{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
832 visninger | Oprettet:

Markedet for falabella? {{forumTopicSubject}}

Jeg går lidt og tænker over hvilke racer der egentlig er “klogest” at avle, hvis man også skal gennemtænke det økonomiske i det. Min absolut yndlingsrace er welsh sec. A ponyer, desværre er markedet vist ikke kæmpe i Danmark. Men hvordan er avlen på falabellaponyer? Er de eftertragtede hvis de har gode papirer og flotte farver? De små ponyer har taget mit hjerte med storm, så hvilken lille race er det størst økonomisk overskud i at avle? Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Markedet for falabella?
  • #1   17. feb 2019 Jeg er bange for, at det er gyngeheste, der har bedste odds for overskud.

    Medmindre du har en meget høj startkapital.
    Så er det nok fine dressur heste, du kan tjene mest på - fordi at de er dyre.
    Så, hvis man har et par superb hopper, bedækker med en god hingst og sælger for et par hundrede tusinde...
    Udgifter til en unghest af varmblodsrace er vistnok som tommelfingerregel minimum 25.000 kr ved fødsel, 40. 000 kr ved tilridning.
    De rigtig gode heste er dyrere at købe, dyrere at købe bedækning ved de bedste hingste, og så skal man have nok styr på træning til at folk vil betale 6cifrede beløb, når dyret skal sælges.
    Men sådan er det kun de færreste af os, der kan gøre.

    Jeg kender en, der avler islænder.
    Hun har selv hingst, en flok hopper og ungheste.
    Hendes mand er landmand. De bor på hendes slægtsgård. De har et par gode steder at sende dyrene på Sommergræs, (fordi det har hendes slægt vundet hævd på, eller bare gode forbindelser, meget billigt hestehold i sommerhalvåret) og producerer selv hø, halm mv.
    Hun skal helst have 20.000 kr for en etårs islænder. Så taber hun ikke penge på det.

    Du bliver sjældent rig af hesteavl.

    De fleste heste bliver født for hyggens skyld, for det er satme ikke rationelt...
    Hurra for irrationelle mennesker!


  • #2   17. feb 2019 Nu vil jeg sige at der er stor forskel på welsh A og fallabella, men hvis det er de to racer du overvejer, så tænker jeg, at hvis du skaffer dig udenlandske forbindelser, og bruger 5* hopper og hingste, så er der et marked, der er ikke mange fallabella avlere i DK og dermed heller ikke et nationalt marked, da folk som vil have en trick eller hygge pony ikke giver 15.000 + for sådan et kræ, så køber de en shet til 1000 kr.
    Der er flere der avler Welsh og nogle avle flere sec. men da det er en pony som kan rides er der nok et bedre marked nationalt, men tænker også at der er internationale muligheder hvis kvaliteten er der.

    Men lige meget hvad, så skal man ikke avle for at tjene penge på det, det bliver der lavet alt for mange føl til at det er en mulighed! smiley


  • #3   18. feb 2019 hvis man skal tjene penge på at avle har du 2 muligheder.
    avle DV eller avle galopheste
    og det kræver en del at starte ud.

    Der er ikke et marked for falabella, men er det ikke for at tjene penge kan du avle hvad end du har lyst til smiley


  • #4   18. feb 2019 Du skal ikke begynde at avle for at tjene penge. Det vil 9/10 gange være en underskudsforretning. smiley

Kommentér på:
Markedet for falabella?

Annonce