{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.380 visninger | Oprettet:

Hoppe med føl {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der kender reglerne for når man lade sin hoppe blive bedækket af en vens hingst den er ikke avlsgodkendten hun skulle ha følte og stå for alle udgifter og nu vælger jeg at flytte min hest fordi afstanden er for langt og har sagt hun stadig kan få følte så længe hun står for de udgifter der i forbindelse men der er ikke kontrakt på det så hvordan er reglerne så i det hun vil dele Dyrelæge regning kan jeg beholde følet hvis hun ikke betaler og hvis jeg beholder det siger hun nu at hun vil ha betaling på 4500 kr for bedækning og hingsten er ikke avlsgokendt men med rødt pas. Hvorda er reglerneog hvordan skal jeg forholde mig og hvad kan jeg tillade mig at sige og gøre


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoppe med føl
  • #1   13. aug 2016 For det første aldrig bruge en hingst igen uden godkendelse. Og 4500kr er alt for meget for en pirat hingst.
    Hvis aftalen er at føllet er hendes og hun dækker udgifter på denne så er det stadig en aftale selvom du flytter- dog skal du nok forvente at holde dig indenfor samme pris som tidligere.
    Er hun helt på tværs og ingenting vil, så ville jeg beholde føllet selv og IKKE betale for bedækning


  • #2   13. aug 2016 Hun vil dele dyrelægen regningen og sagde fra starten at jeg ikke ville ha udgifter og hun skulle stå for det og hun mener det kun er en sæk foder hund skal betale når de kommer ind. Så ved ikke hvad jeg kan tillade mig i dette tilfælde i det der ikke er kontrakt på det.

  • #3   13. aug 2016 for det første er prisen for en pirat helt hen i vejret og uden kontrakt kan hun intet gøre og skal hun have føl må hun stå forv alt ellers er det dit held og lykke med alt smiley

  • #4   14. aug 2016 Siger tak for svar og så må jeg prøve og se hvad der sker

  • #5   14. aug 2016 Hvis hun fra starten har sagt at hun betaler alt, så skal hun også gøre det og ikke pludselig sige at du skal betale halvdelen, det er jo hendes føl!?!
    Det JEG ville gøre i den situation var at sætte mig ned med vedkommende og lave en skriftlig plan, skal der dyrlæge er det HENDE der kontakter dyrlæge og betaler, så dit navn ikke står på regningen. Holder hun fast i at du skal betale halvdelen, så må du sige til hende at det ikke var aftalen og at du tillader dig at beholde og sælge føllet for at dække udgifterne, hun har pålagt dig.
    Så er man nok ikke venner efter det, men er det værd at være venner med folk der tager røven på en?

    Og ja, man kan være bagklog og sige at man skal lave kontrakt, specielt mellem venner. Men det har du sikkert lært af denne oplevelse smiley

    Det var min mening og mit syns punkt, held og lykke!


  • #6   14. aug 2016 Ja det har jeg lært og plus hun smider mig ud fra den første og skal betale 2500 for bedækning nu. Og Dyrelæge regningen er på 900 kr og det er for dyrt siger da man selv kan tjekke det for 40 kr

  • #7   14. aug 2016 Kom væk derfra, lad være med at betale for bedækningen, det er jo ikke dig der ville have føl, ærgeligt for hende at hun har skabt denne situation og dermed ikke får føllet.

    Hun kan ikke komme efter dig mht. manglende betaling for bedækning, eftersom der ikke er papirer på det.
    Det kunne lige så godt have været en ups / hul i hegnet føl...


  • #8   14. aug 2016 Okay men siger tak for svar og ja har lært a denne fejl og det kommer ikke til at ske igen

  • #9   14. aug 2016 Hvordan vil hun tjekke om den er drægtig for 40kr?? Det gad jeg godt vide:-)

    Hvis det er hendes føl, så må hun også betale det ekstra det koster i opstaldning, foder, dyrlægeregninger pga føllet, smed til føllet osv. Udgifterne på føllet er ene og alene hendes, men jeg tror det bliver svært og forlange hun betaler til hoppens normale udgifter som du ville ha haft uanset om den var drægtig eller ej?

    Og hvis hun endelig vil avle et føl, så er det nok næsten den måde hun ville komme billigst til det på, ved du stadig har hoppens normale udgifter, samt du rent faktisk har en risiko ved det, og ikke mindst besværet af det?

    Føl er nuttede, det er der ingen tvivl om, men der er også en del arbejde i dem indtil fravænning, hvis de daglige rutiner skal indlæres fra starten af.

