{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.004 visninger | Oprettet:

Krav til at kåre shetlandshingst? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lidt spørgsmål angående hvad kravene er for at få kåret en shetlandshingst.

Selvfølgelig skal den have rødt hestepas, men hvordan er det lige med det der dna?
Er det rigtigt at hvis der i passet er stjerner ud fra navnene under stamtavlen, så er de dna tjekket? Eller hvordan finder man ud af det?

Hans far er Waulkmill Mclintock og han har to stjerner.
Imens moren som hedder Islet of Waulkmill har én stjerne?

Ville dette kunne lade sig gøre?

Jeg ved også at man skal melde sig ind i shetlænderforeningen.
Er det rigtigt det kun er i jylland der kåres hingste?

Og ville en 14 årig hingst have en chance? smiley

Håber nogen kan svare eller ved noget om shetlandsavlen smiley

På forhånd tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krav til at kåre shetlandshingst?
  • #1   11. okt 2014 Mener at har de en stjerne er de DNA testet, har de to er de også blodtypebestemt - eller også er det omvendt, det kan jeg helt ærligt ikke huske, men det er sådan noget lignende jeg har fået af vide smiley

  • #2   11. okt 2014 For at din hingst kan kåres skal der ske følgende:
    DNA-prøve, for at bevise ægtheden at hans forældre.
    Brugsprøve som kan bestå af ride, køre, lange liner eller longeringsprøve.
    Og så skal han være i tip top stand over det hele.
    Du kan godt kåre en hingst på 14 år.
    og ja, det er kun i Randers at du kan kåre din hingst, med mindre at avlsforeningen flytter den.
    Håber du kan bruge det, mvh. stella


  • #3   8. dec 2014 Hingstekåringen er ikke i Randers men i Fredericia.

    Materialeprøve, som din hingst vil skulle bestå inden kåring, afholdes i oktober måned hvert år. Både Sjælland og Jylland afholder materialeprøver.

    Se evt. mere om krav osv. på www.shetlandspony.dk


  • #4   8. dec 2014 Når der er stjerner ud for hans forældres navne er de DNA testet - hvor mange stjerner der er kommer an på om de er DNA testet via hår eller blod.

    Men han mangler med stor sandsynlighed selv at blive afstamningskontrolleret - så du skal have en dyrlæge ud og tage en hårprøve for, som så sendes ind til blodtype lab.

    Han behøve ikke en materialprøve før han stilles til kåring, det er frivilligt - det har den betydning at hvis han skulle blive kåret i 1. klasse på fløj, vil han ikke kunne deltage i championaterne... Og så vil hans afkom få pas uden logo - det har dog ingen betydning for afkommet, det kan bruges og stilles på lige fod med alle andre shetlandsponyer..

    Han skal til kåringen i gennem en dyrlæge kontrol, hvor han bliver set skridte og trave en lille tur på fast bund, han skal lyses i øjne, samt have kigget tænder og mærket at testiklerne sidder korrekt.
    Går han igennem dyrlægen kan han stille for eksteriør dommerne.

    Han bliver 15 næste år? så går han i veteran holdet, så vil jeg mene han kan have en ok chance, hvis han er i "show" kondition, og bevæger sig rimeligt. smiley

    Og kåringen foregår altid i 3-kants området for at der er lige langt for alle, så vidt muligt.


  • #5   9. dec 2014 Tak for svarene, tror jeg har rimelig styr på det nu smiley
    Som jeg kan se har jeg god tid til kåringen så..
    Ida: ja han bliver 15 til næste år, altså jeg synes han er i ok form, men den skal nok blive bedre i takt med han skal tilkøres. Lige pt er han bare med som håndhest ved vognen når vi er ude at køre. Synes hans bevægelser er ok : )
    Hvis jeg skal stille til kåring vil jeg nok også prøve material prøven også smiley


Kommentér på:
Krav til at kåre shetlandshingst?

Annonce