{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.773 visninger | Oprettet:

Venter på føl {{forumTopicSubject}}

Er er nu 4 dage til termin.
Min hoppe skal fole for første gang. Og det er også min ''første gang''
Jeg har snart læst så meget, i forskellige fora.
Men kan stadig ikke blive klog på min hoppe.
Jeg kender hende dog rigtig godt.
Og jeg kan se at hun har ondt, eller er MEGET generet af den snarlige foling.
Hendes yver er spændt. Man kan endda se yveret bagfra hvis man løfter halen.
Jeg synes at hun har udvidet sig i skeden.
Hun skiftes til at stå på det ene og så det andet bagben.
Hun er super kælen overfor mig Men trækker væk fra de andre i flokken. Det har gjort at hun har fået fold for sig selv. I dag lagde hun sig ned på folden og jeg kunne se en slags små veer., sammen med at hun havde en meget dyb vejrtrækning.
Ligenu sidder jeg i stalden hos hende. Hun er MEGET træt og dirre en smule ved halsen, som om hun har ondt. Hun tisser meget og prutter også meget.
Hun vil helst ikke gå rundt Men bare stå helt stille.
Hun har spist lidt af hendes mad. Men i dag har hun ikke været så interesseret i hendes mad.
Selvom hun er noget af et madøre.
Mit spørgsmål er om der er nogen der med de tegn kan fortælle mig hvor langt i tror der er igen, før hun foler?
Hun har ikke vokspropper.
Hun kigger ikke på hendes mave. Hun er sat til den 18. April.
Jeg synes hun har skiftet meget humør og adfærd i dag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Venter på føl
  • #1   15. apr 2009 Jeg tror min får føl i nat smiley
    Wee smiley
    Hvem er far til dit føl?


  • #2   15. apr 2009 tror det bliver i nat eller ihvertfald i de næste par dage.. men tror det bliver i nat....

  • #3   15. apr 2009 Hmm det er meget svært med de hopper, men det kunne godt tyde på , at folingen er nært forestående.
    Ikke alle får vokspropper og din hoppe kan sagtens være plaget af plukveer.
    Når det er ved at være vil hun løfte meget hale.
    Rode uroligt rundt i boksen.
    De går som regel fra sin mad, men ikke altid, kan se du skriver at det har hun gjort.
    Det er ikke sikker det bliver i dag, men måske i morgen , men det lyder til det er ret tæt på.
    Har selv en med termin i morgen, men der går vist lidt endnu.


  • #4   15. apr 2009 jeg syntes heller ikke den hoppede jeg købte der var i fol skiftede adfærd.. Hun kom ud på folden som hun plejede, og da bonden (jeg boede på den gård hvor jeg arbejdede) lige ville sige godnat til hestene, så stod hun med en dejlig lille føller ude på folden smiley

    Hun havde virket normalt hele dagen, og endda haft besøg af dyrlægen i forbindelse med vaccination, han sagde godt nok at følle nok snart kom, men tror ikke han mente i løbet af aftenen *g*


  • #5   15. apr 2009
    Naturen er så dejlig , det skal nok gå alle samme ... du skal lade din hest får ro og når du kan se at hendes vokspropper er ved at vær der nogen gange kan mælken endda løbe så er det tid .
    men du må ej trykke eller påbegynde stres hos hende .. jeg skal også have føl her og min er gået over tiden så jeg er også spænt på hvad det kan vær og ser ud .. du får endelig ikke bekymmer dig men ved første gangs folning kan det tage noget tid .. du får heller ikke blande dig i processen om du skulle se den blive født da den kan midste intreassen og ej ved hvad den skal .. om den ligger længe ned og følet er på vej ud eller lige er kommet ud så får du ej jage den op .. det er meget vigtigt at den får lov at får den tid den skal have og følet for alle det blod den skal have samt tiden til at komme sig .. men nogen gange kan det går så pisse hurtigt at den kan vær oppe på sine ben 20 minutter efter den er født .. lad dem endelig selv finde ud af det . det er naturens værk og er heste sund og rask og har sin sanse i orden skal den nok anvise hendes føl både die vorten og alle det der .. husk så på at den ej kan se så meget før efter et par dage og det er endda vigtigt at den får lov at vær i boxen hos dens mor så den ej bliver forsømt i det den skal nemmelig at blive stærk og die så meget som muligt .. det er mine råd ,. håber du kan bruge dem ..


