{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

Brunst cyklus {{forumTopicSubject}}

Min hoppe på 13 år viste brunst første gang den 10. maj. Hun var i brunst i 6-7 dage, altså frem til den 17. maj.

Jeg ved, at cyklus varer 21 dage, så jeg regnede 21 dage frem og endte så på den 30. maj hvor hendes næste brunst burde begynde.
...det gjorde den så ikke, og er stadig ikke kommet.

Er det mig der regner noget forkert eller?
Hun blev afleveret ved hingsten den 28. maj og har stået der over en uge nu.

For det er vel 21 dage ud fra første dag i brunst ikke?

Håber der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig lidt, om det er mig der er helt forkert på den, eller om det evt. kan være noget andet galt smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brunst cyklus
  • #1   6. jun 2018 Nej det ikke helt korrekt - hesten brunst er lige ved mennesker en uge i brunst og så går der 21 dage fra der så kommer det igen smiley

Så var hun i brunst frem til den 17 og var der i 7 dage ja så må det jo være startet den 10 maj altså = at det kommer igen her den 10 juni smiley

Det burde hingste holder også kunne ha informeret dig om hvis du har fortalt dem hvornår hoppen sidst havde sin brunst - det ihvertfald sådan noget de burde vide ALT om når de holder hingst smiley

• #2   6. jun 2018 Kimi: åh tusind tak skal du have! Nu håber jeg ikke jeg kommer til at lyde helt dum. Men hvordan får du det til, at hun skal komme i brunst den 10. juni? Kan ikke helt få det til at hænge sammen med de 21 dage.?
    Altså, så der går 1 måned fra første dag i brunst til hun kommer i brunst igen?

• #3   6. jun 2018 Det da slet ikke dumt og spørger om , man skal jo lære hver dag som man siger smiley

En hest har hest samme cyklus som vi mennesker - altså det vil sige 7 dage med brunst og 21 dage uden smiley

Hoppen bedækkes mens den er i brunst og grunden til man så kalder det for en 21 dages cyklus er fordi man scanner inden for de 21 dage efter sidste bedæknings / inseminerings dag , fordi der vil et lille foster begynde og vise sig - nogle scanner ved 16 dage ( som er det tidligst for at man kan se en drægtighed ) og andre ved 19 dage - det meget forskelligt smiley
    - og ja så der jo selvføglig også dem som ikke gør og bare håber på der ikke er tvillinger i hoppen , hvilket jeg personligt slet ikke ville ture gøre - men ja nogle er jo ligeglade smiley

• #4   6. jun 2018 Tak og ja, det har du jo ret i smiley

Men ud fra det du skriver, så kommer jeg frem til, at hun skal gå i brunst i dag eller i morgen?
    Hvordan får du det til den 10.?

Og jeg scanner 100%.. Så ved jeg jeg har gjort mit, for at være på den sikre side smiley

• #5   6. jun 2018 Det var fordi du skrev hun var i brunst frem til den 17 maj og var i brunst i 6-7 dage , så tog jeg det ud fra de 7 dage og altså tæller man så tilbage så vil det jo sige hun startede den 10 maj og 7 dage frem så får du den 17 smiley

De kommer stortset på samme dag igen , lige vi mennesker det kan man jo os lidt sætte klokken efter hvad tid det kommer igen , så er der selvføglig nogle mdr med flere dage oh andre med mindre men det holder altid ret godt stik med ved samme dato det begynder smiley

• #6   7. jun 2018 Hej Kimi,
    Der er vist noget du har misforstået smiley
    En hoppes cyklus er 17-22 dage lang i gennemsnit og dette er antal dage fra ægløsning til ægløsning. Hos mennesker er denne periode ca 28 dage smiley

Vi drægtighedscanner på dag 16, fordi at dette er en af de sidste dage hvor det er muligt at klemme en eventuel tvilling med størst chance for at den ene overlever. Vi kan scanne drægtigheder helt ned til dag 12 på nogle heste.
    Hvis hesten ikke er drægtig på dag 16, kommer den typisk i brunst nogle dage senere hvor man så kan inseminere/sætte hoppen til hingst igen.

Mvh.
    Anne

• #7   8. jun 2018 Hej Anne smiley

Ved ikke hvilket sted det står skrevet men det ihvertfald overhovedet ikke sådan at det er i praksis - jeg bruger en af landets bedste reproduktions dyrlæger og har nu avlet i 9 år og haft egen avlshingst i 5 og ALDRIG har det slået fejl ved hverken egne hopper eller kunders for den sags skyld , og det kan da bestemt ikke være et "tilfælde" at alle de hopper jeg har haft inde er sådan og jeg har haft mange også hopper der af andre dyrlæge og hingste ejer er blevet "erklæret" udrægtige hopper som de mente aldrig ville kunne blive i fol - og i samarbejde med min dyrlæge er de blevet det smiley

Med hensyn til du vil scanne på 12 dagen så kender overhovedet ikke en eneste dyrlæge der gør det eller anbefaler det - man kan ikke se en tydelig drægtighed før tidligst 16 dage alt før det er altså "gæt værk" smiley
    - er jeg ihvertfald oplært i smiley

Og noget helt andet er det du skriver det med at klemme en tvilling det kunne jeg ALDRIG drømme om at få gjort , det simpelthen for makabert at klemme livet af et levende dyr på den måde og en anden ting er os at den tvilling som bliver tilbage ender altid med og blive nogle være små skrav smiley

I forhold til min sammenligningen med mennesker så kan jeg ihvertfald selv med nærmest 100 % garanti stille klokken efter min mens HVER mdr ( og jeg spiser ingen former for piller eller andet til at styre det ) , om jeg så er et sær tilfælde det skal jeg ikke kunne sige for det altspbikke lige et emne jeg snakker med andre om smiley

• #8   8. jun 2018 I de år jeg har avlet har jeg på ingen måde kunnet stille klokken efter hoppens brunster. Og det gælder både følbrunst og de almindelige. Det eneste der var sikkert var at den ene hoppe var i brunst i min 10 dage HVER gang. Det har krævet en del opdragelse af hingsteholdere, der altid vidste bedre og ville begynde at bedække alt for tidligt i brunsten.

Min egen mens kommer også kun på klokkeslet hvis det styres af hormoner.

• #9   8. jun 2018 De 21 dage bekræftes ret mange steder på nettet, bla flere store dyrehospitaler.

Her er det beskrevet ret præcist
    http://equine-vet.dk/reproduktion

Kommentér på:
Brunst cyklus

Annonce