en.
Jeg ville meget gerne derhen og ride igen.
Nu ved jeg ikke om der bliver ændret på noget i år. Men sidste år var mønstringen på græs så det skal du være obs på at det kan være glat hvis det er vådt.
Der var plads til at lave paddocks, du skal bare selv have hegn med.
An på vejr og vind kan man aldrig have for mange spande/baljer med. Nogle til vaskevand, til drikkevand, foder, mash mv.
Et par campingstole at sidde på er altid en god ide.
Sidste år var der et stykke at gå fra målet til dyrlægen. Jeg har næsten altid min hjælper stående ved målet med et dækken til at lægge over krydset. Det er kun hvis det er meget varmt han ikke får et dækken over sig. De bliver hurtig stive når de er kommet i mål og det er lidt surt at udgå i afsluttende dyrlægekontrol fordi man ikke lige fik smidt et dækken på hesten. Især når det er midt i oktober kan det være koldt.
Hvis du ikke har en pulsmåler er det en god ide at vente så længe som muligt med at gå til afsluttende dyrlæge så du er sikker på at pulsen er under 60. Du kan også købe en stetoskop på nettet til lidt over 100 kr. Det er en god investering.
Du skal bare vide en ting med distanceridning og det er at det er farligt. Man bliver bidt af det. ?? jeg er tidligere spring, dressur og military rytter. Vi startede med at ride distance på vores spring og dressurheste ( de kom op gå 60 km. Uden problemer) . Efterhånden som de blev gamle er der anskaffet arabere og traver i stedet for
Hvis du ikke finder en at ride med kan du skrive til arrangørerne at du gerne vil have en og følges med. Så plejer de at kunne finde en.
Held og lykke med turen
mar 2008
Følger: 219 Følgere: 181 Heste: 5 Emner: 144 Svar: 1.345
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 136
Men islænderne er gode til distance bare man har styr på deres puls.
Min søsters islænder måtte klippes flere gange om året for at kunne komme af med varmen når han startede stævner og hans store man blev altid flettet i lange fletninger. Kønt var det ikke men effektivt ??
Vadehavsridt 2015