{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.425 visninger | Oprettet:

Kalder alle ox araber og oldenborger mennesker {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne hoppe som egenligt er 50 % ox araber og tror måske kun det er 20 % oldenborger da mor er palomino farvet og har oldenborger i sit blod.
Men hvad ville i anbefale og kåre hende under.
Hun hedde Suna’s Miss Diva og er på min profil.
Hun målter pt 156-157 og forventes 160?

Mit problem er jeg GIDER ikke avle en masse vilde ret hidsige arabere i hende fordi hun har det bedste sind der findes som hest og jeg ønsker egentlig bare en følle jeg kan sælge videre nu her også skal jeg først have en følle når hun engang er pensioneret ridehest eller self når hun er omtrent de 15 år en følle igen, som er en beholder smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kalder alle ox araber og oldenborger mennesker
  • #1   6. maj 2018
    Arabere behøver ikke være hidsige, det er en generalisering og oldenborgere er ikke dvadske.

    Du kan ikke kåre hende i hverken araber eller oldenborger, så du skal kåre hende i DV hvis du vil. Men med den højde, får du hende højest sandsynligt ikke kåret medmindre hun spadsere ind i himlen.


  • #2   6. maj 2018 Mh ja altså fik afvide af avler at jeg nok godt kunne smide hende ind i araber forbund selvom hun blev stor.

    Generalisere ikke, har set nok mere end 50 arabere arbejde med rytter i forskellige discipliner og de alle havde temperament og det er ikke det jeg bryder mig om og se.
    Derudover nævnte jeg ikke noget om at oldenborgere er dvaske. Mange af dem kan være være og finde tænding i men jeg syntes man er ved og komme efter dette i avlen. smiley


  • #4   6. maj 2018
    For at du kan kåre den i sportsaraber, skal den have rødt eller blåt pas iøvrigt. Og det skal være dokumenteret den tavle at der er araber i.

    " Afkom efter forældre anerkendt og kåret i DSAH’s Shagya-, Sports- og Angloaraberafdeling af racen sportsaraber kan registreres. Alle racer, undtagen koldblodsheste og –ponyer samt islanske heste, kan indgå i sportsaraberen. Krav om afstamning og kåring er beskrevet senere. Alle farver kan registreres.

    Shagyaarabere, angloarabere, fuldblodsarabere og engelsk fuldblod, som er godkendt jf. registrerings- og kåringsregler for shagyaarabere og angloarabere er ligeledes godkendt til sportsaraberavlen.

    Afstamningskrav for hopper til kåring, som ikke i forvejen er registreret som sportsaraber i DSAH:
    Hopper kan stille til kåring som sportsaraber, såfremt der i tredje generation findes mindst én ane fra en af racerne shagyaaraber, angloaraber eller fuldblodsaraber, samt mindst tre generationer dokumenteret og anerkendt afstamning. Ydermere kræves at hopperne har rødt eller blåt hestepas udstedt af Landscentret for Heste eller lignende udenlandsk registrering. "


  • #5   6. maj 2018 Her er tavlen smiley

    profilbillede
  • #6   6. maj 2018 Hun har duplikatpas i grøn smiley

  • #8   7. maj 2018 Hvad med at se om du ikke kan få den ind hos PSA smiley

  • #10   7. maj 2018 Min har slet ikke samme sind, som mange af de arabere jeg har set.

    Derudover er du da heldig med at dine ikke har den tænding. Jeg valgte min hest fordi den har tænding, men en styret tænding og derudover er hun lige så nem og stoppe med tænding, som hun de og tænde. Men det har taget rigtig meget arbejde og få hende ned i tempo og slappe af i sine vilde bevægelser, så hun kan bære de gangearter hun besidder.
    Kunne være sjovt og kåre i sportsaraber eller blive avlsgodkendt, så man havde et formål. Havde den nu haft palomino farve, havde den fået rød pas, men da farven var forkert på hesten købte jeg hende.

    Min hest er perfekt ja, kåre for og kunne få føl på den. smiley


  • #13   7. maj 2018 Min erfaring med arabere er nu heller ikke et hidsigt temperament - kommer naturligvis an på hvem der har med dem at gøre, opdragelse osv. De kan alle sammen tændes, men typisk 100% styrbar og til at få ned igen. Min egen ox'er plejer at være kendt som staldens sødeste og roligste hest - folk der er bange for heste tør selv trække ham, og folk der aldrig har siddet på en hest kan selv ride ham rundt. Kan rides og håndteres af børn (Har haft børn ned til 2års alderen oppe at ride ham. ). Og jeg selv er aboslut ikke den modigste rytter, men han er bare god som dagen er lang - han kan simpelthen ikke blive vild under rytter, eller fra jorden - højest lidt på fold smiley
    Han kan geares op, når han for lov at tage en frisk galop på tur, men er altid let at stoppe og styre - dog ivrig efter at få lov igen (Kommer til udtryk ved at han skraber med forbenet) - hvis der kommer en hardcore "stævnerytter" på ham, der vil bestemme og "hesten skal bare gå ned med hovedet og gøre som jeg siger" attitude, spænder han op og lyder som men hystade, men gør hvad der bliver bedt om.

