{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

Føl efter hoppe med grønt pas {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Jeg står i den situation, at min kære unghoppe, G.I. Jane, ikke har hendes røde pas. Da vi købte hende for godt og vel 1,5 år siden, havde hun intet pas og ingen af de 2 tidligere ejere havde haft et til hende. Vi vidste hun havde været til kåring og var blevet kåret. Men dyrlægen fandt ingen chip på hende. Derfor fik vi lavet et grønt pas til hende.

Vi har haft nogle venner, som har bekendtskab med avler, men vil hverken se eller svare på vores beskeder. Deres stutteri (stald grove) er gået konkurs, så de er ikke aktive længere. Har efterhånden opgivet at gå et rødt pas på hende, da jeg hverken har tid eller ressourcer til at få det gjort.

Sagen er så den, at jeg ønsker at få et afkom efter hende. Jeg har gået og overvejet at få hende ifolet i 2019, med en DSP hingst. Jeg ønsker dog også at få føllet kåret. Er det muligt at få føllet kåret i DSP, hvis moren har grønt pas? 7

Håber det giver mening og i kan hjælpe mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl efter hoppe med grønt pas
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #1   19. okt 2017 hesten har med stor sikkerhed ikke været kåret eller bedømt hvis den ingen chip har.

    kåring/bedømmelse kræver at hesten har et pas, og et pas kræver chip.

    det lyder lidt mystisk.

    føllet burde kunne reg. i f1, altså dsp forregister.


  • #2   19. okt 2017 Hvis hun er fra 2011 burde hun være chippet, hvis der var lavet pas. Så højst sandsynligt har hun ikke været registreret som føl. Hun er heller ikke at finde på hestedata, så skal det i hvert fald være under et andet navn.

    Det du kan gøre er at fremstille hoppen i DSP. Hvis de godkender den kommer den i forregister (F1). Dens hoppeafkom efter kåret hingst vil så komme i F2 og få blåt pas.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #3   19. okt 2017 mette har ret, få reg. hoppen i dsp f1, pg derefter kan føllet reg. i f2.

  • #4   19. okt 2017 Hun har deltaget som føl til følskuer, hvis hun har været til udstilling. Dette kan lade sig gøre, da man kan udstille føl mens den er under registrering, altså når man er igang med papirer eller ikke har nået dette endnu

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #5   19. okt 2017 ida: men hvorfor gider man som opdrætter bruge tid og penge på at udstile et føl, for derefter ikke at reg. det?

    så er den tid og de penge brugt på ingenting.


  • #7   19. okt 2017 Siden de gik konkurs var det vel grunden, altså dette er jo også bare forslag, for tit er de ikke færdig registret når de stilles smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #8   19. okt 2017 jeg trækker det tilbage. den har været til følskue i 2011

    GROVES (DK) G. I. JANE brun (ho, sec. C) F. 11-05-2011
    F.: Rookery Full Moon 27341 WSB
    M.: Fjordglimt Miss Gatrisia (DNK) MF.: Maylie Selwyn (OS) WDH 55
    Opdrætter og Udstiller: Stald Grove, Får

    men der foreligger ingen resultat.


  • #9   19. okt 2017 Og er næsten 100 % sikker på den omtalte hoppe deltog i udstilling som føl smiley

  • #10   19. okt 2017 Ja kender godt den ene part som havde stutteriet.

    Men jah de solgte jo det hele da de gik fra hianden hvorfor den så ikke er blevet reg er jo så dum og æreligt. Men du kan godt få papire på hesten hvis du få taget dna af den mm.


Kommentér på:
Føl efter hoppe med grønt pas

Annonce