31. aug 2008 Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Brunst cyklus {{forumTopicSubject}}
Min hoppe på 13 år viste brunst første gang den 10. maj. Hun var i brunst i 6-7 dage, altså frem til den 17. maj.
Jeg ved, at cyklus varer 21 dage, så jeg regnede 21 dage frem og endte så på den 30. maj hvor hendes næste brunst burde begynde.
...det gjorde den så ikke, og er stadig ikke kommet.
Er det mig der regner noget forkert eller?
Hun blev afleveret ved hingsten den 28. maj og har stået der over en uge nu.
For det er vel 21 dage ud fra første dag i brunst ikke?
Håber der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig lidt, om det er mig der er helt forkert på den, eller om det evt. kan være noget andet galt
sep 2007
Følger: 146 Følgere: 161 Heste: 19 Svar: 121
Så var hun i brunst frem til den 17 og var der i 7 dage ja så må det jo være startet den 10 maj altså = at det kommer igen her den 10 juni
Det burde hingste holder også kunne ha informeret dig om hvis du har fortalt dem hvornår hoppen sidst havde sin brunst - det ihvertfald sådan noget de burde vide ALT om når de holder hingst
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Altså, så der går 1 måned fra første dag i brunst til hun kommer i brunst igen?
sep 2007
En hest har hest samme cyklus som vi mennesker - altså det vil sige 7 dage med brunst og 21 dage uden
Hoppen bedækkes mens den er i brunst og grunden til man så kalder det for en 21 dages cyklus er fordi man scanner inden for de 21 dage efter sidste bedæknings / inseminerings dag , fordi der vil et lille foster begynde og vise sig - nogle scanner ved 16 dage ( som er det tidligst for at man kan se en drægtighed ) og andre ved 19 dage - det meget forskelligt
- og ja så der jo selvføglig også dem som ikke gør og bare håber på der ikke er tvillinger i hoppen , hvilket jeg personligt slet ikke ville ture gøre - men ja nogle er jo ligeglade
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Men ud fra det du skriver, så kommer jeg frem til, at hun skal gå i brunst i dag eller i morgen?
Hvordan får du det til den 10.?
Og jeg scanner 100%.. Så ved jeg jeg har gjort mit, for at være på den sikre side
sep 2007
De kommer stortset på samme dag igen , lige vi mennesker det kan man jo os lidt sætte klokken efter hvad tid det kommer igen , så er der selvføglig nogle mdr med flere dage oh andre med mindre men det holder altid ret godt stik med ved samme dato det begynder
feb 2005
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 539
Der er vist noget du har misforstået
En hoppes cyklus er 17-22 dage lang i gennemsnit og dette er antal dage fra ægløsning til ægløsning. Hos mennesker er denne periode ca 28 dage
Vi drægtighedscanner på dag 16, fordi at dette er en af de sidste dage hvor det er muligt at klemme en eventuel tvilling med størst chance for at den ene overlever. Vi kan scanne drægtigheder helt ned til dag 12 på nogle heste.
Hvis hesten ikke er drægtig på dag 16, kommer den typisk i brunst nogle dage senere hvor man så kan inseminere/sætte hoppen til hingst igen.
Mvh.
Anne
sep 2007
Ved ikke hvilket sted det står skrevet men det ihvertfald overhovedet ikke sådan at det er i praksis - jeg bruger en af landets bedste reproduktions dyrlæger og har nu avlet i 9 år og haft egen avlshingst i 5 og ALDRIG har det slået fejl ved hverken egne hopper eller kunders for den sags skyld , og det kan da bestemt ikke være et "tilfælde" at alle de hopper jeg har haft inde er sådan og jeg har haft mange også hopper der af andre dyrlæge og hingste ejer er blevet "erklæret" udrægtige hopper som de mente aldrig ville kunne blive i fol - og i samarbejde med min dyrlæge er de blevet det
Med hensyn til du vil scanne på 12 dagen så kender overhovedet ikke en eneste dyrlæge der gør det eller anbefaler det - man kan ikke se en tydelig drægtighed før tidligst 16 dage alt før det er altså "gæt værk"
- er jeg ihvertfald oplært i
Og noget helt andet er det du skriver det med at klemme en tvilling det kunne jeg ALDRIG drømme om at få gjort , det simpelthen for makabert at klemme livet af et levende dyr på den måde og en anden ting er os at den tvilling som bliver tilbage ender altid med og blive nogle være små skrav
I forhold til min sammenligningen med mennesker så kan jeg ihvertfald selv med nærmest 100 % garanti stille klokken efter min mens HVER mdr ( og jeg spiser ingen former for piller eller andet til at styre det ) , om jeg så er et sær tilfælde det skal jeg ikke kunne sige for det altspbikke lige et emne jeg snakker med andre om
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Min egen mens kommer også kun på klokkeslet hvis det styres af hormoner.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Her er det beskrevet ret præcist
http://equine-vet.dk/reproduktion
Brunst cyklus