{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.994 visninger | Oprettet:

Sig at det bare er føllet der vender {{forumTopicSubject}}

Da jeg skulle hente min hoppe fra fold her til aften, lå hun ned et stykke oppe på folden, hvilket ikke ligner hende på den tid. Hun var længe om at få sig rejst, og da hun kom ned til mig var det med halen løftet hele vejen, og det samme hele vejen ind. Da hun kom ind i boksen stod hun helt stille, og jeg fik hende kigget efter, hun har fået lidt yver, men det er ikke spændt endnu, hun har hævede skamlæber, og er helt blød bagi. Da jeg var ude at hente de næste heste fik hun sig lagt ned, men kom op at stå da min vallak ville snakke med hende. Hun har så været meget rastløs, æder ikke, hviler skiftevis på det ene og det andet bagben, slår med halen, og har nu efter 5 min oppe, smidt sig igen.

Hun har termin 9-15 april (blev bedækket 9-15/5-07) og det passer jo meget godt med at det er føllet der ligger sig tilrette, da jeg ved at hoppen kan ligne en der er på vej til at fole der også. Jeg synes bare ikke at det passer med at hun er så hævet og blød, er der nogle af jer der har oplevet det?

Jeg kunne virkelig godt bruge lidt opmuntring nu, for synes virkelig at det er for tidligt at hun skal fole nu, især når vi skal ud at rejse i næste uge.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sig at det bare er føllet der vender
  • #1   6. mar 2008 det kan sagrens være den lille der bevæger sig.

    kan også være noget kolik... det hele skal jo også gi sig og føllet vokser meget den sidste tid


  • #2   6. mar 2008 jeg tror du skal tag det roligt det er føllet der er begyndt at bevæge sig hvis føllet er stort nok så foler hun før tid men hold øje med hende
    og hvis der ingen forandring er så kontakt din dyrlæge


  • #3   6. mar 2008 Har du fået føl efter hende før?
    Det er ikke alle hopper der går 11 mdr.
    Vi havde en hoppe der max gik 10½ tre år i træk. Alle hendes føl var fine og færdige da de kom ud, så der behøver ikke være noget galt selvom hun foler "før tid". Hun har nok selv styr på hvad tid der er den rigtige smiley
    Men kan godt se det er lidt upraktisk hvis i skal ud at rejse...

    Pøj pøj med det og giv gerne en update på et tidspunkt.


  • #4   6. mar 2008 Havde det ikke været fordi at hun er så hævet og slap bagi, ville jeg heller ikke være det mindste i tvivl om at det bare er føllet der ligger sig til, så kunne virkelig godt tænke mig at høre om andre der har oplevet at hoppen bliver meget hævet og slap bagi allerede når føllet ligger sig til.

  • #5   6. mar 2008 Hvis jeg var dig ville jeg ringe til din dyrlæge..
    Bare lige for og få bekræftet at det kan være det.
    Og det koster jo ik noget.


  • #6   6. mar 2008 Hoppen bliver blød i musklerne bagi kort før foling. Hold øje med om hun slår sig fra foderet.

  • #7   6. mar 2008 Nej hun har ikke haft føl før hverken hos mig eller andre steder, så jeg kender ingenting til hendes forløb. Jeg har også regnet mig frem til at chancerne for føllet er gode selvom hun foler nu, det er 303 dage siden hun blev bedækket første gang, og jeg har læst at de fleste føl der bliver i hoppen mindst 300 dage overlever.

    Det er nok også bare fordi at vi skal ud at rejse i næste uge, og jeg ikke selv er hjemme til at passe dem, der gør mig bekymret, hvis nu der skulle komme et lidt svagt tidlig født føl


  • #8   6. mar 2008 Som skrevet længere oppe, så æder hun ikke, gider ikke engang hendes hø. Men ringer til dyrlægen imorgen hvis det er det samme

  • #9   6. mar 2008 da må jeg være dig svar skyldig da jeg ikke har set mine bagi føllene vi har få er født tidlig morgen eller nat

  • #10   6. mar 2008 jeg ville nok ringe til dyrlæge vagten nu og høre hvad de siger. specielt når det er din/hendes første foling.

  • #11   6. mar 2008 Hej
    har hun haft føl før?? hvis hun har er det rimeligt normalt, at hun bliver blød nu, men ikke åben i skeden, er hun det??
    Det kunne godt tyde på plukveer, nogle får dem allerede flere måneder før, de kan drive en til vandvid, hvis man ikke kender hoppen.
    har lige læst din besked igennem igen, det lyder altså meget normalt det du beskriver, men hold selvfølgelig øje, om der er en kolig igang, kommer hun af med afførring?? men virker hun ellers frisk, så er det nok bare den tid, hvor hun forbereder fødslen, det starter normalt en måneds tid før.

    Du må gerne skrive hvis du har andre spørgsmål.

    nåh ja, jeg tror ikke hun foler i nu, for der vil yveret normalt være spændt.

    Anita W


  • #12   6. mar 2008 Min hoppe som ikke har haft føl før var også sådan 3 uger før foling. Så bare rolig. Det er meget normalt.

  • #13   6. mar 2008 tror altså føllet er på vej snart. det lyder sådan. de tegn var der ved min hoppe da hun fik føl i 2007. ved min hoppe gik der 3 dage fra hun , blev blød bagi + satte mælk til hun folede.

  • #14   6. mar 2008 men ja kan også være plukveer....

  • #15   6. mar 2008 Jeg synes bare at når man er så meget i tvivl så tag kontakt til en fagperson. det koster ikke noget at ringe. En foling er meget forskellig fra hest til hest men din dyrlæge kender din hest og ved vad der er normalt for den.

