{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.046 visninger | Oprettet:

Araber avl - hvad må man? {{forumTopicSubject}}

Hej, mit spørgsmål lyder på hvad "må" man parrer en OX Araber hoppe med? Selvfølgelig en Araber hingst, men også P.R.E som jeg har forstået? Jeg vil rigtig gerne ifole hende med en Cremello hingst, men hvis jeg vælger en fra Palomino avlsforbundet får føllet så grønt pas?
På forhånd mange tak ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Araber avl - hvad må man?
  • #1   28. feb 2016 Ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet.
    Du må jo blande alt det du lyster, men hvis afkommet osse skal være araber (ox), så skal begge forældre selvsagt være renracede arabere.

• #2   28. feb 2016 Hvis du krydser med andet en OX, får hesten naturligvis grønt pas.

• #3   28. feb 2016 Afkommet vil få grønt pas hvis du blandet med andet end OX blod - med mindre du laver en araber-race så hvor hoppen og hingsten er kåret, så vil føllet få rødt pas inden for dette avlsforbund.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #4   28. feb 2016 Du må blande den med hvad du vil.

kårde hingste af samme race - rødt pas

hingst af anden race - grønt pas

• #5   28. feb 2016 Det sidste er ikke helt rigtigt, - altså at blandinger nødvendigvis får grønt pas. Hvis man blander med welsh, kan man fx lave en welsh partbred (hoppen skal registreres hos welshforbundet først, mener jeg), og det med rødt pas. Måske er der andre racer med samme muligheder? (DV og DSP tror jeg fx, som jo måske ikke helt er racer, vil nogen mene, men rødt pas har de da smiley )

Og hvis man bruger en hingst, der er avlsgodkendt i et andet avlsforbund, kan føllet få blåt pas.

Mvh Katrine

• #8   28. feb 2016 Mange tak for alle jeres input! Det drejer sig ikke om min skimmel hoppe (som er DSP) men om en brun OX hoppe. Og det kan godt være jeg er fjollet men jeg syntes bare at brun er en lidt kedelig farve ?? Og jeg har læst mig til at man måske kan få et buckskin føl ved en brun hoppe og en Cremello hingst - det kunne være smukt syntes jeg. Planen er at jeg skal beholde føllet som forhåbentlig kunne blive min fremtidige rideheste så det er ikke med planer om salg. Jeg har også læst mig til at der ikke findes Cremello/Palomino Arabere, så med en brun hoppe, og hvis jeg "kun" kan vælge mellem Araber hingst så vil jeg vel få et brunt føl ik?

• #9   28. feb 2016 Laerke -skimmel er osse en mulighed hvis du vælger en skimlet hingst (så er chancen for skimmel 50 %)

Alternativt kan man jo bruge den i et af de avlsforbund der tillader forædling med araber hvis farve er vigtigere end race -vil tro det kræver at den stilles til kåring, men det kan være det varierer fra forbund til forbund.

Det sagt -jeg synes farven er så uendelig ligegyldig. Men brun opfatter jeg absolut ikke som kedelig. Der findes jo mange nuancer af brun, nogen kan jeg bedre lide end andre... men i sidste ende er brugbarheden for mig meget meget meget vigtigere end farven.

• #15   29. feb 2016 Jeg synes faktisk sådan en helt mørkebrun farve med masser af sok og blis er noget af det smukkeste.

Jeg lurede på et tidspunkt - mest for sjov - på sabino arabere. Der kan man da få en fint malet OX'er smiley (Ja, de er stadig ox'ere). Prøv at google det.

Ellers kan welsh jo godt være cremello, så der kunne du få en buckskin. Der er vist ikke nogle store hingste med den farve i Danmark, så det bliver måske et lidt større projekt. Men det er ofte en rigtig fin blanding med OX, synes jeg.

I øvrigt kan du jo også 'risikere' andre farver end buckskin ved brug af cremello, afhængig af bedsteforældrenes farver.

