{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.519 visninger | Oprettet:

Føl uden mor {{forumTopicSubject}}

Hvornår kan et føl klare sig uden sin mor.
sagen er den at vi har et føl hvis mor evt bliver nødt til at skal aflives, hvor gammel skal føllet helst være, normalt fravender vi først når føllet er min. 6 mdr.
Føllet går sammen med 6 andre hopper med føl, og gå meget selvstændig rundt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føl uden mor
  • #1   16. jul 2009 5 mdr. tidligst (hvis det er optimalt)

Men ellers så lang tid så mulig, man kan begynde at fravænne ved 4 mdr.. og helt fravænnet ved 5 mdr..

mange venter til de er 6 mdr..

• #3   16. jul 2009 Den er kun 2 mdr.
    Ved godt at det optimale er min 6 mdr. men problemet er at hoppen måske bliver nødt til at skal aflives, og 4 mdr er lang tid for en hoppe der skal være på rimelig stærk smertestillende det meste af tiden, for ikke at gå på 3 ben.
    Så er der nogle der har erfaring med føl som er vendet fra før 5-6 mdr.
    Det var mere for at høre hvad andre har af erfaring med tidlig fravendning.

• #4   16. jul 2009 Det kommer virklig an på hvor meget arbejde du er forberet til at lave.
    Vi måtte aflive en af vores hopper med føl sidste år, det er jo lige som dig der overtager pladsen som "Mor". Så er du forberet på at fodre hver 2. timer døgnet rundt kan føllet godt klare sig fra dag 1.

Så det er nok mest dig selv du skal spørge om hvad du er forberet til. Lad være med at bild sig selv ind, du vil gøre ALT. For det er der ikke mange der kan efter bare et par dage.

• #6   16. jul 2009 Jeg vil lade dyrlægen afgøre hvor længe det er forsvarlig at holde liv i hoppen. Vores føl var 7 uge da hoppen blev aflivet, hvilket sådan set ikke gav nogle problemmer. Du kan købe fodder der udviklet til sådan føl.

• #7   16. jul 2009 min gamle hingst blev vænt fra da han var 3½ md.
    så gik han så stadig med hende en månede mere i nogen timer om dagen.
    men han spiste selv, og de vænte ham fra fordi han var for hård ved sin mor. og desuden var han meget selvstændig.

men ellers må i jo flaske ham til at begynder at spise selv.

• #8   16. jul 2009 Skal have snakket med dyrlægen, vil helst ikke til at flaske hende op. Håber at vi kan holde hoppen gående så længe som muligt.

• #9   16. jul 2009 ja det vil klart også være det bedste..
    hvad fejler hoppen siden hun måske skal aflives ? smiley

• #10   16. jul 2009 Hun døjer med en hovbyld (har gjort det i lang tid, er bare blevet være), og nu er den brudt ud over kronranden, og dyrlægen mente at så var det ok da der jo så var hul, det bliver vasket og hun har fået pencelin og smertestillende, og hun har også gået 10 dage uden at være halt og alt har set fint ud, lige indtil idag så stod hun igen på 3 ben. Vi kan ikke finde bylden i hoven.

• #12   16. jul 2009 Der er dyrlæge og smed indeover.
    Dyrlægen har ikke nævnt røngten, kan man se en hovbyld der?

• #13   16. jul 2009 Man kan jo forsøge at finde en plejehoppe.. Den eneste erfaring jeg har er at vi står med et plejeføl som vores hoppe tager sig af og så har jeg hjulpet med at opflaske et føl.. Men jeg er heller ikke sikker på at føllet har godt af mælken med så meget smertestillende i.. Jeg ville begynde at vænne føllet til følfoder nu og så aflive hoppen.. Dog vil føllet nok kræve en del træning senere for ikke at udvikle seperationsangst..

• #14   16. jul 2009 Har i evt. mulighed for (efter at hoppen er væk) At malke lidt mælk fra de andre hopper føllet kan få i skål, så det får de naturlige vitaminer gennem mælken og ikke kun erstatningsmælken..

• #15   16. jul 2009 Har overvejet om vi kan få en af de andre hopper til at tage føllet, men ved ikke om det bliver "nemt" når de er vant til at gå sammen og selv har et føl ved siden.

• #16   16. jul 2009 Det er ikke sikkert i kan.. Så skal i ihf aflive moderen og sætte føllene ind for sig selv indtil de kommer til at lugte ens og så moderen alene eller give det "forkerte" føl et dækken moderen og det andet føl har haft på henover sig eller som vi gjorde for at få vores hoppe tl at acceptere vores føl.. Malke hoppen ud og gnide føllet ind i mælk og så give det flaske med det udmalkede mælk for så kan hoppen ikke lugte at det ikke er hendes føl..

• #17   21. jul 2009 Hej
    Sidste år måtte vi aflive en shet hoppe da føllet var 2 mdr.
    Hoppen blev forfangen igen og kunne ikke reddes.
    Vi prøvede med mælke erstatning men der var bare ikke noget at gøre, så i samråd med dyrlægen startede vi hende op på føl foder og det gik godt.
    I dag er hun alders svarende og en lille selvstændig dame.
    Så det kan godt lade sig gøre.
    Held og lykke.

Kommentér på:
Føl uden mor

Annonce