{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.963 visninger | Oprettet:

Klager over dårlig OL ridning! {{forumTopicSubject}}

Har lige læst på Epona at FEI i forbindelse med OL i dressur, nu bliver overhældt med klager og vrede kommentarer fra hestefolk verden over!
Det er blandt andet billeder af denne hest og rytter der har sat folks blod i kog: http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k&feature=player_embedded
Det lykkedes mig at finde et brugbart link til ét af billederne: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151712709872481&set=o.127439507270196&type=1&theater
Hvis du også er imod rollkur så vil jeg opfordre dig til at sende en besked til FEI på deres facebookside: http://www.facebook.com/the.fei
Og sætte dit navn på denne underskrift indsamling: http://no-rollkur.com/
Hvis presset bliver nok må de da til sidst blive nødt til at gøre noget ved sagen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klager over dårlig OL ridning!
  • #1   3. aug 2012 Hvad skal vi skrive til dem? Jeg skriver gerne en klagesang! smiley

• #3   3. aug 2012 Min underskfit er sendt, føj siger jeg bare!

• #4   3. aug 2012 Sådan er der desværre nogle der rider og det tror jeg ikke man bare lige laver om på, desværre, men det er jo bestemt ikke noget der tæller op hos dommerne.

• #5   3. aug 2012 Nej, men man kunne jo tjekke opvarmningsbanen og diske alle dem der rider uhensigtsmæssigt..

• #6   3. aug 2012 Jeg er ligeglad med hvor svært det bliver at få lavet det om, jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at sidder her og vente og håbe på det bliver bedre!! Min klage er sendt!
    Tænk på at de her mennesker er forbilleder for unge ryttere. De lærer folk at mishandling er ok når bare man opnår resultater!
    Det er FEI's opgave at gribe ind og sørge for at reglerne tilgodeser hestens velbefindende OG at de regler så bliver overholdt!

• #7   3. aug 2012 Har sendt underskrift, det er overhovedet ikke pænt at se på, helt uacceptabelt. Ser da heldigvis ikke ud til at der er andre end ham der rider sådan, den slår også ud med bagbenet efter ham på et tidspunkt

• #8   3. aug 2012
    Inde på FEI's facebook side er der masser af klager og utilfredse folk, men ingen svar fra FEI.

• #9   3. aug 2012 Jeg er ikke med. Hvad har en videosekvens fra World Cup at gøre med OL?

• #10   3. aug 2012
    Det er fordi det er Patrick Kittel der IGEN er blevet spottet på en hest der kysser bringen - som han tidligere er blevet som ses på klippet..

• #11   3. aug 2012 Sig b: Det er bare samme rytter på det klip, som ham der omtales og vises på billedet. Selvom det ikke fremgår tydeligt, og man kan hurtigt tro at videoen er fra OL, hvis man ikke lige tjekker det smiley

• #12   3. aug 2012 http://www.st-georg.de/bilder_popup.php?objekt_id=13009&next=12

Der er et par andre billeder både af samme rytter men også et par andre ryttere.

• #13   3. aug 2012 Ja, men de er da heller ikke fra OL? Er der fotobeviser for, hvad han gjorde til OL eller er det "bare" nogle som siger, de har set det.

• #14   3. aug 2012 Sig b: Det link hun har indsat er vel meget tydligt fra london 2012, da det står i baggrunden smiley Det jeg linker til et en lille serie af billeder fra opvarmningen, men også i forbindelse med OL smiley Så linket er vel bare for at vise at han 'slår til igen'.

• #15   3. aug 2012 Ah, der man kan se det. Tak smiley Ja, det er absolut ikke i orden!

• #16   3. aug 2012 STOP THIS MADNESS!!! Hold kæft hvor er det klamt at se på, dens tunge er helt blå. Fy for h.......!!!

• #18   3. aug 2012 er de ikke disket?!!

• #19   3. aug 2012 Skrevet på fei facebook og underskrift sendt.. Hvor er det bare dyreplageri. Vi som mennekerace burde snart vide bedre! Fy da dføj

• #20   3. aug 2012 det der er sku for klamt at se folk ikke har nogle hjerter!! fatter ikke de tror det pænt, man kan jo bruge hoved!!!

