Demodag - Hestekunst {{forumTopicSubject}}
HESTEKUNST
Forny din ridning og lær at ride din hest i selvbæring for løs tøjle eller helt uden bid.
Alle heste, uanset type og brug, kan lære at samle sig og gå i balance med største lethed.
Kom og vær med lørdag d. 14. august, på Trekantvej 17 i Andebølle (tæt på Vissenbjerg-afkørslen - Fyn).
Der vil være en inspirationsdag, hvor Birgitte Clausen demonstrerer og forklarer metoden.
- Først en kort gennemgang af teorien bag
- Demonstration med heste på forskelligt uddannelsesniveau
- Evt. demonstration på 1-2 af deltagernes egne heste
Det koster 75kr at deltage, og der vil være mulighed for at købe en øl eller vand.
Kontakt Birgitte Clausen
Tlf: 40203343 eller på hestekunst@gmail.com
Eller skriv til mig på min profil for nærmere oplysning :o)
Efterfølgende vil der blive afholdt:
Workshop for ryttere på alle niveauer hvor vi arbejder med rideteknik, anatomi, balance, træning i respekt for hestens væsen, samlet ridning for løs tøjle med og uden
bid, problemløsning i forhold til deltagernes egne heste, kropssprog og kommunikation.
Workshop for professionelle undervisere hvor vi arbejder intensivt med rideteknik, undervisningsform og problemløsning.
Dato mm. oplyses på demo-dagen, eller ved kontakt til Birgitte eller mig :o)
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Det vil være for alle aldersgrupper vil jeg mene. Birgitte vil fortælle lidt om den grundlæggende teori, og man kan bare spørge hvis der er noget man ikke forstår. Hun er rigtig sød.
Jeg tror det vil være en fordel hvis man ved lidt om hestens anatomi og forstår vigtigheden af at hesten bærer sig selv korrekt, men en turrytter uden nogen baggrundsviden vil også være velkommen, man kan jo altid lære noget nyt :o)
feb 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Heste: 6 Emner: 3 Svar: 38
aug 2009
Hilsen Helene
aug 2009
aug 2009
Jeg fik lavet et notat og sandt det til mig selv og nu kan jeg selvfølgelig ikke åbne det...
Men som jeg husker det (tag ikke årstallene alt for bogstaveligt) så købte hun Chico - røde hest på min profil - i 95/96´og havde ham et halvt år hvor han var fuldstændig udtyrlig og agressiv, bed og sparkede, smed folk af på stribe. Hun begyndte så med noget HS inspireret af Claus Hempfling og Michael Peace. Derefter fik hun kontakt til Ellen Sand senere samme år og stod i lære hos hende i 4 år. Under læretiden var hun med på flere kurser som hjælper og afholdt en del selv også. Samt red flere af de heste Ellen gavde i ridning. I 99/2000 købte hun Møllergården ved Mårum på Sjælland og drev den i 6 år. Møllergården var udelukkende hestepension for heste redet og behandlet på hendes måde, f.eks. slog hun al fold sammen og havde en hesteflok på 30 individer gående sammen. (Hingstene selvfølgelig for sig selv). I sommerperioden havde hun heste inde i ridning, og afholdt flere kurser i løbet af årene. I 2006 solgte hun Møllergården til nogle der hedder Poppel. De underviser vist også i noget akademisk af en slags. De sidste par år har hun undervist freelance, men det har stået lidt stille pgs. flytning til Fyn og senest barsel. Men nu er hun ved at være klar igen
aug 2009
Nu har jeg kun redet hos hende i 3 mdr. så for en mere præcis redegørelse af den dybere teori må du hellere skrive til hende på hestekunst@gmail.com. Men jeg skal prøvet at forklare :o)
Man danner en "ramme" for hesten med tøjlen eller evt. med cordeoen. Med ramme skal man forestille sig hesten omkranset af en firkant. En lang tøjle giver en aflang ramme (remonte) og en kort tøjle en mere kvadratisk ramme hvor nakken er rejst.
Selvbæringen kommer ved at - ikke bevæge bidet som hesten bøjer nakken - men ved at bede hesten rejse nakken og samtidig træde ind under sig. Idet den træder ind under sig - eftergift - og det bliver man ved med, men med mindre og mindre korrektion til hesten bærer sig selv uden den hjælpende hånd. Remonte er selvfølgelig ikke med hævet nakke, men derfor skal hesten stadig træde ind under sig. Og både remonte og den rejste nakke skal bruges for at gymnasticere og styrke overlinien.
Samtidig skal man huske driften, og at støtte godt på udvendig og en meget forsigtig indvendig. Når man på denne måde laver en ramme med tøjlen er det fjedrende tøjletag vigtigt, fordi hesten jo bevæger sit hovede selvom man måske ikke umiddelbart kan se det.
Det var meget grundlæggende som jeg har forstået det. Men det er helt sikkert bedre at se det demonstreret, men det er selvfølgelig også langt at køre hvis det ikke rigtigt er noget for dig.
Hilsen Helene
aug 2009
Jeg fik tidligere skrevet at Birgitte købte Møllergården, det er forkert. Hun forpagtede den, og Poppel der er der nu forpagter den også.
Sorry...
Helene
aug 2009
Hvor kommer du fra i landet? Jeg får undervisning ind i mellem, og du er velkommen til at komme og kigge hvis du har lyst.
Helene
aug 2009
Helene
aug 2009
Demodag - Hestekunst