{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.001 visninger | Oprettet:

Rå mælks erstatning?? {{forumTopicSubject}}

Hej...

Vi mistede i foråret et føl der var to døgn gammel. Vi arbejder ud fra en hypotese at føllet er blevet angrebet af de antistoffer der er i råmælken. De antistoffer går til angreb på føllets blodlegemer og giver dermed føllet blodmangel. Denne sygdom kan opstå hvis hoppen har en bestemt(ved endnu ikke hvilken) blod type og hingsten har en bestemt. Lige som ved mennesker(dog ikke helt det samme, da mennesker kan vaccineres): moderen er rehsus negativ og faderen er rehsus positiv. og barnet så bliver rehsus positiv.

Vi nåede desværre ikke at teste føllet inden vi fik det fjernet, så vi ved ikke om det var det der skete. Hypotesen opstod et par dage efter da vi søgte (sammen med dyrlægen) svar på hvad der var sket!

Vi er ved at undersøge muligheder for at teste hoppen og evt. nyt føl(vi fik en gratis bedækning med samme hingst).

Hvis det tegner som vi er bange for med det nye føl. Må dette føl ikke få mælk fra hoppen de første to døgn. Derfor skal jeg have fat i råmælk eller råmælks erstatning...

er der nogen der ved eller har hørt om hvor man ka få det?

mvh
trine

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rå mælks erstatning??
  • #2   11. dec 2013 super... tak... jeg har nemlig prøvet at søge men fandt kun alm. er statning smiley

Ja, jeg tænker det bliver svært at holde føl og hoppe fra hinanden i den første tid! Men hva pokker gør man hvis det er det der skal til!! smiley

• #3   11. dec 2013 altså nu ved jeg ikke om man kan gøre som med kreatur, men at tage råmælk fra en anden mor.. nogen laver jo mere råmælk end kalven/føllet har brug for.. har hørt noget om at der ikke er helt samme proteiner og mineraler i erstatningspulveret som er i ægte råmælk.. det er vel værd at undersøge? smiley

• #6   11. dec 2013 Tak for gode råd! Vi har en anden hoppe der skal fole før som vi på tænker at malke lidt fra!

Men alt det her jeg har beskrevet sker i samråd med en dyrlæge smiley så er sikker på vi vil få gode råd og vejledning til hvordan vi skal handle! Ville bare undersøge mulighederne for råmælk! smiley

• #8   12. dec 2013 Hvis det er antistofferne fra modermælken, er de der altså også selvom at den ikke får råmælken. Indtil føllet har dannet sine egne antistoffer. Når antistoffer reagerer mod kroppens egne celler er der vidst tale om en autoimmun sygdom..
    Men jeg ville kontakte en dyrlæge.

Det er ikke meningen at immunforsvaret skal angribe kroppens egne raske celler.

• #9   12. dec 2013 Trine Rafn - det er det nemlig! Og som sagt dyrlægen er på sagen! Det er Dyrlægen der kom med hypotese ni første omgang! smiley men tak !

• #10   12. dec 2013 Men lige hvornår et føl selv begynder at danne antistoffer ved jeg ikke smiley men ved mennesker giver man en vaccine.. Mon ikke at man ikke kan det ved heste også? smiley

• #11   12. dec 2013 Det er hoppen der danner antistofferne og de bliver lagret i mælken som føllet drikker og bliver syg af smiley Vi er ved at undersøge om vi kan teste nu eller vi skal vente til føllet er født! Og ikke mindst hvor hurtigt vi kan få svar på prøven på et nyfødt føl så vi forhåbentlig kan skåne både Hoppe og føl mest muligt for uro i den første tid!

Ja, mennesker bliver vaccineret... Jeg er nemlig selv rehsus negativ og har rehsus positive børn! Så jeg er selv blevet vaccineret efter fødsel! Men sygdommen er åbenbart lidt anderledes ved heste! For det var også mit første forslag til dyrlægen - troede jo lige selv at jeg havde svaret smiley Men nej...

• #12   12. dec 2013 Der er også andre tilfælde end den med fødsel af børn.

Problemet for føllet er jo at den får morens antistoffer og ikke har dannet sine egne optimalt endnu. Det var dét jeg mente smiley

Men det burde være muligt, men måske er der bare ikke forsket i det smiley

• #13   14. dec 2013 Mælkeerstatningen kan du købe flere steder - jeg havde selv et føl for tre år siden, som fik erstatningsmælk, da hoppen ikke havde mælk de første par dage. Jeg købte det i Miljøfoder i Viborg, altså der hvor man også kan købe foder og udstyr osv.

Mht at føllet ikke må die hos hoppen de første par dage - tænker at der vil være risiko for at hoppen vil frastøde føllet, hvis de er helt adskilt. På den anden side er det jo vigtigt, at føllet slet ikke dier hos hende, hvis de går sammen - ved ikke om man kan undgå helt at føllet dier, hvis i sørger for at det hele tiden føler sig mæt og at hoppen bliver malket ud?? Hoppen skal jo i hvert fald malkes ud, for at få ordenligt gang i mælkeproduktionen.

Uanset hvad, så rigtig meget held og lykke med det.

Kommentér på:
Rå mælks erstatning??

Annonce