{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.538 visninger | Oprettet:

Springhingst til hidsig hoppe {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg har bestemt mig for, at min hoppe skal have et føl, jeg kan arbejde videre med til sin tid.
Hun er en rød hidsig DV hoppe, med stor gang (meget svær at sidde i).
Hun angriber springene en del, så en hingst der måske kunne sætte en dæmper på disse flip. Altså, ikke en med for meget 'krudt', som vil gøre afkommet mere umuligt at have med at gøre smiley

Den skal gerne avle stort, men ikke for stort. Gerne omkring 170-175 stykker. Min egen hoppe er 171, og kraftigt bygget! Gerne en hingst, som er lidt elegant og ædel, da min egen som sagt er en vejtrommel.

De skal ikke koste over 8-10.000. smiley

Jeg vil bare gerne inspireres lidt, og nu ikke noget med hingste, som avler f.eks. mus osv. smiley

Moniques stamtavle kommer lige i kommentaren.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Springhingst til hidsig hoppe
  • #1   10. jun 2015 Far: Ladas
    Mor: Silla
    Morfar: Didriksen (tisino)

• #2   10. jun 2015 Det er noget Landgraf l, og Ladykiller osv

• #3   10. jun 2015 De fleste hingste der bliver kåret i dag er nogle ædle nogen..
    Men er din hoppe kåret? HVilke karakterer fik hun og hvad er hendes dårlige sider.. At den angriber springene er en træningssag mere end afstamning..

• #4   10. jun 2015 Det var mere for at pointere at hun har et vildt temperament. Tro mig jeg har trænet, hun er hidsig og vil gerne. smiley

Ehm, er faktisk helt i tvivl om hun er kåret. Hendes pas ligger i stalden. Vil ikke lige sige noget uden at være sikker. smiley

• #5   10. jun 2015 Altså Katrinelund har en masse at vælge i mellem, også indenfor den prisklasse du nævner..
    Og det er helt sikkert at Ib kan hjælpe dig hvis du ringer til ham.. Han er super flink og meget hjælpsom..
    www.katrinelund.dk

• #7   10. jun 2015 Tak, det vil jeg prøve smiley

• #8   10. jun 2015 Ellers er der Balou nede fra Cajus som Torben Frandsen rider..
    Den springer simpelthen helt vildt, og den er endnu meget ung, og derfor ser rideligheden måske ikke vildt fantastisk ud.. Men den er UNG og springer simpelthen ind i skyerne,.

https://www.youtube.com/watch?v=Ie1PLxF70Sw
    https://equinet.vfl.dk/ords/prod/hestedata.passage.hestens_data?hid=1122285
    http://varmblod.dk/hingste/liste/hingst/default.aspx?horseid=538

• #9   10. jun 2015 Ja hold da fast den er lækker!
    Men den har godt nok en stor gang - vil det blive for voldsomt, nu hvor min også har en meget springene og opadgående, meget voldsom, galop? smiley

• #10   10. jun 2015 Ja desværre er der jo ikke rigtig nogle afkom at kigge på endnu.
    Og når du heller ikke ved hvordan din avler og om den er kåret og evt. med hvilke karakterer i gangarter..

For nu så jeg et Totilas afkom her i sidste uge, og den var langt fra det jeg vil kalde godt travende.. Selvom Totilas om nogen kan løfte sine stænger..

• #11   10. jun 2015 Ja, det er jo svært at sige.
    Jeg tror ikke hun er kåret, men kigger lige i morgen smiley

• #13   10. jun 2015 Mener også hun er kåret, vil bare ikke sige noget, hvis det så er løgn smiley

• #15   10. jun 2015 Oh.. Øv. smiley

• #16   11. jun 2015 Heartbeat fra stald Cajus. Super ride lige afkom.

• #17   11. jun 2015 Jeg har brugt Rockland ( Corland -Nimmerdoor) til mit tændt (Crelido-Leendert-Quidam) hoppe smiley undersøgte det endel og de Afkom efter ham er stille rolige og ridelige smiley er meget tilfreds på den her lille fyr smiley

profilbillede
  • #18   11. jun 2015 Den er ikke kåret. Så det ville jeg få styr på først. Som medlem af DV kan man også få hjælp af avlsledelsen til at vælge hingst, de har lidt mere erfaring end de fleste af os herinde.

Derudover så er vi ved at være ret sent henne på sæsonen til at gå i gang med ifoling etc i år. Hvis ikke den kommer i første forsøg, så bliver det et sent føl du får.

Din hoppes afstamning er ikke ret uridelig, den er faktisk temmelig ridelig, jeg så lige video og jeg synes den ser helt almindeligt galoperende ud og egentlig ret ridelig. Den går jævnt, omend lidt højt tempo, slår ikke med hovedet, kommer tilbage når du beder den om det. Passer fint på relateret afstand etc. Det tror jeg ikke man får meget mere rideligt. Men når det er sagt, skal man selvfølgelig gøre sig overvejelsen at man ikke ønsker den mere uridelig end den er og vælge hingst derefter.