  • #16   6. mar 2008 anita team Ahorn W
    Hun har ikke haft føl før.
    Tak for dine beroligene ord, det er også sådan jeg tror at det hænger sammen, det der gør at jeg ikke vil afvise helt at der er op over foling er at hun er så blød og hævet, at hendes skamlæber går lidt fra hinanden.

    Vi ser aftenen og natten an, og er hun ikke gået til foderet igen imorgen eller der er noget galt med afføringen, kommer der også dyrlæge på imorgen.


  • #17   6. mar 2008 Jeg har lige været ude og se til hende nu. Hun har nu ædt en god del af hendes foder, og står og æder hø. Hun er stadig lidt urolig, men ikke så meget som før. Så der er i alt fald ikke noget galt, det har jeg nu på heller ikke noget tidspunkt troet.

    Jeg tror nu stadig ikke at jeg vil føle mig helt 100% sikker på at der ikke er noget føl på vej lige nu, før end vi når til imorgen, og hendes opførsel er helt tilbage hvor den plejer


  • #18   6. mar 2008 *Team Baggården *
    Min dyrlæge kender ikke min hest bedre end mig, ingen andre end muligvis avler som kender hendes mors forløb, kan vide noget om hvordan min hoppe vil være omkring foling


  • #19   6. mar 2008 nej du er selvfølgelig den der kender din hest bedst. det var slet ikke sådan ment. jeg mente at det måske er lidt vovet at gå efter folks råd herinde som SLET ikke kender den. så er en fagperson der i det mindste er profesionel, bedre at spørge til råds.

  • #20   6. mar 2008 Det med ikke at spise er altså ikke altid rigtigt.

    Sidste år fodrede jeg heste af til natten kl 22.15. Der løb der mælk fra min hoppes yver. Hun spiste pænt al hendes foder, så vi gik ind for at tænd for overvågningskameraet.
    Kl. 22.35 var hendes føl født!


  • #21   6. mar 2008 Heej. ja nu har jeg ikke lige læst alle i andres svar for det gider jeg ikke lige. men kan kun sige at din hoppe har været igang med veer. men de kan godt falde igen og der kan gå en uge eller mere sådan er det mange gange for hopper som skal fole første gang. jeg har selv oplevet dette du fortæller.

  • #22   6. mar 2008 ¤ Stald Nørgård ¤ Maiken ¤ HEST TILSALG! L
    Har du også oplevet en førstegangsfolene der er helt hævet og slap bagi på det tidspunkt hvor føllet vender sig? Det er nemlig det eneste der gør at jeg ikke er helt sikker på at det bare er føllet der lægger sig til, har nemlig hørt mange gange at det kan være lige så hårdt for hoppen som en foling.

    Jeg har lige været derude igen, hun har ikke ædt mere den sidste time, og hun er stadig meget restløst, og nu sparker hun ud hvis jeg lægger hånden på hendes mave, hun har tydeligvis meget ondt.


  • #23   6. mar 2008 så er hun da helt klart i fol.

  • #24   6. mar 2008 Labaniet

    Det lyder ikke så godt, men prøv at behandle hende normalt, og se om hun så er anderledes, dette er meget vigtigt.
    Vil du være sød at gå derud igen, hvis hun sparker bare når du lægger hånden på maven, er der noget galt.

    Anita W


  • #25   6. mar 2008 anita team Ahorn W
    Jeg synes ikke jeg har behandlet hende anderledes end ellers, ud over at jeg har set til hende nogle gange, og lukkede hende alene ind, pga hingstenes opførsel (jeg har to hopper i brunst på en anden fold)

    Hun er lidt en emsig dame, under hele drægtigheden og førhen når hun var i brunst, sparkede hun ud når jeg rørte hende under maven hen mod yveret. Hverken da eller nu for at ramme mig, men for at sige at jeg skal lade være.

    Hvis hun da for pokker ikke var så hævet bagtil, havde jeg været 110% sikker på at det bare var føllet der lagde sig til, da jeg har læst om alle dem både her og på HN der har troet at det var nu hoppen ville fole, og så var det bare derfor, og jeg oplevede det også selv med min shetlænder sidste år, som havde et meget specielt forløb


  • #26   6. mar 2008 Nå, jeg var lige derude, da jeg troede at jeg hørte vrinsken, men det kom igen mens jeg stod derude, så det var det nok ikke. Men da jeg var derude, prøvede jeg lige at ligge hånden på hendes mave igen, startende lidt længere fremme, og så med let tryk, for at undgå kilden, og så var der ikke noget ud over at ørene blev lagt ned.

    Nu får jeg manden til at kigge til hende, når han skal ud og røgte af hos køerne, og så lade lyset være tændt, og så kigger jeg nok til hende engang i nat.


  • #27   7. mar 2008 Opdatering herfra

    I nat var jeg ude at se til hende kl halv tre, og der stod hun helt afslappet og hang ud over bokslågen (har hun ikk gjort tidligere på aftenen), og alt foder og hø var væk. Min mand fortalte at hun fløj i foderet som sædvanligt da han fodrede i morges, og da jeg kom ud for at lukke ud, var hun lige så utålmodig som hun plejer, og løb hen for at sætte hingstene på plads da hun kom ud på folden, hvorefter mulen røg i jorden.
    Så det var trods hendes hævede skamlæber mm, bare føllet der vendte sig, så nu venter vi en måned med at gå og trippe, og kigge til hende om natten


  • #28   7. mar 2008 he he, ja tiden kan virke lang.
    Anita W


Kommentér på:
Sig at det bare er føllet der vender

Annonce