    Jeg ville få lavet en kontrakt med hende hurtigst muligt, hvor du får skrevet i, hvilke udgifter der er hendes, og hvor meget de faste månedlige udgifter bliver, og så få lavet det sådan at hun betaler hver måned i stedet for og ha en masse tilgode den dag føllet skal rejse fra sin mor. Og husk og få skrevet i at føllet tilfalder dig ved manglende betaling og at du må sælge det for og få dækket dine udgifter.

    Lidt øv ikk og ha fået lavet det fra starten af, men man lære jo af sine fejl.

    Det må sørme være en fin hingst, når den kan koste 4500kr uden og være kåret, bliver helt nysgerrig for og høre hvilken hingst det er? smiley

    Jeg ønsker for jer at alt går vel.


  • #11   15. aug 2016 Hun rykker pga afstanden er for langt til at det er for dyrt . Og så er det ik hende der annuller handle ..

  • #12   15. aug 2016 Handlen er ikke annulleret, hun flytter hoppen da der er for langt til at komme derud, når skole kommer til at ligge i den anden retning af hjemmet.
    Desuden har hingsteejer været komplet ligeglad med føllet siden selve bedækningen.
    Jeg er harm over at hingsteejer lokker en ung pige til dette nummer bare fordi hingsten skulle kastereres og at hun ville have et føl efter den inden. Og at hun som værende ældre og erfaren bare lokker uden at der laves kontrakt eller informere om hvad det kommer til at koste både for pigen, og hende selv.
    Så vidt jeg kender historien så overføre hingsteejer alle omkostninger til pigen, og tror hun bare kan slippe billigt.

    Eftersom dette er noget af min familie, så tror jeg ikke bare det jeg skriver, jeg ved det !


  • #13   15. aug 2016 Stald Z: hvis opstaldningsstedet er et sted hvor hun betaler for opstaldning incl foder, så vil opstaldningsprisen jo højest sandsynligt stige idet der går et føl som kræver ekstra i foder/ og hoppen den sidste del af drægtigheden også kræver ekstra, det ville jeg i hvert fald gøre, hvis det var mig? Det koster ekstra og fodre på en drægtig og diegivende hoppe, samt der skal måske tages specielle hensyn også når de eks skal på fold og ha en fold for sig selv, i hvert fald til start?

  • #14   15. aug 2016 Og pt har hingsteejer dog skruet prisen ned til 2500 kr, som skulle falde i går efter hendes mening.
    Og hun kræver at hoppen ikke bliver flyttet før der er betalt, men kræver samtidig at den skal være fjernet inden d 1 smiley

    Hun har vist drukket af natpotten eller en alvorlig hæklefejl i kysen smiley


  • #15   15. aug 2016 som Marie siger skynd dig væk lad være at betale bedækning hvis det ikke er på skrift det her får du kun ballade med det
    det trist det er sådan men vil man have et føl må man stå for alle udgifter og der er en del omkostninger med en drægtig hoppe og dyrlæge er jo ikke billige
    held og lykke med det hele


  • #16   15. aug 2016 Aftalen var hun skulle stå for Dyrelæge og ekstra foder til hende det var det der var aftalen idet jeg betaler stald leje og køber foder ved siden idet vi selv skal stå for det. Og flytter grundet afstand og har hele tiden sagt følet var hendes hvis du hun stadig stod for de udgifter som var aftalt men hun vil ikke betale for at en Dyrelæge har tjekket om hun er med føl idet hun mener man kan gøre det for 40 kr og har prøvet at snakke med hende og finde en løsning for jeg sagde fra starten at jeg ikke ville have et føl og ville ikke ha alle de udgifter i forbindelse med det. Ja jeg har lavet en fejl i det vi ikke skrev kontrakt på det. Og at jeg først bag efter får a vide hingsten ikke er tjekket for sygdomme eller er avls godkendt ja det skulle neg nok ha haft undersøgt inden. Men pt har hun skrevet jeg skal være ude den 1 og hun vil ikke snakke med mig og finde en løsning

  • #17   15. aug 2016 Hvor langt er din hoppe henne i drægtigheden?

  • #18   15. aug 2016 Hingsten var på hende 6 juni

  • #19   15. aug 2016 Okay så er hun næsten ved og være for langt henne til og fjerne det. Ellers ville det jo være en mulighed for og ha løst problemet.