Jeg synes du skal vælge en hingst med noget lidt yngre blod. Din hoppes afstamning er meget gammel. moderen er født i 1990 og mm i 1974.
    Når der går så lang tid mellem generationerne så bliver man hurtigt lidt "bagud" i forhold til udviklingen. Der skete meget med ridehestene fra 1974 til 1990 og igen frem til 2006.
    Derudover ville jeg kigge efter noget der forædler. Man kan på mange af hingstene finde en beskrivelse af deres føl og hvilke hopper de passer til. Den er god at gå efter.

• #19   11. jun 2015 Det er heller ikke i år hun skal ifoles. smiley

• #20   11. jun 2015 Og jo, hun slår med hovedet, og hun angriber. smiley ved det er svært at se, men det kan mærkes i tøjlen og når hun laver de der 'hop' fremad. Desuden er der få der kan springe hende, fordi hun bruger ryggen så meget, at de bliver sprunget ud af sadlen.
    Men tak, det vil jeg prøve. smiley

• #21   11. jun 2015 Du skriver max 8-10.000 kr for bedækningen - flere af "top hingstene" som for eks. Crelido koster sammenlagt 7000.... Det dyre er faktisk alle de scanninger osv som du skal have lavet i forbindelse med ifolingen... Og opstaldning hos hingsteholder er dyrt... Eller transport sæd hvis du skal have det hjem, og så skal have en ud og ligge det i...

Jeg er selv igang med at ifole for første gang, mit valg er landt på Crelido... Og jeg har allerede brugt omkring 2000 kr udelukkende på scanninger...

Noget du skal huske når du vælger hingst er, at det er jo ikke HINGSTEN du får ud af hoppens føl... Så selvom hingsten du vælger har stor voldsom galop - så kan dit føl sagtens risikere at få en lille "lorte galop"...

Så istedet for at vælge hingst ud fra udelukkende kapacitet, sind osv, så ville jeg kigge mere på hvad er din hoppes bygningsmæssige svagheder.. Har den for eks en træls lænd - så er det med at vælge en hingst med god overlinie...

Har hingsten et lidt specielt sind som din egen - så undersøg nærmere hvad AFKOMMENDE efter ham har... Det er mere væsentligt end hvad hingsten selv har - Da hingste ofte har noget temperement... (Det skal en spring hest jo under alle omstændigheder gerne have)...

Min hoppe skal scannes i morgen for at se om hun er i fol denne gang (Y)

• #22   11. jun 2015 Vi har også en efter Ladas smiley dog en vallak meen han er ret stærk og vil gerne også "stikke af" mod springene smiley men han springer altid og mega ærligt smiley

• #23   11. jun 2015 Lyder som min Susanna smiley

Kan jeg stadig nå at kåre min hoppe? Er ikke så meget inde i det, men vil jo gerne prøve det. Man skal jo starte et sted. smiley
    Den har været i hegnet og det ene ben er derfor lidt større pga arvæv. (Bagben).

• #25   11. jun 2015 Har kigget, kan ikke finde ud af det smiley

• #26   11. jun 2015 Først og fremmest ville det være en god idé at få hoppen kåret i DV(for det er den nemlig ikke), derved får du en anden synsvinkel på hestens kvaliteter. Så du ved hvilke ting der eventuelt skal forbedres smiley

At den "angriber" springene ligger ikke i generne, det er højst sandsynligt noget den har indlært på en eller anden måde.

Din hoppe har en forædlingsprocent på 31,5 % smiley

• #27   11. jun 2015 Tak. Hvad er forældingsprocent? smiley

• #28   11. jun 2015 Hvor meget XX(fuldblod) blod der er i den smiley

• #29   11. jun 2015 Skal bare rides i shenklerne så angriber den ingen ting mere en en springhest af den qualitet skal gøre, og den slår kun med hovedet når den bliver for holdt, så træning og træning Nanna så går det også på alm trencebid

video 2013 https://www.youtube.com/watch?v=z1XeTPkPc8w

video 2014 https://www.youtube.com/watch?v=X7pSSPH0810

• #30   11. jun 2015 Hun skal have ordnet tænder nu her Claus, og ja, vi arbejder på sagen. Synd hun blev skadet, var ellers lige blevet helt perfekt. Pointerer som sagt bare, at hun meget gerne vil springe smiley

• #31   14. jun 2015 Der er bare nogen heste der vil mere over på den anden side, og jo det har også noget med gener at gøre, der er jo en årsag til vi avler efter mod, lyst og vilje

Det er klart heste der virkelig er avlet til at ville over, de kræver også tit bedre ryttere, og er ikke altid amatør heste

Heartbeat og Rockland er generelt hingste der avler en god ridelighed, heste der er "nemme" at ride, dog avler de ikke specielt moderne nogen af dem

En mulighed kunne være Heartbeat sønnen Mønsteds Hardcore fra Stald Kejlberg, der har en høj forædlings procent og er meget ridelig, og han er til benyttelse til små penge

Du kan se mere om ham på Stald Kejlberg på Facebook

Kommentér på:
Springhingst til hidsig hoppe

Annonce