2.046 visninger
|
Oprettet:
Araber avl - hvad må man? {{forumTopicSubject}}
Hej, mit spørgsmål lyder på hvad "må" man parrer en OX Araber hoppe med? Selvfølgelig en Araber hingst, men også P.R.E som jeg har forstået? Jeg vil rigtig gerne ifole hende med en Cremello hingst, men hvis jeg vælger en fra Palomino avlsforbundet får føllet så grønt pas?
På forhånd mange tak ??
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Du må jo blande alt det du lyster, men hvis afkommet osse skal være araber (ox), så skal begge forældre selvsagt være renracede arabere.
Blogger
Følger: 71 Følgere: 2005 Heste: 6 Emner: 69 Svar: 744
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
kårde hingste af samme race - rødt pas
hingst af anden race - grønt pas
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 21
Og hvis man bruger en hingst, der er avlsgodkendt i et andet avlsforbund, kan føllet få blåt pas.
Mvh Katrine
nov 2013
Følger: 4 Følgere: 9 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 25
nov 2007
Alternativt kan man jo bruge den i et af de avlsforbund der tillader forædling med araber hvis farve er vigtigere end race -vil tro det kræver at den stilles til kåring, men det kan være det varierer fra forbund til forbund.
Det sagt -jeg synes farven er så uendelig ligegyldig. Men brun opfatter jeg absolut ikke som kedelig. Der findes jo mange nuancer af brun, nogen kan jeg bedre lide end andre... men i sidste ende er brugbarheden for mig meget meget meget vigtigere end farven.
aug 2012
Jeg lurede på et tidspunkt - mest for sjov - på sabino arabere. Der kan man da få en fint malet OX'er
Ellers kan welsh jo godt være cremello, så der kunne du få en buckskin. Der er vist ikke nogle store hingste med den farve i Danmark, så det bliver måske et lidt større projekt. Men det er ofte en rigtig fin blanding med OX, synes jeg.
I øvrigt kan du jo også 'risikere' andre farver end buckskin ved brug af cremello, afhængig af bedsteforældrenes farver.
Her er en 'farveberegner' på nettet, hvor du kan se sandsynlighederne for føllets farve, hvis du kender forældrenes anlæg:
http://www.animalgenetics.us/Equine/CCalculator1.asp
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 15 Svar: 638
nov 2013
nov 2007
aug 2012
Der er vist hingste i Frankrig og Schweiz med genet. Men om de sender frost, og hvad det koster, ved jeg ikke
Skimmel er dominant, så det kan ikke bæres skjult. Altså har din hoppe ikke genet, når hun ikke er skimmel.
Mvh Katrine
maj 2006
Følger: 188 Følgere: 203 Heste: 55 Emner: 2 Svar: 129
vi har rene OX-hingste i alle farver og størrelser og nogen af dem har givet en del farvelade, men om det lige vil ske i evt. kombination med din hoppe kan ingen vide med sikkerhed
Kh
Charlotte
nov 2013
nov 2013
maj 2006
Følger: 188 Følgere: 203 Heste: 55 Emner: 2 Svar: 129
det er fordi drengene holder ferie pt smil - jeg får det lige opdateret med priser inden så længe.
Afstanden er ikke så afgørende - vi kan sende sæd over til dig fra Massimo Ibn Mirokan, MM Sultan og SL Carrera - desuden har jeg frostsæd der kan sendes fra de samme 3 hingste og derudover også fra PA Nafal Ibn Sharim og Duval.
Kh
Charlotte
Araber avl - hvad må man?