{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.977 visninger | Oprettet:

Specielle regler for Islænderheste? {{forumTopicSubject}}

Hej alle jer friske HG'er smiley

Jeg sidder her med nogle spørgsmål, jeg rigtig godt kunne tænke mig at få besvaret smiley Her kommer de så:

- Må man godt ride en Islænder til eks Springstævne når man er over 15???
- Hvornår bliver islænderheste kåret?
- Er der specielle regler for islænderheste til dyreskuer og sådan?
- Kan islænderheste tilmeldes dyreskuer hver år, eller er det begrænset?
- Hvordan får man tilladelse til bedækning hos islænderheste?
- Hvornår må islænderheste bedække?

Puha mange spørgsmål, men ivertfald . smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Specielle regler for Islænderheste?
  • #2   17. feb 2011 Må man godt ride en Islænder til eks Springstævne når man er over 15???
    Nej ikke hvis det er under DRF så gælder reglerne for Pony.

- Hvornår bliver islænderheste kåret?
    De kan stille til bygningsbedømmelse som treårs og 4års og kun hvis de er 100% renracede.
    Som 5års kan de stille til bygnings og ridekåring. Og skal hingsten bruges til bedækning skal han være fuldkåret inden han er 7. Dvs kåret i både Byg og Rid.

- Er der specielle regler for islænderheste til dyreskuer og sådan?
    ja reglerne inden for stævner er anderledes, dyrskuer ved jeg intet om.

- Kan islænderheste tilmeldes dyreskuer hver år, eller er det begrænset? - det ved jeg ikke

- Hvordan får man tilladelse til bedækning hos islænderheste?
    . Forudsætninger for at DIs avlskomite kan give bedækningstilladelse:
    - at hingsten har bevis for at anmærkningsfri afstamningskontrol er udført
    - at hingsten er bedømt

Hingste med bedækningstilladelse i EU-anerkendt avlsorganisation kan opnå bedækningstilladelse i Danmark, såfremt hingsten opfylder gældende regler.

Hingste, som ikke senest i deres 7. leveår har opnået fuldkåring med minimum 7,75 point, må ikke anvendes i avlen.

Hingsteejeren/holderen forpligtiger sig til kun at modtage avlsberettigede hopper til bedækning
    samt følge gældende retningslinjer for indberetning af bedækningsdata.

Inden bedækning finder sted har hoppeejer krav på, at hingsteejer kan fremvise godkendt
    bedækningstilladelse. Hingste med bedækningstilladelse vil fremgå af en aktuel hingsteliste, som DIs avlskomite er ansvarlig for.

Bedækningstilladelsens omfang:
    Hingste i avlsklassen:

Hingste fuldkårede med 7.75 points eller derover, får tilladelse til bedækning af et ubegrænset
    antal hopper.

Unghingste, som er 3 eller 4 år gamle, skal bygningsbedømmes:
    1-årig begrænset bedækningstilladelse til 8 hopper på følgende betingelser:

Unghingsten skal have et afstamningsbaseret avlsindeks (BLUP pr.1.1. indeværende år) på min. 120, baseret på kårede forældre, samt bedømmelsen “bør genfremstilles”

1-årig begrænset bedækningstilladelse til 4 hopper på følgende betingelser: Mor skal være kåret med min. 7.75 og far med min. 7.90 eller unghingsten skal have et afstamningsbaseret avlsindeks på min. 110 (BLUP pr.1.1. indeværende år) baseret på kårede forældre.

1-årig begrænset tilladelse til bedækning af 2 hopper på følgende betingelser:
    Mor og far skal være kårede. Unghingsten skal opnå min. 7.75 i bygningsbedømmelse, hvor ingen delkarakter er under 7.5.
    Alle hingste skal dyrlægeundersøges og findes fri for grove defekter eller arvelige lidelser.

Udenlandsk kårede hingste:
    Får bedækningstilladelse svarende til reglerne ovenfor under forudsætning af, at hingsten er besigtiget af DIs avlskomite eller en repræsentant for denne.
    Kåringskommissionens og dyrlægens bedømmelse af hesten og beskrivelse af arvelige fejl og afvigende racemæssig type forelægges DIs avlskomite, som kan rådføre sig med andre eksperter. DIs avlskomite skal give en skriftlig begrundelse for eventuel optagelse/forbliven eller begrundelse og vilkår for udelukkelse.

- Hvornår må islænderheste bedække? Fra de er tre år ifølge reglerne .

• #4   17. feb 2011 Okey tak for svarene smiley

Kommentér på:
Specielle regler for Islænderheste?

Annonce