  • #6   15. apr 2009 tjah jeg er måske hys... men jeg kunne godt finde på at ringe til dyrlægen hvis det var mig.. for at være 100% sikker på der ikke var en kolik under opseglling... ville skisme være ærgeligt at miste både føl og hoppe pga det

  • #7   15. apr 2009 Far til føllet er præstegårdens amadeus efter aleksander.
    Tak for jeres svar. Jeg synes også selv at hun har ændret sig meget dag.
    Er der nogen der ved hvor længe de kan have plukveer?
    Hun har haft 2 gange i dag. Af 15 min. Med 10 timer imellem.


  • #8   15. apr 2009 ja, plukveer kan de have med mellemrum i flere uger nøjagtig som mennesker.
    Hvis hun begynder at lægge og rejse sig jævnligt, så er det ved at være.
    Hun kan også begynde at svede kraftigt.


  • #9   15. apr 2009 Hun har ikke kolik.
    Hvor spiser igen. Hun tager bare nogle lange pauser fra sit hø, hvor hun står og stener ind i væggen.
    Hun er frisk og glad. Jeg kan bare se at hun er irriteret over at været så gravid.



  • #10   15. apr 2009 vi må håbe hun for sit føl snart så hun bliver glad igen..

    ønsker du et hingste eller hoppe føl


  • #11   15. apr 2009 vi midstede et føl idag som var alt for tidligt føl de tblev 24 timer

    dyrelægen ku ingenting gøre /:

    håber din får det bedre


  • #12   15. apr 2009 Jeg har bestilt et sort/brunt føl med bred blis og 4 sokker.
    Helst en hoppe.
    Både mor og far har blis og sokker. Dog ikke 4, kun faderen.
    Men bare den er sund og rask så er jeg glad.


  • #13   15. apr 2009 Synd at du mistede et føl.
    Trist. Rigtig trist!


  • #14   15. apr 2009 Held og lykke m den lille smiley

  • #15   15. apr 2009 Men det er normalt at de får kolik agtige symptomer tæt på folingen smiley

  • #16   15. apr 2009 Så for vi da flere Deuse føl at se smiley
    Den dumme hingst, kan godt lave kønne føller smiley


  • #17   16. apr 2009 Jeg fik et fint hoppe føl d. 14 april og nu går jeg bare og venter på den anden hun er førstgangsfødende og hun havde termin d. 6 april, og hun viser ikke rigtig nogen tegn endnu.

  • #18   16. apr 2009 Glemte og sige, at det lyder som om at hun godt kunne fole en af dagene. Glæder mig til at høre hvad i fik? (smiler)

  • #19   16. apr 2009 Jeg skal også have mit første føl -meen det kommer først til juni (laaang ventetid ;-(

  • #20   16. apr 2009 Vi skal have føl på gården her d. 1 maj. Glæder mig!

  • #21   16. apr 2009
    Jaa jeg har også prøvet at midste et følbarn .. det var delvis kolik og en meget meget dårlig dyrlæge som ej gad at kommer til akut hjælp men kom 3½ efter og der var den gået i chok .. hun kunne heller ikke ligge en drop eller give den ande en mange forsøg med kanylen og vær gang hun gjore dette blev den i panik og til sidste skreg den af smerte og hoppen ja hun sparkede dyrlægen i ryggen af fustrasjon ..