• #22   3. aug 2012 der er kun et at sige om den film.. synd for hesten.. men alle de andre ryttere på den opvarmningsbane rider da fint.. Og tænker hvorfor vise film med noget fra world cup når det er 0l det handler om??
    I det minste tjekker de hestene for skader i munden til ol, lige efter de har været inde på banen.. man bliver disket hvis der er tegn på rifter eller andet..

hvorfor ikke lave en gruppe der hedder noget i stil med nej tak til roll on eller hvad det nu hedder..

• #23   3. aug 2012 ja min underskrift ER sendt ind. fy for helv...!

• #24   3. aug 2012 Selvfølgelig er der ingen, der vil sige, at dét, der foregår i givne video, er hensigtsmæssigt... Alligevel kan jeg blive så hidsig, når folk sætter alle over én kam og således indikerer, at al rollkur er dyremishandling - uanset hvem, der udfører øvelsen. Specielt når man tænker på, hvordan folk ellers rider deres heste rundt om i verden!

Derudover synes jeg, at man - her med tanke på OL - bør se på på træningsformen i et reelt perspektiv. Så I Anky under gårsdagens Grand Prix? Ikke nok med at hendes hest, Salinero, er alderspræsident blandt de deltagende heste, hvilket selvfølgelig indikerer korrekt forplejning og ikke mindst træning, så er det også klart én af de heste, der viser allerstørst hengivenhed og lydighed under rytter. Ingen ekstremt viftende hale, lukket mund, flot knejsning i nakken.

Bum.

• #25   3. aug 2012 Føj for satan siger jeg bare !!!
    Hvor er det bare syndt for den stakkels hest, den tunge er helt blå og svinger bare rundt, fordi den har smerter -.-'
    Og så stopper han op for at sætte den på plads. FØJ FOR SATAN !!! Så burde man fandme som elite rytter, se at der er noget galt !!!!

• #26   3. aug 2012 Det er godt nok helt forfærdeligt at kigge på og jeg går gerne ind og klager!!:o
    Men må også sige at dem jeg har set ride OL indtil viderer rider rigtig pænt og hestene har pæne og naturlige holdninger!! smiley

• #27   3. aug 2012
    Så fordi hesten er blevet 18-20år så har den været redet korrekt og plejet korrekt?
    Javel.. Så må opskriften være; ikke særligt meget stråfoder, jordfold med halm, mug, forkert sadel, gå og kigge skyer.

For det er sådan mange heste bliver redet og passet imens de ender med at blive 20+ år.

• #28   3. aug 2012 Krikken:

Nu taler jeg om eliteheste... De holder sjældent så længe, eftersom de ligger under et enormt pres - både psykisk og fysisk. Du kan ikke sammenligne en konkurrencehests levealder med en hver anden hest.

• #29   3. aug 2012 Ulle...hvorfor må konkurrence-heste ikke leve længere?
    Er det "mere lovligt" at behandle dem som maskiner og presse dem på en sådan måde, at det medvirker til en lavere levetid??

Hvordan tror du egentlig, at hesten har det, mens den lever? Den er pattedyr som du og kan gå med kroniske smerter i nakke (mm.) og muskler.

• #30   3. aug 2012 krikken: er er faktisk nogle der er så hengivende at de selv ruller med nakke og hals hvor det handler om at få dem frem af.. den mindste væggelse eller udfrakommende ting får hesten til at gå ind under lod.. men nej man må sku ikke tvinge sin hests mule ind på bringen.. måske er hende der Ulle ikke så dum endda, efter min mening.. så prøv da at lære noget når der nu er en der har lidt forstand og har bedrømmelses kritisk ( kritisk overfor afsteder)..

• #31   3. aug 2012 Naja J.

Haha, what? Hvor de ikke MÅ leve længere? Det har jeg aldrig sagt noget om... Jeg siger bare, at de TYPISK ikke holder så længe.

Endvidere kommer jeg heller ikke ind på, hvorvidt det er lovligt at behandle dem som maskiner, men konkluderer bare, at det er sådan, det foregår. Det er sådan, det SKAL foregå - i hvert fald i den verden, som vi står i nu - hvis man vil til tops. Og det er så, om man kan lide det eller ej...

• #32   3. aug 2012
    Ulle . - Og en rideskole hest der går 5 timer om dagen ( nogle dage spring, andre dressur ) eller mere 5 dage om ugen + 1 time lørdag og søndag med part ). Det har den gjort siden den var 5år og nu er den 25. + selvfølgelig lige med en sadel der ikke passer, kigge i skyer, mug og ikke meget stråfoder.
    Den er ikke under pres fysisk og psykisk?

