Rå mælks erstatning?? {{forumTopicSubject}}
Hej...
Vi mistede i foråret et føl der var to døgn gammel. Vi arbejder ud fra en hypotese at føllet er blevet angrebet af de antistoffer der er i råmælken. De antistoffer går til angreb på føllets blodlegemer og giver dermed føllet blodmangel. Denne sygdom kan opstå hvis hoppen har en bestemt(ved endnu ikke hvilken) blod type og hingsten har en bestemt. Lige som ved mennesker(dog ikke helt det samme, da mennesker kan vaccineres): moderen er rehsus negativ og faderen er rehsus positiv. og barnet så bliver rehsus positiv.
Vi nåede desværre ikke at teste føllet inden vi fik det fjernet, så vi ved ikke om det var det der skete. Hypotesen opstod et par dage efter da vi søgte (sammen med dyrlægen) svar på hvad der var sket!
Vi er ved at undersøge muligheder for at teste hoppen og evt. nyt føl(vi fik en gratis bedækning med samme hingst).
Hvis det tegner som vi er bange for med det nye føl. Må dette føl ikke få mælk fra hoppen de første to døgn. Derfor skal jeg have fat i råmælk eller råmælks erstatning...
er der nogen der ved eller har hørt om hvor man ka få det?
mvh
trine
dec 2007
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 8 Emner: 3 Svar: 21
Ja, jeg tænker det bliver svært at holde føl og hoppe fra hinanden i den første tid! Men hva pokker gør man hvis det er det der skal til!!
dec 2008
Følger: 122 Følgere: 117 Heste: 2 Emner: 78 Svar: 191
dec 2007
Men alt det her jeg har beskrevet sker i samråd med en dyrlæge
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.925
Men jeg ville kontakte en dyrlæge.
Det er ikke meningen at immunforsvaret skal angribe kroppens egne raske celler.
dec 2007
nov 2006
dec 2007
Ja, mennesker bliver vaccineret... Jeg er nemlig selv rehsus negativ og har rehsus positive børn! Så jeg er selv blevet vaccineret efter fødsel! Men sygdommen er åbenbart lidt anderledes ved heste! For det var også mit første forslag til dyrlægen - troede jo lige selv at jeg havde svaret
nov 2006
Problemet for føllet er jo at den får morens antistoffer og ikke har dannet sine egne optimalt endnu. Det var dét jeg mente
Men det burde være muligt, men måske er der bare ikke forsket i det
feb 2010
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 220
Mht at føllet ikke må die hos hoppen de første par dage - tænker at der vil være risiko for at hoppen vil frastøde føllet, hvis de er helt adskilt. På den anden side er det jo vigtigt, at føllet slet ikke dier hos hende, hvis de går sammen - ved ikke om man kan undgå helt at føllet dier, hvis i sørger for at det hele tiden føler sig mæt og at hoppen bliver malket ud?? Hoppen skal jo i hvert fald malkes ud, for at få ordenligt gang i mælkeproduktionen.
Uanset hvad, så rigtig meget held og lykke med det.
Rå mælks erstatning??