    Når alt det så er sagt, så kan jeg besvare dit egentlige spørgsmål ved at sige at mit bedste bud vil være sportsaraber, forudsat at de vil godtage passet smiley
    Alternativt kunne du prøve at stille hende i DV smiley
    Nu ved jeg ikke hvad dine planer er med kommende føl, men hvis du fx. smider en welsh på hende, kunne føllet formentligt få papir mm. som welsh partbred. Nogle forbund har jo kategorier som welsh partbred, og irish cob crossbred, hvor føllet skal have xx % af racens blod, og opfylde nogle andre krav for at kunne optages i forbundet, men det kunne måske også være en mulighed, hvis det er fordi du ønsker papir på føllet.
    Ellers kan du måske søge dispension, hvis du fx. anvender en sportaraber hingst - nogle sportsaraber hingste har jo ikke ret meget araberblod.
    Richelieu's Fièvre d'or som også er herinde er fx. kun 29,5% fuldblods araber.


  • #14   7. maj 2018 Jeg ved ikke om sportsaraber godkender palominoforbundet, men det må foreningen jo kunne svare på. At passet er grønt ændrer ikke på, at hun har fuld tre-ledet afstamning, så det burde ikke være en hindring.

    Jeg vil dog råde dig til at tænke dig meget godt om inden du ifoler hvis det er med salg for øje. Der er simpelthen ikke meget salg i heste af blandet afstamning. Heller ikke selvom de har dokumenteret afstamning.


  • #15   7. maj 2018 Jeg ville sælge det første føl, men så vente med og lave en følle mere, så jeg havde tiden til et følle igen om nogle år.
    Hun skal egentlig bare have et føl for at jeg kan beholde et senere føl.
    Så ikke noget med fremtidige salg eller lign hest.
    Det er kun til eget forbrug også den første følle her skal så bare sælges også skal andre følle beholdes fremover. smiley

    Men det du siger er at den måske vil godkendes ved sportaraber fordi den har 3 leddet afstamning?


  • #16   7. maj 2018 Simone hvad er PSA? smiley

  • #17   7. maj 2018 Det er jo IKKE kun til eget forbrug, når nu du ønsker at sælge det første føl... om det er 2 eller 10 føl du vil sælge, så er det altså ikke kun eget forbrug. Og heste er der i princippet nok af, så ingen grund til at lave et føl, man ikke med ret god sikkerhed kan finde et ordentligt hjem til. Bare en tanke at have i baghovedet.


  • #18   7. maj 2018 PSA - Palomino forbundet smiley

  • #19   7. maj 2018 Simone: Kan den godt komme ind såfremt den er skimmel smiley

  • #20   7. maj 2018 kender intet til forbundet kunne bare se at moren er kåret i PSA. smiley

  • #21   10. maj 2018 Jeg kan ikke lige se hvilket avlsforbund der skal tage den ind.
    Passet er trodsalt grønt, duplikat pas betyder jo bare det er et kopi af det originale pas, der er erklæret væk.

    Hvorfor den ikke kan kåres i PSA(eller ikke som udgangspunkt, men en dyr affære):
    1) Skimmel er ikke en særlig farve, men et gen – skimmelgenet er ikke ønsket i palominoavlen. Afkom
    efter en skimmel hoppe og en palomino hingst kan registreres såfremt den er rød eller palomino, testet
    negativ for skimmel-gen. Bestyrelsesmedlemmer fra PSA eller en dyrlæge kan udtage hårprøver til DNA
    eller gentest, alle udgifter hertil afholdes af hesteejer.

    I Oldenborg regi er nok også uønsket og har slet ikke den rette mængde oldenborg blod i, det skal minimum være 25%, så kan det komme i forregister.

    Hvorfor den ikke kan registeres i Sportsaraberen:
    1) Afstamningskrav for hopper til kåring, som ikke i forvejen er registreret som sportsaraber i DSAH:
    Hopper kan stille til kåring som sportsaraber, såfremt der i tredje generation findes mindst én ane fra en af racerne shagyaaraber, angloaraber eller fuldblodsaraber, samt mindst tre generationer dokumenteret og anerkendt afstamning. Ydermere kræves at hopperne har rødt eller blåt hestepas udstedt af Landscentret for Heste eller lignende udenlandsk registrering.

    DOG hvis de godkender dit grønne pas, opfylder hoppen adgangskravene til en kåring hos DSAH.

    Det er også muligt at kåre den i DSP af hvad jeg kan læse mig frem til. Men spørgsmålet er om den kan opnå kåring med sin højde.

    Som jeg læser DVs regler for hoppekåringer, kan den ikke godkendes til DR..




  • #22   10. maj 2018 DOA - dansk oldenborg avl vil ikke godkende den her afstamning, da det er mmm som er oldenborg, og alt andet i afstamningen er OX eller Palomino.
    I DOA kræves det for at kåres i forregister F1, at far er DOA anerkendt hingst, og at der er minimum 25% oldenborg blod i hesten.

    Umiddelbart er den ikke ønskværdig i nogle avlsforbund - og evt føl vil have en meget begrænset salgsværdi.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Kalder alle ox araber og oldenborger mennesker

Annonce