{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.271 visninger | Oprettet:

Nikoline Z
Nikoline Z
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 9

Farvegenetik {{forumTopicSubject}}

Håber der er nogle, som kan hjælpe.

Min hoppe skal til hingst her til foråret, og jeg er lidt spændt på hvilke farvesandsynligheder der kommer ud af det.

Hoppen er SORT med stjerne og lille snip - DK2003201687
M: RØD
MM: RØD
MF: SORT

F: SORT
FF: RØD
FM: SORTBRUN

Hingsten er MUSEGRÅ uden aftegn - IS1999187804
M: SORTBRUN
MM: SORTBRUN
MF: MØRKEBRUN

F: MUSEGRÅ
FF: SORT
FM: MUSEGRÅ

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Farvegenetik
  • #1   7. jan 2014 Det er meget svært at sige med sikkerhed, når man ikke ved om hoppen er bærer af rød, og om hingsten er homozygot eller heterozygot for dun.

Men jeg har prøvet at give det et forsøg, men kan ikke garantere at det er rigtigt smiley

Hvis hoppen er sort, men bærer af rød. Hvis hingsten er heterozygot for dun, og det er uvist om den er bærer af rød.

43,75 % Grullo (så vidt jeg kunne se var det hvad der kom tættest på musegrå, men er ikke sikker).
    43,75 % Sort
    6,25 % Red Dun
    6,25 % Rød

Hvis hoppen er sort, men bærer af rød. Hvis hingsten er heterozygot for dun, og bærer af rød.

37,50 % Grullo
    37,50 % Sort
    12,50 % Red Dun
    12,50 % Rød

Hvis hoppen er sort, men bærer af rød. Hvis hingsten er heterozygot for dun, homozygot for sort (altså altid giver sort videre).

50 % Grullo
    50 % Sort

Hvis hoppen er sort, men bærer af rød. Hvis hingsten er homozygot for dun, og homozygot for sort.

100 % Grullo

HVIS hingsten er homozygot for dun, og det er usikkert om hoppen og hingsten er bærer af rød eller kun sort.

93,75 % Grullo
    6,25 % Red Dun

Som jeg har sagt tidligere, er jeg ikke sikker, da jeg ikke med sikkerhed kan sige hvad hoppe og hingst videregiver, men ja, det her er hvad jeg kunne finde ud af smiley

• #3   7. jan 2014 Da rød er et vigende gen, og sort er et dominerende gen, vil den højst sandsynligt Blive mørk smiley

• #4   7. jan 2014 Medmindre som forrige person skriver, at de begge er bærer af et rødt gen smiley

• #5   7. jan 2014 Vi ved da ligepræcis ret meget om begge forældre.

Hoppen er Ee aa. Det ved vi fordi den er sort (E- aa) og har en rød mor. Så den skal altså have fået et rødt gen fra moderen. og bliver dermed heterozygot på E-locus.

Hingsten er E- aa Dd. Det eneste vi altså ikke ved er om han bærer et rødt gen, hvilket dog er usandsynligt når man kigger på farverne i stamtavlen. Vi ved dette fordi kun den ene af hans forældre er bærer af dun og han derfor kun kan have det i enkeltdosis. aa ved vi fordi han er musegrå (sort) og derfor ikke kan være bærer af brunt.

Det giver derfor følgende muligheder hvis hingsten er homozygot for sort (har den nogensinde lavet et rødt afkom?)
    Ee aa Dd musegrå
    EE aa Dd musegrå
    Ee aa dd sort
    EE aa dd sort

Gemmer hingsten på et rødt gen (jeg tror det er usandsynligt)
    Ee aa Dd musegrå
    EE aa Dd musegrå
    eE aa Dd musegrå
    Ee aa dd sort
    EE aa dd sort
    eE aa dd sort
    ee aa Dd rødgul
    ee aa dd rød

• #6   4. feb 2014 Hurra! Dejligt, at så mange har styr på farvegenetikken herinde smiley Jeg er piv-nysgerrig, fordi min hoppe er ifolet med Escapology T - han er mørkebrun og efter Esteban (sortbrun) og La Dia (brun)

Se hingstens stamtavle her:

(link fjernet)

Min hoppe er rød, og begge hendes forældre var/er røde.

Både mor og far har aftegninger i hovedet - mor har en stjerne, og far har en stjerneblis...

Hvor stor chance har jeg for at få et mørkebrunt føl med aftegninger i hovedet?

• #7   4. feb 2014 I følge Worldfengur.com (islænder database) er procenterne for de forskellige farver således:

12,5% Rød- (1100-1700)
    37,5% Sortbrun- (2200-2700)
    12,5% Rødblak (6400)
    37,5%Sortblak (7200-7600) (musegrå)

Farvekoderne er de forskellige aspekter for farverne.

• #8   4. feb 2014 Tak, Emilie G. smiley Men 37,5 % for musegrå, når der slet ikke er de farver i familien? Det lyder spøjst....Men glæder mig over den sortbrune statistik. smiley Vil så gerne have en mørk hest med en stor hvid stjerne i panden smiley

Eller - hov, du svarer måske trådstarter? smiley Sorry.....du må meget gerne give dit besyv med på mit indlæg smiley

• #9   4. feb 2014 Svarede egentlig trådstarter smiley

Er desværre i gang med at læse op på farve genetikken og brugte islænderdatabase til udregning af de farveprocenter.

Håber en anden kan hjælpe smiley

Kommentér på:
Farvegenetik

Annonce