{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Kåring og Championat, ingenting hænger sammen? :S {{forumTopicSubject}}


Jeg sad lige inde på hestedata og kiggede på nogle tilfældige heste, og der var nogle ting der undrede mig lidt.

Hopper der er blevet kåret med over 8 point i hver gangart som 3 års, får meget ringere point til 4 års championaterne.
Andre hopper der har fået meget lavere point, endda under 7 point som 3 års til kåring, får pludselig voldsomt gode point til 4 års championaterne.
Er det bare mig, eller er det ikke lidt underligt?

Jeg tjekkede det da, min nyeste hest Little Mr. Sunshine var 3, var han til noget gangartstesthalløj i Tyskland. Der fik han rigtig fine point, og endte faktisk som nummer 2 i gangartsklassen. Så var han til championat i weekenden (og her var det altså en berider der red ham, ikke en amatørrytter som mig) og pludselig fik han kun 7,10 point, og endte som en af de sidste i klassen?

For mig giver det altså ingen mening :S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kåring og Championat, ingenting hænger sammen? :S
  • #1   25. jul 2011 Det kan sagtens hænge sammen.. hvis du ser en hest løs, har den ofte et helt andet bevægelsesmønster end under rytter. Ofte mere frie i gangarterne, og får lov til at vise den ekstra gnist frem, som vi ikke tillader under rytter, altså det når de bliver lidt ekstra vilde og virkelig kommer til at spasere..

    Omvendt, så er der nogle heste der som unge er rimelig alm. gående, men når de bliver redet op, for de redet noget bæring og svæv ind i gangarterne, altså får bygget nogle muskler op der hjælper hesten til at få en bedre gang, derfor kan karakterene også svinge den anden vej..


  • #2   25. jul 2011 Hopperne bliver altså redet som 3 års til kåring (o;

  • #3   25. jul 2011 Synes bare stadig det virker virkelige mærkeligt at en hest gangarts kan forringes SÅ meget at den som 3 års får 8,5 i galop, og som 4 års får 6,5 i galop?

    Jeg forstår det ærlig talt stadig ikke (o:


  • #4   25. jul 2011 Hende jeg red fik også 9 - 9 - 8 i gangarter til eliteskue hvor hun blev fremvist løs..
    Men til championat fordi hun spænder lidt under rytter, så blev det kun til 6,5 - 7,2 - 6,7


  • #6   25. jul 2011 Det kommer jo an på hvordan hestene er blevet uddannet og hvordan de udvikler sig. Nogle af dem der har fået dårlige point som 3 års, kan jo have været i en vækstfase der gør at de ikke lige har kunne følge med gangmæssigt. Men et år mere at vokse i, hvor de har lært at finde balancen kan give en enorm forskel.

    Og vender man den om, kan det være at de heste der scorede høje point som 3 års, ikke har udviklet sig siden, bliver kravene så højere som de ofte vil med alderen og uddannelseskravene vil de jo gå ned i point i forhold til konkurrenterne.


  • #8   25. jul 2011 Alle heste i Dansk Varmblod, der skal til sadelhoppekåring.. (o:

  • #10   25. jul 2011 Tja, sådan er det i DV. Jeg ser ikke noget mærkeligt i at tilride en hest som 3 årig.. (o:

  • #12   25. jul 2011 Der gives ofte højere point til sadelkårring da fordringerne / kravene ikke er de samme til drf championat.
    Du kan fx også se en trakhener der stilles til championat inden for trakhener og får et højt snit, derefter stilles den til drf championat og opnår meget lavere.


  • #13   25. jul 2011 Jeg har så lagt mærker til at mange af dem med gode følbedømmelser får nogenlunde det samme til championaterne.. og tænkt at det er squ vildt nok smiley
    Men ligesom julie siger, så er der i andre forbund ikke så høje krav, som til drf championat..

    Men hesten skal virkelig også bare være gående på dagen, for der kommer bare de lækreste stjerne heste smiley
    Og det kan bare svært når de er i voksealderen ..


Kommentér på:
Kåring og Championat, ingenting hænger sammen? :S

Annonce