• #33   3. aug 2012 krikken: hør nu efter hvad hun siger hende ulle

• #34   3. aug 2012 Nu er filmen jo fra World Cup og der er 1 billede fra ol og man kan kan altså ikke konkluder noget ud fra det det er jo kun et enkelt moment

vel holde med Ulla

• #35   3. aug 2012 Ulle...så det du siger er, at top-atleter ikke skal forvente at blive så gamle? (synes, at det er lidt synd for Eskild Ebbesen - han har ikke lang tid tilbage smiley

Men selvfølgelig skal det ikke være sådan og det var FEI (og DRF) der burde beskytte hestene mod denne form for slidtage.

Selvfølgelig kan man nå til tops ved at behandle hesten pænt og ikke køre den over grænsen - hvis man er villig til det. Men det er de fleste ryttere desværre ikke og forbundene støtter dem desværre.

• #36   3. aug 2012 Krikken:

Selvfølgelig er den det, men slet ikke på samme måde som en elitehest. Det er nøjagtigt det samme som hos en menneskelig atlet. Disse har typisk et vis antal år, hvor de er på toppen, før deres kroppe langsomt står af, hvorimod en "hjemmetrænere" kan holde i mange, mange år, skønt de måske også løber lange ture og ikke får massage hver anden dag. Alt samme grundet forskellen i intensitet hos de to grupper.

• #37   3. aug 2012 Naja J:

Ja, det er præcis, hvad jeg siger, jf. forrige indlæg. Eskild Ebbesen er også den ældste på holdet, hvilket er værd at bide mærke i.

Endvidere nævner du, at man "selvfølgelig" kan nå til tops ved at behandle hesten pænt og ikke køre den over grænsen, og her må jeg altså sige, at tophestene nok ikke bliver snydt for god behandling... Det er trods alt i både rytter og ejers ånd at få hesten til at holde. Alt andet lige for succesen og/eller pengenes skyld.

• #38   3. aug 2012 Ulle...det giver jeg dig ret i.

Men er det ikke tankevækkende at hestens gennemsnitsalder, når den er på toppen, er faldet med over 4 år? (mange procent af en hests levealder)

Tidligere så man ikke eliteheste under 11 år - i dag er de på toppen når de er omkring de 7-8.
    Hesten er biomekanisk slet ikke klar til de belastninger som vi byder dem i dag.

• #39   3. aug 2012 Det er ikke i rytterens ånd, at hesten skal holde længe - vi har (specielt på eliteplan) en brug-og-smid-væk mentalitet - så dér er vi ikke enige.

• #40   3. aug 2012 Er helt enig i hvad UIle skriver.
    En elitehest kan sammenlignes med andre elitesportsudøvere.
    Og det er jo sjælendt man ser en 100 meterløber over 70 år ik? Det er et stort pres at dyrke sport på det niveau uanset om man er hest eller mennesker og hvis man mishandler hestene på det groveste (som jeg fornemmer nogle mener) så holder de absolut ikke til grand prix i en alder af 18 år!

• #41   3. aug 2012 Naja J:

Jo, det er bestemt tankevækkende. Som Bjarne Nielsen også kommenterede under gårsdagens udsendelse, så tager det i omegnen af 8 at gøre en hest RIGTIG klar til OL-niveau, hvilket jo egentlig vil sige, at langt over halvdelen af de heste, der deltager ved legene, reelt set ikke burde være der endnu.

Men det er igen succes, præmier og Den Gode Historie, som styrer det hele. Noget, vi også ser i andre sportsgrene - eksempelvis svømning, hvor vi kun er imponerede, hvis konkurrencesvømmeren, der vinder guld, er 15 år gammel...

Det handler altså om at være ualmindeligt ung, men gammelt rutineret. Nøjagtigt som man så op til dem i skolen, der gik til eksamen og scorede 12, skønt de påstod ikke at have læst op overhovedet..

• #42   3. aug 2012 Krisitna M...dvs. at der findes ikke nogen 70-årige, der tidligere var elitesportsudøvere?

Selvfølgelig er en hest ikke længe på toppen, men derfor kan den godt leve længere og ikke være aflivet pga. slidtage.