  • #20   15. aug 2016 Ja nemlig

  • #21   15. aug 2016 ja rigtig ærgeligt men skynd dig at flytte få det lille og sælg det selv og det jo heller ikke uden risiko for dig som ejer at din hoppe skal have et føl det meste går det jo godt men vil den ikke patte og lign skal der jo også en ud jeg taler af erfaring da jeg har haft to der fik komplikationer men endte godt for begge og deres føl og man kan ikke få tjek om ens hoppe er drægtig for 40 kr, så ville jeg da godt ha den dyrlæge men ja væk derfra

  • #22   15. aug 2016 Leder også efter et sted så jeg kan flytte hende . Og så må jeg tage den derfra. Og se hvad der sker

  • #23   15. aug 2016 Det er lige før jeg vil sige at I bare kunne smide dem op i min den ene fold, og så tage den derfra, men det går aldrig med ham vicky`s bums der smiley Og afstanden er alt for stor smiley

  • #24   15. aug 2016 Jamen de går afskilley . Nikkis og min går sammen og shiela og titi sammen

  • #25   15. aug 2016 Og det funger smiley

  • #26   17. aug 2016 Hun prøver at gå igennem. Min søster nu for at ville ha følet men ikke mig hvad ville i gøre og hvis man siger ja hvad skriver man så i kontrakten idet hun ikke har betalt for at låne maven og hvad nu hvis min hoppe er en af dem der ikke overlever ved det er sjældent. Men hvad gør man så

  • #27   17. aug 2016 Jeg syntes det havde været rimeligt at du havde fået noget for "lån af maven" ud over hun betaler udgifterne på føllet (og hoppen som er i forbindelse med føl, eks hvis der bliver brug for dyrlæge ved foling).
    Risikoen for komplikationer er der, og den risiko mener jeg ikk du burde løbe gratis.
    Det er trods alt din hoppe du sætter på spil.


  • #28   18. aug 2016 hej
    ja du skal ha styr på kontrakt og nogen penge forud som de andre siger kan der nemt komme komplikationer ved foling som regel går det godt men ting kan ske o der skal måske dyrlæge mere end en gang og mister du evt. din hoppe og du ikke har fået penge forud står du jo uden hest og hvis den så heller ikke er forsikret er du helt lost . det er ikke billig at få et føl men stadig held og lykke med det hele smiley


  • #29   18. aug 2016 Tak men lige pt skal jeg finde et sted da hun truer med at få Dyrelæge ud og give den en abort. Uden jeg er der eller noget det har hun skrevet til min søster

  • #30   18. aug 2016 Hvis hun gør det, så får hun jo ingen føl, men du satser trods alt heller ikk din hoppe?
    Men var jeg dig så ville jeg ringe til den dyrlæge i normalt bruger og høre om ikk hun er for langt henne i drægtigheden til en abort. Så er dyrlægen da opmærksom på det hvis hun ringer. Jeg mener abort skal være inden dag 70, hvis jeg husker rigtigt, og det er op til tre sprøjter der skal til. Er så lidt i tvivl om hvor lang tid der går mellem de skal have, har aldrig prøvet det selv. Men forhåbentlig scanner de inden de sprøjter.


  • #31   18. aug 2016 Ved ikke hvad Dyrelæge hun bruger da hun skifter hele tiden

  • #32   18. aug 2016 hun kan da ikke ringe efter en dyrlæge til din hest det da strafbart hvis hun gør det og får en dyrlæge til at give den sprøjter. men selvfølgelig er det da det bedste hvis du ikke selv vil have et føl men det så hende der får en regning.
    men se om du kan finde et sted til din lille pru så du kan komme væk derfra


  • #33   18. aug 2016 Har fundet et sted men nu vi, hun ikke udlevere hesten. Før hun har fået de penge for bedækningen menuen vil også købe følet af mig og vil ha forkøbsret

  • #34   18. aug 2016 Denne sag er fuldstændig stukket hen i vejret smiley

    Staldejers kæreste truer med at han vil i morgen køre 3 af de opstaldet heste til slagtning, og låse den 4 altså hoppen der er bedækket inde, og derved nægte at give dem deres heste, selv om de hverken skylder for stladleje eller lign.

    Kimmie: jeg er ked af at sige det, men alle de brodne kar i hesteverden, nede på Lolland er i altså godt og grundig eksperter i at havne hos smiley
    Hvad med at lave en liste ? så kan I advarre andre om at ikke få deres heste opstaldet de steder smiley Det er dælme mange steder nu de heste har været hos komplete idioter .


  • #35   18. aug 2016 Hun vil ha 1500 og så skal hun ha ret til at købe følet ligemeget hvad eller 2500 og ingen rettigheder

  • #36   18. aug 2016 Så ville jeg betale de 1500kr, og fjerne min hest derfra!
    Forkøbsret er fint nok, det sker der vel ikk så meget ved så længe du ikke aftaler prisen med hende nu.
    Når følle så kommer bestemmer DU prisen, så er det jo op til hende om hun vil give den pris du forlanger og vil hun ikk så har hun haft budet og du er i din ret til og sælge til anden side.


