{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
565 visninger | Oprettet:

Hjælp til forkert DNA {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg står med en åring fra et stutteri. Hun ligner desværre ikke racestandarden overhovedet og efter et besøg fra avlere, der har samme blodlinjer (og kendskab), har luftet den idé, som jeg ikke selv har villet sige højt - at min åring ikke er ren.

Der er fuld papirer og avlsdyrene er godkendt. Mit spørgsmål er så hvorvidt jeg kan få det undersøgt - ligger der blodtype på hingsten (som er reg. på papiret), som min dyrlæge kan sammenligne med en DNA på min åring?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til forkert DNA
  • #1   30. jun 2009 Hvis din åringsmoder har fået lavet DNA og hingsten har så kan du godt få taget en blodprøve for at se om den er 100 % hvad papirene siger.

For at forklare det lidt bedre, så i mit avlsforbund. (Knabstrupper) Skal alle hopper der stilles til kåring have lavet en DNA og hingstene som stiller til avlsgodkendelse/kåring skal også være DNA testet.

Havde en hoppe som ikke blev registeret i fødselsåret og det gjorde at moderhoppen skulle DNA testes. (Kun er kåret før det trådte i kraft) Og så tog dyrlægen en blodprøve af min hoppe også, det blev sendt ind til landscentret for heste og her fik man så af vide om den var ren eller ikke. Og det var hun så hun fik udstedet papir.

Men synes det vil være en god ide at få tjekket, hvis du er i tvivl, men det er altså lidt dyrt i dyrlæge og landscentret, men så du 110% sikker. Men det kræver der foreligger for moderen og faderen i forvejen...

• #2   30. jun 2009 Moderhoppen er IKKE DNA-testet. Det må faderen være. Kan jeg tage blodtype fra min åring og sammenligne med hingstens eller er det påkrævet med moderhoppens også?

• #3   30. jun 2009 Puha er ikke sikker i min sag, men det burde man kunne, men det kan evt. landscentret eller en dyrlæge nok sige bedre med sikkerhed.

Men det er hingsten du er i tvivl om er den rigtige?

(Ved ikke om du selv har alvet den åring du snakker om. ) :o)

• #4   30. jun 2009 Også fra moderen ..

Som stald Buch skriver skal knabstruppere testes. Jeg havde solgt moderen til min hingst da han skulle til kåring, så jeg skulle have fat i moderen igen og igennem blodprøve med dem begge to ..

• #5   30. jun 2009 Der skal bruges DNA fra moren også for at de kan lave en sikker afstamningskontrol (bestemme hvem forældre er) Jeg har selv en hingst jeg venter svar på, hvor de skal hente på hans mors forældre, og hendes helbror, da hun er død, og avler ikke fik taget DNA.

Så ja, mor er nødvendigt. Det koster ca 400 kr at få lavet DNA-testen. OG det skal gøres ved blodtypelaboratioet, det er dem du skal have fat i. De skal nok sørge for at sende svar videre til landscentret

• #6   30. jun 2009 SUK!

Der er ved at blive indsamlet til moderhoppen. Så når der er færdig-indsamlet, så kan jeg sammenligne min hoppes. Det er hingsten, jeg er i tvivl om (han er død) og jeg har erhvervet hesten ved et stutteri.

• #7   30. jun 2009 Hingsten skulle gerne være testet.
    Vil du oplyse hingstens navn ..

• #8   30. jun 2009 Helst ikke, da jeg ikke vil udsætte stutteri for dårlig omtale før bevismaterialet er på plads. Hingsten har været godkendt, så jeg må gå ud fra at der foreligger DNA ?

• #9   30. jun 2009 Ja .. det kan du næsten være .. Det kunne jo godt være du vil sende det på pb ..

• #10   30. jun 2009 Jeg skal KUN vide, om hingsten, som er angivet på stamtavlen er hingsten til min åring - intet om hoppen eller andet. Er hingsten og min årings dna ikke nok at sammernligne så?

• #11   30. jun 2009 For at være 100% sikker, kræves der DNA af moderen også. Ellers kan man ikke være helt sikker

• #12   30. jun 2009 Har ellers lige snakket med en hingsteejer, som mente DNA fra hingst og åring måtte være nok, men må snakke med blodtypelaboratoriet i morgen.

• #13   2. jul 2009 Det er nok med en DNA fra din plag for at fastslå om hingsten er far til den, dyrlægen kan sende en prøve til laboratoriet og så kom er der svar til dig om det kan være tilfældet..

Indimmellem falder der noget sjovt ud, genernes vej er uransalige og der kan pludselig dukke noget op fra en ane langt ude i rækken .-

• #14   2. jul 2009 Jytte : Ja, åringen er faldet helt udenfor kategori og er klar over at det meget vel kan være tilfældet her hos generne. Jeg vil dog få det tjekket idet formanden for avlsforeningen selv påpegede min frygt - og der kan jo intet skade ved at tjekke. Det er derfor jeg ikke vil nævne navne - det er intet andet end en fornemmelse. Tak for hjælpen. smiley

Kommentér på:
Hjælp til forkert DNA

Annonce