Her er en 'farveberegner' på nettet, hvor du kan se sandsynlighederne for føllets farve, hvis du kender forældrenes anlæg:

http://www.animalgenetics.us/Equine/CCalculator1.asp

• #16   29. feb 2016 Hvis du fortsat vil have stamme og papirer (ikke grønt pas) på afkommet så skal du finde hingste fra de forbund der tillader partbreeds, ofte vil de have en separat stambog til disse som fx Welsh. En anden mulighed hvis du fx vil beholde fuldblodstypen og med mulighed for cremefarver er en Akhal Tekiner hingst som min Sherhan, der findes er par mere med cremefarver i DK. Her eksisterer der en partbreed stambog som du vil kunne få papirer ved.

profilbillede
  • #17   29. feb 2016 Stald Z - sikke nogle skønne, brune heste du har smiley Michelle W - der står faktisk i hendes papire at hendes mor var skimmel, gad vide om føllet så har mere end de 50% chance for at skimle hvis man vælger en skimmel hingst? Katrine R - jeg har googlet Sabino araber og de er SMUKKE! Uh sådan en gad jeg godt, men kan ikke umiddelbart finde nogle Sabino araber hingste på nettet...

• #18   29. feb 2016 Laerke -jeg er ikke super skarp i farvegenetik, men så vidt jeg ved er skimmelgenet dominant, og i så fald kan det ikke væres skjult, så når din hest ikke er skimmel har den ikke genet og dermed har det absolut ingen betydning for sandsynligheden for at den får et skimlet afkom.

• #19   29. feb 2016 De er sjældne. I hvert fald i avlen. Før i tiden har de været meget uønskede, så det er et nyere fænomen, at man har ladet dem komme i avl. Men arabere med meget hvidt på ben og i hoved kan bære genet, sådan som jeg har forstået det. Og især hvis de har hvide pletter på undersiden af maven, skulle det være et tegn på sabino-gen. Så er det bare forskelligt hvor meget det kommer til udtryk. Kan også - så vidt jeg har læst - tit være i kombination med splash-gen som, som jeg har forstået det, også giver hvidt i hoved og på ben og kan give blå øjne.

Der er vist hingste i Frankrig og Schweiz med genet. Men om de sender frost, og hvad det koster, ved jeg ikke smiley

Skimmel er dominant, så det kan ikke bæres skjult. Altså har din hoppe ikke genet, når hun ikke er skimmel.

Mvh Katrine

• #20   6. mar 2016 Kig evt. forbi www.davidson-arabians.dk

vi har rene OX-hingste i alle farver og størrelser og nogen af dem har givet en del farvelade, men om det lige vil ske i evt. kombination med din hoppe kan ingen vide med sikkerhed smiley

Kh
    Charlotte

• #21   7. mar 2016 Hej Charlotte, mange tak for linket. Jeg kunne ikke se hvad en bedækning koster? Jeg havde også håbet at finde noget på Sjælland så vi ikke skal over broen, men hvis den perfekte hingst står på den anden side af broen så finder vi nok også ud af det smiley

• #22   7. mar 2016 Det er hende her det drejer sig om smiley Og jeg tror jeg er kommet frem til at det skal være en skimmel OX hingst smiley Sig MEGET gerne til hvis du kender til en smiley På forhånd tak!

profilbillede
  • #23   7. mar 2016 hej igen,

det er fordi drengene holder ferie pt smil - jeg får det lige opdateret med priser inden så længe.

Afstanden er ikke så afgørende - vi kan sende sæd over til dig fra Massimo Ibn Mirokan, MM Sultan og SL Carrera - desuden har jeg frostsæd der kan sendes fra de samme 3 hingste og derudover også fra PA Nafal Ibn Sharim og Duval.

Kh
    Charlotte

Kommentér på:
Araber avl - hvad må man?

Annonce