{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.415 visninger | Oprettet:

Forventet højde som udvokset (føl) {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg lidt på herrens mark, fordi jeg ik har en skid genskab til sjusse mig frem til en nogenlunde færdig højde på et føl/plag.
Så nu må jeg spørge til råds hos jer, hvordan man kan sjusse sig frem til det smiley

Kigger i på hvad forældrene har af højde? På føllets linier og tager et ca mål mht forventet højde eller noget helt andet smiley

Jeg er blevet tilbudt en islandsk hoppe, som er lige er på trapperne til at være 3 år, men hun måler pt kun 130 cm. Hun er højere bagtil, så hun vil jo nok tag få cm mere. Men hvor meget kan man måske forvente at hun bliver?
Nu lige inden i måske spørg til, hvor høje forældrene er, så er jeg på sagen og prøver at hitte ud af det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forventet højde som udvokset (føl)
  • #1   20. mar 2019 Har man en eller anden skala for hvordan et føl/udvikler sig for hvert år mhs til højden? Et eksempel, det først år 30% af sin højde osv

  • #2   20. mar 2019 Jeg kna desværre ikke rigtigt svare. Jeg ved, at der findes blandt andet "sigøjnermål", men det kan kun bruges på føl. Har også hørt om noget med føl på 1 år, men det er jo også længst for sent.

    Men jeg kan sige, at jeg købte Mini som knap 3 årig. Hendes mor var 142, og Mini var mindre på det tidspunkt. Hun endte med at blive 150, måske 151 eller 152. smiley


  • #3   20. mar 2019 What smiley 150 cm. Hvor høj er faren da?

  • #4   20. mar 2019 135.... ??????

  • #5   20. mar 2019 Hvem helvede har givet hende gødning under væksten smiley okay det havde jeg ik regnet med at hun ville overgå sine forældre i højden

  • #6   20. mar 2019 Ja det undrer jeg mig også over! ?? Hendes stænger blev ved og ved med at vokse, og pludselig var hun en stor dame, haha. smiley Nej, det var også mere for hvis nu flere byder ind med "min var så høj da den var 3 og så høj som voksen", så kan man måske lave et gennemsnit af centimeterne, de har vokset fra 3-8 år og så udregne hvor høj hun måske kan blive sådan ift. gennemsnitlig vækst i den alder?

  • #7   20. mar 2019 Var Mini meget høj bagtil som 3 årig, hvis jeg må spørge? Har tænkt når de er 3-4 år om man kan regne med højden bagtil, at det bliver den endelige højde?
    Synes ik hende her har kraftige benstammer som andre islændere, så kunne måske godt tænke at hun bliver en nips som voksen....
    Jeg har haft hund i mange år og altid gået udfra kraftige pote og ben, bliver en høj hund. Foruden at de har en vækstbule på forbene, som indikere at hunden stadig vokser. Men det kan man jo ik overføre til en hest smiley


  • #8   20. mar 2019 Godt spørgsmål du stiller smiley

  • #9   20. mar 2019 Haha, ja det er gode indikationer hos hunde.... Mon der "findes" noget lignende, som kan bruges hos heste?...
    Mini var ikke så høj bagtil, synes jeg ikke. Jeg kan lige finde et billede. smiley Hun så faktisk vældig harmonisk ud, hvis du spørger mig. Så det var lidt utroligt, at hun pludselig var så stor!


  • #10   20. mar 2019 Ja jeg synes det forbavsende at hun er blevet så høj, hvis du spørger mig. Vil gerne se billede, hvis du finer et på et tidspunkt. Mini som stor baby smiley

  • #11   20. mar 2019 Det her billede er taget d. 13/01/2013 og Mini er født d. 15/04/2010 smiley

    profilbillede
  • #12   20. mar 2019 Og det her er taget d. 03/03/2013

    profilbillede
  • #13   20. mar 2019 Oplysninger omkring forældrene, faren er 141 cm og moren ved jeg ikke. Hun lever desværre ik mere og jeg kan ik finde nogen oplysninger af nogen art. Dog hendes navn på islandsk betyder" lille fluge". Hvad det så end betyder. Havde håbet på at finde nogen billeder af hende, så man kunne se hendes bygning.