Bonusinfo: Danmark er det land i (dressur-) verdenen, der har den laveste gennemsnitsalder for heste.
    Europa har samme fine plads, når vi taler verdensdele.....

• #43   3. aug 2012
    Naja J - hvor har du gennemsnitsalderen fra?
    For den med 7år duer ikke at hive frem - statistikken kan man ikke bruge til noget.
    Der udover er der regnet en anden gennemsnitsalder ud op 14 år via. forbund og foreninger.

• #44   3. aug 2012 Tjaeh...Nu kommer jeg så med min mening:

Dem som rider normalt dressur er vel ikke så meget anderledes end det her? Jeg tvivler simpelthen på, at der er nogle heste som faktisk synes at det er sjovt at ride dressur - om det så er på enten højt eller lavt plan. Jeg tror personligt at en hest synes det er sjovt at springe, men ikke dressur. At skulle tøffe rundt på en bane - rundt og rundt bliver aldrig sjovt.
    - Ja det er forfærdeligt og har bestemt også smidt min stemme, men jeg synes desværre at der er en del som minder om ham her, så det er vel ikke noget nyt? smiley

• #45   3. aug 2012 Naja:
    Man ser sjældent nogle AKTIVE 100 meterløbere på 70 år. Var det bedre? Og nu er det jo ikke alle heste der bliver aflivet den dag de ikke kan gå grand prix mere. Men det handler vel i bund og grund om at vi ikke kan blive enige om hvilke træningsmetoder der er "i orden" at bruge.

MMS:
    Nu er dressur jo meget mere end bare at ride rundt og rundt..

• #46   3. aug 2012 Krisitna: Det er jeg da udemærket klar over, men det er jo ikke kun det jeg nævner smiley

• #47   3. aug 2012 Modbydeligt!
    Tydeligt tegn på at det ikke er alle der har styr på hvordan dressur faktisk skal rides..
    Det man ser i denne video har INTET med dressur at gøre efter min mening, nærmere mishandling!

• #48   3. aug 2012 nu har Patrick Kittel jo netop været på banen og red til 74.195% så han kan jo ikke have redet helt dårligt

• #49   3. aug 2012
    Det er ikke hans ridning på banen der her snakkes om, men hans ridning til træning/opvarmning :o)

• #50   3. aug 2012 Videoen er fra 2009, og kan ikke rigtigt bruges som bevis ift hans ridning til OL i år. Indtil videre har jeg kun set det ene billede fra startindlægget, og der er det jo ikke til at sige om det bare er et øjeblik, eller hvad.

Jeg skal gerne sætte min underskrift imod Rollkur, men jeg vil ikke være med til at udhænge en rytter ud fra et billede der kunne være taget på et splitsekund.

Miko

Dit link crasher når jeg prøver at skifte imellem billeder. smiley

• #51   3. aug 2012 jamen nu når der er så mange i denne tråd der mener de er så dygtige så sys jeg da lige at i skal ligge video ind her på hg hvor i rider på kandar og laver de svære øvelser nogen heste har det med at putte sig og selv tage næsen ind i stressede situationer.
    og hvem siger ikke at en rytter kan ændre sin ridning på 2 år ja min har ændret sig en hel del da nej find noget brugbar video af patrick fra i år så vil jeg genoverveje min kommentar

• #52   4. aug 2012 Kommentatoren sagde at der var nogle af hestene der gjorde det, fordi de ikke kunne bære sig ordenligt bagfra, og at det ikke var rytteren der trak den ned, men må sige at hvis han red som i videoen, tror jeg nogle havde reageret smiley

• #53   4. aug 2012 jeg har set mange billeder/videoer af ryttere som der rider sådan smiley det er ikke bare taget på et split sekund, det er bevisdt! rytterne gør det for at spænde hesten så meget ind, at det føles mere "naturligt" for dem. jeg HAR lagt en stemme, det skal virkelig stoppes, de ødelægger hesten og de ved det, men de er vilige til at skade dem for pengene og berømmelsen. Kan det virkelig passe at rytterne hvis heste lider mest, vinder???

• #54   4. aug 2012 Jeg har desværre ikke kunnet finde et brugbart link til billedserien fra OL, men jeg leder fortsat og skal nok sende link når jeg finder det..