  • #37   18. aug 2016 Hun vil ha der skal stå jeg kun må sælge til hende og skal sælge til hende ligemeget hvad så jeg ikke selv bestemmer pris eller noget

  • #38   18. aug 2016 Det kan hun ikk tillade sig. Du ved jo ikk endnu hvad føllet ender med og koste dig.
    Betaler du bedækning, så er føllet DIT, og DU bestemmer prisen på føllet ved salg, så kan hun jo vælge og købe eller lade være.


  • #39   18. aug 2016 En advokat råder mig til at betale de 2500 for at komme ud af det da de mener det er billigste i lænden i forhold til at de køre en sag

  • #40   18. aug 2016 Hvad har hun taget for de andre bedækninger hingsten har haft?
    Jeg syntes stadig det er frækt, at hun kræver penge af dig når du ik har ønsket føllet, men interessen var hendes.

    Men uanset hvad du gør, så få lavet en kontrakt inden du betaler pengene, så hun ikke pludselig kræver flere.


  • #41   18. aug 2016 Den har ikke bedækket andre. Og det var kun mening på min fordi hun selv ville ha et fra den inden den blev til vallak.

  • #42   19. aug 2016 Hingstejer har vel som sådan intet krav på det føl?

    Der er ingen kontrakt? Ergo ingen bindende aftale. Så det er DIT føl!

    Ydermere, er det ulovligt hvis de tilbageholder din hest, hvis du ikke skylder noget for opstaldning. Der ville jeg tage kontakt til politiet og høre om dine muligheder. De MÅ IKKE tilbageholde din hest.

    Hingstejer har intet krav på noget som helst. Du står i din gode ret til og flytte din hoppe til det nye sted. Jeg ville køre ud til din hoppe, få læsset hende i en trailer og så komme væk fra det sted!
    Eventuelt få nogen til og komme med ( ring først til politiet og hør dem ad), men i hvert fald en ven eller 2, der kan hjælpe dig med flytningen, og hjælpe dig hvis staldejer og kæreste nægter og udlevere din hest.

    Sørg for og have beviserne på DIN side. Sms'er, mail osv. Så hvis der bliver en sag, har du dit på det rene.

    Det er en træls situation, men eftersom der ingen kontrakt er, så er det din hoppe og dit føl.
    Hingsteejer kan ikke kræve du sælger til hende.
    Det er træls du står med et uønsket føl, men du kan måske sælge føllet til en pris, så det nogenlunde dækker de omkostninger du har haft ved hoppens graviditet.


  • #43   19. aug 2016 Hoppen er flyttet idag og hun er falde godt til

  • #44   19. aug 2016 Godt at høre! smiley

  • #45   19. aug 2016 Hvad endte det så med med staldejer?

  • #46   19. aug 2016 Jeg betalte de 2500 og så har hun ingen rettigheder og hun havde fæet veninder til at være derude da vi hentede hestene for hun turde ikke møde mig alene hvis nu jeg blev sur

  • #47   19. aug 2016 Som om du ville gøre hende noget

  • #48   19. aug 2016 Hvorfor skulle jeg også det. Det vigtigste for mig var jeg fik min hoppe med mig uden noget ballade. Og at denne sag var afsluttet så der ikke blev flere problemer ja og så står jeg med et føl som ikke var planlagt men det må jeg tage med og så må jeg tage en dag a gangen og se hvad der sker

  • #49   19. aug 2016 Nemlig smiley

  • #50   20. aug 2016 Dejlig du kom væk derfra og fik det ud af verden! smiley

  • #51   20. aug 2016 Nemlig smiley

  • #52   20. aug 2016 Ja så kan jeg bruge tiden hoppe og min energi på at hun har det godt oh så ved jeg hvordan jeg står og ikke skændes om et føl. Og der er ro på det hele

  • #53   20. aug 2016 godt du er væk og så må du jo bare glæde dig til det lille føl når det ikke kan være anderledes, med det bliver du også glad for det er så skønt at få sådan en lille en smiley

  • #54   20. aug 2016 Jeg tager det også positivt og tager en dag a gangen og det vil få lige så meget kærlighed som moren får og hvem ved måske jeg får råd til at beholde det eller hvad der sker ingen ved hvordan det ser ud til den tid .

  • #55   20. aug 2016 ja det er altid et spændende øjeblik med et føl så ja du må tage den derfra men i hvert fald held og lykke med alt og godt du kom ud af det selv om det er trist det endte sådan men det kan jo så ikke være anderledes smiley

  • #56   21. aug 2016 Mange tak ja desværre

  • #57   4. sep 2016 Hoppen er i brunst på 3 dag så dyrelægen mener hun ikke er i fol mere

Kommentér på:
Hoppe med føl

Annonce