{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.160 visninger | Oprettet:

avls hingste? {{forumTopicSubject}}

hej,
jeg går og overvejer lidt om jeg skal få føl på min hoppe,
men har en række spørgsmål, da jeg ikke har prøvet det før, så vil ikke bare kaste mig ud i det smiley

1: min hoppe har grønt pas, hvad ville føllet få??
2: hvornår på året er bedst? kan man gøre det nu?
3: jeg ønsker en dressur betonet føl, så hingsten skal være ligeledes og gerne lave store føl, da jeg helst ser det bliver omkring 170+

omkostninger!- skriv hvad i har af erfaring.

hvad for nogle hingste ville i anbefale.

er der andre ting så skriv dem endelig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  avls hingste?
  • #2   7. okt 2014 okay tak smiley


  • #3   7. okt 2014 ved du hvordan man sådan lige får hende kåret? hvor skal man henvende sig ?=

  • #5   7. okt 2014 er det det hele hun dksl kårets i, eller kun noget af det?

  • #7   7. okt 2014 Jeg har en hoppe med grønt pas, jeg fik af vide, via mail fra DV at jeg ikke kunne kårer min hoppe i F1, fordi hun ikke havde en far som var kåret i et af Dansk Varmblod anerkendt avlsforbund..
    Så det skal du være opmærksom på om din har.. smiley
    Min plan er nu at kårer hendes føl i F1 når hun bliver gammel nok, da hun har en DV som far.. smiley
    Held og lykke med det, det er dejligt at få føl. smiley


  • #8   7. okt 2014 okay, skal hun rides der smiley

  • #9   7. okt 2014 hendes far er ukendt s:
    kan hun så stadig?


  • #10   7. okt 2014 Umiddelbart ikke, ellers hører jeg da i hvert fald gerne om det hvis du får noget andet af vide, hvis du evt. ringer derind. smiley
    Min hoppes far (Hoelgaards Boston) er kåret i tysk varmblod HB1, hans far er Edward Gal's hest Voice, men dette var tilsyneladende ikke nok.. smiley


  • #14   7. okt 2014 Jeg mailede frem og tilbage med Karina som er en af dem man kan kontakt vedr. avls spørgsmål.. Hmm, men det skal jeg da have gravet lidt mere i så.. smiley For så kan føllet jo kåres i F2, når hun kommer så langt.. smiley
    Undskyld til TS at jeg låner din tråd. smiley
    Ved du hvor jeg evt. kan finde det på tryk? smiley Er det ved at følge det link du lagde op længere oppe? smiley


  • #15   7. okt 2014 Du var hurtigere end mig.. smiley

  • #18   7. okt 2014 Fantastisk.. smiley Mange tak for din hjælp.. smiley
    Det er nemlig hende jeg mener, og hendes føl efter Ci ci senjor ask.. smiley
    Jeg vil lige prøve og finde de mails jeg fik fra Karina, for bliver faktisk lidt træls over at jeg er blevet så fejlinformeret.. smiley


  • #20   7. okt 2014 Udgifter!
    Jeg købte føl som 2 mdr, som jeg havde fulgt fra fødslen.. Regnede med opstaldning selvfølgelig, kastration og så vacciner..
    Meeeen, i foråret synes den lige den skulle smadre sin læbe, på en søndag - 6500 i dyrlæge... Kastrationen løber op i 7500, plus dna test som også skal ordnes på min for at den kan få pas, det hurtigt 1500..
    Så skal du tænke over at din hoppe måske har brug for hjælp til foling en lørdag nat, scanninger osv!
    Det er ret dyrt at lave en baby på sin hest smiley


  • #21   8. okt 2014 Leget meget hvad, så vent med at få ifolet hende indtil midt på foråret.. SÅ du følger avlssæsonen..

    Det er spændende at avle ja, men hvad nu hvis du ikke får et dressurbetonet?
    Vi laver et lille regnestykke med VIRKELIG ca priser.

    Inseminering ved kåret Hingst:
    Ca. 4000 kr. i første rate (ved inseminering)
    Og 5000 kr. i anden rate (ved drægtig scanning)
    Hvis ikke hoppen er ren (infektion i livmoderen) skal der tages svaberprøve pris svinger alt efter dyrlæge. Vi siger ca. 1200 kr.
    Opstaldning af hoppen på stedet hvor hingsten er, hvis ikke du selv kan få dyrlæge ud at inseminere. Opstaldning 100 kr. pr. dag (hun står der måske 14 dage) 1400 kr.
    Så kommer der scanning igen af hoppen længere i forløbet. 1000 kr.
    Hvis hoppen skal have hjælp til foling - måske en lørdag nat: 6000 kr.

    Så skal føllet vendes fra, = ekstra opstaldning( 2000 kr om måneden) i 3 år. 72000 kr (i ekstra opstaldning)
    Og så skal du måske have hjælp til at tilride hesten: 5000 kr for en måned, og den skal måske være afsted i 2.. Altså 10000 kr.

    Regnestykket ender med: ca: 100.600 kr..
    Og så kan det være føllet ender med at kun være blevet 163 cm og ikke rigtig har gangarter til at blive ordentlig dressurhest..

    Så synes jeg hellere du skulle spare penge sammen i de 4 år, og så tænk hvilken 3 eller 4 års hest du kan købe som er redet til og lige som du gerne vil have den til 100000 kr.. Det er en ret god hest du kan få fat i..


  • #23   8. okt 2014 Tænker også kun på imens hoppen er drægtig, ved godt hvad det vil koste når føllet er født. + giver kun 900 kr i opstaldning. Så 2000 er dobbelt så meget.
    -


Kommentér på:
avls hingste?

Annonce