{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fjordhest
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   10. nov 2016 fuld stamtavle, korrekt eksteriør, temperement, egenskaber.

    når denner færdig godkendt, så holder den for evigt mener jeg.

    den skal selvfølgelig stilles til kåring, og godkendes - hvis den er god nok


  • #3   10. nov 2016 mange tak I to smiley så vil jeg kigge lidt på det smiley

  • #4   10. nov 2016 Engmosens: skal moren være kåret med 8? Det vidste jeg faktisk ikke, det står der ikke noget om under afstamningskrav.. troede bare hun skulle være kåret og så + tre generationer hopper kåret ud over moren.. smiley

    Min hoppe er kåret med 7, og mente jeg godt kunne have stille min hingsteplag til kåring på trods af det?
    (Fandt ud af jeg ikke kan, da mors mor ikke var kåret)


  • #6   10. nov 2016 Okay, så burde det jo også være rigtigt. Men der er nu en hingst på hingstelisten hvis mor er kåret med 6. Kender også et par stykker der har stillet deres hingsteplage med en morhoppe kåret med 7 smiley
    Men det vil jeg da lige finde ud af, for det er da ret væsenligt.


  • #8   10. nov 2016 Der kræves først og fremmest en fuld afstamning - dernæst skal der være kåringer af moderhoppen og tre generationer før hende.
    Dernæst skal hingsten være god nok. En hingstekåring er et nåleøje - det er ikke nok, at man ønsker sig en avlshingst, der skal virkelig være kvalitet i ham, både i eksteriør og bevægelse.
    Der er forskellige steps, han skal igennem for at opnå endelig kåring: 1-årig avlsgodkendelse, materialprøve og endelig kåring - og han er ikke kåret for livstid. Senest i sin 8. sæson skal han stille afkom, og hvis de ikke er gode nok, fratages han sin godkendelse.

    Som andre har skrevet, så kan du læse alle reglerne på foreningens hjemmeside, under menupunktet Avl.

    Og så skal du naturligvis starte med at melde dig ind i Fjordhesten Danmark smiley


  • #9   10. nov 2016 Engmosen: dine oplysninger er ikke korrekte.

  • #11   11. nov 2016 http://fjordhest.dk/brugerfiler/filer/avl/2016/au_160313_hingstekaaring.pdf

    Der er ikke nævnt nogle steder at hopperne skal være kåret med mindst 8..
    Det er ndenfor Dansk Varmblod at moren til hingste skal være RDH... Altså kåret med mindst 8 og have bestået rideprøve..


  • #12   11. nov 2016 mimre kan du forklare lidt mere om hvad du mener med 8 sæson: )

  • #14   11. nov 2016 Men som der er nævnt, så får man ikke 'bare lige' kåret sin hingst.. Det er et meget lille nåleøje og mange hingste stilles ikke til kåring som 4-års, da kun det allerbedste kåres, og derfor mange ikke fremstilles..
    Hvad jeg kan se på resultatlisterne for i år, så var kun fire 4-års hingste stillet til kåring, og de 3 blev kåret..


  • #15   11. nov 2016 Så er formanden ikke med på hvad der står i deres bestemmelser.

    8. sæson er f.eks. hvis han nu blev kåret i 2008.. Så vil 2016 være hingstens 8. sæson..


  • #16   11. nov 2016 Engmosen: det er Flemming Hjorthøj, der er formand, så hvis han fortsat hævder, at moderen skal være kåret med 8 i helhed, så må du bede ham finde det på tryk. Men det har jeg ærlig talt lidt svært ved at tro, at han gør.


  • #17   11. nov 2016 Marlene M: hvis en hingst får bedækningstilladelse i august 2016, så er 2017 dens første bedækningssæson, og 2018 er den anden.
    Efter at en hingst har bedækket i et givent antal sæsoner, vurderer man de afkom, der er bedømt - og hvis de er for ringe, så afkårer man hingsten.
    Vi har ingen brug for en hingst, som ikke giver fremgang i avlen smiley


  • #19   11. nov 2016 Ja, det er jo ikke godt at vide hvor han så er formand - men det er ikke for Fjordhesten Danmark smiley

Kommentér på:
fjordhest

Annonce