• #55   4. aug 2012 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=407496072619719&set=a.333218423380818.67411.148328781869784&type=1&theater

Ved ikke hvem rytteren er, og jo jeg synes da også det er forfærdeligt, skal der ikke være tvivl om! Men synes ikke der skal hagles ned ved de der ikke hiver hesten ned! smiley

• #56   4. aug 2012 Hvis i kan se dette link, så bemærk billede 1, 2, 10 og 12
    http://www.st-georg.de/bilder_popup.php?objekt_id=13009&next=1

Her ses forskellige ryttere fra OL bruge metoden. Om hesten går frivilligt derind eller bliver tvunget er mig ligegyldigt, det er en både psykisk og fysisk hård metode og jeg ser det som mishandling og mener det skal forbydes.

• #57   4. aug 2012 Carina: Ahh, ved du nu hvad... ja, en hest kan putte sig, det er helt korrekt og nogle heste har tendenser til at gå bag lod også af sig selv, fordi de ikke har muskler/kræfter nok til ordentlig bæring. Men den hest der er linket til, går dælme ikke of putter sig, den kysser sin egen bringe. Jeg tror simpelthen ikke på at nogen hest med vilje går sådan... Desuden har rytteren på billedet altså rimligt godt ved den, med den tøjlelængde kunne den ikke går i lod, selv hvis den ville.

• #58   4. aug 2012 En helt anden sag er at en hest der har kvalificeret sig til OL burde have muskler nok til at kunne gå og bære sig korrekt!

• #59   4. aug 2012 så tror jeg da at min hest er godt og grundig unormal for hun går netop og bider sig selv i bringen med hoved helt inde af egen fri vilje hvis ikke man har lidt fat i hende ude for til.

men jeg holder stadig på at når i kan sidde og kritisere verdens topryttere på den måde som i gør så vil jeg meget gerne se beviser på at i rider bedre selv. for tør væde med at over halvdelen af jer aldrig har prøvet at ride med en kandar og ved hvordan sådan en fungere og hvor lidt der skal til før hesten kommer ind og bider sig

• #60   4. aug 2012 Carina: Det vil jeg gerne se et foto af. Kan du tage et foto af din hest, som går og kysser sig selv på bringen for løse eller halvlange tøjler?

• #61   4. aug 2012 ja hvis hun stod hjemme kunne jeg nemt men nu får jeg hende ikke hjem foreløbig da hun står ved hingst.

for nogen heste ligger det altså bare naturligt at gå ind og putte sig og det må man respektere som rytter at de gør.

• #62   4. aug 2012 Carina: jeg har god tålmodighed. Du kan bare linke til et foto, når du har mulighed for at tage et smiley

• #63   4. aug 2012 det skal jeg gøre når hun engang kommer i ridning igen.

• #64   4. aug 2012 Fedt smiley Kunne være super interessant for denne debat, hvis du kan linke til et foto af en hest, som helt af sig selv, med løse/halvløse tøjler, kysser sig på bringen.

• #65   4. aug 2012 Så man må altså ikke have en mening om toprytterne hvis man ikke selv rider på samme niveau? Hvad fanden er det for noget ævl! Selvfølgelig må vi have en mening, selvom vi måske ikke er nået så langt i vores træning eller måske træner i en anden retning.

• #66   4. aug 2012 det siger jeg ikke at i ikke må have men måske man skulle vide 100% hvad man snakker om og man kan vel ikke snakke 100% med om en givende ting/metode uden selv at have prøvet det det er min holdning

• #67   4. aug 2012 Jeg havde selv en hest der gik bag lod naturligt bag lod så snart med rørte tøjlen, men det er nu ikke nogen videnskab at træne det væk og lære hesten at gå mere naturligt..

• #68   4. aug 2012 Det er forfærdenlig ridning. Men hvad næsten mere forfærdenligt er at hverken FEI, dyrlæger eller stewards griber ind. Og at dommerne samtidig belønner ham som de gør. For det ridt jeg så fra patrik Kittel var bestemt præget af en hest bag lod, som i mine øjne må være et billede af den daglige træning.
    Penge og berømmelse betyder alt for meget i denne sport. Vi har med dyr at gøre der ikke selv gennem tale kan fortælle om deres oplevelser under ridning, og vi bliver således nødt til at tage vores position som det klogere menneske vi nu er og tage hensyn til/forstå hesten.
    Rollkur er bestemt ikke at gøre dette.

