{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

Inseminering/brunst {{forumTopicSubject}}

Hey.
Har lige brug for at dele min frustration med andre, så her kommer der lige en lille "historie".
Jeg har to hopper som jeg skal have insemineret i år.
Den ene sender jeg ned til Boney M og hun kommer ifol i første brunst forsøg - så det er jo bare dejligt.
Ved kontrol scanningen viser det sig at det er tvillinger.. hm.. får så det ene klemt, og nu er der et lille føl på vej. smiley

Min anden hoppe er netop nu sendt for 3. gang til inseminering på Blue Hors, med araber hingsten Zonyx. smiley
De to første gange er hun blevet sprøjtet i brunst, da hun ikke har vist brunst tegn - og har begge gange vist en tydelig brunst efterfølgende (der gik en måneden imellem hun blev sprøjtet i brunst.. altså hun var en uge over tid, hvis man kan sige det sådan, men havde ingen brunst tegn vist og der var ingen føl i hende)
Denne gang er hun så ikke sprøjtet i brunst, hun blev scannet tom i mandags hvor dr. dyr sagde at hun var på vej i brunst igen - så kørte hende på Blue Hors i går aftes - i håb om at de nu kan inseminere hende i en "rigtig" brunst, som ikke er sprøjtet i gang.
Det skal her siges at damen er 19 år, har fået føl løbende, men de sidste 3 har været med naturlig bedækning..

Nu kan jeg jo ikke lade vær med at tænke på... er det fordi hun er spørjtet i brunst, at det ikke vil virke...
Er det fordi hun er ved at være for gammel...
Eller kan hun kun med naturlig bedækning....

Agggrrrhhh nogen gange er det sgu bare så frustrerende at være avler!! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Inseminering/brunst
  • #2   9. jul 2014 Nu er det jo ikke BH's hingst, men Kirk Arabiens....
    Men nej.. man ved jo aldrig...


  • #3   9. jul 2014 Jeg har nu aldrig haft problemer med BH hingste, eller det vil sige at vi prøvede 2 sæsoner med Don Romantic uden held, 2. sæson foreslog de selv på BH at vi skiftede hingst og vupti var hun i fol i første hug.
    Min egen hoppe driller så også mht brunsttegn. Dem viser hun heller ingen af og desværre føler hun som din heller ikke nogen kalender. Det har ført til flere ugers ophold på BH, men når hun så kom i brunst er hun drægtig i første hug.


  • #4   9. jul 2014 Jah har hørt nogen sige at der skulle være problemer med at sprøjte i brunst har selv gjort det men dog med naturlig bedækning gevinst første gang..

    Nogle hopper er bare nemmere og få ifol med naturlig bedækning. Så måske det kan være det.


  • #5   9. jul 2014 Min hoppe blev insemineret med BH Rockefeller og er tom -.-
    Der er mange som har problemer med at få hopper i fol i år syntes jeg. Ude ved os er der 7 hopper som gerne skulle i fol, og INGEN vil komme i fol ....


  • #6   9. jul 2014 Nu må jeg jo så tilstå, at i dette område, der har der netop været ovenud success med at få hopperne ifol i år. Flertallet i første forsøg både på frisk og transportsæd.
    Men dyrlægen siger samtidig, at de som bøvler i år, de er virkelig bøvlede.
    Er du sikker på, at hun er ren i børen? Er hun ikke det, så får du hende ikke ifol.


  • #7   9. jul 2014 Har også begivet mig ud i det der avlen for første gang nogensinde.. smiley

    Har hørt/læst at den "kunstige" brunst langt fra er lige så god som den naturlige. Så det kan der da sagtens været noget om. Ligeledes kan alderen nok også godt spille en rolle..

    Jeg har selv haft min hoppe på blue hors for små 3 uger siden og jeg må indrømme at jeg som første gangs avler er blevet taget super godt imod. De har virkelig givet sig tid til at forklare dumme mig alt hvad jeg har haft brug for grundet min uvished på området..
    Min hoppe er 10 år gammel og har aldrig været ifol før. Det var intet problem fik jeg at vide smiley Vi var nok ret heldige med tidspunktet vi valgte. Hun stod der kun 5 dage og er i dag scannet drægtig - i første forsøg.
    Synes virkelig de har været dygtige til at scanne og insiminere på det rigtige tidspunkt. Jeg fik tilmed en god forklaring med på vejen mht tvillinge drægtighed som desværre var muligt ved min grundet to ægløsninger indenfor de 24 timer insemineringen er aktiv.

    Så bestemt en god og meget professionel oplevelse at have som første gangs avler..

    Ønsker dig alt mulig held og lykke med hesten og det forhåbentlig kommende følle/føller smiley


  • #8   9. jul 2014 Min hoppe er lige gået i brunst af sig selv denne gang, så nu prøver vi at inseminere på en naturlig brunst. Vi sprøjtede hende i gang i første forsøg.
    Måske det virker.
    Og hun er blevet skyllet, så hun skulle gerne være helt ren (y)


  • #9   10. jul 2014 En hest er ikke bare ren ved at man skylder. Den skal have antibiotika hvis der er noget. Er den ikke tjekket for urenheder og andet ?

  • #10   10. jul 2014 Hun er blevet skyllet to gange og har fået pencilin to gange.. Ansager har i hvert fald behandlet hende to gange, så går da ud fra at de ved hvad de laver - og at de ville foreslå en anden behandling af hende, hvis det var nødvendigt...

    Men har besluttet mig for, at denne gang er sidste gang jeg prøver med inseminering. Hvis det ikke lykkes, så sender jeg hende til naturlig bedækning hos en ikke kåret hingst..
    Det er nemlig sådan, at ved Kirk Arabiens kan jeg gemme den bedækning til min anden hoppe, hvis jeg vælger at stoppe med hende jeg forsøger med nu. Man bliver simpelthen ved indtil jeg står med et føl der er 4 dage gammel - FANTASTISK med følgarenti!! Så er de penge heldigvis ikke gået tabt - og heldigvis synes jeg også at Zonyx passer godt til den anden hoppe, selvom jeg selvfølgelig håber på at få et føl efter ham på min gamle tøs.
    Men går her hjemme og krydser fingre for, at det lykkes og alt ender godt smiley


  • #11   10. jul 2014 Nå okey smiley læste det bare som om hun kun var skyllet smiley men jah det fandme lækkert ned føl garenti. Gid flere gad yde det smiley men det vist ved og gå af mode desværre

  • #12   1. aug 2014 YES så lykkes det endelig, hun blev konstateret drægtige med Zonyx i går morges smiley
    Så kan man jo kun begynde at gætte sig frem til, hvad det var der gjorde udfaldet.. Om det var fordi hun var blevet syet efter 2. Inseminering, eller om det var fordi denne brunst var en "naturlig" brunst ( altså den var ikke sprøjtet i gang, som de to foregående) eller om hun kun kan komme ifolet i juni.. (3 føl hvor hun har termin i juni)..
    Men.nå, hun er drægtig og det er det vigtigste og så krydser jeg fingre for, at hun.holder hele vejen smiley


  • #13   27. okt 2014 Lige en lille opdate.
    Hun skal håndprøves på onsdag, så er mega spændt på, om hun stadig er drægtig smiley
    Får også min anden hoppe tjekket, bare sådan lidt for "hygges" skyld - det er altid rart at vide, om man går og glæder sig til noget (hun er blevet tjekket de to gange hun skulle, og er i dag ca 5 mdt henne) smiley smiley


  • #14   29. okt 2014 Begge hopper konstateret drægtige i dag smiley smiley

Kommentér på:
Inseminering/brunst

Annonce