{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
998 visninger | Oprettet:

Ifoling af hoppe {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Som hestepige har man vel alle en lille drøm om at avle sit eget føl?
Jeg har ihvertfald haft det i tankerne at ifole min hoppe når jeg kommer til mit sidste år af min elevplads.

MEN:
- Hvad skal man tage højde for? (Økonomien for 2 heste selvfølgelig)
- Hvornår er hoppen for gammel
- Hvad har i oplevet ridemæssigt af hoppen efter? Noget forandret, følvom?

Andet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ifoling af hoppe
  • #1   7. jun 2019 Du skal være indstillet på at det kan gå helt galt og du mister både hoppe og føl.....

    Derudover koster det en del penge at ifole hoppen.

    Men gør dig umage og find en god hingst, som kan forbedre din hoppes svage sider.

    Kryds fingere og vent så i 11 måneder. Og så står drømme føllet der forhåbentlig smiley


  • #2   8. jun 2019 Penge, det halv dyrt at lave sit eget føl.

    Få din hoppe kåret og sørg for den har en stamtavle, så du ved hvad du vil med avlen. Kig på hoppens svagheder og find en hingst, som matcher hoppen. Husk på, har du en halv dårlig avlshoppe bliver følle ikke fantastiske blot fordi hingsten er fantastisk.

    Avl kun på hoppen hvis dens ridelig er i orden. Ellers bliver det svære senere.

    Udover det hoppen kommer sig fint efter foling, maven trækker sig op igenmen med træning. Det er en fantastisk oplevelse at få eget føl, men tænk dig om processen og hør erfarne avlere, så du har nogen at støtte dig opad når folingen går igang fx.


  • #3   9. jun 2019 Karin: Lige netop det med at miste en af dem eller begge er det jeg er mest nervøs for...

    Sandra: Hun er kåret mm. og har fuld tavle og rødt pas, ridebrugsprøve har hun også. Det er ikke planen at avle et topdressurpotentiale overhovedet, men nærmere en efterfølger for min hoppe som dog kun er 8 år. Men alligevel, pensionen kommer jo en dag og jeg har hørt flere sige at hopperne bliver for gamle til at få deres første føl hvis de er over 12-13år?


  • #4   9. jun 2019 Tjek hvordan hendes kåring ser ud og selvfølgelig også kig på hoppen og se hvad du vil forbedre.

    Altså hvad vil du ændre. Har du et billede af hoppen opstillet fra begge sider evt?
    Og hvordan er hendes gangarter? Mangler hun fx lidt mere afskub, eller skulder, eller er hun lidt lang/kort i ryggen, hvordan er hendes hals og genache osv.

    Du skal da helt klart overveje at avle på hende, især hvis hun er sat fint sammen.


  • #5   10. jun 2019 At lave sit eget føl er en hel unik oplevelse.
    Hvis man har en god hoppe og lysten til at lave en efterkommer, syntes jeg helt sikkert man skal gøre det. Det kræver selvfølgelig at man har økonomien til det og sætter sig lidt ind i hvad der vil være det rette match, hvilke ting man skal have fokus på ift drægtighed, foling, fravænning osv.

    Jeg vil helst ikke ifole hopper over 10 år, hvis det er første gang, men nogle er meget mere large og gør det med meget ældre hopper.

    Med hensyn til ridning, så er det meget forskelligt hvornår hoppen siger fra inden foling og hvor lang tid det tager at få dem i form igen. Min hoppe er redet indtil meget kort før foling (til sidst uden sadel) og er startet op igen 10-14 dage efter foling. Nogle hopper ændrer ret drastisk facon under drægtigheden og man kan risikere, at de ikke helt vender tilbage til deres gamle facon, men det betyder ikke at de ikke kan rides op igen. De vil bare være bredere over ryggen, så det skal man som rytter kunne klare.



  • #6   11. jun 2019 jeg købte en hoppe på 14 år i 2010 og fik hende ifolet og der kom et skønt føl ud af det, som så desv blev syg og måtte aflives. Jeg ville gerne lave et nyt føl og prøvede til 2 gange, i 2013 og 2014 men begge gange kom der intet ud af det. Så vent ikke for længe med at beslutte dig til at få føl efter din hoppe. De kan være for gamle før du venter det.

Kommentér på:
Ifoling af hoppe

Annonce