Jeg er enig i at det, som eliteridningen er bygget op i dag, er nødvendigt at ride sådan for at nå toppen. Til dels! For det gør det jo ikke mere okay! Det kan jo aldrig være okay at lade berømmelse og penge gå frem for hestens velfærd! Ryttere, FEI, dommere, publikum, stewards osv.. bliver altså nødt til at tage pladsen som det kloge menneske i den her situation og beskytte hesten. Og det kan være svært, for siger en dommer eller en dyrlæge pludselig at denne ridning er forkert, så går der nok ikke længe før den dommer eller dyrlæge ikke længere har arbejde til OL. Men at gøre det alligevel er dog det der gør os mennesker. For jeg er sikker på at få eliteryttere i virkeligheden tror at denne ridning gavner hesten..

• #69   4. aug 2012 Carina: Mja alt er relativt. Har du en holdning om fx øko æg?
    Jeg er ikke landmand, og jeg er sikker på at en landmand ved en masse om at passe høns, som jeg aldrig kommer til at vide. Men derfor kan jeg jo stadig have en holdning til, hvad der er god eller dårlig etik.

Og det kræver ikke en elite rytter at se, om en hest trives eller ej. Og er øvelserne for svære at udføre til, at man kan udføre dem uden at hesten går og kysser bringen, ja så må man ændre i øvelserne.

• #70   4. aug 2012
    Husk lige at det kræver lige så mange kompetencer at rose/forsvare som det gør at kritisere :o). Så hvis der ikke må kritiseres så må der heller ikke forsvares, roses osv. - det duer ikke at gøre, for man har ikke kompetencerne til at se om det er rigtigt det der foregår.

Anyways:
    (link fjernet)

" i didn't to it ! " siger Kittel og " The pictures were taken just as Scandic got spooked. "
    Det er sjovt som hesten blev bange fra flere vinkler og at tøjlen holdes i nogle " mystiske" positioner.

• #71   4. aug 2012 Krikken: Tænker lidt det samme. Hvis man kigger godt på tøjlen på fotoet, så kan hesten ganske simpelt ikke komme ud i lod. Tøjlen er for kort. Selv hvis han sænker hænderne og hesten rejser nakken er den tydeligt for kort.

• #72   4. aug 2012 Ulle:
    Jeg vil gerne skære alle over én kam, og sige at AL rollkur er mishandling. For det ER det. Selvom hesten måske ikke mærker øjeblikkelig smerte i den lettere form, ja så viser flere tusind års erfaringer ved brug af hesten, at det ikke er nogen hensigtsmæssig arbejdsstilling. I nyere tid er disse erfaringer også bekræftet ved moderne forskning. Derfor er der udarbejdet et sæt fordringer, som gerne skulle overholdes, og her skal hestens næse være foran lodret eller max inde på lodret. Al bæring kommer bagfra og hestens hovedposition bør kun være et resultat af denne bæring. I det øjeblik hesten kommer bag den lodrette linie med næsen, sker der en række uhensigtsmæssige reaktioner i hele hestens bevægeapparat, som i sidste ende fører til al for tidlig nedslidning, fordi bagparten ikke længere er i stand til at overtage sin del af bæringen.
    - Og ja… der er da heste som holder til det. Omtrent samme procentdel som lever et langt liv som storrygere, eller samme procentdel som holder til uhensigtsmæssige arbejdsstillinger hele livet. Men vil du satse på at netop din hest hører til de få % som holder???!

Meget af den ridning som vi i dag ser på topplan, er desværre kun en illusion om bæring og harmoni – ikke den ægte vare. Det kan være svært at se forskel for det utrænede øje, når hestene udfører programmerne, og vi må med beklagelse konstatere at dette også gælder dommerne. Der er bestemt også fine ridt imellem, men de bliver desværre ikke altid honoreret godt nok. Heste som dagligt bliver trænet med rollkur, er underkuet i en sådan grad, at de ikke laver eet selvstændigt skridt, og derfor ser vi også flere fejlfri ridt fra denne kant. Men det undskylder absolut ikke denne træningsform, som for 95% af alle heste er totalt nedbrydende.

