{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indavl sygdomme og konsekvenser
  • #1   21. nov 2015 Prøv at google Darwins indavlsdepression smiley

• #2   21. nov 2015 Indavl kan være rigtig skidt, da rigtig mange individer bærer på recessive gener, som kan kode for en bestemt sygdom eller defekt. (Recessivt betyder at genet ikke kommer til udtryk på det pågældende individ, men kan overføre genet til dets afkom.) Humlen ligger så i at afkommet får det samme recessive gen fra begge forældre som er relateret, og derfor er det mere sandsynligt at de har mange ens recessive gener. Det betyder at afkommet har større chance for få arvelige sygdomme eller være defekte i kroopen fordi når to ens recessive gener bliver kombineret bliver det dominant.
    Men samtidig skal man tænke på at både de svage og stærke sider bliver styrket, og man er jo interesseret i stærke gode sider, så man laver gerne et lille gamble og håber på at afkommet falder bedst muligt ud. Linjeavl er ret populært hvor fx bestemte heste ses flere steder i stentavlen (men langt ude) fordi det ikke er så risikabelt som direkte indavl. smiley

• #3   21. nov 2015 hvis du vil kigge på avelige defekter er araberen et ret godt eksempel de har op til flere mener jeg men kan ikke huske hvad de hedder

• #4   21. nov 2015 Indavl kan både være skidt og godt. Indavl øger homozygotien i en linje, hvilket kan være et problem da recessive gener ofte bæres på begge sider - derfor kan der opstå sygdomme eller andre problemer.

• #5   22. nov 2015 Jeg ville have skrevet nogle kloge ord, men gider ikke hakkes på idag

• #6   22. nov 2015 Som mikiya skriver er større risiko for arvelige sygdomme og vi øger homozygotien som Eifos skriver. homozygoti sænker den genetiske spredning hvilket gør at det er svært at lave avlsfremgang smiley og uden avlfremgang bliver vores dyr ikke bedre. jeg vil lige påpege at linjeavl og indavl er nøjagtigt det samme. Linjeavl er bare et pænere ord for det og på ingen måde er bedre end indavl. Det der kan variere er graden af indavl.som afhænger af hvor beslægtede dyrene er smiley

• #7   22. nov 2015 Jeg har ikke forstået linje og indavl som nøjagtigt det samme. Linjeavl er for mig når en bestemt hest opstår fx 2 gange i stamtavlen på den pågældende hest hvor det fx er farfars far og mormors far.(eller noget som er længere ude) Det vil jeg nemlig ikke kalde indavl fordi det er langt ude i stamtavlen. Indavl for mig er lidt tættere på som fx far og morfar som er samme hest. smiley Jeg synes de to ord beskriver næsten det samme, men alligevel ikke helt, da linjeavl er knapt så 'voldsomt'. Ret mig gerne hvis det er helt forkert, det er bare som jeg har forstået det. smiley

• #8   22. nov 2015 ja kan godt se det er en måde at se det på og googler man det får man nogenlunde samme svar. ,men det jeg har lært fra undervisning i husdyravl var at det er nøjagtigt det samme. smiley det du skriver om er stadigvæk indavl, graden af det er bare lavere end hvis det var to søskende og selvfølgelig er det bedre at det er langt ude i stamtavlen de er beslægtet hvor indavlsgraden er forholdsvis lille. hvis du spørger hundeavlere vil nogen også kalde en søskendeparring for linjeavl, og det er om noget indavl (man kan sikkert også støde på hesteavlere, nu er det bare lige hvad jeg har oplevet), smiley

• #10   22. nov 2015 Det er jo i princippet også det samme, som du netop skriver Helena. De giver bare udtryk for hvor stor graden af indavl er, og derved er forskellen vel. smiley

Kommentér på:
Indavl sygdomme og konsekvenser

Annonce