    da den så var begynt at ralle det er en lyd alle får inde de dør ja så sage jeg du er sku ´for dårlig .. du kommer ikke af lene 3½ forsent og kan end ikke ligge en stace eller en drop .. så den i det mindste kunne får noget klycose eller sukker vand ,, nej hun hviste end ikke hvordan hun skulle gribe det and .. og det koste mig en bondegård at midste denne lille fine følhoppe .. ved navn red coner ..
    alle mine heste var mærket af det .. og panikken gik hvis først op for "dyrlægen anette " da hun måtte se på at føllet døde i et skrig .. jo det var sku pisse ærveligt og meget trist for hoppen også ...
    hade hn nu haft forstand og hun var kommet i tide kunne det lille følbarn ha sprunget rundt som alle andres føl på marken ...

    jeg fik grave hende ned på folden .. 42 killos og et tungt hjerte af sorg ..

    ja , det kunne da godt tænkes at man lige skulle be en ande kyndig dyrlæge så lige også tog et kik på min for hun er godt nok også en stor en på maven .. og jeg er næste sikker på at jeg får et hingste føl .. smil


  • #22   17. apr 2009 Så fik hun endelig føl!
    Hendes mælk begyndte at sprøjte ud ved 23 tiden i går. Kl 1.30 begyndte hun at svede kraftigt. Hun var plaskvåd over det hele.
    Kl 2 begyndte selve folingen.
    Føllet var MEGET stort og dyrlægen var på vej Men havde en halv times kørsel da jeg fandt ud af at det blev svært for hende at fole.
    Desværre ville hun rejse sig hele tiden med bagben af føllet ud af mumsen.
    Og hun satte sig næsten oven på føllets ben. Jeg var på et tidspunkt næsten sikker på at hun havde brækket dens ben. Hun gjorde dette 3 gange. Jeg havde dyrlægen i tlf og hev alt hvad jeg kunne når hun pressede. Så kom en mule, Men den forsvandt ind igen.
    Endelig efter 45 min kom den lille prinsesse ud. Havde jeg ikke været der var det gået galt.
    Zig Zag er et meget stort føl.
    10 og efter var Zig Zag på benene mens mor stadig lå ned.
    Hun er 5 timer gammel nu og har både skidt og drukket, endda lavet bukkespring.
    Hun er en fræk lille en. Hun virker ikke som en hoppe, mere som en hingst.
    Hun har lavet det første vrinsk allerede:)

    Hun bliver snart oprettet herinde. Så kan i se billeder. Vi er alle meget trætte. Har ingen søvn fået i nat:)


  • #23   17. apr 2009 Stort tillykke med din pige.
    Dejligt det gik godt og de har det godt begge to.


  • #24   18. apr 2009 Wowe.. fantastisk godt ,, ja man kan sku aldrig helt vær sikker tros man gør sig mange aner om det så skulle de jo kunne finde ud af det selv ..

    min lå ned i går men der kom sku ikke noget føl så har hun roet rundt i sin box så den liner mere en mødningsplas end en halmseng ..

    og i da har hun stået op at en kant hele dage i boxen og gnubbet sin ja hvad kan man sige rumpen eller måske mere .. ja .. den var dog hel vild med at få sin mad så jeg tvivler på at det kommer i nat .. men også jeg er spænt og holde mig temmelig nær stalden så ikke også jeg skal ud og hive og trække i mit føl smil

    men ja det er da spænden og enu mere glæde nå så livet i stalden bliver enu mere til gang i den . smil
    mine andre heste er meget nysgerige og kan hører tingen så de holde sig også nær hendes kalde på dem er hel over i en ande tone en elles og dyr som er i flok nomalt sige en del mere om tingen en bar en hest smil

    jeg skal nok give lyd fra mig når den også kommer med sit lille nye afkom
    smil
    fedt at du klarede det selv ..


  • #25   16. jun 2009 hvordan kan jeg se at min pony er i fol

  • #26   16. jun 2009
    hey det kommer and på hvor længe den er henne i processen
    nogen gange blive den dyber i bugen hend i mode dens knæ og får et miller tempramang stor ædeløst og nogen gange også sløver end
    ellers
    men når tiden er til det vokser dens digevorter og hesten står med et føl lige plusselig smil hel og lykke med det .. fik selv et smuk følbarn


Kommentér på:
Venter på føl

Annonce