Jeg er sikker på at hvis hestene fik et valg, med den viden vi som mennesker har, så ville de med glæde fravælge flotte omgivelser, skridtture med hestepasseren, dækkener og bandager, hvis bare de kunne være fri for skadelig ridning.

carina * Team Wulffeld *:
    Selvom du mener at din hest selv søger ind til bringen, så må den jo have fået ideen et sted fra. Det er ikke mindre skadeligt af den grund! Og bare at slå ud med armene og sige: ”det kan jeg ikke gøre for. Den gør det af sig selv” er en dårlig undskyldning for ikke at tage fat i problemet og få det løst.

• #73   4. aug 2012 Gitte B:
    Super godt skrevet - præcis som jeg ville have skrevet, hvis jeg ellers kunne finde ud af at formulere mig så godt smiley

• #74   4. aug 2012 Underskrevet og delt på FB

Tænker på en kommentar fra den anden dag "tror i selv vores lille debat vil gøre nogen som helst forskel?!" ja! Hvis bare der er nok "små dumme" debatter overalt i verden skal det sgu nok sætte noget igang! Hvis ingen tør råbe op, så bliver der jo aldrig gjort noget ved noget?

STOP ROLLKUR/LDR (..og hvilke andre navne de kunne finde på at gemme sig bag!)

Når konkurrencen bliver vægtet højere end dyrets velfærd er det sgu ikke en sport mere, så er det mishandling på åben skærm! De burde selv få en omgang af samme skuffe! Føj!

• #75   5. aug 2012 En lille bibemærkning til, at man ikke kan gøre noget ved det "fordi hesten gør det af sig selv"

- en hest der går ind under lod af sig selv, har et problem, og det bør afhjælpes.
    Hvis det er "fordi den ikke har musklerne til at bære sig selv", så må man sgu droppe trav, øvelser osv., indtil den har musklerne til det.

Ingen mennesker ville hoppe direkte fra sofaen og ud og dyrke sport 1 time uden at gå død - eller ødelægge sin krop

• #76   5. aug 2012 FEI har nu postet et meget skuffende men ikke så overraskende svar på facebook: http://www.facebook.com/the.fei

Jeg vil gerne opfordre jer alle sammen til gå ind på siden og lægge en besked med jeres meninger, så de kan se at vi ikke opgiver så let.
    Hvis presset bliver stort nok er de til sidst tvunget til at tage affære, men det sker ikke af sig selv hvis vi tier stille og bare stiller os tilfredse med det politiker-agtige kujon svar!

• #78   5. aug 2012 Så er der skrevet under smiley

• #80   6. aug 2012 Videoen har ikke så meget med emnet at gøre, men det handler om at der er blevet redet rollkur til OL, og særligt én rytter; Patrik Kittel fra sverige er søgelyset.
    FEI er blevet dagligt spamet med vrede beskeder fra hestefolk verden over, der ønsker at FEI skal gribe ind.
    Du kan se nogle af billederne her: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=210523235740490&set=p.210523235740490&type=1

• #83   6. aug 2012 der er ikke noget i vejen med at ride dressur? men Hestene der er med til OL er jo ikke lige frem glade for det vel? en del af deres opvarmning går ud på at få spændt hovederne helt ind til bringen så det virker mere naturligt for dem at gå i holdning, men det ødelægger sgu da nakken på dem! i øvrigt er der sikkert ingen af OL hestene som kommer ud af deres bokse nå de ikke bliver dresserede.de kommer aldrig på fold de fleste af dem! og jeg ved ikke, men jeg syndes bare at man kan se på dem at de ikke er lykkelige..

• #86   8. aug 2012 Day Dreamer....det tror jeg ikke...

Jeg har en hest, der velvilligt åbner munden, når jeg kommer med hovedtøjet og som ikke vil med ud af ridehuset (jeg kan så hoppe op igen og tage 10 minutter, så vil han gerne med)

Vidner det ikke om tilfredsstillelse ved arbejde?

• #87   9. aug 2012 Aj hvor det synd for den! Den rør jo næsten bringen med mule!?:/

• #88   13. aug 2012 Topryttere/ryttere generelt burde bedømmes på den måde de har trænet sig til resultaterne. Så ville mange ryge lige ned på sidstepladsen. Målet helliger midlet som man siger, - skidt pyt med hvordan træningen er foregået, bare vi vinder. Puha en indstilling. Egentligt burde hele konkurrencen være en eksamen,- hvem har udvist størst mulig hensyn til "værktøjet= hesten" for at nå toppen..

Kommentér på:
Klager over dårlig OL ridning!

Annonce