  • #14   20. mar 2019 Har du forsøgt at søge morens navn på facebook? Eventuelt dele af navnet? Det har jeg før gjort, og man kan tit finde opslag derinde med informationer, som man ikke kan finde på nettet? smiley

  • #15   20. mar 2019 BM - giver dig ret, hun var meget harmonisk som 3 årig. Men er du gal hun ændre sig på 3 måneder og får en mer voksen krop med mer dybde og fylde. Hun går fra at være unghest til voksen næsten på de to billeder smiley

  • #16   20. mar 2019 Er ik FB bruger smiley og må ik misbruge min mands konto til hestepjat smiley har fået strenge ordre hvis jeg skulle låne smiley jeg er ved at prøve at se på en halvsøster fra morens side, for at se om jeg kan se hvordan hun er ser ud. Hun er fra 2013 nemlig

  • #17   20. mar 2019 Ja det er helt vildt den forskel det har gjort at hun blev 3 måneder ældre! smiley Alle resten af de billeder, jeg har, da ligner hun en voksen. Hun har aldrig siden set "vokseagtig" ud..
    Hvad er hendes mors fulde navn? Jeg kan godt prøve at søge. smiley


  • #18   20. mar 2019 Nu har jeg store heste, så hvad der lige gælder mht islændere er jeg “pas” på smiley

    Da jeg købte min plag gik jeg udfra hans stamtavle, hvor hans forældre i alle led er “kendte” både på mor og far siden - dvs der kiggede jeg på deres kåringsresultater fra de var 3-4 år, og der var alle mellem 165-168 cm i stang. Da det er som 3 års tager de nok lige et par cm til før de er endelig udvokset som 6-7 årig.

    Jeg spurgte selvfølgelig også avler, hvad han forventede - og han var hel klar i spyttet, da det er 5 generation, så han kender sine stammer - Freiherr bør blive 170-172 cm i stang.

    Så glad slæbte jeg kræet hjem - for så at høre ALLE dyrlæger, smede, venner sige “hold kæft den er stor - jeg troede ikke du ville have en al for høj hest” smiley
    Nu må vi se hvem som får ret smiley Heldigvis er jeg selv 180 cm høj, så hellere lidt for stor end for lille smiley

    Jeg har hørt nogle avlere sige, at hesten har nået 90% af sin højde som 1 års - dvs er den 155 cm i stang som 1 års, så bliver den ca 170 cm som udvokset....men om det passer ?

    Mvh Charlotte


  • #19   20. mar 2019 Ha ha Charlotte, jeg er sikker på at avleren får ret i sin sag, det var også det første jeg skrev, da du lagde et billede op af ham herinde at han stor dreng smiley
    Nå ja, jeg har egentlig også hørt den regel med de 90% af deres voksen højde som 1 års, men ved heller ik om det holder stik...
    Jeg er heldigvis ik en høj pige 167-168 men min overkrop er næsten lige så lang som mine ben smiley og vægten ligger stabilt på 59-62 kg. Min egen prut er 132-134 cm men hun har bredden med sig, så mine ben går ikke engang under maven på hende når jeg sidder til vejrs smiley


  • #20   20. mar 2019 Mener at man siger at er føl på 1 år ca har vokset sin højde 90% ????? Men ved ikke hvordan du skal bruge det på 'en der er 3 år?? Jeg fik River da han var ca 1 1/2 år og nu er han ca 2 1/2 og har ca lagt 4 cm oven i. Jeg kigger lidt efter forældrene. Faren er 148 og moren vist nok 150 cm. Det passer vist meget godt med at han i øjeblikket er 146 cm

  • #21   21. mar 2019 Jeg bruger det gamle sigøjnermål - så plus minus 5 cm

Kommentér på:
Forventet højde som udvokset (føl)

Annonce